House of Talentmn SBS scoort matig: 'Format moet groeien' 23 vrouw, zoon en dochter op een gege ven moment alle drie een boek had den gepubliceerd. Toen dacht ik: laat ik de verhoudingen niet al te veel uit elkaar laten lopen." „De kinderbijbel, werd me voorgele zen door Aart Staartjes op de televi sie. Woord voor Woord heette dat pro gramma." „Niet helemaal. Er blaast altijd wel Ik ken ogenschijnlijk zeer gelukkige mensen die volgens mij nooit een boek lezen een trompetje of saxofoon door de kamer. Stilte in huis vliegt me aan." „Tsja, is het erg? Ik ken ogenschijnlijk zeer gelukkige, inspirerende mensen die volgens mij nooit een boek lezen. Ik ben natuurlijk benieuwd waar zij de mosterd halen, maar om nu vanuit een culturele superioriteit te zeggen, uw leven kan een stuk rijker en beter: lees een boek? Ik zou niet durven." Bij een bezoek aan het met came ra's volgehangen verblijf van House of Talent is één ding over duidelijk: producent Talpa heeft kosten noch moeite gespaard. Het pand in het centrum van Hilver sum is uitgerust met alles wat je als begin nend artiest ook maar nodig dreigt te hebben. De acht talenten hebben tijdens hun permanente verblijf (ze kunnen het huis niet zomaar uit) on der meer de beschik king over een eigen opnamestudio, een immens theater, een repetitieruimte, een social mediaroom, een designkeuken en wc's met verwarmde wc-brillen. Alles om hen zo comfortabel mogelijk aan een succesvolle muziek- carrière te helpen, want dat is het doel van het programma. Twee managers (Daan van Rijsber- gen en Leontine Mourits) en een hoop doorzettings vermogen moeten de rest doen. Het zeer luxueuze verblijf en de tiental len camera's geven een Big Brother- of Utopia-achtig gevoel. Maar House of Talent zit anders in elkaar. Hier geen live- streams die 24/7 be keken kunnen worden, maar de hele uitzending en korte fragmen ten op YouTube en Instagram, en elke dag om 29.00 uur een gecom primeerde aflevering van de dage lijkse beslommeringen van de deelnemers op televisie. Het crossmediale aspect is be langrijk, vindt Talpa. „Het totaal van alle kanalen, dat is ons be reik", reageert woordvoerder Tho mas Loudon op de tegenvallende cijfers. „De daling van absolute kijkcijfers (187.000 voor aflevering 1 en 165.000 voor aflevering 2) zegt daar erg weinig over." Daarnaast geeft hij aan dat het marktaandeel in de leeftijd van 20 tot 54 jaar wél is gestegen; van 5,3 procent in de eerste aflevering naar 6,1 procent in de tweede afle vering. „En dat is voor ons heel be langrijk." Talpa kijkt volgens Lou don dus vooral ook naar het bereik van het programma op andere ka nalen. Toch laten de cijfers ook daar geen buitensporig goede re sultaten zien. Met 41.000 views op You Tube en 21.000 Insta- gram-volgers kan er nog niet worden ge sproken van een doorslaand social mediasucces. Nervositeit Al met al is er vol gens Loudon geen enkele reden tot ner vositeit of bezorgd heid, al klinken er vanuit de redactie van het programma andere geluiden. „Waarom zou er ner vositeit moeten zijn? Je moet niet alleen naar de absolute ge tallen kijken, er is veel meer dan dat. Er gaat nog zo veel ge beuren. We hebben een brede blik, en we gaan nu nog geen conclusies trekken." Loudon doelt hier mee op het reality- aspect van het pro gramma, dat vandaag van start gaat. In de eerste twee afleve ringen stond de se lectie van de kandi daten centraal, vanaf vandaag wordt het meer een realityserie. Van een eventueel vervroegd einde, mochten de cij fers blijven tegenvallen, wil de woordvoerder nog niet spreken. „Dat is wel héél erg op de feiten vooruitlopen." Ook voor veel van de kandidaten is dat niet te hopen. Deelnemer Samir, marinier van beroep, heeft een jaar lang onbe taald verlof opgenomen voor zijn deelname. donderdag 9 augustus 2018 Heb je de Bijbel gelezen? Ben jij iemand die zich volledig af sluit van de buitenwereld als hij leest? U Wat adviseer je iemand die nooit leest? Moby Dick, vanaf vanavond 22.25 uur vier afleveringen op NP01. De muzikale talenten werken (samen) aan hun carrièrefotoanp De kijkcijfers van het nieuwe SBS 6-programma House of Ta lent zijn bepaald niet overweldi gend. Maar conclusies willen ze bij producent Talpa nog lang niet trekken. „Een belangrijk onder deel van het format is dat de fanbase moet groeien." Bonne Kerstens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23