Verstappen biedt excuses aan, Renault-baas haalt schouders op 21 TT-circuit in Drentse stad is klaar voor het organiseren van een Grand Prix Ook in Hongarije waren afgelopen weekeinde weer duizenden Nederlanders op de tribunes te vinden. Als het aan TT-circuit Assen ligt hoeven die fans niet lang meer de wereld rond om Max Verstappen te zien. De huidige stand van zaken rond die langverwachte Nederlandse Grand Prix? Volgens Lee van Dam, promotor van het TT-circuit in As sen, is het vrij simpel. Ze hoeven de lichten maar op groen te zetten bij Formula One Management (FOM) en die eerste Nederlandse GP sinds 1985 (Zandvoort, winst Niki Lauda) kan heel rap een feit zijn. „Het cir cuit is er hier zo goed als klaar voor", weet Van Dam. „Ook finan cieel hebben we het wel rond." Streefdatum is nog altijd 2020 of 2021. Maar mocht Fi-eigenaar Li berty Media meer haast willen ma ken, dan zijn ze er in Assen ook klaar voor. „Mochten we een ver zoek krijgen om al in 2029 een race te organiseren, dan is dat ook haal baar", aldus Van Dam. Ergens deze weken komt de FOM in navolging van de internationale autosportfe deratie FIA - die het circuit al veilig- keurde - de praktische zaken en lo gistiek rond het TT-circuit in Assen bekijken. „Die hebben zelf nog wat aanvullende eisen", verwacht Van Dam. „Dan moet je denken aan huisvesting. De pitboxen die waar schijnlijk iets te klein zijn, maar waar al een oplossing voor ligt om ze in ruimte te verdubbelen. Daar zullen echt geen onoverkomelijke dingen uitkomen. Anders was de goedkeuring van de FIA in een eer der stadium sowieso al niet geko men." Van Dam, die afgelopen week einde in Hongarije nog Renault- coureur Carlos Sainz jr. strikte voor wat demo's op de Gamma Racing Days in Assen, was een week eerder zelf ook bij de Duitse GP voor een vervolggesprek met de Formule 1- bazen. Na een eerdere afspraak bij Fi-eigenaar Liberty Media in Lon den en een verrassingsbezoek tij dens de TT, bleef er nog wat lichte twijfel over de geschiktheid van het toch wat smalle motorcircuit be staan. „De inhaalmogelijkheden waren een issue", verduidelijkt de Assense promotor, die vervolgens een beroep heeft gedaan op goede bekende Herman Tilke. De Duitse architect van vele Formule 1-cir- cuits, die vorig jaar al eens een weekeinde te gast was in Assen. „Ook Charlie Whiting (Fi-racedi- recteur, red.) heeft nog was sugges ties gedaan." Als de FOM na het bezoek het licht ook op groen zet, zijn de grootste hordes genomen volgens Van Dam, die samen met voorma lig TT-voorzitter Jos Vaessen en oud-wethouder en motorsportbe stuurder Theo Verdegem het be stuur vormt van de Stichting The Netherlands Grand Prix Founda tion. Samen met het circuitbestuur, de provincie en de gemeente ma ken zij zich sterk voor een terugkeer van de Nederlandse GP. Er zijn veel aanvragen, maar ik denk niet dat er heel veel concrete opties zijn die het zo goed voor elkaar hebben Ondanks de benodigde som van zo'n twintig miljoen euro maakt Van Dam zich in het hele proces nog het minst zorgen over de finan ciën. „Verschillende partijen heb ben zich al aangeboden om te fi nancieren", zo weet hij. Een Britse investeerder is nu de beste optie. „Maar ook zonder die partij kunnen we prima uit de voeten, want ook twee Nederlandse partijen hebben zich bij ons gemeld. Eerst dat eve nement maar eens binnenhalen." Daarvoor ligt de bal nu bij de Fi- bestuurders. Van Dam volgt alle an dere Formule i-plannen, zoals in Kopenhagen, Miami, Vietnam en ook Zandvoort op de voet. „Er zijn veel aanvragen, maar ik denk niet dat er heel veel concrete opties zijn die het zo goed voor el kaar hebben als wij hier. Het circuit ligt er al, ook financieel hebben we het rond. Er staan hier al 60.000 stoeltjes, we hebben 28.000 par keerplaatsen, zitten twintig minu ten van de Duitse grens en hebben met Groningen-Eelde ook nog een eigen vliegveld in de buurt. Ik denk dat we een heel redelijk pakket heb ben. Maar goed, je weet het niet, hè." uit naar Renault, nadat de Neder lander op de Hungaroring al na een paar rondes uitviel met opnieuw een motorprobleem. Renault- teambaas Cyril Abiteboul haalt de schouders op na de verwijten. „Onze bazen zijn al in 2015 ge stopt met het lezen van de reacties van Christian Horner", vertelt de Fransman aan Motorsport. „Het is duidelijk dat we geen samenwer king met ze willen. Het is heel dui delijk dat het klaar is. Ze krijgen een motorleverancier die heel veel geld wil betalen om mee te mogen doen. Daar wens ik ze veel succes mee." Verstappen noemde de situatie tijdens de Grand Prix van Honga rije 'een schijtzooi'. „Het is belache lijk. Christian Horner verwoordde het al: je betaalt zoveel miljoen voor een a-product, maar het is... Ik ga het niet eens noemen, maar het slaat nergens op", zei Verstappen bij Ziggo Sport. „Het is niet de schuld van het team. Het is enorm zuur." Scheldkannonade Verstappen was gisteren furieus toen de Renault-motor in zijn wa gen er voor de zoveelste keer mee ophield. De scheldkanonnade kwam in gecensureerde vorm in miljoenen huiskamers binnen en de Nederlander biedt daar nu zijn excuses voor aan. „Als ik terugkijk naar gisteren is er nog steeds teleurstelling", zo schrijft Verstappen op zijn Insta- gram-pagina. „Maar ik had nooit de woorden moeten gebruiken die ik nu in het heetst van de strijd heb gebruikt. Er waren veel emoties na dat de race zo goed begon. „Deze frustraties zijn er met een reden, na opnieuw een onver wachte uitvalbeurt van de motor. Iets wat de laatste jaren te vaak is voorgekomen. We kwamen met hoge verwachtingen naar Boeda pest en we waren niet competitief. Dat is moeilijk te verwerken. Ik hoop dat we sterker terugkeren." dinsdag 31 juli 2018 GO Licht op groen in Assen bedrijfsdeu^ Arjan Schouten Assen Max Verstappen reed al in een Formule 1-auto op het circuit in Assen. T De oranjezee, zoals hieronder in Boedapest, zal dan immens Zijn. FOTO HOLLANDSE HOOGTE, GETTY IMAGES - Lee van Dam (promoter) HUNGARORING Max Verstap pen en Red Bull-teambaas Chris- tian Horner haalden zondag fel Max Verstappen is woest na een nieuw pechgeval. foto photo news

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21