i Staken mag, maar Ryanair vliegt toch Vastgoedmagnaat gedood tijdens vliegtuigcrash 9 Piloten winnen kort geding y ■mmm Geef ruimte aan pedagogisch medewerkers rlsP^T'^iai AUTONOMIE zaakte dat laatste nogal wat discussie. „Een paar oudere jongens die goed kunnen klimmen, zaten er ineens op. We hebben eigenlijk de regel dat we een hoogte tot 2,5 meter acceptabel vinden. Daarboven is het risico op letsel te groot", zegt Kuus. „We heb ben toen afgesproken dat ze omhoog mogen klimmen, maar alleen de oudste kinderen en alleen als er een begeleider meegaat. De grap was dat ze helemaal niet meer wilden toen ze het mochten." Vrijheid en avontuur Bso Wijs merkt dat er wél vragen van ouders komen als ze onvoldoende uitleg geven. Het gebeurde bijvoor beeld afgelopen winter toen er ijs op de sloten lag. De kinderen mochten hun schaatsen meenemen. „Toen hoorden we van kinderen dat ze het ijs niet op mochten van hun ouders en stelden meer ouders vragen over wat we van plan waren", blikt Kuus terug. Daar hadden de pedagogisch medewerkers allang over nagedacht. Ze zouden alleen op ondiepe wateren gaan, was besloten. Uiteindelijk werd het een ondergelopen weiland. Dat vonden de ouders prima. De kinderen hebben geen bood schap aan al dat wikken en wegen van de volwassenen om hen heen. Voor hen telt maar één ding: zij wil len spelen, vrijheid en avonturen be leven. Boris: „Ik zat eerst op een paar andere bso's, maar daar mochten we helemaal niet buitenspelen. Ik had nooit zin om te gaan. Nu heb ik altijd zin. Hier kunnen we in bomen klim men, zwemmen in een meer en ver stoppertje doen." Een hoogte tot 2,5 meter vinden we acceptabel met klimmen Liza in Dublin wilde weten of ze kon terugvliegen naar huis. De zoon van Ingrid Maas zou naar Lon den wil vliegen om een voetbal wedstrijd te zien. Ook de 18-jarige Delilah Dönmez uit Tilburg, die vandaag voor het eerst zonder ou ders naar Rome zou vliegen, volgde de rechtszaak op de voet. „Dit is stressvoller dan het wachten op de examenuitslag." Het is donderdagmiddag nagel bijten voor honderden vakantie gangers die vandaag willen vertrek ken: Nederlandse Ryanairpiloten, gesteund door de Vereniging Ne derlandse Verkeersvliegers, willen de hele dag hun vliegtuigen aan de grond te laten staan. Het gaat in to taal om elf vluchten vanuit Eindho ven. Met retourvluchten meegere kend zijn er mogelijk vierduizend passagiers de dupe. Maar Ryanair spant een kort geding aan, waar de vakantie vanaf hangt. Piloten strijden, net als in Duits land, Ierland, België en Zweden, voor betere arbeidsvoorwaarden bij prijsvechter Ryanair. Ze willen doorbetaling bij ziekte, een beter pensioen en een einde aan 'schijn- zelfstandigheid'. Volgens de Vereniging Neder landse Verkeersvliegers (VNV) heeft Ryanair zich in de afgelopen cao-onderhandelingen verre van constructief opgesteld. Volgens prijsvechter Ryanair is de VNV voorbarig. „We zijn nog verre van uitonderhandeld", meent Ryanair- advocaat Jochem Croon. De vlieg maatschappij eist een verbod op staking voor de dagen vrijdag, za terdag en zondag tijdens de vakan tieperiode. „Anders wordt Neder landse vakantieganger onevenredig gedupeerd." Croon verwijt de VNV de staking zo laat mogelijk te hebben aange kondigd. „Daardoor zijn passagiers onnodig lang in onzekerheid ge houden." Volgens VNV-advocaat Alwin Stege is dat om een prakti sche reden. „In Duitsland gaat het om 250 vluchten. Die kan Ryanair niet opvangen. In Nederland gaat het om elf vluchten en we krijgen al signalen dat er vervangende piloten worden ingeroosterd." Pas in de avond komt de Haar lemse rechter Theo Röell met het langverwachte vonnis: de staking mag doorgaan. Tientallen vakantie gangers boeken al noodgedwongen hun vlucht om. Maar uiteindelijk blijkt het vermoeden van de VNV juist. Ryanair heeft op de achter grond freelance piloten bereid ge vonden de elf vluchten over te ne men. Alle passagiers kunnen dus verdergaan met het inpakken van hun koffer. Verwelius is een bekende naam uit de Quotesoo. Hij staat met een ge schat vermogen van 220 