PRODUCTION rULTUUR 27 De eerste bioscoopfilm van YouTuber Dylan Haegens (25) is vanaf zondag te zien. Met een helikopter bezoekt hij vijf premières in heel Nederland. „Bizar toch?" mm Heeeeey mensen!", klinkt het in onver valst Limburgs. In beeld een vrolijke jongen van midden twintig. Blond haar, paarse trui. In een winkelstraat vol volwassenen zou waarschijnlijk niemand naar hem omkijken. Breed lachend vertelt hij zijn verhaal: „Ouders en internet. Dat gaat niet samen. In deze video laat ik tien dingen zien die ouders niet be grijpen aan internet. Je mag ze laten meekijken hoor, als ze nog iets willen leren." Wat volgt zijn tien amusante voorbeelden van vaders en moeders die goedbedoeld gebruikmaken van emoticons en hashtags en bang zijn voor computervirussen. YouTuber Dylan Haegens, goed voor ruim 22 miljoen views per maand, schroomt geen enkel onder werp. Of het nu gaat om tips om te slagen voor je proefwerk, advies over hoe je voor de eerste keer moet zoe nen, de in Venray geboren en getogen Limburger bespreekt het allemaal. En dat doet hij niet onverdienstelijk. Met 1,3 miljoen abonnees is hij een van de grootste YouTubers van Nederland. Een van de leukste dingen aan zijn werk - want dat is het maken van video's al geruime tijd voor hem - vindt hij de doelgroep: jongeren tus sen de 8 en 20 jaar. „Jongeren die al leen kijken omdat ze het zelf willen. Er wordt hen niks opgedrongen." Daarnaast gaat het Haegens maar om één ding: content maken. En dat wilde hij weieens in het groot probe ren. Begin dit jaar bedacht hij samen met zijn vaste team (vrienden Rick Vermeulen en Teun Peters en vrien din Marit Brugman) De film van Dylan Haegens, een familiefilm. Het script is gebaseerd op zijn ei gen leven. Hoofdpersoon Dylan heeft een succesvol YouTube-kanaal, een eigen tosti-zaak en een leuk team: Rick, Teun en Marit. Er is alleen één stoorzender: IJsbrand. Hij is ook een YouTuber en maakt vrijwel elke vi deo van Dylan na. Alleen stukken be ter. Met zijn team gaat Dylan op on derzoek uit, ontdekt een groot ge heim, en moet alles op alles zetten om zijn vrienden en zijn opge bouwde succes niet te verliezen. Hoofdrollen Aan het project werkten onder ande ren acteurs Patrick Stoof en Ilse War- ringa mee. In de regie kreeg Haegens hulp van Bas van Teylingen, die eer der de serie ZOOP regisseerde. De SCENE hoofdrollen zijn weggelegd voor de YouTuber zelf en voor zijn eigen team. Haegens is meer dan tevreden met de film, die in slechts vijf maan den gerealiseerd werd. „Ik was vooraf wel zenuwachtig. Je staat toch opeens met een crew van bijna vijftig man. Ik wist de eerste dag ook niet zo goed hoe ik me moest gedragen op de set. Ik heb zo veel bijgeleerd, bijvoor beeld over lichtgebruik en kleurcor- recties. Het was de beste leerschool ooit." Hoe goed het project hem ook is bevallen, afscheid van het internet neemt hij nooit. „YouTube en inter net hebben me zó veel gebracht. Ik heb na mijn theateropleiding en mbo-studie vaak auditie gedaan voor films, maar ben diverse keren afge wezen. Hoe grappig is het dan dat ik een paar jaar later mijn eigen bios coopfilm heb?" De film van Dylan Haegens is vanaf 12 augustus te zien in de bioscoop. De premières vinden zondag plaats in Groningen, Enschede, Utrecht en Breda. Met een helikopter vliegen Dylan en zijn team van plaats naar plaats. „Bizar toch?" De tour eindigt in zijn woonplaats Venray. vrijdag 10 augustus 2018 PC Dylan Haegens eld van de jeugd op het witte doek Bonne Kerstens WENSEN DIRECTOR Dylan Haegens: „Ik heb vaak auditie ge daan voor films, maar ben diverse keren af gewezen. Hoe grappig is het dan dat ik een paar jaar later mijn eigen bioscoopfilm heb?" FOTO'S PIM RAS, JUST FILM Kijk op de site bij /trailers voor de trailer van De film van Dylan Haegens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 27