i
Staken mag,
maar Ryanair
vliegt toch
Vastgoedmagnaat gedood
tijdens vliegtuigcrash
9
Piloten winnen kort geding
y
■mmm
Geef ruimte aan
pedagogisch
medewerkers
rlsP^T'^iai
AUTONOMIE
zaakte dat laatste nogal wat discussie.
„Een paar oudere jongens die goed
kunnen klimmen, zaten er ineens op.
We hebben eigenlijk de regel dat we
een hoogte tot 2,5 meter acceptabel
vinden. Daarboven is het risico op
letsel te groot", zegt Kuus. „We heb
ben toen afgesproken dat ze omhoog
mogen klimmen, maar alleen de
oudste kinderen en alleen als er een
begeleider meegaat. De grap was dat
ze helemaal niet meer wilden toen ze
het mochten."
Vrijheid en avontuur
Bso Wijs merkt dat er wél vragen van
ouders komen als ze onvoldoende
uitleg geven. Het gebeurde bijvoor
beeld afgelopen winter toen er ijs op
de sloten lag. De kinderen mochten
hun schaatsen meenemen. „Toen
hoorden we van kinderen dat ze het
ijs niet op mochten van hun ouders
en stelden meer ouders vragen over
wat we van plan waren", blikt Kuus
terug. Daar hadden de pedagogisch
medewerkers allang over nagedacht.
Ze zouden alleen op ondiepe wateren
gaan, was besloten. Uiteindelijk werd
het een ondergelopen weiland. Dat
vonden de ouders prima.
De kinderen hebben geen bood
schap aan al dat wikken en wegen
van de volwassenen om hen heen.
Voor hen telt maar één ding: zij wil
len spelen, vrijheid en avonturen be
leven. Boris: „Ik zat eerst op een paar
andere bso's, maar daar mochten we
helemaal niet buitenspelen. Ik had
nooit zin om te gaan. Nu heb ik altijd
zin. Hier kunnen we in bomen klim
men, zwemmen in een meer en ver
stoppertje doen."
Een hoogte tot
2,5 meter
vinden we
acceptabel
met klimmen
Liza in Dublin wilde weten of ze
kon terugvliegen naar huis. De
zoon van Ingrid Maas zou naar Lon
den wil vliegen om een voetbal
wedstrijd te zien. Ook de 18-jarige
Delilah Dönmez uit Tilburg, die
vandaag voor het eerst zonder ou
ders naar Rome zou vliegen, volgde
de rechtszaak op de voet. „Dit is
stressvoller dan het wachten op de
examenuitslag."
Het is donderdagmiddag nagel
bijten voor honderden vakantie
gangers die vandaag willen vertrek
ken: Nederlandse Ryanairpiloten,
gesteund door de Vereniging Ne
derlandse Verkeersvliegers, willen
de hele dag hun vliegtuigen aan de
grond te laten staan. Het gaat in to
taal om elf vluchten vanuit Eindho
ven. Met retourvluchten meegere
kend zijn er mogelijk vierduizend
passagiers de dupe. Maar Ryanair
spant een kort geding aan, waar de
vakantie vanaf hangt.
Piloten strijden, net als in Duits
land, Ierland, België en Zweden,
voor betere arbeidsvoorwaarden bij
prijsvechter Ryanair. Ze willen
doorbetaling bij ziekte, een beter
pensioen en een einde aan 'schijn-
zelfstandigheid'.
Volgens de Vereniging Neder
landse Verkeersvliegers (VNV)
heeft Ryanair zich in de afgelopen
cao-onderhandelingen verre van
constructief opgesteld. Volgens
prijsvechter Ryanair is de VNV
voorbarig. „We zijn nog verre van
uitonderhandeld", meent Ryanair-
advocaat Jochem Croon. De vlieg
maatschappij eist een verbod op
staking voor de dagen vrijdag, za
terdag en zondag tijdens de vakan
tieperiode. „Anders wordt Neder
landse vakantieganger onevenredig
gedupeerd."
Croon verwijt de VNV de staking
zo laat mogelijk te hebben aange
kondigd. „Daardoor zijn passagiers
onnodig lang in onzekerheid ge
houden." Volgens VNV-advocaat
Alwin Stege is dat om een prakti
sche reden. „In Duitsland gaat het
om 250 vluchten. Die kan Ryanair
niet opvangen. In Nederland gaat
het om elf vluchten en we krijgen al
signalen dat er vervangende piloten
worden ingeroosterd."
Pas in de avond komt de Haar
lemse rechter Theo Röell met het
langverwachte vonnis: de staking
mag doorgaan. Tientallen vakantie
gangers boeken al noodgedwongen
hun vlucht om. Maar uiteindelijk
blijkt het vermoeden van de VNV
juist. Ryanair heeft op de achter
grond freelance piloten bereid ge
vonden de elf vluchten over te ne
men. Alle passagiers kunnen dus
verdergaan met het inpakken van
hun koffer.
