Gevoelige vertolking van Italiaanse barok 17 Onwijs leuk om Meriete te zijn ier woorden, meer zijner niet nodig om de zaal los te laten gaan. Zodra Johan van de Swa- luw inzet met 'Midden in de polder...', weten de Surrender- fans hoe laat het is: tijd voor Me- riete! „...errehens an d'n diek!", vullen ze meteen aan, om ver volgens toe te werken naar Het Refrein. „Oh Meriete, oh Me- riete, lekkere boeremeid, oh Me riete, oh Meriete, die a zo lekker vrijt." Weinig nummers zijn in de provincie zo iconisch geworden. 'Meriete' zag het levenslicht op 'Öans bin de Zeeuwen', de eer ste dialect-cd van Surrender die in 1993 uitkwam. De band reali seerde zich onlangs dat dat nu een kwart eeuw geleden is. „Me riete is dus al 25 jaar. We dach ten: daar moeten we wat mee", zegt frontman Van de Swaluw. De afgelopen weken is het idee nogal uit de hand gelopen. Het kwartet is nu bezig de complete cd opnieuw op te nemen. „We hebben een nieuwe bezet- T5 ting en een nieuwe studio. We waren benieuwd: hoe zou die plaat 25 jaar later klinken? Daarom gaan we die nu helemaal heruitbrengen." „Ik zat thuis op de bank met een gitaar. Mijn oudste dochter, die nu 27 is, kroop wat rond. Ze heet met haar doopnaam Maria, maar ik noemde haar voor de grap Meriete. Terwijl ik wat zat te tokkelen, kwam dat nummer plotseling los. Het was er ineens." We speelden het voor de eerste keer en iedereen ging uit zijn dak „Absoluut niet. We speelden het voor de eerste keer en iedereen ging uit zijn dak. We snapten er helemaal niets van. Daarna zijn we nog meer van die Zeeuwse nummers gaan schrijven en hebben die eerste cd gemaakt. 'Meriete' was al een classic voordat die uit kwam." „Welnee. Het is wel een verhaal waarvan iedereen zich een voor stelling kan maken. Vroeger had je heel rijke boeren met knechten die er met de dochter vandoor gingen. Dat liep vaak fout af Heel veel van onze liedjes zijn geïnspi reerd op het zware boerenleven. Er zit altijd wel een randje aan. Nummers met een lach en een traan." „We weten gewoon dat we 'Me riete' móeten spelen, anders ko men we niet weg. 'Öans bin de Zeeuwen' hebben we wel eens overgeslagen. Nou, dat hebben we geweten. Dan komen de fans onze nieren testen. Uiteindelijk speel je een beetje voor jezelf, maar vooral voor de fans. En ik geniet als ze meeblèren." „Ik denk in het najaar. We wil len de plaat zo snel mogelijk op nemen. Als die klaar is, han gen we er misschien nog een leuk optreden aan. Een soort verjaardags feestje voor Meriete. Ie dereen die Meriete heet, mag dan komen." Het barokensemble Consort ofVoices (COV) pakte deze keer uit met Italiaanse lief desliederen. In de stemmige, vol ledig bezette beeldenzaal van het Museum Veere stond Claudio Monteverdi centraal. De kapel meester van de San Marco was de eerste componist die een volwaar dige opera (Orfeo) schreef. Maar COV vertolkte madrigalen in een kleine, intieme bezetting. De Itali aanse barokmuziek is, hoe kan het anders, rijk aan versieringen. Pret tig was dat COV een afwisselend programma had samengesteld met zowel instrumentale als vocale werken. Zo kon men de instru menten solo horen of in een Basso Continuo rol (begeleiding). Guilio Caccini wordt de vader van de moderne zangkunst genoemd. Hij schreef begin ryde eeuw hoe er virtuoos gezongen moest worden met effecten. Deze effecten beston den in het kleuren van de tonen en vooral de vele versieringen. Hij be schreef hoe de toon met een triller of een