teen Winst ABN Amro valt tegen, TE KOOP <\i 16 PSYCHOLOGELD HUIZENMONITOR CONSUMENTENVERTROUWEN ABN Amro De vraagprijs blijft stijgen... ^rouwen bloot, handel dood', luidt een oud gezegde. Bij dertig graden liggen we liever aan het zwembad dan dat we de winkelstraten afstruinen naar een nieuwe spijkerbroek. En ook de gemiddelde woningboulevard is uitgestorven met mooi weer. Daar staat tegenover dat het bier rijkelijk vloeit op de terassen en de ventilatoren en biki ni's niet aan te slepen zijn. Nu het klimaat ver andert, worstelen steeds meer economen met de vraag: hoe sterk beinvloedt het weer ons koopgedrag? vergeleek marketingonderzoeker Yonat Zweb- ner van de Hebrew University in Jeruzalem het klikgedrag op een prijsvergelijkingssite met het weer. Ze kwam tot de conclusie dat we juist meer kopen naarmate het kwik stijgt. Niet al leen koelboxen en opblaasbare flamingo's maar ook telefoons, camera's en horloges. Dat haar onderzoek zich alleen op online aankopen richt, vind ik echter een zwaktebod. Ik kan me zomaar voorstellen dat online shoppen popu lairder is bij mooi weer, omdat dat prettiger is dan in de brandende zon naar de winkel gaan. Bij 26 graden willen mensen meer betalen Zwebner ontdekte wel iets anders opvallends. Hoe heter het is, des te meer we voor een product willen neertellen. In een kamer van 26 graden wil den de proefpersonen tussen de 10 en 25 procent meer beta len dan in een kamer van 18 graden. De verklaring van Zwebner is dat we vrolijk wor den van warmte en producten daarom meer waarderen. Zou kunnen. In mijn woonkamer was het afgelopen weekend ook 26 graden en daar werd ik persoonlijk wat minder vrolijk van. Maar in Jeruzalem zijn ze wel wat hitte gewend. Ook dichter bij huis is onderzoek gedaan naar de invloed van het weer op ons koopge drag. Website Marketingfacts legde paar jaar geleden de bestellingen van vijf Nederlandse webwinkels langs de thermometer. Marketing facts concludeerde eveneens dat de tempera tuur van invloed is op het aantal bezoekers en bestellingen. Zowel positief als negatief trou wens. Maar ook dat het effect over een periode van halfjaar minimaal was. Bij mooi weer schuiven we sommige aankopen naar voren, en andere weer naar achteren. Maar op lange ter mijn maakt het allemaal niet zoveel uit. De hitte en droogte van de afgelopen maan den hebben we deels te wijten aan onze on gebreidelde kooplust. Als ik 's nachts zwetend wakker lag, voelde het ook een beetje alsof ik de rekening gepresenteerd kreeg voor mijn ei gen consumptiegedrag. En dan voelt het toch minder lekker om de dag daarna weer een jurkje te kopen. De vraag is echter hoe lang dat gevoel beklijft nu de temperatuur is gedaald en het vandaag godzijdank echt een keer goed gaat regenen. Ik bedenk me trouwens ineens dat ik laatst een paar mooie regenlaarzen in de aan bieding zag. GrandVision Ahold Delhaize PostNL Het zal herkenbaar zijn voor de ge middelde huizenzoeker. Je ziet een leuke woning op Funda en belt di rect voor een bezichtiging. Grote kans dat je nét te laat bent. Of, als het wél tot een bezichtiging komt, dan sta je daar waarschijnlijk niet als enige. Heb je je zinnen gezet op dat ene huis, dan moet je diep in de buidel tasten en fors overbieden om andere kapers weg te jagen. Het is geen pretje voor de poten tiële koper, vat hoogleraar Peter Boelhouwer van TU Delft samen. De belangrijkste verklaringen: het aanbod van nieuwe en bestaande koopwoningen blijft dalen én de prijs blijft stijgen. Cijfers onderbouwen dat beeld. Het aantal