Veel doden door
ongelukken met
oude heftrucks
Japans experiment: geef
de maandagochtend vrij
E 21
f
hoge prijs. Ik was bang dat onze
aankoopmakelaar zijn collega's
zou vertellen dat hij nog wel een
stel wanhopige starters kende die
bereid waren tien- of twintigdui
zend euro extra te betalen."
Na zo'n 25 bezichtigingen, en
twaalf keer een bod uitgebracht
te hebben, vond het stel alsnog
een eengezinswoning in Baarn
aan de rand van het bos. „Via-via
hoorden we dat er een huis te
koop kwam van een vrouw die
ook geen makelaar wilde inscha
kelen. We zijn er onderling uitge
komen, en dat voelde heel goed.
Niet alleen bespaarden we allebei
geld, er was ook geen ruis op de
lijn." Volgende week krijgen ze
de sleutel van hun eigen stulpje.
Er is nog een reden waarom je
als zelfstandig koper vaak met 0-1
achterstaat. Volgens VEH doen
verkoopmakelaars liever geen za
ken met woningzoekers zonder
aankoopmakelaar. „Ze vinden het
prettig als een mensen al door
een collega-makelaar is een ge
screend", zegt André de la Porte.
Is dat niet oneerlijk? „Kopers
die een aankoopmakelaar hebben
ingeschakeld zijn vaak beter voor
bereid dan zelfstandige kopers",
reageert Tina Bakker van make
laarsbranchevereniging NVM.
Maar volgens de NVM worden
woningzoekers zonder aankoop
makelaar niet buitengesloten.
Bakker: „Een verkoopmakelaar is
in dienst in van de verkoper en
zal zaken doen met geïnteres
seerde kopers, zowel zelfstandige
kopers als kopers met een aan
koopmakelaar."
Bieden
Martine Grol vermoedt echter
wel dat haar aankoopmakelaar het
verschil maakte toen ze een bod
deed op een huis in de populaire
wijk Nijmegen-Oost. „Wij had
den het hoogste bod, maar wil
den geen eigen geld inleggen. Dat
was wel een wens van de verko-
REGIO
pende partij, waarschijnlijk om
dat we allebei ondernemers zijn.
Door enkele duizenden euro's
neer te tellen voor een aankoop
makelaar, lieten we zien dat we
een serieus zijn. Onze aankoop
makelaar is bekend in Nijmegen
en weet ik zeker dat andere make
laars ook op haar oordeel vertrou
wen", vertelt Grol.
De Nijmeegse huurde aan het
begin van haar zoektocht al een
aankoopmakelaar in. „De markt
in Nijmegen-Oost is zeer over
spannen. Je moet daar bijna altijd
na één keer bezichtigen een bod
doen. Om zeker te weten dat we
geen kat in de zak zouden kopen
en een gedegen bod konden uit
brengen, wilde ik een aankoop
makelaar aan mijn zijde hebben."
VEH gelooft niet in extra regels
om de gedwongen winkelnering
aan te pakken: „Regels kunnen
niet alles oplossen. Dat zelfstan
dige kopers worden buitengeslo
ten, is een onwenselijk gevolg van
de overspannen huizenmarkt.
Woningzoekers die niet duizen
den euro's extra kwijt willen zijn
aan een aankoopmakelaar, zullen
op zoek moeten gaan in gebieden
waar de markt minder verhit is."
Noorda is het niet met hem eens.
„Makelaars hebben de markt op
sommige plekken compleet in
hun greep. Als woningzoeker ben
je afhankelijk van ze en daar ma
ken ze misbruik van."
Bij chauffeurs wil een fatsoenlijke
rijcursus nog weieens ontbreken,
bij kleine bedrijven rijden de hef
trucks gewoon tussen de werkne
mers door en van nieuwe technie
ken wordt nog te weinig gebruik
gemaakt. Terwijl allerlei maatrege
len mogelijk zijn, is het aantal
zware ongelukken met een hef
truck in Nederland hoog. En steeds
vaker ook met dodelijke afloop,
waarschuwt de Stichting Arbeids
ongevallen. Vorige week was het
raak bij een bedrijf in Nuenen. Daar
raakte een medewerker zwaarge
wond bij een ongeluk. De man was
vergeten de handrem aan te trek
ken, waardoor hij klem kwam te
zitten tussen de truck en de laad
klep van een vrachtwagen.
