Zes pianisten spelen hoofdwerk Manneke
8
De 19e
beeldententoon
stelling op de
Schelde-
boulevard heeft
haar draai weer
gevonden. Nadat
vorig jaar alleen het
kunstenaarscollec
tief van Josef
Pannecoucke acte
deprésencegaf, is
er nu weereen
aantal eigentijds
georiënteerde
beeldhouwers van
de partij.
TERNEUZEN BEELDEN
Als vanouds begint de route
bij een aantal beelden van
het kunstenaarscollectief,
om halverwege over te gaan naar
de eigentijdse sculptuur. Het zou
spannender zijn als er een dialoog
zou worden gepresenteerd tussen
beide kunstopvattingen. Nu ik het
toch over de presentatie heb: de
sokkels van de eigentijdse sculp
tuur zijn nadrukkelijk zichtbaar,
maar voegen meestal niets toe. Het
zou sterker zijn om ze in de bo
dem weg te werken.
In de bijdrage van collectief Pan
necoucke draait het om de ver
beelding van de schoonheid van
het menselijk lichaam, innerlijke
strijd, samen zijn en de schoon
heid en kracht van de natuur. De
vormentaal is gestileerd naturalis
tisch, soms licht expressief en een
enkele keer bijna abstract. De beel
den zijn veelal uit steen gehakt.
Alleen Olivier Loos presenteert
een combinatie van glad gepolijst
metaal en stukken drijfhout. Hij
roept er treffend een gevoel van
verbondenheid mee op. De sterk
ste bijdrage van het collectiefis in
mijn ogen die van Hilde Vande-
walle. Met 'Metafoor van het ge
heugen' maakt zij een intrigerend
polyester beeld dat visueel letter
lijk uitsteekt boven de rest en
ruimschoots stof tot nadenken
biedt. Hoewel ik nog steeds een
enkel zwak werk tegenkom in de
club van Pannecoucke - Julie Ver-
helst gaf haar gestalten onhandig
gestileerde voeten - is het gemid
delde niveau hoger dan vorig jaar.
Onder de vertegenwoordigers
van de eigentijdse sculptuur zie ik
enkele oude bekenden, zoals Gjalt
Blauw. Zijn robuuste stalen sculp
tuur is naast een verkenning van
de formele eigenschappen van
vormen een spannende confronta
tie tussen twee krachten. Rosa-
linde van Ingen Schenau toont
opnieuw een uit cortenstaal ge
sneden bloemstilleven waarin
vergankelijkheid centraal staat. De
plaats en het formaat maken het
nu tot een betekenisvol monu
ment, dat prachtig de dialoog aan
gaat met de gebouwde omgeving.
Dat geldt trouwens ook voor 'Wa
ter en wind' van Hendrike Huijs-
mans. Een speels contrast ten op
zichte van de indrukwekkende be
tonconstructie van het markante
stadhuis. De selectie eigentijdse
sculptuur kan de strijd met de om
geving dit jaar trouwens toch goed
aan. De beelden van Herman van
Nazareth zijn daar een mooi voor
beeld van. Zijn 'Illusie' kun je puur
abstract beleven, maar echoot ook
een knielende menselijke figuur,
die zich verheft tegen krachten die
hem klein houden. Opvallend is
ook de enige figuratieve bijdrage
uit dit ensemble 'Daedalus' van
Willy Peeters. Een prachtige ver
beelding van de spanning tussen
hoogmoed en val.
Op het programma staat Grote Ar
chipel, dat geldt als zijn magnum
opus. Manneke kijkt daarin terug
op zijn oeuvre. Hij schreef het
voor piano, het instrument waar
hij naar zijn mening in het verle
den te weinig gebruik van heeft
gemaakt.
Grote Archipel is opgedragen aan
Zeeland en bestaat uit zes delen.
Deze zijn geschreven voor zes pi
anisten met wie Manneke een bij
zondere band heeft: Jelena Ba-
zova, Keivin Grout, Daniël Kra
mer, Geoffrey Madge, Hannes
Minnaar en Ralph van Raat.
Als eenmalige gebeurtenis voe
ren deze pianisten het stuk als een
soort estafette uit. Daarna verzor
gen zij een gezamenlijk pro
gramma met werk van componis
ten die belangrijk zijn geweest
voor Manneke: van Claude De-
bussy tot Ton de Leeuw.
Van het concert, dat is georgani
seerd door Muziekpodium Zee
land, worden cd-opnamen ge
maakt. Het vindt op verzoek van
Manneke plaats in de Zeeuwse
Concertzaal. Hij kiest daarvoor
vanwege de akoestiek van de zaal,
maar ook omdat daar in 1968 zijn
eerste concert was.
De 78-jarige Daan Manneke, die
in Breda woont, wordt gezien als
de nestor van de eigentijdse mu
ziek in Zeeland. Hij behoort tot de
landelijke top van de nieuwe mu-
De 78-jarige Daan
Manneke wordt
gezien als de nestor
van de eigentijdse
muziek in Zeeland
ziek in Nederland, samen met on
der anderen Louis Andriessen,
Klaas de Vries en Willem Jeths.
Het concert is een van de ver
wachte hoogtepunten in het pro
gramma van de Zeeuwse Con
certzaal voor komend seizoen.
Dat kent vrijdag 21 september ook
een opvallende opening met het
literaire concert 'Wankele wereld'
van Jan Terlouw. Hij
vertelt het verhaal,
terwijl het Leo-
nard Ensem
ble passende
muziek
speelt.
Het nieuw
jaarsconcert
Herbergen
krijgt, na het suc
ces van dit jaar, een vervolg. Op 11
en 12 januari treden Peter Slager,
VanDryver, Douwe Eisenga en
Broeder Dieleman zowel geza
menlijk als afzonderlijk op, waar
bij het publiek samen met de mu
zikanten op het podium zit.
Andere opvallende namen in
het programma zijn onder ande
ren Spinvis en Raymond van het
Groenewoud. Spinvis presenteert
op 11 november samen met Saartje
Van Camp een muziekvoorstel-
ling. Raymond van het Groene
woud komt op 26 april naar De
Spot (waarmee de concertzaal sa
menwerkt) met zijn solopro
gramma Kreten Gefluister.
De Zeeuwse violist Mathieu van
Bellen wordt twee keer verwacht:
op 20 oktober met zijn Busch Trio
en op 14 december met het Rei
zend Muziek Gezelschap, waar
Van Bellen eind 2017 de artistieke
leiding overnam van Christiaan
Bor.
zaterdag 4 augustus 2018
Schelde indrukwekkend decor
Nico Out
'Metafoor van het geheugen' van Hilde Vandewalle
T/m 2/9. Beeldenroute Schelde-
boulevard, Terneuzen. Aanvul
lende tentoonstelling in Passe
relle, Stadhuis. Ma.t/m do. 8.30-
16.30 uur. Vr. tot 18.00 uur. Meer
info: beeldenopdescheldeboule-
vard.
De Zeeuwse componist Daan
Manneke staat centraal tijdens
een bijzonder concert, vrijdag
12 oktober in de Zeeuwse Con
certzaal in Middelburg.
Rolf Bosboom
Middelburg
'Illusie' van Herman van Nazareth