Veel doden door ongelukken met oude heftrucks Japans experiment: geef de maandagochtend vrij E 21 f hoge prijs. Ik was bang dat onze aankoopmakelaar zijn collega's zou vertellen dat hij nog wel een stel wanhopige starters kende die bereid waren tien- of twintigdui zend euro extra te betalen." Na zo'n 25 bezichtigingen, en twaalf keer een bod uitgebracht te hebben, vond het stel alsnog een eengezinswoning in Baarn aan de rand van het bos. „Via-via hoorden we dat er een huis te koop kwam van een vrouw die ook geen makelaar wilde inscha kelen. We zijn er onderling uitge komen, en dat voelde heel goed. Niet alleen bespaarden we allebei geld, er was ook geen ruis op de lijn." Volgende week krijgen ze de sleutel van hun eigen stulpje. Er is nog een reden waarom je als zelfstandig koper vaak met 0-1 achterstaat. Volgens VEH doen verkoopmakelaars liever geen za ken met woningzoekers zonder aankoopmakelaar. „Ze vinden het prettig als een mensen al door een collega-makelaar is een ge screend", zegt André de la Porte. Is dat niet oneerlijk? „Kopers die een aankoopmakelaar hebben ingeschakeld zijn vaak beter voor bereid dan zelfstandige kopers", reageert Tina Bakker van make laarsbranchevereniging NVM. Maar volgens de NVM worden woningzoekers zonder aankoop makelaar niet buitengesloten. Bakker: „Een verkoopmakelaar is in dienst in van de verkoper en zal zaken doen met geïnteres seerde kopers, zowel zelfstandige kopers als kopers met een aan koopmakelaar." Bieden Martine Grol vermoedt echter wel dat haar aankoopmakelaar het verschil maakte toen ze een bod deed op een huis in de populaire wijk Nijmegen-Oost. „Wij had den het hoogste bod, maar wil den geen eigen geld inleggen. Dat was wel een wens van de verko- REGIO pende partij, waarschijnlijk om dat we allebei ondernemers zijn. Door enkele duizenden euro's neer te tellen voor een aankoop makelaar, lieten we zien dat we een serieus zijn. Onze aankoop makelaar is bekend in Nijmegen en weet ik zeker dat andere make laars ook op haar oordeel vertrou wen", vertelt Grol. De Nijmeegse huurde aan het begin van haar zoektocht al een aankoopmakelaar in. „De markt in Nijmegen-Oost is zeer over spannen. Je moet daar bijna altijd na één keer bezichtigen een bod doen. Om zeker te weten dat we geen kat in de zak zouden kopen en een gedegen bod konden uit brengen, wilde ik een aankoop makelaar aan mijn zijde hebben." VEH gelooft niet in extra regels om de gedwongen winkelnering aan te pakken: „Regels kunnen niet alles oplossen. Dat zelfstan dige kopers worden buitengeslo ten, is een onwenselijk gevolg van de overspannen huizenmarkt. Woningzoekers die niet duizen den euro's extra kwijt willen zijn aan een aankoopmakelaar, zullen op zoek moeten gaan in gebieden waar de markt minder verhit is." Noorda is het niet met hem eens. „Makelaars hebben de markt op sommige plekken compleet in hun greep. Als woningzoeker ben je afhankelijk van ze en daar ma ken ze misbruik van." Bij chauffeurs wil een fatsoenlijke rijcursus nog weieens ontbreken, bij kleine bedrijven rijden de hef trucks gewoon tussen de werkne mers door en van nieuwe technie ken wordt nog te weinig gebruik gemaakt. Terwijl allerlei maatrege len mogelijk zijn, is het aantal zware ongelukken met een hef truck in Nederland hoog. En steeds vaker ook met dodelijke afloop, waarschuwt de Stichting Arbeids ongevallen. Vorige week was het raak bij een bedrijf in Nuenen. Daar raakte een medewerker zwaarge wond bij een ongeluk. De man was vergeten de handrem aan te trek ken, waardoor hij klem kwam te zitten tussen de truck en de laad klep van een