Verwelius is een bekende naam uit
de Quotesoo. Hij staat met een ge
schat vermogen van 220 miljoen
euro op de 137ste plek.
De vastgoedmagnaat steeg sa
men met een Duitse examinator
rond 11.00 uur op uit Lelystad.
Het was een vlucht waarbij Verwe
lius, een ervaren vlieger, bepaalde
manoeuvres moest doen om zijn
brevet te behouden. Ongeveer een
uur later, bij de landing in Münster,
ging het mis.
Volgens woordvoerder Detlef
Döbberthin van de luchthaven
Münster-Osnabrück (FMO) is het
vliegtuig hard op de baan geland en
op zijn rug terechtgekomen.
Vliegen was één van de vele pas
sies van Bert Verwelius. Hij
bouwde het door zijn vader opge
richte vastgoedbedrijf zodanig uit
dat een geschat vermogen op
bouwde van 220 miljoen euro.
Het bekendste pand van Verwe
lius is het Royal Dam Center, aan de
Dam in Amsterdam, rechts naast de
Bijenkorf, met Verwelius in gouden
letters op de gevel. Het Dam Center
wordt momenteel verbouwd. De
kantoren in het pand maken plaats
voor peperdure appartementen.
Verder stond Verwelius er vooral
bekend om agrarische grond op te
kopen op plekken in de Randstad
die hij kansrijk achtte voor woning
bouw.
Over de oorzaak van de crash is
volgens Döbberthin nog niets be
kend. Die wordt op dit moment on
derzocht door de Bundesstelle für
Flugunfalluntersuchung, de Duitse
evenknie van de Onderzoeksraad
voor Veiligheid. De resultaten laten
enkele weken op zich wachten,
zegt hij. FMO wordt vaak gebruikt
voor trainingsvluchten.
vrijdag 10 augustus 2018
GO
I f'
f.iit!, .v,*.''^ "V
vs-:v* .t&v
Morris start een
vuurtje op. foto marlies
WESSELS
Victor heeft thuis
drie zakmessen, foto
MARLIES WESSELS
-Dagmar Kuus
(bso Wijs)
Er bestaan grote verschillen
tussen kinderdagverblijven.
Waar de ene opvanglocatie kin
deren wél in een klimrek laat
klimmen, verbiedt een andere
dat. „Soms verschuilen kinder
dagverblijven zich wel heel mak
kelijk achter de GGD-regels",
vindt Gjalt Jellesma, voorzitter
van ouderorganisatie Boink. „Als
ze goed over risico's nadenken
en kunnen omschrijven hoe ze
daarmee omgaan, accepteert de
GGD dat best."
In de buitenschoolse opvang
waar meer risico's worden opge
zocht, beschrijven pedagogisch
medewerkers tot in detail wat ze
met de kinderen doen, zoals fik
kie stoken, en waarom ze dat
willen. „Een pedagogisch mede
werker maakt niet zo maar een
vuurtje. Die denkt daarover na.
Je zou alleen willen dat dit soort
activiteiten wat makkelijker kun
nen plaatsvinden. Dat er meer
autonomie komt voor de profes
sionals", aldus pedagoog en on
derzoeker Martin van Rooijen.
Dat is precies waar de SWK
Groep, moederbedrijf van elf kin
deropvangorganisaties in de
Randstad, naartoe werkt. De pe
dagogisch medewerkers krijgen
trainingen, waarin ze leren hun
keuzes te verantwoorden. Elke
veiligheidsmaatregel die ze
nemen, gebeurt weloverwogen.
„De veiligheidslijst is niet meer
een verplicht nummer, maar er
wordt echt nagedacht over
waarom iets wel of niet mag",
legt pedagogisch beleidsmede
werker Marieke Grijpink uit.
De kinderdagverblijven hebben
allemaal een werkdocument,
waarin ze structureel situaties
beschrijven, ook voor de aller
kleinsten. Mogen kinderen via de
glijbaan omhoog klimmen? Moe
ten per se alle peuters continu
zichtbaar zijn voor de pedago
gisch medewerkers of kunnen ze
ook best in een afgezonderd
hoekje spelen? Mogen de baby's
al oefenen met kleine hoogtever
schillen? Kunnen kinderen een
toren bouwen van houten blok
ken, met het risico dat er eentje
op hun hoofd eindigt? Grijpink:
„Niet iedere ouder is blij met een
blauwe plek hoor. Als we maar
kunnen uitleggen waarom we
bepaalde keuzes maken."
Nagelbijtend volgden honder
den reizigers gisteren een kort
geding van Ryanair tegen de pi-
lotenstaking van vandaag. Ging
hun vakantie de mist in? Het
werd een rollercoaster, waarin
de staking doorgang vond, maar
Ryanair een list verzon.
Koen Voskuil
Haarlem
Bert Verwelius (64), vastgoed
man uit Huizen, overleed giste
ren toen zijn vliegtuig crashte
tijdens de landing op luchthaven
Münster-Osnabrück.
Chris van Mersbergen
Münster