miljoen euro op de 137ste plek. De vastgoedmagnaat steeg sa men met een Duitse examinator rond 11.00 uur op uit Lelystad. Het was een vlucht waarbij Verwe lius, een ervaren vlieger, bepaalde manoeuvres moest doen om zijn brevet te behouden. Ongeveer een uur later, bij de landing in Münster, ging het mis. Volgens woordvoerder Detlef Döbberthin van de luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) is het vliegtuig hard op de baan geland en op zijn rug terechtgekomen. Vliegen was één van de vele pas sies van Bert Verwelius. Hij bouwde het door zijn vader opge richte vastgoedbedrijf zodanig uit dat een geschat vermogen op bouwde van 220 miljoen euro. Het bekendste pand van Verwe lius is het Royal Dam Center, aan de Dam in Amsterdam, rechts naast de Bijenkorf, met Verwelius in gouden letters op de gevel. Het Dam Center wordt momenteel verbouwd. De kantoren in het pand maken plaats voor peperdure appartementen. Verder stond Verwelius er vooral bekend om agrarische grond op te kopen op plekken in de Randstad die hij kansrijk achtte voor woning bouw. Over de oorzaak van de crash is volgens Döbberthin nog niets be kend. Die wordt op dit moment on derzocht door de Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung, de Duitse evenknie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De resultaten laten enkele weken op zich wachten, zegt hij. FMO wordt vaak gebruikt voor trainingsvluchten. vrijdag 10 augustus 2018 GO I f' f.iit!, .v,*.''^ "V vs-:v* .t&v Morris start een vuurtje op. foto marlies WESSELS Victor heeft thuis drie zakmessen, foto MARLIES WESSELS -Dagmar Kuus (bso Wijs) Er bestaan grote verschillen tussen kinderdagverblijven. Waar de ene opvanglocatie kin deren wél in een klimrek laat klimmen, verbiedt een andere dat. „Soms verschuilen kinder dagverblijven zich wel heel mak kelijk achter de GGD-regels", vindt Gjalt Jellesma, voorzitter van ouderorganisatie Boink. „Als ze goed over risico's nadenken en kunnen omschrijven hoe ze daarmee omgaan, accepteert de GGD dat best." In de buitenschoolse opvang waar meer risico's worden opge zocht, beschrijven pedagogisch medewerkers tot in detail wat ze met de kinderen doen, zoals fik kie stoken, en waarom ze dat willen. „Een pedagogisch mede werker maakt niet zo maar een vuurtje. Die denkt daarover na. Je zou alleen willen dat dit soort activiteiten wat makkelijker kun nen plaatsvinden. Dat er meer autonomie komt voor de profes sionals", aldus pedagoog en on derzoeker Martin van Rooijen. Dat is precies waar de SWK Groep, moederbedrijf van elf kin deropvangorganisaties in de Randstad, naartoe werkt. De pe dagogisch medewerkers krijgen trainingen, waarin ze leren hun keuzes te verantwoorden. Elke veiligheidsmaatregel die ze nemen, gebeurt weloverwogen. „De veiligheidslijst is niet meer een verplicht nummer, maar er wordt echt nagedacht over waarom iets wel of niet mag", legt pedagogisch beleidsmede werker Marieke Grijpink uit. De kinderdagverblijven hebben allemaal een werkdocument, waarin ze structureel situaties beschrijven, ook voor de aller kleinsten. Mogen kinderen via de glijbaan omhoog klimmen? Moe ten per se alle peuters continu zichtbaar zijn voor de pedago gisch medewerkers of kunnen ze ook best in een afgezonderd hoekje spelen? Mogen de baby's al oefenen met kleine hoogtever schillen? Kunnen kinderen een toren bouwen van houten blok ken, met het risico dat er eentje op hun hoofd eindigt? Grijpink: „Niet iedere ouder is blij met een blauwe plek hoor. Als we maar kunnen uitleggen waarom we bepaalde keuzes maken." Nagelbijtend volgden honder den reizigers gisteren een kort geding van Ryanair tegen de pi- lotenstaking van vandaag. Ging hun vakantie de mist in? Het werd een rollercoaster, waarin de staking doorgang vond, maar Ryanair een list verzon. Koen Voskuil Haarlem Bert Verwelius (64), vastgoed man uit Huizen, overleed giste ren toen zijn vliegtuig crashte tijdens de landing op luchthaven Münster-Osnabrück. Chris van Mersbergen Münster

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9