Agenten stoppen met innen van geldboetes Samsung (64GB> Galaxy S9 7 tei.i-2 VERN heeft een plan om 11.000 gepensioneerde chauffeurs van 66 jaar en ouder weer aan de slag te laten gaan. „Ze hebben een mager pensioen en willen graag wat bijverdienen. Ze zijn alleen wat ouder, daarom is ons voorstel hen de ene week drie dagen en de andere week vier te laten rijden." De kosten wil de VERN, waar bij 11.000 kleine en middelgrote bedrijven zijn aangesloten, delen met het ministerie van Infra structuur en Milieu. „Het bete kent dat de chauffeurs de ver plichte nascholing (de zogeheten Code 95) moeten volgen. De kos ten daarvan zijn voor de bedrij ven en voor de chauffeurs zelf veel te hoog. Daaraan moet het ministerie meebetalen", vindt De Waardt. „We hebben een oplossing bedacht en die ook aan minister Cora van Nieuwen- huizen voorgelegd. Zij vroeg ons die nader uit te werken." Als er binnen afzienbare tijd zo veel chauffeurs bijkomen, is voor de komende jaren de ergste nood gelenigd, zegt De Waardt. Nu is er een tekort van zo'n 7000 chauffeurs en dat aantal dreigt de komende jaren fors op te lopen, met grote bevoorradingsproble men in Nederland tot gevolg. De VERN-voorzitter zou het liefst zien dat de verplichte na scholing voor de oudere chauf feurs verdwijnt. „Als oudere kreeg je Code 95 jarenlang bij verlenging van je rijbewijs auto matisch bijgeschreven, omdat deze chauffeurs behoren tot de meest ervaren rijders en zij de minste schade maken. Het is een praktijkvak. Maar de Europese Unie oordeelde dat Nederland met deze handelwijze in overtre ding was. De minister durft een zaak hierover voor het Europese Hof niet aan en daarom moeten de chauffeurs alsnog voor 2020 terug de schoolbanken in." We zien op de weg de gekste dingen door Oost-Europese chauffeurs gebeuren Doen ze dat niet, dan rijden ze onverzekerd en gaan ze dus niet meer de weg op, legt De Waardt uit. De chauffeurs zijn volgens hem woedend over de plotseling veranderde regels en de VERN zegt ze naast zich neer te leggen. „We schorten Code 95 op." De Waardt legt uit daarmee te be doelen dat chauffeurs de nascho ling niet gaan volgen en dus niet meer de weg op kunnen. Dat zal het probleem van het chauffeurs tekort vergroten. De boosheid bij de chauffeurs is ingegeven doordat ze zien hoe anders het er in Oost-Europa aan toe gaat, zegt de voorzitter. „In Nederland leiden we de mensen netjes op, maar daar zie je wan- praktijken. Zo lang daar rijbewij zen en Code 95 voor 88 euro op tientallen websites te koop zijn en de chauffeurs dus helemaal niet worden geschoold en nage schoold, is sprake van oneerlijke concurrentie." Hij heeft de VVD-minister op geroepen de corruptie uit te ban nen en de verkeersveiligheid te vergroten door strenge controles op de rijvaardigheid. „Onze chauffeurs zien dagelijks op de weg de gekste dingen door Oost- Europese chauffeurs gebeuren. Parkeren bij de ingang van tun nels, achteruitrijden, met giftige stoffen door tunnels rijden. Dan weet je bijna zeker: dat is weer zo'n chauffeur die zijn rijbewijs of Code 95 heeft gekocht", zegt De Waardt. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie/SGP) drong al in 2024 aan op een on derzoek door Europol naar de handel op internet in id-bewij- zen, rijbewijzen en andere docu menten. Daar is nooit een ant woord op gekomen. Volgens De Waardt wordt het steeds bonter: sommige buitenlandse chauf feurs hebben meerdere rijbewij zen en tachograafkaarten. „Daar door kunnen ze veel langer door rijden dan de rijtijdenwet voor schrijft." De woordvoerder van minister Van Nieuwenhuizen kon giste ren niet op de kritiek reageren. De bewindsvrouw bepleitte re cent een 'eerlijk speelveld' in Eu ropa. Wie nu door de politie wordt ge stopt, komt weg met een waarschu wing, ook als er nog oude boetes openstaan. Als er meer aan de hand is, zoals een verdenking van in braak, een ingevorderd rijbewijs of een openstaande gevangenisstraf, treedt de politie wel op. Volgens vakbond ACP gaan de acties niet alleen om een betere cao, maar moet er ook in de organisatie het nodige veranderen. Er is samen met de drie andere politievakbon den bewust gekozen voor 'pu blieksvriendelijke acties, die de schatkist maximaal raken'. „Als de opstelling van de werkgever niet verandert, zullen we op den duur hardere acties moeten onderne men", laat persvoorlichter Erik Thijssen namens de ACP weten. Momenteel liggen de onderhan delingen over de cao stil. Vorige week kwam minister Ferd Grap- perhaus (Justitie en Veiligheid) nog met een nieuw cao-voorstel, maar dat wezen de vakbonden af. De bonden willen structurele oplos singen voor de werkdruk van de 65.000 politiemedewerkers en die missen ze in het voorstel. Grapperhaus en korpschef Erik Akerboom boden onder meer 7 procent meer loon tot en met 2020. Bovendien zouden agenten meer invloed krijgen op hun eigen rooster. De vakbonden wezen dit bod af en noemden dat 'naar buiten toe goede sier maken'. 5 GB Data 100 min/sms CD donderdag 2 augustus 2018 GO 'Gepensioneerde chauffeurs kunnen weer aan de slag' Het dreigende tekort aan vrachtwagenchauffeurs valt op te lossen door chauffeurs tot op hogere leeftijd te laten doorrijden. De animo daarvoor is groot, verzekert voorzitter Klaas de Waardt van de brancheorganisatie voor het beroepsgoederenvervoer (VERN). Theo Teitsma Barendrecht Klaas de Waardt Agenten stopten in juni al met het uit schrijven van bekeuringen. De politievakbonden breiden de acties die ze in juni zijn begon nen, verder uit. Vanaf vandaag innen agenten geen open staande geldboetes en andere achterstallige betalingen meer. Eerder waren ze al gestopt met het uitschrijven van bekeurin gen. Ruben Koenes Leusden 14,00 voor je abonnement 22,00 voor je toestel Totale toestelkosten Eenmalige bijbetaling Totaal kredietbedrag Termijn bedrag Duur overeenkomst Vaste debetrentevoet 528,00 €0,00 528,00 22,00 24 maanden 0% Bergen op Zoom Breda Dordrecht Etten-Leur Goes Middelburg Oosterhout Roosendaal Rotterdam Terneuzen Tilburg Vlissingen Waalwijk Barendrecht Let op! Geld lenen kost geld aJt' uaa va«oiaT3in Klaas de Waardt: Ministerie zou moeten meebetalen aan nascholing van chauffeurs, foto frank de roo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7