atm. 'We vinden in alle bescheidenheid dat we aardig bezig zijn' 23 redelijk stabiel, maar ik weet zeker dat De Mol hier niet vrolijk van wordt." Talpa haalde RTL-presentatoren als Gordon en Johnny de Mol binnen, die straks voor SBS 6 aan de slag gaan. En op de rol staan tal van nieuwe programma's als Oudje Zoekt Vrouwtje (met André Hazes) en DNA (drama serie met Yolanthe Sneijder-Cabau). Maar de oorlog moet vooral worden gewonnen met nieuwe talentenjach ten InSync - Dance as One, House of Talent, DanceSingen BN'ers die tegen elkaar strijden (Dronemasters, Race Tegen de Klok). „Dat gaat 'm niet worden", ver wacht Evert Bronkhorst. „Gordon en Johnny zullen de doordeweekse avonden heus wat omhoog krikken hoor, maar volgens mij zijn veel kij kers talentenjacht- en sterrenmoe. Kijkcijferkanonnen als Boer Zoekt TALPA NETWORK Vrouw en Heel Holland Bakt van de NPO doen het toch ook zonder BN'ers? En ik snap dat originaliteit lastig is. Waarom haal je titels als Weekend Miljonairs of De Zwakste Schakel niet terug? Ik ben ervan over tuigd dat dergelijke programma's nog steeds potentie hebben." Oege Boonstra bewondert John de Mol om onder meer zijn internatio nale succesformules als The Voice en Big Brother. „De kern van het pro bleem is dat het bouwen van een tv-zender een heel andere kunst is. Daar haalt hij wel professionele men sen voor binnen, maar dat De Mol al tijd het laatste woord wil hebben, is daarbij zeker een van de issues." Ja, RTL 4 daalt nog veel harder. Maar dan komt een ander probleem om de hoek kijken: De Mol bezit in tegenstelling tot RTL geen Video land. En een VOD-platform (video on demand) a la Netflix is geen onbe langrijk wapen in een tijd waarin het traditionele tv-kijken afbrokkelt. „Ik vraag me af of het nu nog zin heeft om een Nederlands VOD-plat- form te starten", aldus Rogier Brug- geman. „De consument gaat geen drie of vier betaalde VOD-abonne- menten afsluiten en met Netflix en Videoland is de Nederlandse consu ment eigenlijk al voorzien. Het is de reden dat John de Mol toch zijn SBS- series bij het Videoland van RTL heeft ondergebracht." Het voedt de geruchten dat De Mols masterplan is om op termijn het verzwakte RTL (deels) te kopen. Dan is Videoland alsnog van hem. Het zou Dick van der Graaf, oud- commercieel directeur van Endemol Nederland en voormalig topman van de Holland Media Groep (nu RTL), niets verbazen. „Maar Johns primaire doelstelling is en blijft het uitprobe ren van eigen tv-formules op een van zijn zenders om ze dan internatio naal door te verkopen." Van der Graaf wijst erop dat De Mol meer doet dan programma's ma ken en uitzenden en wijst op de re cente koop van persbureau ANP en Emesa (bekend van Vakantieveilin gen). „En 1 procent marktaandeel inleveren staat voor grofweg 7 a 8 miljoen euro aan reclamespotjes, dat is echt niet zo veel hoor. Dat doet De Mol hooguit een beetje pijn. „Hij sleutelt bovendien niet alleen aan de programmering van SBS 6, maar in relatief grotere mate aan Ve- ronica", vervolgt Van der Graaf. Hij wijst op het behoud van de Champi- ons League op deze zender en het binnenhalen van Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp (van Voetbal Inside). „Veronica gaat substantieel in aandeel winnen. Ook het marktaandeel van de volledige zendergroep wordt in aanmerking genomen bij de inkoop van reclame." „Zijn ultieme droom was altijd een succesvolle tv-zender in handen heb ben", zegt mediastrateeg Evert Bronkhorst. „Dat probeerde hij al met Talpa/Tien (2005-2007) en Sport 7 (1996), maar het mislukte steeds. Hij wil bewijzen dat hij het kan." Oege Boonstra: „Over een jaar moeten we de balans nog eens opma ken. Als het dan niet is gelukt, zie ik het ook niet meer gebeuren." maandag 6 augustus 2018 GO Rltj.DKAMER^l Netflix John de Mol met de grootste tops en flops van SBS 6. FOTO SBS, ANP KIPPA, „Dat de markt lastig is weten we zo langzamerhand wel", re ageert Talpa Network-woord- voerder Thomas Notermans op de twijfels van mediakenners over de plannen van John de Mol. „Daar voortdurend je zorgen over uitspreken staat iedereen vrij, maar het heeft meer zin naar oplossingen te zoeken. Hoe ga je met de veranderende markt om? Als veel consumenten hun me diagebruik aanpassen, hoe ver ander je als mediabedrijf dan op een relevante manier mee? Talpa Network, waar Talpa TV, met de zender SBS 6 voorop, deel van uitmaakt, probeert het antwoord op die vragen te vinden. „Wij zijn - als Talpa Network - nog maar ruim een halfjaar onderweg en vinden in alle be scheidenheid dat we aardig bezig zijn. Sommige initiatieven lukken meteen, andere hebben meer aandacht nodig en enkele falen, maar investeren in Neder landse content en nieuwe ideeën uitproberen doen we volop. Voor spellen blijft natuurlijk lastig en is nog veel lastiger dan het aanwij zen van beren op de weg. Dat staat vast. „Dan nog een enkel ander feit: in de eerste helft van 2018 hebben de zenders van Talpa TV hun gezamenlijke marktaandeel bin nen de doelgroep 20-54 jaar ver groot van 20 procent naar 20,2 procent. Ter vergelijking: de zenders van de NPO verliezen in deze periode 0,2 procent, on danks de Olympische Winterspe len en het WK Voetbal!" Deze cij fers beslaan de periode 1 januari tot en met 30 juni. „Het mediagebruik van een aan tal consumenten verandert, maar vermindert niet. In dat licht is Talpa Network al een grote spe ler, met een verwachte ruim 1,5 miljard streamstarts per jaar op YouTube en andere video-on- demandplatforms. En ook hier wordt geïnvesteerd in verdere groei." Kijk op de site bij /video Gudo Tienhooven over de tops en flops van SBS 6.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23