vrachtwagen. Volgens Heftruck Nederland ge beuren jaarlijks 1.700 ongevallen met een heftruck, waarvan 150 zwaar en 7 dodelijk. De Inspectie SZW, dat geen specifieke cijfers bij houdt, ziet ook de zware voertui gen de laatste jaren steeds vaker te rug in haar rapporten. „In ons land rijden veel heftrucks rond. In Ne derland, en Brabant in het bijzon der, zitten veel transportbedrijven en distributiecentra. En dat worden er alleen maar meer", aldus een woordvoerder. Het grote aantal ongevallen was ook Roy Groothuis van Blom Op leidingen opgevallen. Bij het bedrijf worden jaarlijks 20.000 heftruck chauffeurs opgeleid. Dat zouden er veel meer moeten zijn, zegt Groot huis: „De enige vereiste is dat je een gedegen instructie krijgt. Dat kan ook bij het bedrijf waar je werkt. Maar wat is gedegen? Ik heb wel eens gezien dat er een palletje wordt verplaatst en een paar sla- lommetjes worden gereden. Er zijn genoeg chauffeurs die geen fat soenlijke cursus hebben gehad." Regelgeving Goede regelgeving vanuit de over heid ontbreekt, volgens Groothuis. Er moeten volgens hem duidelijke eisen worden gesteld aan wie op een heftruck rijdt. Hetzelfde geldt voor hoe het bedrijf rekening houdt met veiligheid: „De grote bedrijven hebben wel een verkeersplan, met gescheiden routes voor lopende mensen en heftrucks. Maar bij mkb'ers ontbreekt dat geregeld." Nog een aandachtspunt: nieuwe technologie. Tegenwoordig zijn er heftrucks met achteruitrijsenso- ren, die automatisch stoppen als ie mand te dichtbij staat. Of de 'blue spot'. Wie in een luidruchtige om geving de heftruck niet hoort aan komen, ziet wel het blauwe schijn sel naderen. Groothuis: „Dat soort technologie kun je ook op oude modellen monteren." TOKIO Het valt vaak niet mee om na het weekend weer te beginnen. De Japanse rege ring vraagt bedrijven nu om het personeel op maandag ochtend vrij te geven. Het initiatief om de werkweek wat kalmer te beginnen, is ge presenteerd onder de noemen 'Shining Monday'. Het past in een ambitieus plan van de Ja panse overheid om wat te doen aan de vaak verstoorde balans tussen werk en vrije tijd. Te veel Japanners lijden onder arbeids- stress of werken zich letterlijk dood. Berucht is het geval van de 24-jarige reclamebureau werkster Matsuri Takahashi die in 2015 zelfmoord pleegde om dat ze de werkdruk niet langer aankon. Voordat ze de hand aan zichzelf sloeg, had ze meer dan 100 uur overwerk gedraaid. Het fenomeen staat bekend als ka- roshi ofwel dood door overwerk. De gedachte om het weekend te verlengen zou ook zijn ge weest opdat stellen misschien wat vaker seks hebben. Japan heeft ook een probleem met een sterk dalend geboortecijfer. Dat is op dit moment lager dan het ooit is geweest. zaterdag 4 augustus 2018 GO vaak dienst uit Percentage woningzoeken den met aankoopmakelaar (januari t/m juni 2018) Haarlem 49,9 procent Haaglanden 36,6 procent Amsterdam 36,3 procent Utrecht 35,6 procent 't Gooi 33,5 procent Apeldoorn/Epe 22,7 pro cent Nijmegen 16,9 procent Zwolle 12,6 procent West Brabant 9,6 procent Zeeland 6,1 procent Limburg 3,5 procent Gemiddeld Nederland 19,5 procent Bron: NVM -4 Aankoop makelaars hebben een monopolie op marktin formatie; zij weten al eerder dat een huis te koop staat. Woningzoe kers in de Randstad kunnen daarom nau welijks nog zonder, aldus Vereniging Eigen Huis. FOTO HH Er gebeuren te veel ongelukken met heftrucks. Gemiddeld eens in de twee maanden komt daarbij iemand om. De voertuigen zijn vaak verouderd en strenge re gels om ermee te rijden ontbre ken. Chiel Timmermans Nuenen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21