Airbnb: nare betweter 16 PSYCHOLOGELD Voor de zoveelste keer laat KLM betere resultaten zien dan Air France, dus zat KLM-topman Pieter Eibers gisteren vol zelfvertrouwen op het podium, bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs. „Wordt het niet eens tijd dat u de baas wordt, meneer Eibers?" Van een slechte reputatie kom je als bedrijf maar moeilijk af. Roepen dat het allemaal wel meevalt en iedereen het verkeerd ziet, werkt geheid averechts. De beste remedie tegen een imagoprobleem zijn klan ten die het voor je bedrijf opnemen. Zo kwa men marketeers van Airbnb vermoedelijk op het onzalige idee om afgelopen weekend een paginagrote advertentie in een paar kranten te plaatsen met een brief van Airbnb-host Eva. Hierin verzet zij zich tegen het beeld dat Airbnb groepen luidruchtige toeristen aan trekt. Eva is echter nogal een nare betweter. Ik citeer uit Eva's brief - ze bestaat écht vol gens de Amsterdamse nieuwszender AT5. 'Toen we begonnen, waren onze buren bang voor overlast. Nu durf ik te stellen dat ze het vaak niet eens doorhebben dat er gasten zijn...' Uit die puntjes spreekt de minachting over de zeikerds die naast haar wonen. Maar ook andere zeurpieten krijgen ervanlangs: 'Het kwetst me oprecht dat mensen negatief den ken over Airbnb, terwijl ik er zoveel vreugde uithaal.' En tsja, als Eva er plezier uithaalt, dan moet iedereen verder ge woon zijn bek dichthou den. De marketeers van Airbnb die dachten dat Criticasters deze brief sympathie zou van Airbnb krijgen het gevoel dat ze zeuren opwekken, hebben bar weinig begrepen van de menselijke psyche. Men sen houden er niet van de les gelezen te worden. We reageren daar slecht op, omdat we het beeld dat we van onszelf hebben willen beschermen. Onze primaire reactie op kritiek is dan ook weer stand. Eva geeft de criticasters van Airbnb het gevoel dat ze zeuren. Niemand wil een zeur zijn, en dus vindt haar bericht weinig gehoor. In tweede instantie zijn we soms wel bereid om te luisteren naar de 'betweter'. Maar die moet dan wel met een goede oplossing komen. Dat doet Eva niet. Ze sluit af met: 'Ik hoop dat ik jullie met deze brief kan laten inzien dat onze b&b geen link heeft met de stereotype overlastgevende toerist!' De oplossing is dus dat de lezer zich realiseert dat Eva gelijk heeft. Ik geef meteen toe dat je het als marketeer bij Airbnb niet snel goed doet. Waar Airbnb ooit stond voor avontuur en je afzetten tegen de internationale hotelketens, is het bedrijf inmiddels het afvoerputje van de reisbranche geworden. Airbnb zou het massatoerisme in toch al veel te drukke steden stimuleren. En de huurprijzen opdrijven omdat een appartement veel meer oplevert als Airbnb voor toeristen. Daarom wat goede raad: neem een voorbeeld aan je Amerikaanse collega's. Zij maakten een paar jaar geleden een filmpje over de New Yorkse Airbnb-verhuurder Carol Williams, die werkloos raakte en haar man verloor. Door een deel van haar appartement via Airbnb te ver huren, verdiende ze geld voor een opleiding en leerde ze nieuwe mensen kennen. Het filmpje is wat melodramatisch en super Amerikaans. Maar het werkt zoveel beter dan het geheven vingertje van de Nederlandse Eva. Air France KLM Arcelor Mittal Shell Wolters Kluwer ie gelooft in de be tekenis van li chaams taal had gisteren in het Pullmanhotel in Parijs, pal onder de Eiffeltoren, een mooie dag. Het is geen hosanna bij Air France-KLM, dat door stakingen aan Franse zijde opnieuw de rode cijfers is ingedoken. De twee Franse topmannen op het podium hebben de blik het grootste deel van de tijd naar beneden gericht, waardoor de zorgelijke frons op hun voorhoofd extra goed zicht baar is. Boven hun hoofd hangt een denkbeeldig donderwolkje. Vooral Franck Terner, baas van de Franse tak van de luchtvaart combinatie, zit er bij als een gesla gen hond. Hij heeft ook flink wat te verduren gehad. De stakingen vonden plaats bij zijn bedrijfs onderdeel. Ze kostten liefst 335 miljoen euro, meldt Air France-KLM in zijn halfjaarcijfers. Daardoor leed het bedrijf wederom verlies. Dat is op zich een heel knappe prestatie, in een luchtvaartmarkt die groeit als kool. Niemand die erom staat te juichen, begrijpelijkerwijs. Toch is er in Parijs één man met een op vallend goed humeur, en ook hij zit op het podium. Pieter Eibers kijkt vol zelfvertrouwen de zaal in, een kleine glimlach op zijn gezicht. De topman van KLM spreekt in korte, heldere zinnen en maakt ook als hij zwijgt een mon tere, uitgeruste indruk. Slechte resultaten? Niet bij KLM. De Nederlandse vlieger maakte 388 miljoen euro winst, in het eer ste halfjaar. Dat was nog beter dan vorig jaar, toen er een record ge boekt werd, terwijl de brandstof fors duurder was dan toen. Gevraagd naar zijn gevoel bij de cijfers, 's ochtends vroeg, begint hij dan ook met de opmerking dat het 'een goede dag' voor KLM is. Stakingen Het is niet bepaald de eerste keer dat hij met betere cijfers komt dan zijn Franse collega. Het wordt rou tine, en dus beantwoordt Eibers ook de vragen over de Fransen in middels routineus, zonder omhaal. AIR FRANCE- KLM PIETER ELBERS Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 2 augustus 2018 De luchtvaart maatschappij ziet de rest van 2018 positief in. m De staalprodu cent behaalde een hoger resul taat dankzij be tere markt omstandigheden. De oliereus lijkt last te hebben van de stevig dalende olieprijs. De informatiele verancier boekte in de eerste zes maanden minder omzet dan ver wacht. O voor een Nederlander? Sander van Mersbergen Parijs w Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16