Medewerkers van Het Baken: Wij trekken het niet meer YERSEKE Stel: je woont op Yerseke. Het is prachtig weer en je hebt geen zin om op het Damse strandje te gaan liggen. Maar je hebt wel een boot. Wat doe je dan? Dan pak je je vaartuig, laadt daar de parasols, stoelen en andere benodigdheden in en je vaart naar een zandplaat een paar kilometer buiten de haven. Voor de varende Yersekenaren is het blijkbaar al tijden een goeie gewoonte. Zeilbootjes, motorbootjes en zelfs visboten worden gebruikt om naar de zandbank te varen. Zaterdag was het ook weer zover. Half Yese zat op dezandbank 'Wij trekken het niet meer', luidt de boodschap van de medewerkers die in het voormalige zorgcentrum Scheldehof werken. De brandmail, die namens alle medewerkers ver stuurd is, volgde op gebeurtenissen vrijdagochtend. Op één van de af delingen was geen personeel aan wezig. De situatie escaleerde daar door. De medewerkers schrijven dat een cliënt ontkleed rondliep en 'met ontlasting smeerde'. Personeel van andere afdelingen en mede werkers van de dagbesteding moes ten bijspringen. Een medewerker, die een vrije dag had, is naar de af deling gekomen om 'de boel te red den'. Boos Het was 'de definitieve druppel' voor het personeel, want soortge lijke situaties zijn volgens hen al va ker voorgekomen. „Wij zijn boos. Heel boos. We voelen ons machte loos, want dit moet NU verande ren", luidt één van de laatste zinnen van de e-mail. Ongeveer zeventig cliënten zijn eind juni vanuit verschillende kleinschalige woningen verhuisd naar Het Baken. Familieleden en medewerkers lieten eerder weten dat de werkdruk hoog was, en dat het gebouw nog niet veilig en ge- We krijgen steeds maar weer te horen dat we het met zijn allen moeten oplossen bruiksklaar was. De situatie is niet verbeterd. De medewerkers vrezen dat nog meer personeel vertrekt. Ze zeggen dat ze al meerdere keren bij hun leiding gevenden aan de bel getrokken hebben. „We krijgen steeds maar weer te horen dat we het met zijn allen moeten oplossen." Lilian Lagendijk, directeur Zorg van Arduin, is vrijdagmiddag naar aanleiding van de e-mail gaan pra ten met medewerkers. „De heftig heid van de mail raakt mij. Dat was de reden om er meteen heen te gaan." Arduin kampt al tijden met per soneelstekort en de verhuizing maakt de problemen erger, zegt La gendijk. „Nog niet iedereen is ge wend aan de nieuwe werkplek en medewerkers kennen elkaar nog niet goed." Lagendijk erkent dat medewerkers als gevolg van de ver huizing vertrokken zijn. „Dat is heel jammer, maar dit is de weg die Arduin gekozen heeft. Ik kan ze niet de situatie teruggeven waarmee ze opgegroeid zijn." Roosters Lagendijk wil nog meer gesprekken voeren met de medewerkers. Daar naast worden extra verpleegkundi gen om de werkdruk te verlichten. Het personeel krijgt waarschijnlijk ook meer zeggenschap over hun roosters. „Ik heb geen bak met me dewerkers, maar ik kan er wel voor zorgen dat ze gehoord worden." maandag 6 augustus 2018 pzc.nl e-mail: bevelanden@pzc.nl Personeel Arduin slaat alarm Medewerkers van Stichting Ar duin slaan opnieuw alarm over personeelstekort en de zorg voor cliënten. Verzorgenden van de woningen in Het Baken aan het Stadhuisplein in Vlissingen stuurden vrijdag een noodkreet naar het management van de in stelling voor gehandicapten zorg. Cornelleke Blok Vlissingen - Medewerkers Arduin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 47