13
Een halfuur per dag buigt de Ensche-
dese Isis zich over haar oefeningen.
Rekenen, taal, begrijpend lezen, klok-
kijken, spelling. „We zien na twee
weken kerstvakantie al dat ze in ni
veau terugzakt als ze niets doet", ver
klaart moeder Nienke van Veelen.
In het nieuwe schooljaar gaat Isis
naar groep 6. Haar moeder hoopt dat
ze een goede start heeft als ze de hele
zomervakantie door wat oefeningen
maakt. „Het is geen werkvakantie,
dus ik heb het aantal werkbladen te
ruggeschroefd van tien naar vijf. Maar
als dit haar helpt... Anders heeft ze na
de vakantie een probleem."
Leerkrachten hebben drie tot vijf
weken nodig om alle leerstof van het
vorige schooljaar te herhalen, bij som
mige leerlingen hebben ze zelfs lan
ger nodig. Tijdens de zomervakantie
zakt zo veel van het geleerde weg, dat
de kinderen hun juf of meester glazig
aankijken als die het heeft over deci
meters, de tafel van to of de wijzers
van de klok die vier uur aangeven.
Slimme kinderen gaan tijdens de zo
mervakantie minder achteruit in
schoolkennis. Bovendien pikken zij
de stof zo weer op als die wordt her
haald. Vooral kinderen die meer
moeite hebben met leren, kunnen
volgens de leraren tijdens de zomer
extra oefening gebruiken.
'Niet overtuigd'
Precies dat onderscheid moeten leer
krachten duidelijk maken, vindt or
thopedagoog Mariëlle Beckers.
„Want wie denken er straks weer
'help'? Dat zijn de hoogopgeleide ou
ders die toch al veel met de kinderen
doen." Beckers is sowieso niet over
tuigd van de noodzaak van oefenen
in de zomervakantie. „Ik vind dit niet
wenselijk. Er zijn veel kinderen die
druk ervaren op school en faalangst
hebben." Alleen voor kinderen die
echt leerproblemen hebben, kan de
orthopedagoog zich iets bij het zo-
merwerk voorstellen, onder voor
waarde dat ouders goede instructies
krijgen.
In huize Van Veelen in Enschede is
dat goed gegaan. Eigenlijk vindt Isis
het niet eens erg om aan school te
werken. Tussen de oefeningen zitten
puzzeltjes die ze graag doet. Haar
moeder komt vaak bij haar zitten om
te helpen. Van Veelen: „We maken
het gezellig, met een snoepje erbij. En
volgende week gaan we naar Scheve-
ningen, dan hoeft ze een week niets."
W Leraar heeft
weken nodig
voor herhalen
van de leerstof
van vorige
schooljaar
Daarom vinden veel leerkrachten dat
kinderen ook tijdens de zomerva
kantie niet helemaal achterover
moeten leunen. „Natuurlijk hoeven
ze geen boekwerken door te spitten.
De tafels oefenen kan ook even in de
auto, al is het maar vijf minuten per
dag", zegt Annette Heermans, juf
van groep 4. Ze probeert zelf spel-
ideeën aan ouders mee te geven:
stuur een foto aan de juf als je aan het
lezen bent. Heermans: „Ik heb de
eerste al binnen van een kind dat
heerlijk in de schaduw bij een
zwembad aan het lezen is. Zo leuk."
Om ouders van groep 7- en 8-leer-
lingen een handje te helpen, hebben
juffen Softe Govaert en Tineke Ing-
wersen de Basisschoolbundel met oe
feningen uitgebracht. „Ouders kun
nen veel meer dan ze zelf denken. Zij
kunnen het verschil maken in hoe
veel de kinderen tijdens de zomer
achteruitgaan. En kinderen vinden
het fijn als papa of mama iets aan ze
uitlegt", aldus Govaert.
BIJENBEKJE®
www.bijenbekje.nl
vrijdag 3 augustus 2018
Isis oefent ook nu elke dag voor school
Ook al is het zomervakantie, de 9-
jarige Isis zit toch elke dag te oefe
nen op taal, rekenen en lezen. De
ervaring leert dat de basisschool
leerling echt terugzakt in niveau als
ze haar schoolwerk zes weken links
laat liggen.
Ellen van Gaaien
Enschede
M Isis en
haar moeder
Nienke van
Veelen aan
het werk met
de werkbla
den met
schooloefe
ningen. FOTO
KOENVERHEIJDEN
Ma zonnesteek
komt wespensteek?
Roestvrijstalen stootvoegroosters
Door de warme zomer neemt de overlast door ongedierte toe.
Wespen komen binnen door ventilatievoegen en nestelen zich in uw spouwmuur.
Voorkom wespennesten en plaats bijenbekje stootvoegroosters.