Verstappen biedt excuses aan,
Renault-baas haalt schouders op
21
TT-circuit in Drentse stad is klaar voor het organiseren van een Grand Prix
Ook in Hongarije waren afgelopen weekeinde
weer duizenden Nederlanders op de tribunes te
vinden. Als het aan TT-circuit Assen ligt hoeven
die fans niet lang meer de wereld rond om Max
Verstappen te zien.
De huidige stand van zaken rond
die langverwachte Nederlandse
Grand Prix? Volgens Lee van Dam,
promotor van het TT-circuit in As
sen, is het vrij simpel. Ze hoeven de
lichten maar op groen te zetten bij
Formula One Management (FOM)
en die eerste Nederlandse GP sinds
1985 (Zandvoort, winst Niki Lauda)
kan heel rap een feit zijn. „Het cir
cuit is er hier zo goed als klaar
voor", weet Van Dam. „Ook finan
cieel hebben we het wel rond."
Streefdatum is nog altijd 2020 of
2021. Maar mocht Fi-eigenaar Li
berty Media meer haast willen ma
ken, dan zijn ze er in Assen ook
klaar voor. „Mochten we een ver
zoek krijgen om al in 2029 een race
te organiseren, dan is dat ook haal
baar", aldus Van Dam. Ergens deze
weken komt de FOM in navolging
van de internationale autosportfe
deratie FIA - die het circuit al veilig-
keurde - de praktische zaken en lo
gistiek rond het TT-circuit in Assen
bekijken. „Die hebben zelf nog wat
aanvullende eisen", verwacht Van
Dam. „Dan moet je denken aan
huisvesting. De pitboxen die waar
schijnlijk iets te klein zijn, maar
waar al een oplossing voor ligt om
ze in ruimte te verdubbelen. Daar
zullen echt geen onoverkomelijke
dingen uitkomen. Anders was de
goedkeuring van de FIA in een eer
der stadium sowieso al niet geko
men."
Van Dam, die afgelopen week
einde in Hongarije nog Renault-
coureur Carlos Sainz jr. strikte voor
wat demo's op de Gamma Racing
Days in Assen, was een week eerder
zelf ook bij de Duitse GP voor een
vervolggesprek met de Formule 1-
bazen. Na een eerdere afspraak bij
Fi-eigenaar Liberty Media in Lon
den en een verrassingsbezoek tij
dens de TT, bleef er nog wat lichte
twijfel over de geschiktheid van het
toch wat smalle motorcircuit be
staan. „De inhaalmogelijkheden
waren een issue", verduidelijkt de
Assense promotor, die vervolgens
een beroep heeft gedaan op goede
bekende Herman Tilke. De Duitse
architect van vele Formule 1-cir-
cuits, die vorig jaar al eens een
weekeinde te gast was in Assen.
„Ook Charlie Whiting (Fi-racedi-
recteur, red.) heeft nog was sugges
ties gedaan."
Als de FOM na het bezoek het
licht ook op groen zet, zijn de
grootste hordes genomen volgens
Van Dam, die samen met voorma
lig TT-voorzitter Jos Vaessen en
oud-wethouder en motorsportbe
stuurder Theo Verdegem het be
stuur vormt van de Stichting The
Netherlands Grand Prix Founda
tion. Samen met het circuitbestuur,
de provincie en de gemeente ma
ken zij zich sterk voor een terugkeer
van de Nederlandse GP.
Er zijn veel
aanvragen, maar ik
denk niet dat er heel
veel concrete opties
zijn die het zo goed
voor elkaar hebben
Ondanks de benodigde som van
zo'n twintig miljoen euro maakt
Van Dam zich in het hele proces
nog het minst zorgen over de finan
ciën. „Verschillende partijen heb
ben zich al aangeboden om te fi
nancieren", zo weet hij. Een Britse
investeerder is nu de beste optie.
„Maar ook zonder die partij kunnen
we prima uit de voeten, want ook
twee Nederlandse partijen hebben
zich bij ons gemeld. Eerst dat eve
nement maar eens binnenhalen."
Daarvoor ligt de bal nu bij de Fi-
bestuurders. Van Dam volgt alle an
dere Formule i-plannen, zoals in
Kopenhagen, Miami, Vietnam en
ook Zandvoort op de voet.
„Er zijn veel aanvragen, maar ik
denk niet dat er heel veel concrete
opties zijn die het zo goed voor el
kaar hebben als wij hier. Het circuit
ligt er al, ook financieel hebben we
het rond. Er staan hier al 60.000
stoeltjes, we hebben 28.000 par
keerplaatsen, zitten twintig minu
ten van de Duitse grens en hebben
met Groningen-Eelde ook nog een
eigen vliegveld in de buurt. Ik denk
dat we een heel redelijk pakket heb
ben. Maar goed, je weet het niet,
hè."
uit naar Renault, nadat de Neder
lander op de Hungaroring al na een
paar rondes uitviel met opnieuw
een motorprobleem. Renault-
teambaas Cyril Abiteboul haalt de
schouders op na de verwijten.
„Onze bazen zijn al in 2015 ge
stopt met het lezen van de reacties
van Christian Horner", vertelt de
Fransman aan Motorsport. „Het is
duidelijk dat we geen samenwer
king met ze willen. Het is heel dui
delijk dat het klaar is. Ze krijgen een
motorleverancier die heel veel geld
wil betalen om mee te mogen doen.
Daar wens ik ze veel succes mee."
Verstappen noemde de situatie
tijdens de Grand Prix van Honga
rije 'een schijtzooi'. „Het is belache
lijk. Christian Horner verwoordde
het al: je betaalt zoveel miljoen voor
een a-product, maar het is... Ik ga
het niet eens noemen, maar het
slaat nergens op", zei Verstappen
bij Ziggo Sport. „Het is niet de
schuld van het team. Het is enorm
zuur."
Scheldkannonade
Verstappen was gisteren furieus
toen de Renault-motor in zijn wa
gen er voor de zoveelste keer mee
ophield. De scheldkanonnade
kwam in gecensureerde vorm in
miljoenen huiskamers binnen en
de Nederlander biedt daar nu zijn
excuses voor aan.
„Als ik terugkijk naar gisteren is
er nog steeds teleurstelling", zo
schrijft Verstappen op zijn Insta-
gram-pagina. „Maar ik had nooit de
woorden moeten gebruiken die ik
nu in het heetst van de strijd heb
gebruikt. Er waren veel emoties na
dat de race zo goed begon.
„Deze frustraties zijn er met een
reden, na opnieuw een onver
wachte uitvalbeurt van de motor.
Iets wat de laatste jaren te vaak is
voorgekomen. We kwamen met
hoge verwachtingen naar Boeda
pest en we waren niet competitief.
Dat is moeilijk te verwerken. Ik
hoop dat we sterker terugkeren."
dinsdag 31 juli 2018
GO
Licht op groen
in Assen
bedrijfsdeu^
Arjan Schouten
Assen
Max Verstappen reed al in een
Formule 1-auto op het circuit in
Assen.
T De oranjezee, zoals hieronder
in Boedapest, zal dan immens
Zijn. FOTO HOLLANDSE HOOGTE, GETTY IMAGES
- Lee van Dam (promoter)
HUNGARORING Max Verstap
pen en Red Bull-teambaas Chris-
tian Horner haalden zondag fel
Max Verstappen is woest na een nieuw pechgeval. foto photo news