Zes pianisten spelen hoofdwerk Manneke 8 De 19e beeldententoon stelling op de Schelde- boulevard heeft haar draai weer gevonden. Nadat vorig jaar alleen het kunstenaarscollec tief van Josef Pannecoucke acte deprésencegaf, is er nu weereen aantal eigentijds georiënteerde beeldhouwers van de partij. TERNEUZEN BEELDEN Als vanouds begint de route bij een aantal beelden van het kunstenaarscollectief, om halverwege over te gaan naar de eigentijdse sculptuur. Het zou spannender zijn als er een dialoog zou worden gepresenteerd tussen beide kunstopvattingen. Nu ik het toch over de presentatie heb: de sokkels van de eigentijdse sculp tuur zijn nadrukkelijk zichtbaar, maar voegen meestal niets toe. Het zou sterker zijn om ze in de bo dem weg te werken. In de bijdrage van collectief Pan necoucke draait het om de ver beelding van de schoonheid van het menselijk lichaam, innerlijke strijd, samen zijn en de schoon heid en kracht van de natuur. De vormentaal is gestileerd naturalis tisch, soms licht expressief en een enkele keer bijna abstract. De beel den zijn veelal uit steen gehakt. Alleen Olivier Loos presenteert een combinatie van glad gepolijst metaal en stukken drijfhout. Hij roept er treffend een gevoel van verbondenheid mee op. De sterk ste bijdrage van het collectiefis in mijn ogen die van Hilde Vande- walle. Met 'Metafoor van het ge heugen' maakt zij een intrigerend polyester beeld dat visueel letter lijk uitsteekt boven de rest en ruimschoots stof tot nadenken biedt. Hoewel ik nog steeds een enkel zwak werk tegenkom in de club van Pannecoucke - Julie Ver- helst gaf haar gestalten onhandig gestileerde voeten - is het gemid delde niveau hoger dan vorig jaar. Onder de vertegenwoordigers van de eigentijdse sculptuur zie ik enkele oude bekenden, zoals Gjalt Blauw. Zijn robuuste stalen sculp tuur is naast een verkenning van de formele eigenschappen van vormen een spannende confronta tie tussen twee krachten. Rosa- linde van Ingen Schenau toont opnieuw een uit cortenstaal ge sneden bloemstilleven waarin vergankelijkheid centraal staat. De plaats en het formaat maken het nu tot een betekenisvol monu ment, dat prachtig de dialoog aan gaat met de gebouwde omgeving. Dat geldt trouwens ook voor 'Wa ter en wind' van Hendrike Huijs- mans. Een speels contrast ten op zichte van de indrukwekkende be tonconstructie van het markante stadhuis. De selectie eigentijdse sculptuur kan de strijd met de om geving dit jaar trouwens toch goed aan. De beelden van Herman van Nazareth zijn daar een mooi voor beeld van. Zijn 'Illusie' kun je puur abstract beleven, maar echoot ook een knielende menselijke figuur, die zich verheft tegen krachten die hem klein houden. Opvallend is ook de enige figuratieve bijdrage uit dit ensemble 'Daedalus' van Willy Peeters. Een prachtige ver beelding van de spanning tussen hoogmoed en val. Op het programma staat Grote Ar chipel, dat geldt als zijn magnum opus. Manneke kijkt daarin terug op zijn oeuvre. Hij schreef het voor piano, het instrument waar hij naar zijn mening in het verle den te weinig gebruik van heeft gemaakt. Grote Archipel is opgedragen aan Zeeland en bestaat uit zes delen. Deze zijn geschreven voor zes pi anisten met wie Manneke een bij zondere band heeft: Jelena Ba- zova, Keivin Grout, Daniël Kra mer, Geoffrey Madge, Hannes Minnaar en Ralph van Raat. Als eenmalige gebeurtenis voe ren deze pianisten het stuk als een soort estafette uit. Daarna verzor gen zij een gezamenlijk pro gramma met werk van componis ten die belangrijk zijn geweest voor Manneke: van Claude De- bussy tot Ton de Leeuw. Van het concert, dat is georgani seerd door Muziekpodium Zee land, worden cd-opnamen ge maakt. Het vindt op verzoek van Manneke plaats in de Zeeuwse Concertzaal. Hij kiest daarvoor vanwege de akoestiek van de zaal, maar ook omdat daar in 1968 zijn eerste concert was. De 78-jarige Daan Manneke, die in Breda woont, wordt gezien als de nestor van de eigentijdse mu ziek in Zeeland. Hij behoort tot de landelijke top van de nieuwe mu- De 78-jarige Daan Manneke wordt gezien als de nestor van de eigentijdse muziek in Zeeland ziek in Nederland, samen met on der anderen Louis Andriessen, Klaas de Vries en Willem Jeths. Het concert is een van de ver wachte hoogtepunten in het pro gramma van de Zeeuwse Con certzaal voor komend seizoen. Dat kent vrijdag 21 september ook een opvallende opening met het literaire concert 'Wankele wereld' van Jan Terlouw. Hij vertelt het verhaal, terwijl het Leo- nard Ensem ble passende muziek speelt. Het nieuw jaarsconcert Herbergen krijgt, na het suc ces van dit jaar, een vervolg. Op 11 en 12 januari treden Peter Slager, VanDryver, Douwe Eisenga en Broeder Dieleman zowel geza menlijk als afzonderlijk op, waar bij het publiek samen met de mu zikanten op het podium zit. Andere opvallende namen in het programma zijn onder ande ren Spinvis en Raymond van het Groenewoud. Spinvis presenteert op 11 november samen met Saartje Van Camp een muziekvoorstel- ling. Raymond van het Groene woud komt op 26 april naar De Spot (waarmee de concertzaal sa menwerkt) met zijn solopro gramma Kreten Gefluister. De Zeeuwse violist Mathieu van Bellen wordt twee keer verwacht: op 20 oktober met zijn Busch Trio en op 14 december met het Rei zend Muziek Gezelschap, waar Van Bellen eind 2017 de artistieke leiding overnam van Christiaan Bor. zaterdag 4 augustus 2018 Schelde indrukwekkend decor Nico Out 'Metafoor van het geheugen' van Hilde Vandewalle T/m 2/9. Beeldenroute Schelde- boulevard, Terneuzen. Aanvul lende tentoonstelling in Passe relle, Stadhuis. Ma.t/m do. 8.30- 16.30 uur. Vr. tot 18.00 uur. Meer info: beeldenopdescheldeboule- vard. De Zeeuwse componist Daan Manneke staat centraal tijdens een bijzonder concert, vrijdag 12 oktober in de Zeeuwse Con certzaal in Middelburg. Rolf Bosboom Middelburg 'Illusie' van Herman van Nazareth

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44