Agenten stoppen met
innen van geldboetes
Samsung (64GB>
Galaxy S9
7
tei.i-2
VERN heeft een plan om 11.000
gepensioneerde chauffeurs van
66 jaar en ouder weer aan de slag
te laten gaan. „Ze hebben een
mager pensioen en willen graag
wat bijverdienen. Ze zijn alleen
wat ouder, daarom is ons voorstel
hen de ene week drie dagen en de
andere week vier te laten rijden."
De kosten wil de VERN, waar
bij 11.000 kleine en middelgrote
bedrijven zijn aangesloten, delen
met het ministerie van Infra
structuur en Milieu. „Het bete
kent dat de chauffeurs de ver
plichte nascholing (de zogeheten
Code 95) moeten volgen. De kos
ten daarvan zijn voor de bedrij
ven en voor de chauffeurs zelf
veel te hoog. Daaraan moet het
ministerie meebetalen",
vindt De Waardt. „We hebben
een oplossing bedacht en die ook
aan minister Cora van Nieuwen-
huizen voorgelegd. Zij vroeg ons
die nader uit te werken."
Als er binnen afzienbare tijd zo
veel chauffeurs bijkomen, is voor
de komende jaren de ergste nood
gelenigd, zegt De Waardt. Nu is
er een tekort van zo'n 7000
chauffeurs en dat aantal dreigt de
komende jaren fors op te lopen,
met grote bevoorradingsproble
men in Nederland tot gevolg.
De VERN-voorzitter zou het
liefst zien dat de verplichte na
scholing voor de oudere chauf
feurs verdwijnt. „Als oudere
kreeg je Code 95 jarenlang bij
verlenging van je rijbewijs auto
matisch bijgeschreven, omdat
deze chauffeurs behoren tot de
meest ervaren rijders en zij de
minste schade maken. Het is een
praktijkvak. Maar de Europese
Unie oordeelde dat Nederland
met deze handelwijze in overtre
ding was. De minister durft een
zaak hierover voor het Europese
Hof niet aan en daarom moeten
de chauffeurs alsnog voor 2020
terug de schoolbanken in."
We zien op de weg de
gekste dingen door
Oost-Europese
chauffeurs gebeuren
Doen ze dat niet, dan rijden ze
onverzekerd en gaan ze dus niet
meer de weg op, legt De Waardt
uit. De chauffeurs zijn volgens
hem woedend over de plotseling
veranderde regels en de VERN
zegt ze naast zich neer te leggen.
„We schorten Code 95 op." De
Waardt legt uit daarmee te be
doelen dat chauffeurs de nascho
ling niet gaan volgen en dus niet
meer de weg op kunnen. Dat zal
het probleem van het chauffeurs
tekort vergroten.
De boosheid bij de chauffeurs
is ingegeven doordat ze zien hoe
anders het er in Oost-Europa aan
toe gaat, zegt de voorzitter. „In
Nederland leiden we de mensen
netjes op, maar daar zie je wan-
praktijken. Zo lang daar rijbewij
zen en Code 95 voor 88 euro op
tientallen websites te koop zijn
en de chauffeurs dus helemaal
niet worden geschoold en nage
schoold, is sprake van oneerlijke
concurrentie."
Hij heeft de VVD-minister op
geroepen de corruptie uit te ban
nen en de verkeersveiligheid te
vergroten door strenge controles
op de rijvaardigheid. „Onze
chauffeurs zien dagelijks op de
weg de gekste dingen door Oost-
Europese chauffeurs gebeuren.
Parkeren bij de ingang van tun
nels, achteruitrijden, met giftige
stoffen door tunnels rijden. Dan
weet je bijna zeker: dat is weer
zo'n chauffeur die zijn rijbewijs
of Code 95 heeft gekocht", zegt
De Waardt.
Europarlementariër Peter van
Dalen (ChristenUnie/SGP)
drong al in 2024 aan op een on
derzoek door Europol naar de
handel op internet in id-bewij-
zen, rijbewijzen en andere docu
menten. Daar is nooit een ant
woord op gekomen. Volgens De
Waardt wordt het steeds bonter:
sommige buitenlandse chauf
feurs hebben meerdere rijbewij
zen en tachograafkaarten. „Daar
door kunnen ze veel langer door
rijden dan de rijtijdenwet voor
schrijft."
De woordvoerder van minister
Van Nieuwenhuizen kon giste
ren niet op de kritiek reageren.
De bewindsvrouw bepleitte re
cent een 'eerlijk speelveld' in Eu
ropa.
Wie nu door de politie wordt ge
stopt, komt weg met een waarschu
wing, ook als er nog oude boetes
openstaan. Als er meer aan de hand
is, zoals een verdenking van in
braak, een ingevorderd rijbewijs of
een openstaande gevangenisstraf,
treedt de politie wel op.
Volgens vakbond ACP gaan de
acties niet alleen om een betere cao,
maar moet er ook in de organisatie
het nodige veranderen. Er is samen
met de drie andere politievakbon
den bewust gekozen voor 'pu
blieksvriendelijke acties, die de
schatkist maximaal raken'. „Als de
opstelling van de werkgever niet
verandert, zullen we op den duur
hardere acties moeten onderne
men", laat persvoorlichter Erik
Thijssen namens de ACP weten.
Momenteel liggen de onderhan
delingen over de cao stil. Vorige
week kwam minister Ferd Grap-
perhaus (Justitie en Veiligheid) nog
met een nieuw cao-voorstel, maar
dat wezen de vakbonden af. De
bonden willen structurele oplos
singen voor de werkdruk van de
65.000 politiemedewerkers en die
missen ze in het voorstel.
Grapperhaus en korpschef Erik
Akerboom boden onder meer
7 procent meer loon tot en met
2020. Bovendien zouden agenten
meer invloed krijgen op hun eigen
rooster. De vakbonden wezen dit
bod af en noemden dat 'naar buiten
toe goede sier maken'.
5 GB Data
100 min/sms
CD
donderdag 2 augustus 2018
GO
'Gepensioneerde
chauffeurs kunnen
weer aan de slag'
Het dreigende tekort aan
vrachtwagenchauffeurs valt op
te lossen door chauffeurs tot
op hogere leeftijd te laten
doorrijden. De animo daarvoor
is groot, verzekert voorzitter
Klaas de Waardt van de
brancheorganisatie voor het
beroepsgoederenvervoer
(VERN).
Theo Teitsma
Barendrecht
Klaas de Waardt
Agenten
stopten in juni
al met het uit
schrijven van
bekeuringen.
De politievakbonden breiden de
acties die ze in juni zijn begon
nen, verder uit. Vanaf vandaag
innen agenten geen open
staande geldboetes en andere
achterstallige betalingen meer.
Eerder waren ze al gestopt met
het uitschrijven van bekeurin
gen.
Ruben Koenes
Leusden
14,00 voor je abonnement
22,00 voor je toestel
Totale
toestelkosten
Eenmalige
bijbetaling
Totaal
kredietbedrag
Termijn
bedrag
Duur
overeenkomst
Vaste
debetrentevoet
528,00
€0,00
528,00
22,00
24 maanden
0%
Bergen op Zoom Breda Dordrecht Etten-Leur Goes Middelburg Oosterhout
Roosendaal Rotterdam Terneuzen Tilburg Vlissingen Waalwijk Barendrecht
Let op! Geld lenen kost geld aJt'
uaa va«oiaT3in
Klaas de Waardt: Ministerie zou moeten meebetalen aan nascholing van chauffeurs, foto frank de roo