9 den waaronder het zijn werk moet doen. Afgelopen winter leek een be langrijke overwinning te zijn be haald, toen Ryanair voor het eerst vakbonden als gesprekspartner ac cepteerde. Dat heeft echter niet ge leid tot vruchtbare onderhandelin gen, stellen piloten en cabineperso neel. De medewerkers hebben een ei- senlijst, waar een fatsoenlijk salaris met stip op één staat, maar zeker niet het enige punt is. Zo willen ze een echte vaste baan, gecompenseerd worden voor variabele uren, minder heen en weer pendelen tussen ver schillende steden en een ouderen- regeling. Ander punt: niet meer hoe ven te betalen voor eten en drinken tijdens werktijd. De eisen klinken allesbehalve on redelijk, maar bij Ryanair stuit het personeel op een muur van onwil, stellen de bonden. „Het gevoel dat Ryanair niet tot een akkoord met haar Nederlandse vliegers wil ko men, groeit met de dag", stelt pilo- tenvakbond VNV bijvoorbeeld in een reactie. „Wij treffen een bedrijf aan dat geen oor heeft voor het belang van haar werknemers en waar een normale overlegstructuur ont breekt." Stakingen Dus dreigen de Nederlandse bonden met stakingen, in navolging van het Ryanair-personeel in Ierland, Italië, Portugal, Spanje en België. Staken is in het geval van Ryanair nogal een stap: het kan je je baan kosten. Eerder deze week stelde O'Leary tijdens een persconferentie in Wenen onom wonden dat hij er niet voor terug deinst personeel en vliegtuigen van Ierland naar Polen te verplaatsen. De stakingen van Ierse piloten komen hem de neus uit. Ryanair is volgens hem de 'ultiem opportunistische maatschappij'. Die opportunistische houding, en de verdeel-en-heersstrategie die daarmee gepaard gaat, jaagt het per soneel nogal schrik aan. Zo meldde de Belgische zakenkrant De Tijd deze week dat vakbond ACV een brief naar zijn leden heeft gestuurd, waarin het cabinepersoneel oproept niet mee te doen aan stakingen. De strekking: als wij de enige cabineme dewerkers in Europa zijn die gaan staken, zijn we over een tijdje werk loos. Ryanair zal niet heel ongelukkig zijn met dit soort berichten. Volgens O'Leary staakt het personeel om het staken, zijn veel eisen allang ingewil ligd en komen beide partijen er pas uit als het personeel aan de onder- Mijn vluchten zitten vol met mensen die ooit zeiden nooit meer met Ryanair te vliegen handelingstafel het gezond verstand gebruikt. Bij herhaling noemt het be drijf de stakingen in zijn communi catie 'onnodig'. IJzeren logica Achter de horkerige houding van O'Leary gaat een ijzeren logica schuil. Zo gauw de Ieren hun oren naar het personeel laten hangen, is het model waarmee ze Europa veroverden ka pot. Ryanair is succesvol, omdat het de goedkoopste is, en het is de goed koopste omdat het de randjes op zoekt. Niet alleen in hun omgang met klanten, maar ook met het per soneel. Als personeel een fors hoger salaris en allerlei zekerheden en toe slagen bedingt, moet de ticketprijs omhoog. En of de stoeltjes dan nog steeds vol zitten? O'Leary weet het ant woord wel. vrijdag 3 augustus 2018 GO •4 Topman Michael O'Leary van Ryanair dreigt zijn personeel dat staken hen hun baan kan kosten. FOTO'S REUTERS -Michael O'Leary, topman Ryanair Lange wachttijden in Valencia. Personeel van Ryanair dreigt met meer stakingen voor betere werkomstandigheden en meer salaris, fotos reuters, epa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9