tremolo bevalliger kon klin ken. Monteverdi paste deze tech nieken toe in zijn muziek om de dy namiek te vergroten. Juist de onge dwongen en natuurlijke wijze van zingen maakt deze muziek zo aan trekkelijk. Van Francesca Caccini (dochter van) werd een instrumen taal werk voor klavecimbel en blok fluit gespeeld. André Poortvliet speelde ook een werk voor klave cimbel van Frescobaldi. In de an dere werken kon het publiek genie ten van de combinatie zang bege leid door klavecimbel, theorbe (Nelleke ter Berg), viola da gamba Het concerto voor blokfluit en Basso Continuo van Cima was een heerlijk werk (Annelies Poortvliet) en blokfluit (Marco Ketels). Ketels maakte ge bruik van renaissance tenorblok fluiten en Ganassi kopieën voor so praan- en altblokfluit. Hij zong bo vendien de tweede tenorpartij en vertelde humoristische feitjes. Van de vocalisten nam sopraan Marlotte van't Hoff de meeste soli voor haar rekening. In de Roma- nesca 'Ohime, dove mio ben' van Monteverdi, zong zij samen met te nor Paul Kieviet. Hoewel de volu mesterkte van de stemmen niet he lemaal overeenkwam, was het een knappe vertolking met mooie ver sieringen. Het concerto voor blokfluit en Basso Continuo van Cima was een heerlijk werk waarin Ketels excel leerde. Vooral de goed gespeelde trillers (met de halve boventoon) en de egale tonen in de langzame hoekdelen imponeerden. Een heel andere rol vertolkte Ketels in 'Damigella tutta bella' van Mon teverdi. In de begeleiding van dit vrolijke liefdeslied, waarin de tenor en bas (Ralph Looij) een mooie dame vleiend toezongen en zij speels antwoordde, speelde de blokfluitist fijne omspelingen. Met Monteverdi's Lamento della ninfa, een lied over liefde, verraad en trouw werd het recital besloten. Sopraan Marlotte van 't Hoff zong deze klacht, ondersteund met da lende gambatonen. De andere vo calisten gaven commentaar en het geheel kwam mooi over. Als toegift werd 'O fronte serena' van Kaps- berger herhaald. maandag 13 augustus 2018 Hoe is 'Meriete' destijds ont staan? -Johan van de Swaluw, frontman Had je vermoed dat het zo'n succes zou worden? Bestaat Meriete echt? Krijg je zelf niet genoeg van het nummer? Wanneer kunnen we Meriete 2.0 horen? Saskia Serge Een bolus bie de koffie (1992) van Engel Reinhoudt 'Aan de kust' (1995) van Blof 'Kapitein Rooibos"(2005) van de Lamaketta s 'A58' (2007) van Danny Vera 'My town' (2008) van Racoon 'Zoutelande' (2017) van Bief Surrender, met (vlnr) Driek Stevens, J-P van Haestregt, Johan van de Swaluw en Willy Berrevoets. In 2011 verscheen er een vi deoclip bij 'Meriete', opgeno men in Lewedorp. De titelrol was weggelegd voor Eulah van de Leijgraaf uit Buttinge. „Het was onwijs leuk om te doen", zegt zij. „Ik was en ben enorm onzeker, dus voor mij was het een enorme uitdaging. Het was goed voor mijn zelf vertrouwen." Ze moest onder meer paardrij den. „Dat had ik al heel wat jaartjes niet meer gedaan. Het was ook meteen de eerste op name. Ik dacht: als ik er nu vanaf val, dan gaat heel de clip niet door. Gelukkig ging het al lemaal goed." Haar rol van Meriete bleef niet onopgemerkt. „Ik kreeg heel veel leuke, grappige en ook ondeugende reacties. Veel mensen blijken nog steeds te weten wie Meriete was in de clip." Jeanette Vergouwen Veere RECENSIE Madrigali Amorosi door Baroken semble Consort of Voices. Ge hoord zaterdag 11 augustus in Museum de Schotse Huizen in Veere.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17