13 Een halfuur per dag buigt de Ensche- dese Isis zich over haar oefeningen. Rekenen, taal, begrijpend lezen, klok- kijken, spelling. „We zien na twee weken kerstvakantie al dat ze in ni veau terugzakt als ze niets doet", ver klaart moeder Nienke van Veelen. In het nieuwe schooljaar gaat Isis naar groep 6. Haar moeder hoopt dat ze een goede start heeft als ze de hele zomervakantie door wat oefeningen maakt. „Het is geen werkvakantie, dus ik heb het aantal werkbladen te ruggeschroefd van tien naar vijf. Maar als dit haar helpt... Anders heeft ze na de vakantie een probleem." Leerkrachten hebben drie tot vijf weken nodig om alle leerstof van het vorige schooljaar te herhalen, bij som mige leerlingen hebben ze zelfs lan ger nodig. Tijdens de zomervakantie zakt zo veel van het geleerde weg, dat de kinderen hun juf of meester glazig aankijken als die het heeft over deci meters, de tafel van to of de wijzers van de klok die vier uur aangeven. Slimme kinderen gaan tijdens de zo mervakantie minder achteruit in schoolkennis. Bovendien pikken zij de stof zo weer op als die wordt her haald. Vooral kinderen die meer moeite hebben met leren, kunnen volgens de leraren tijdens de zomer extra oefening gebruiken. 'Niet overtuigd' Precies dat onderscheid moeten leer krachten duidelijk maken, vindt or thopedagoog Mariëlle Beckers. „Want wie denken er straks weer 'help'? Dat zijn de hoogopgeleide ou ders die toch al veel met de kinderen doen." Beckers is sowieso niet over tuigd van de noodzaak van oefenen in de zomervakantie. „Ik vind dit niet wenselijk. Er zijn veel kinderen die druk ervaren op school en faalangst hebben." Alleen voor kinderen die echt leerproblemen hebben, kan de orthopedagoog zich iets bij het zo- merwerk voorstellen, onder voor waarde dat ouders goede instructies krijgen. In huize Van Veelen in Enschede is dat goed gegaan. Eigenlijk vindt Isis het niet eens erg om aan school te werken. Tussen de oefeningen zitten puzzeltjes die ze graag doet. Haar moeder komt vaak bij haar zitten om te helpen. Van Veelen: „We maken het gezellig, met een snoepje erbij. En volgende week gaan we naar Scheve- ningen, dan hoeft ze een week niets." W Leraar heeft weken nodig voor herhalen van de leerstof van vorige schooljaar Daarom vinden veel leerkrachten dat kinderen ook tijdens de zomerva kantie niet helemaal achterover moeten leunen. „Natuurlijk hoeven ze geen boekwerken door te spitten. De tafels oefenen kan ook even in de auto, al is het maar vijf minuten per dag", zegt Annette Heermans, juf van groep 4. Ze probeert zelf spel- ideeën aan ouders mee te geven: stuur een foto aan de juf als je aan het lezen bent. Heermans: „Ik heb de eerste al binnen van een kind dat heerlijk in de schaduw bij een zwembad aan het lezen is. Zo leuk." Om ouders van groep 7- en 8-leer- lingen een handje te helpen, hebben juffen Softe Govaert en Tineke Ing- wersen de Basisschoolbundel met oe feningen uitgebracht. „Ouders kun nen veel meer dan ze zelf denken. Zij kunnen het verschil maken in hoe veel de kinderen tijdens de zomer achteruitgaan. En kinderen vinden het fijn als papa of mama iets aan ze uitlegt", aldus Govaert. BIJENBEKJE® www.bijenbekje.nl vrijdag 3 augustus 2018 Isis oefent ook nu elke dag voor school Ook al is het zomervakantie, de 9- jarige Isis zit toch elke dag te oefe nen op taal, rekenen en lezen. De ervaring leert dat de basisschool leerling echt terugzakt in niveau als ze haar schoolwerk zes weken links laat liggen. Ellen van Gaaien Enschede M Isis en haar moeder Nienke van Veelen aan het werk met de werkbla den met schooloefe ningen. FOTO KOENVERHEIJDEN Ma zonnesteek komt wespensteek? Roestvrijstalen stootvoegroosters Door de warme zomer neemt de overlast door ongedierte toe. Wespen komen binnen door ventilatievoegen en nestelen zich in uw spouwmuur. Voorkom wespennesten en plaats bijenbekje stootvoegroosters.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13