verkochte woningen lag in het tweede kwartaal op 52.900, 10 procent minder dan dezelfde pe riode vorig jaar. De gemiddelde ver koopprijs ligt inmiddels met 284.639 euro nu ruim boven het ni veau van net voor het uitbreken van de crisis in 2008. Dat was toen 259425 euro. Deze ontwikkelingen blijven niet zonder gevolgen: de gekte be gint huizenzoekers steeds meer te gen te staan, zo blijkt uit de monitor koopwoningmarkt van TU Delft die elk kwartaal verschijnt. Het ver trouwen is tanende en die lijn zet zich door. „Als dit zo doorgaat, dan zullen er voor het einde van dit jaar voor het eerst sinds augustus 2014 weer meer huishoudens zijn die geen vertrouwen in de woningmarkt hebben dan huishoudens die posi tief zijn gestemd." Zorgelijk Een kentering, dus. Is dat erg? Ja, zegt Boelhouwer. Een zorgelijke ontwikkeling, noemt hij het. Naast de financiële mogelijkheden is na melijk vertrouwen nodig om de woningmarkt draaiende te houden. Zonder dat vertrouwen haken ko pers af. Een half jaar geleden kondigde ABN Amro al aan zijn zakenbank tegen het licht te houden. Het on derdeel houdt zich onder meer be zig met het financieren van inter nationale sectoren als de scheep vaart en het begeleiden van over names en beursgangen. Volgens topman Kees van Dijk huizen leveren de activiteiten ech ter te weinig op. Hij wil voortaan minder geld steken in handelsfi nanciering en sectoren waarvan de inkomsten wisselvallig zijn. Het verdwijnen van 250 banen, zo'n tien procent, mag fors zijn, het zijn er flink minder dan De Tele graaf gisteren meldde. De krant De bank lijkt de ambitie om een zakenbank te blijven definitief te verlaten meende te hebben gehoord dat de helft van de zakenbank zou wor den opgedoekt. Prompt kelderde de koers op het Damrak. Naast de reorganisatie van de za kenbank, maakte ABN Amro gis teren zijn kwartaalcijfers bekend. Die waren niet geweldig: de baten vielen afgelopen drie maanden met 8 procent terug tot een kleine 2,3 miljard euro. Onder de streep bleef een nettowinst over van 688 miljoen euro. Dat is 28 procent minder dan een jaar terug. Beleggers reageerden desalniet temin tevreden op de resultaten, zij hadden veel erger gevreesd. Volgens ceo Van Dijkhuizen profi teerde ABN Amro, ondanks de te rugval, van de sterke Nederlandse O donderdag 9 augustus 2018 GO In een poging deze vraag te beantwoorden, Reageren? economie@persgroep.nl De winst kel derde, maar was toch een stuk hoger dan beleggers ver wachtten. De optiekketen profiteerde van een advies verhoging van de Britse bank HSBC. De winst steeg, de omzet van de grootgrutter daalde. In de VS ging het boven dien slechter. Het postbedrijf maakte begin deze week een verliesgevend kwartaal bekend. o 0908181 BRON: CBS TU DELFT Aspirantkoper De situatie op de woningmarkt wordt steeds nijpender voor ko pers. Volgens de nieuwste moni tor koopwoningmarkt van TU Delft, die vanmiddag verschijnt, loopt het aanbod koopwoningen rap terug. Het gevolg: de consu ment begint zijn vertrouwen in de woningmarkt te verliezen. Natasja de Groot Delft ABN Amro grijpt in bij zijn za kenbank, maar minder rigou reus dan gevreesd. 250 van de 2600 banen verdwijnen, maakte de bank gisteren samen met tegenvallende kwartaalresultaten bekend. Met de reorganisatie wil ABN de winstgevendheid opkrikken. - Reinier Castelein (De Unie) Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Nieuwbouw. Bestaand 2010 Prijzen woningen 320.000 300.000 280.000 260.000 240.000 220.000 200.000 2005

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16