Volgens Heftruck Nederland ge
beuren jaarlijks 1.700 ongevallen
met een heftruck, waarvan 150
zwaar en 7 dodelijk. De Inspectie
SZW, dat geen specifieke cijfers bij
houdt, ziet ook de zware voertui
gen de laatste jaren steeds vaker te
rug in haar rapporten. „In ons land
rijden veel heftrucks rond. In Ne
derland, en Brabant in het bijzon
der, zitten veel transportbedrijven
en distributiecentra. En dat worden
er alleen maar meer", aldus een
woordvoerder.
Het grote aantal ongevallen was
ook Roy Groothuis van Blom Op
leidingen opgevallen. Bij het bedrijf
worden jaarlijks 20.000 heftruck
chauffeurs opgeleid. Dat zouden er
veel meer moeten zijn, zegt Groot
huis: „De enige vereiste is dat je een
gedegen instructie krijgt. Dat kan
ook bij het bedrijf waar je werkt.
Maar wat is gedegen? Ik heb wel
eens gezien dat er een palletje
wordt verplaatst en een paar sla-
lommetjes worden gereden. Er zijn
genoeg chauffeurs die geen fat
soenlijke cursus hebben gehad."
Regelgeving
Goede regelgeving vanuit de over
heid ontbreekt, volgens Groothuis.
Er moeten volgens hem duidelijke
eisen worden gesteld aan wie op
een heftruck rijdt. Hetzelfde geldt
voor hoe het bedrijf rekening houdt
met veiligheid: „De grote bedrijven
hebben wel een verkeersplan, met
gescheiden routes voor lopende
mensen en heftrucks. Maar bij
mkb'ers ontbreekt dat geregeld."
Nog een aandachtspunt: nieuwe
technologie. Tegenwoordig zijn er
heftrucks met achteruitrijsenso-
ren, die automatisch stoppen als ie
mand te dichtbij staat. Of de 'blue
spot'. Wie in een luidruchtige om
geving de heftruck niet hoort aan
komen, ziet wel het blauwe schijn
sel naderen. Groothuis: „Dat soort
technologie kun je ook op oude
modellen monteren."
TOKIO Het valt vaak niet mee
om na het weekend weer te
beginnen. De Japanse rege
ring vraagt bedrijven nu om
het personeel op maandag
ochtend vrij te geven.
Het initiatief om de werkweek
wat kalmer te beginnen, is ge
presenteerd onder de noemen
'Shining Monday'. Het past in
een ambitieus plan van de Ja
panse overheid om wat te doen
aan de vaak verstoorde balans
tussen werk en vrije tijd. Te veel
Japanners lijden onder arbeids-
stress of werken zich letterlijk
dood. Berucht is het geval van
de 24-jarige reclamebureau
werkster Matsuri Takahashi die
in 2015 zelfmoord pleegde om
dat ze de werkdruk niet langer
aankon. Voordat ze de hand aan
zichzelf sloeg, had ze meer dan
100 uur overwerk gedraaid. Het
fenomeen staat bekend als ka-
roshi ofwel dood door overwerk.
De gedachte om het weekend
te verlengen zou ook zijn ge
weest opdat stellen misschien
wat vaker seks hebben. Japan
heeft ook een probleem met een
sterk dalend geboortecijfer. Dat
is op dit moment lager dan het
ooit is geweest.
zaterdag 4 augustus 2018
GO
vaak dienst uit
Percentage woningzoeken
den met aankoopmakelaar
(januari t/m juni 2018)
Haarlem 49,9 procent
Haaglanden 36,6 procent
Amsterdam 36,3 procent
Utrecht 35,6 procent
't Gooi 33,5 procent
Apeldoorn/Epe 22,7 pro
cent
Nijmegen 16,9 procent
Zwolle 12,6 procent
West Brabant 9,6 procent
Zeeland 6,1 procent
Limburg 3,5 procent
Gemiddeld Nederland 19,5
procent
Bron: NVM
-4 Aankoop
makelaars
hebben een
monopolie
op marktin
formatie; zij
weten al
eerder dat
een huis te
koop staat.
Woningzoe
kers in de
Randstad
kunnen
daarom nau
welijks nog
zonder,
aldus
Vereniging
Eigen Huis.
FOTO HH
Er gebeuren te veel ongelukken
met heftrucks. Gemiddeld eens
in de twee maanden komt daarbij
iemand om. De voertuigen zijn
vaak verouderd en strenge re
gels om ermee te rijden ontbre
ken.
Chiel Timmermans
Nuenen