O
14
De olieramp van juni komt de
Rotterdamse haven duur te
staan. De eigenaar van de tanker
wil maar 17 miljoen euro van de 80
miljoen grote schade vergoeden.
HAVEN DE DUPE
Kort
Teslabaas Musk geeft uitleg
Teslabaas Elon Musk is met een uitgebreide
toelichting gekomen op de tweets over het
van de beurs halen van Tesla en vooral dat
de financiering al rond zou zijn. Volgens
Musk wordt gesproken met het Saudische
staatsinvesteringsfonds. De Arabieren zou
den bereid zijn kapitaal aan te wenden voor
een privatisering. Beurswaakhond SEC gaat
onderzoek doen naar het delen van dergelijk
koersgevoelig nieuws via Twitter.
Piloten KLM in moeilijke fase
De onderhandelingen over een nieuwe cao
voor piloten van KLM bevinden zich vol
gens de luchtvaartmaatschappij in een
moeilijke fase. Het gaat naast meer loon ook
om verlichting van de werkdruk. KLM vroeg
tijd om nieuwe piloten op te leiden. Daar
mee zou de werkdruk pas vanaf volgend jaar
zichtbaar omlaaggaan. VNV ging akkoord,
maar de leden van de vakbond floten de on
derhandelaars terug. De werkdruk zou per
direct omlaag moeten.
Staalreus Tata profiteert
Tata Steel heeft zijn winst in het afgelopen
kwartaal verdubbeld ten opzichte vorig jaar.
De Indiase staalreus, waartoe ook de voor
malige hoogovens in IJmuiden behoren,
profiteerde van een toenemende wereld
wijde vraag door lagere staalexport uit
China. De nettowinst kwam uit op 19,5 mil
jard roepies (244 miljoen euro). De omzet
steeg met 22 procent tot 4,73 miljard euro.
HelloFresh jaagt groei aan
Bezorger van maaltijdboxen HelloFresh gaat
de komende maanden meer investeren om
groei aan te jagen. Dat heeft tot gevolg dat
het Duitse bedrijf in het laatste kwartaal van
dit jaar nog niet quitte zal draaien. Het punt
break-even wordt nu pas in de loop van vol
gend jaar bereikt, zo is de verwachting.
Flitsen
Altice
Post NL
ING
Air France-
KLM
Schade-experts geven National
Chemical Carriers (NCC), de eige
naar van het schip, gelijk. Het be
drijf beroept zich op internatio
nale verdragen die de aansprake
lijkheid sterk beperken. „Het gaat
om een internationaal verdrag",
wijst Cherry Almeida van Alius
law op het zogenaamde Bunker
verdrag dat de aansprakelijkheid
bij ongevallen met scheepsbrand
stof regelt. „Het is gewoon zo."
Gijs Noordam van het kantoor
Ten Holter Noordam reageert
eensluidend. Alleen als sprake is
van opzet of van bewuste roeke
loosheid is een uitzondering op
dit recht mogelijk, legt hij uit. Bij
bewuste roekeloosheid, zegt
Noordam, moet een schade lij
dende partij - zoals het Havenbe
drijf Rotterdam - aantonen dat de
kapitein voorafgaand aan de bot
sing zich realiseerde dat de kans
op een ongeluk groter was dan dat
de manoeuvre goed zou gaan en
dat hij toch heeft doorgezet. „Dat
is uiterst moeilijk te bewijzen."
De Bow Jubail raakte zaterdag
middag 23 juni een steiger in de
Derde Petroleumhaven. Precies op
de plek waar de brandstoftank zit.
217.000 liter ruwe olie stroomde
door een gat in de romp naar bui
ten. De grootste olieramp in tien
jaar in de Rotterdamse haven vol
trok zich. Door de stroming en het
getij verspreidde de smurrie zich
in rap tempo over tientallen kilo
meters, van Hoek van Holland tot
We zullen alles in het werk stellen
om de schade te verhalen.
Het kan niet zo zijn dat de
maatschappij hiervoor opdraait
de Spijkenisserbrug en de Bene-
luxtunnel. Schepen, waterkanten
en ook vogels raakten besmeurd
met olie. Zo'n duizend zwanen
belandden in de opvang. Een aan
tal havens ging een tijdlang dicht.
Twintig vervuilde zeeschepen
en tachtig binnenvaartschepen
mogen na de lekkage niet weg,
voordat ze weer schoon zijn. On
danks een speciale 'wasstraat' op
het water voor de schepen, blijft
het reinigen tijdrovend handwerk
waarbij de schoonmakers met ho
gedrukspuiten en bezems doen
wat ze kunnen. Schepen zullen
hun vertragingen in rekening
brengen bij het Havenbedrijf of de
eigenaar van de Bow Jubail.
Vorige week werd bekend dat
kilometers oevers in de Rotter
damse haven vervangen moeten
worden omdat het olie is aange
koekt onder de basaltblokken.
Schatting
Het Havenbedrijf Rotterdam schat
het totale schadebedrag op 80 mil
joen euro. De semipublieke be-
TWEETS
CAO
GROEIENDE VRAAG
INVESTERINGEN
De centrale bank van Argentinië heeft in
gegrepen om iets te doen aan de waardeda
ling van de peso. Die zakte naar het laagste
niveau ooit.
Duits cabinepersoneel van Ryanair gaat
om de tafel met de leiding van het bedrijf.
Vakbond Verdi heeft aangekondigd morgen
in Dublin onderhandelingen te beginnen met
de leiding van de Ierse prijsvechter.
Duizenden vrouwen hebben bij het UWV
om compensatie gevraagd, omdat ze als
zelfstandige ondernemer geen bevallingsuit
kering hebben gekregen. Zij kunnen per be
valling 5600 euro aan gemiste uitkeringen
ontvangen.
dinsdag 14 augustus 2018
GO
Het met name in
Frankrijk actieve
kabelbedrijf was
gisteren de
grootste stijger
in de AEX.
m
Het postbedrijf
heeft last van de
onzekerheid rond
de toekomstige
postregelgeving.
m
De bank heeft
15 miljard euro aan
activiteiten uit
staan in Turkije, het
meeste van Neder
landse banken.
Pilotenvakbond
VNV zou aanstu
ren op een sta
king. Ook de
Franse piloten
dreigen wederom
met werkonder
brekingen.
O
Voor miljoenen
Leon van Heel
Rotterdam
- Ronald Paul, operationeel directeur
Havenbedrijf Rotterdam