Laptops, mobieltjes, maar ook boormachines bij Lost&Found op Schiphol 3 Elke dag laten reizigers op Schiphol zo'n tweehonderd mobieltjes, jassen, en andere spullen liggen. Bij de afdeling gevonden voorwerpen kijken ze nergens van op. 'Laatst vonden we een geit in een klus'. Je denkt aan een slechte grap, want wie ver wacht er nou een mek kerende geit in een kluis op Schiphol? De afdeling Lost&Found kijkt er niet van op. Tijdens hun dagelijkse op- haalronde treffen de medewerkers niet alleen verloren elektronica, portemonnees en kledingstukken aan. Hun depot ligt vol met voorwer pen die niet meteen voor de hand liggen als je op reis gaat. Rijstko- kers, boormachines of spelcompu ters. Mensen zeulen het allemaal mee. Die geit, geeft ook Lost&Found-medewerker Klaas Kan toe, was wél een uitzonderlijk geval. „We hoorden gemekker uit een van de kluisjes komen. Toen we de deur openmaakten, stonden we oog in oog met een gestrest dier. De eigenaar was ermee naar een dierenexpo geweest en wilde bij terugkomst Amsterdam in. Kon hij zijn geit kennelijk niet bij ge bruiken, vervolgens dumpte hij het arme beest in die kluis. Geluk kig dat we hem konden bevrij den." Modern strandjutten Klaas Kan en zijn vier collega's hebben een bijzondere taak op Schiphol. Ze zijn zeven dagen in de week bezig met ophalen, regis treren, opbergen en weer terugge ven van verloren voorwerpen. Het werk van Lost&Found doet den ken aan modern strandjutten. Met één groot verschil: alles wordt in het werk gesteld om de gevonden spullen terug bij de rechtmatige eigenaar te krijgen. In 33 procent van de gevallen lukt dat ook, maar twee derde blijft dus maanden in depot liggen om uit- eindelijk via een veiling van eige naar te wisselen. „De cijfers geven een wat vertekend beeld", bena drukt Kan. „Kijk bijvoorbeeld naar laptops. Zeker 8o procent van die appara ten wordt weer opgehaald. Maar mensen doen niet voor al hun kwijtgeraakte spullen zo veel moeite. Bankpasjes die we vinden, worden bijna nooit teruggevraagd, want je hebt zo een nieuw exem plaar bij de bank besteld. Het scheelt ook dat bestanden tegen woordig vaak in de cloud staan. En het maakt nogal verschil of je een jasje van de H&M of van Burberry bent verloren." Terwijl Klaas de uitpuilende kasten laat zien, ontvangt een van zijn collega's reizigers aan de balie die op zoek zijn naar hun spulle tjes. „Die baliefunctie hebben we sinds een paar maanden, we zijn er zo blij mee. Eerst deden we dit werk met drie personen, maar dat was niet meer te doen. Nu zijn we gelukkig met vijf man om alles te verwerken. Vorig jaar zijn er maar liefst 63.000 voorwerpen bij ons binnengekomen, dat zijn zo'n 173 items per dag. In deze periode gaat het helemaal hard en tikken we soms wel 300 voorwerpen aan. Het aantal passagiers via Schiphol stijgt nog steeds, wij verwachten dat het aantal verloren voorwer pen verder toeneemt." Niet meteen terug Om misverstanden te voorkomen: het is niet zo dat iemand die zijn tablet verliest, deze dezelfde dag kan ophalen bij Lost&Found. „Elke ochtend halen wij hand bagage op die in de vliegtuigen en op het vliegveld zeifis blijven lig gen. wie iets kwijt is, moet via de site van Schiphol een formulier in vullen. Wij kijken of die informa tie matcht met het voorwerp dat we binnen hebben gekregen. Daar zit altijd een dag tussen." Dat leidt af en toe tot irritatie bij TOP 10 de balie, want mensen willen het liefst zo snel mogelijk hun eigen spulletjes terug. Het is niet zo dat de medewerkers te maken hebben met agressie. „Nee, tot nu toe niet. Het gaat vaak om mensen die in paniek zijn. Wij adviseren: Zorg voor een eigen achtergrondfoto op je laptop, zet je naam op je rugzak of neem een opvallend telefoon hoesje in plaats van een standaard grijs of zwart exemplaar. Dit soort info zetten wij in de computer en als je dat kunt aangeven, krijg je je spullen eigenlijk altijd terug." Poppen aan het dansen Afleiding is volgens het team van Lost&Found de belangrijkste re den waarom mensen hun spullen vergeten. „Zeker als ze met de hele familie zijn, wordt er bij de dou ane niet altijd goed opgelet en heb je de poppen aan het dansen. Blijft die camera helaas in een van de grijze bakken liggen." Voorwerpen die minder dan 450 euro waard zijn, worden drie maanden bewaard. Daarboven geldt een wettelijke bewaarter mijn van een jaar. Als ze niet zijn opgehaald, gaan de spullen naar veilinghuis De Eland in Diemen. Vijf keer per jaar wordt zo'n Schip- holveiling gehouden. „Ze zijn ma teloos populair, want wat is er nou spannender dan een koffer met spullen van een ander voor een prikkie te kopen?" De opbrengst vloeit terug naar Schiphol. „We bieden deze service kosteloos aan, dus dat is niet zo gek." maandag 13 augustus 2018 GO Vliegen maakt vergeetachtig Sanne Schelfaut Schiphol Eenzame knuffel wacht op z'n baasje. FOTO'S MARCOOKHUI- ZEN In 2017 registreerde Lost&Found 63.000 verloren voorwerpen, dat zijn zo'n 173 items per dag. Reizigers lieten vorig jaar 8500 kledingstukken, 6500 (bank)pasjes, 4000 tabiets, 3000 portemonnees, 2500 laptops en 600 wandelstok ken liggen. Een derde van alle spullen wordt opgehaald (33 pro cent). Bij kostbare zaken zoals laptops of dure kleding ligt dit percentage een stuk hoger (80 procent). De afdeling stelde zelf een top 10 samen van meest bij zondere voorwerpen: 10. Apneu-apparaat 9. Rijstkoker 8. Trombone 7. Sneeuwkettingen 6. Kunstgebit 5. Schuurmachine 4. Rolex 3. Tas gedroogde torretjes 2. Ledikant plus matrasje 1. 10.000 dollar Kijk op de site bij /video 'Het gekste wat ik ooit vond was een complete lampenset voor een wietplantage' Het serie nummer van het gevonden horloge wordt genoteerd. M Klaas Kan bij de vele dui zenden gevon den voorwer pen. 'Vaak zijn mensen in pa niek'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3