24 ZE
1 n Kt
3l3iïBÏlT
EGD5I
5 s 1- eas-tr; s
TENTOONSTELLING CAPTURING TIME
Het Noordbrabants
Museum heeft de
primeur van de eerste
museale expositie van
Manish Nai. Abstract
minimalisme uit het
overvolle Mumbai.
Maar toch, het werk is
ook erg India.
Het is niet meteen wat je
verwacht als je de zaal
van Het Noordbrabants
Museum binnenstapt.
Aan de muur grijze en
zwarte kunstwerken die er van een
afstand uitzien als grafische werken.
Bij een kunstenaar uit de Indiase mil
joenenstad Mumbai, dat net zoveel
inwoners telt als heel Nederland, ver
wacht je kleur, drukte, lawaai, en ze
ker geen minimalistische kunst.
De kunstenaar is er zelf ook: Ma
nish Nai. In 1980 geboren in Gujarat,
wonend en werkend in Mumbai. Een
tengere man met een bril en grijze,
opstaande kuif. Zijn werk is een reac
tie op de drukte en het lawaai van de
miljoenenstad, zegt hij. Het uitselec-
teren van de ruis en de rommel
brengt hem bij het abstracte mini
malisme met eenvoudige vormen als
vierkanten, zuilen en cirkels. Maar
toch, het is ook erg India. Nai's werk
gaat ook over het arbeidsproces in het
Aziatische land met zijn vele kleine
bedrijven. Zijn werken ontstaan in
een ambachtelijk productieproces
waaraan heel veel mensen meewer
ken. Mumbai is daarbij een onuitput
telijke bron van inspiratie.
Als je dichterbij komt, blijkt dat het
vier bij vijf meter metende werk he
lemaal geen grafiek is, maar bestaat
uit geverfde jute doeken. Door er
steeds weer draadjes uit
te trekken liet
Nai een
af-
s»: /an
beelding ontstaan die doet denken
aan bloemen, of explosies. Hij vond
de werkwijze ruim tien jaar geleden
en maakte er zijn eerste kunstwerken
mee. Steeds weer geduldig draden
uittrekkend. Hij vertelt dat zijn vader
vroeger handelde in jute en verpak
kingsmaterialen. „Het is heel natuur
lijk en organisch gegroeid. Ik mocht
met jute en ander materialen experi
menteren, zoveel ik wilde. Later ben
ik teruggekeerd naar die materialen."
Oorspronkelijk
Zijn intrede in de westerse kunstwe
reld maakte hij een kleine tien jaar
geleden. Na exposities in India vond
hij onderdak bij kunsthandelaar Kar-
sten Greve, met galeries in
Keulen, Sankt Moritz en
Parijs. Greve heeft
dan weer contac
ten met de
Renschdael
Art Foun
dation,
de
kunstverzameling van het in vast
goed gespecialiseerde Renschdael,
dat weer een warme band heeft met
het museum in Den Bosch. Zo kwa
men eerder ook Claire Morgan en
Georgia Russell met solo-exposities
in Het Noordbrabants Museum te
recht.
Dat ook Nai het lijkt te gaan maken
in het Westen is niet vreemd. Wes
terse invloeden van minimalisme en
artepovera zijn duidelijk aanwezig,
maar zijn Indiase afkomst zorgt er
voor dat zijn werk oorspronkelijk en
echt overkomt. Hij maakt regelmatig
gebruik van hydraulische perstech
nieken. Zo ligt er een tapijtje van ge
perst aluminium op de grond.
Het meeste indruk wekt de monu
mentale installatie van vierhonderd
houten klossen die zijn omwikkeld
met samengeperste lompen. Uit de
lompen stijgt een geur op. De geur
van de vele confectieateliers in de In
diase stad? Nai schudt zijn hoofd. „Je
ruikt de lijm die we gebruiken."
Het is heel
natuurlijken
organisch
gegroeid
MANISH NAI
maandag 30 juli 2018
GO
Kalme kunst uit de rommel en
ruis van een miljoenenstad
Gerrit van den Hoven
Den Bosch
- 'r'- M
J
Ifü*9- TARC
lONTACl
isr n*» „__|i-?■ a_^ uj 4
8806227616 v.Lj.
*22721199 k' 'A'v
TM
•--<
Mumbai is voor Manish Nai een
onuitputtelijke bron van inspiratie.
Dit werk blijkt helemaal geen
grafiek, maar bestaat uit geverfde
jute doeken, fotos galerie karsten greve
Manisch Nai: Capturing Time. Het
Noordbrabants Museum, Den Bosch,
28 juli t/m 4 november.
Zijn vader liet hem vroeger met
jute experimenteren, vandaar zijn
voorliefde, foto renschdael art foundation
-Manish Nai
Manish Nai is in 1980 geboren in
Gujarat. Zijn opa had een kappers
zaak. Zijn vader verhuisde later
met zijn gezin naar Mumbai, waar
hij handelde in jute, confectiekle-
ding en verpakkingsmaterialen.
Nai studeerde aan de L.S Raheja
School of Art in Mumbai.
Hij werkt met eenvoudige materi
alen als jute, karton, canvas, kran
tenpapier en aluminium. Ook maakt
hij foto's van grote billboards
waarop nog geen advertentietek
sten zijn aangebracht.
In Het Noordbrabants Museum
zijn twaalf kunstwerken van Manish
Nai te zien.