9
den waaronder het zijn werk moet
doen. Afgelopen winter leek een be
langrijke overwinning te zijn be
haald, toen Ryanair voor het eerst
vakbonden als gesprekspartner ac
cepteerde. Dat heeft echter niet ge
leid tot vruchtbare onderhandelin
gen, stellen piloten en cabineperso
neel.
De medewerkers hebben een ei-
senlijst, waar een fatsoenlijk salaris
met stip op één staat, maar zeker niet
het enige punt is. Zo willen ze een
echte vaste baan, gecompenseerd
worden voor variabele uren, minder
heen en weer pendelen tussen ver
schillende steden en een ouderen-
regeling. Ander punt: niet meer hoe
ven te betalen voor eten en drinken
tijdens werktijd.
De eisen klinken allesbehalve on
redelijk, maar bij Ryanair stuit het
personeel op een muur van onwil,
stellen de bonden. „Het gevoel dat
Ryanair niet tot een akkoord met
haar Nederlandse vliegers wil ko
men, groeit met de dag", stelt pilo-
tenvakbond VNV bijvoorbeeld in een
reactie. „Wij treffen een bedrijf aan
dat geen oor heeft voor het belang
van haar werknemers en waar een
normale overlegstructuur ont
breekt."
Stakingen
Dus dreigen de Nederlandse bonden
met stakingen, in navolging van het
Ryanair-personeel in Ierland, Italië,
Portugal, Spanje en België. Staken is
in het geval van Ryanair nogal een
stap: het kan je je baan kosten. Eerder
deze week stelde O'Leary tijdens een
persconferentie in Wenen onom
wonden dat hij er niet voor terug
deinst personeel en vliegtuigen van
Ierland naar Polen te verplaatsen. De
stakingen van Ierse piloten komen
hem de neus uit. Ryanair is volgens
hem de 'ultiem opportunistische
maatschappij'.
Die opportunistische houding, en
de verdeel-en-heersstrategie die
daarmee gepaard gaat, jaagt het per
soneel nogal schrik aan. Zo meldde
de Belgische zakenkrant De Tijd deze
week dat vakbond ACV een brief
naar zijn leden heeft gestuurd,
waarin het cabinepersoneel oproept
niet mee te doen aan stakingen. De
strekking: als wij de enige cabineme
dewerkers in Europa zijn die gaan
staken, zijn we over een tijdje werk
loos.
Ryanair zal niet heel ongelukkig
zijn met dit soort berichten. Volgens
O'Leary staakt het personeel om het
staken, zijn veel eisen allang ingewil
ligd en komen beide partijen er pas
uit als het personeel aan de onder-
Mijn
vluchten
zitten vol
met
mensen
die ooit
zeiden
nooit
meer met
Ryanair
te vliegen
handelingstafel het gezond verstand
gebruikt. Bij herhaling noemt het be
drijf de stakingen in zijn communi
catie 'onnodig'.
IJzeren logica
Achter de horkerige houding van
O'Leary gaat een ijzeren logica schuil.
Zo gauw de Ieren hun oren naar het
personeel laten hangen, is het model
waarmee ze Europa veroverden ka
pot. Ryanair is succesvol, omdat het
de goedkoopste is, en het is de goed
koopste omdat het de randjes op
zoekt. Niet alleen in hun omgang
met klanten, maar ook met het per
soneel. Als personeel een fors hoger
salaris en allerlei zekerheden en toe
slagen bedingt, moet de ticketprijs
omhoog.
En of de stoeltjes dan nog steeds
vol zitten? O'Leary weet het ant
woord wel.
vrijdag 3 augustus 2018
GO
•4 Topman
Michael
O'Leary van
Ryanair
dreigt zijn
personeel
dat staken
hen hun baan
kan kosten.
FOTO'S REUTERS
-Michael
O'Leary,
topman Ryanair
Lange wachttijden in Valencia. Personeel van Ryanair dreigt met meer stakingen voor betere werkomstandigheden en meer salaris, fotos reuters, epa