O 14 De olieramp van juni komt de Rotterdamse haven duur te staan. De eigenaar van de tanker wil maar 17 miljoen euro van de 80 miljoen grote schade vergoeden. HAVEN DE DUPE Kort Teslabaas Musk geeft uitleg Teslabaas Elon Musk is met een uitgebreide toelichting gekomen op de tweets over het van de beurs halen van Tesla en vooral dat de financiering al rond zou zijn. Volgens Musk wordt gesproken met het Saudische staatsinvesteringsfonds. De Arabieren zou den bereid zijn kapitaal aan te wenden voor een privatisering. Beurswaakhond SEC gaat onderzoek doen naar het delen van dergelijk koersgevoelig nieuws via Twitter. Piloten KLM in moeilijke fase De onderhandelingen over een nieuwe cao voor piloten van KLM bevinden zich vol gens de luchtvaartmaatschappij in een moeilijke fase. Het gaat naast meer loon ook om verlichting van de werkdruk. KLM vroeg tijd om nieuwe piloten op te leiden. Daar mee zou de werkdruk pas vanaf volgend jaar zichtbaar omlaaggaan. VNV ging akkoord, maar de leden van de vakbond floten de on derhandelaars terug. De werkdruk zou per direct omlaag moeten. Staalreus Tata profiteert Tata Steel heeft zijn winst in het afgelopen kwartaal verdubbeld ten opzichte vorig jaar. De Indiase staalreus, waartoe ook de voor malige hoogovens in IJmuiden behoren, profiteerde van een toenemende wereld wijde vraag door lagere staalexport uit China. De nettowinst kwam uit op 19,5 mil jard roepies (244 miljoen euro). De omzet steeg met 22 procent tot 4,73 miljard euro. HelloFresh jaagt groei aan Bezorger van maaltijdboxen HelloFresh gaat de komende maanden meer investeren om groei aan te jagen. Dat heeft tot gevolg dat het Duitse bedrijf in het laatste kwartaal van dit jaar nog niet quitte zal draaien. Het punt break-even wordt nu pas in de loop van vol gend jaar bereikt, zo is de verwachting. Flitsen Altice Post NL ING Air France- KLM Schade-experts geven National Chemical Carriers (NCC), de eige naar van het schip, gelijk. Het be drijf beroept zich op internatio nale verdragen die de aansprake lijkheid sterk beperken. „Het gaat om een internationaal verdrag", wijst Cherry Almeida van Alius law op het zogenaamde Bunker verdrag dat de aansprakelijkheid bij ongevallen met scheepsbrand stof regelt. „Het is gewoon zo." Gijs Noordam van het kantoor Ten Holter Noordam reageert eensluidend. Alleen als sprake is van opzet of van bewuste roeke loosheid is een uitzondering op dit recht mogelijk, legt hij uit. Bij bewuste roekeloosheid, zegt Noordam, moet een schade lij dende partij - zoals het Havenbe drijf Rotterdam - aantonen dat de kapitein voorafgaand aan de bot sing zich realiseerde dat de kans op een ongeluk groter was dan dat de manoeuvre goed zou gaan en dat hij toch heeft doorgezet. „Dat is uiterst moeilijk te bewijzen." De Bow Jubail raakte zaterdag middag 23 juni een steiger in de Derde Petroleumhaven. Precies op de plek waar de brandstoftank zit. 217.000 liter ruwe olie stroomde door een gat in de romp naar bui ten. De grootste olieramp in tien jaar in de Rotterdamse haven vol trok zich. Door de stroming en het getij verspreidde de smurrie zich in rap tempo over tientallen kilo meters, van Hoek van Holland tot We zullen alles in het werk stellen om de schade te verhalen. Het kan niet zo zijn dat de maatschappij hiervoor opdraait de Spijkenisserbrug en de Bene- luxtunnel. Schepen, waterkanten en ook vogels raakten besmeurd met olie. Zo'n duizend zwanen belandden in de opvang. Een aan tal havens ging een tijdlang dicht. Twintig vervuilde zeeschepen en tachtig binnenvaartschepen mogen na de lekkage niet weg, voordat ze weer schoon zijn. On danks een speciale 'wasstraat' op het water voor de schepen, blijft het reinigen tijdrovend handwerk waarbij de schoonmakers met ho gedrukspuiten en bezems doen wat ze kunnen. Schepen zullen hun vertragingen in rekening brengen bij het Havenbedrijf of de eigenaar van de Bow Jubail. Vorige week werd bekend dat kilometers oevers in de Rotter damse haven vervangen moeten worden omdat het olie is aange koekt onder de basaltblokken. Schatting Het Havenbedrijf Rotterdam schat het totale schadebedrag op 80 mil joen euro. De semipublieke be- TWEETS CAO GROEIENDE VRAAG INVESTERINGEN De centrale bank van Argentinië heeft in gegrepen om iets te doen aan de waardeda ling van de peso. Die zakte naar het laagste niveau ooit. Duits cabinepersoneel van Ryanair gaat om de tafel met de leiding van het bedrijf. Vakbond Verdi heeft aangekondigd morgen in Dublin onderhandelingen te beginnen met de leiding van de Ierse prijsvechter. Duizenden vrouwen hebben bij het UWV om compensatie gevraagd, omdat ze als zelfstandige ondernemer geen bevallingsuit kering hebben gekregen. Zij kunnen per be valling 5600 euro aan gemiste uitkeringen ontvangen. dinsdag 14 augustus 2018 GO Het met name in Frankrijk actieve kabelbedrijf was gisteren de grootste stijger in de AEX. m Het postbedrijf heeft last van de onzekerheid rond de toekomstige postregelgeving. m De bank heeft 15 miljard euro aan activiteiten uit staan in Turkije, het meeste van Neder landse banken. Pilotenvakbond VNV zou aanstu ren op een sta king. Ook de Franse piloten dreigen wederom met werkonder brekingen. O Voor miljoenen Leon van Heel Rotterdam - Ronald Paul, operationeel directeur Havenbedrijf Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14