f Sabotage, zelfmoord of een ongeluk? 2,5 jaar speuren als een slak 10 ONDERZOEKSRAPPORT VERDWENEN VLIEGTUIG Vandaag presenteert Maleisië het eindrapport over vlucht MH370, het toestel dat ruim vier jaar geleden van de radar verdween. Het grootste mysterie in de geschiedenis van de luchtvaart zal waarschijnlijk altijd onopgelost blijven. i.5 Ema STILLPRHYING MH370 DEZOEKTOCHT DE COMPLOTTHEORIEËN Op 8 maart 2014 om 00:41 uur lokale tijd vertrekt de nacht vlucht van Malaysia Airlines met 239 mensen aan boord uit Kuala Lumpur naar Peking. Nog geen uur na het opstijgen komt het laatste bericht uit de cockpit: „Good night Malaysian three seven zero." Een uur later wijkt het toestel abrupt af van zijn geplande route: het keert terug richting Maleisië, blijkt later uit radarge- gevens, en zet daarna koers richting Indische Oceaan. Waarom? Mogelijk is ieder een aan boord bewusteloos ge raakt doordat de zuurstof weg viel. Op de autopiloot zou het vliegtuig verder zijn gevlogen tot de brandstof opraakte en het in zee stortte. Of is het toestel gekaapt, en heeft iemand de zuurstoftoevoer of stuurrich- ting bewust gesaboteerd? Aan boord waren twee Iraniërs die ingecheckt bleken met een ge stolen paspoort. Of heeft de piloot - een erva ren 53-jarige Maleisiër met 18.365 vlieguren op zijn cv - zelfmoord gepleegd en 238 mensen meegenomen in zijn zeegraf? Thuis op zijn vluchtsi mulator bleek hij te hebben ge oefend met een crash in de In dische Oceaan. Een andere theorie luidt dat er een kleine brand uitbrak en de piloot omkeerde voor een noodlanding, maar die zelf niet meer heeft kunnen uitvoeren - waarna het toestel op de auto piloot verder gevlogen zou zijn. Een noodsignaal is nooit uit gezonden. Een ontploffing in de lucht lijkt niet waarschijn lijk. De paar onderdelen die ge vonden zijn, suggereren dat het vliegtuig min of meer intact gezonken is. Wildere complottheo rieën beweren dat het vliegtuig op afstand is gehackt, neergeschoten of in een soort Bermuda driehoek verdwenen. En dat al dan niet de Russen, de CIA, Noord-Korea, Israël of buitenaardse wezens daar bij betrokken zouden zijn. A 1543 dagen - meer dan vier jaar lang - speurden onderzoe kers 120.000 vierkante kilometer zeebodem af naar een spoor van de verdwenen Boeing 777. Aan vankelijk werd gezocht in de Golf van Thailand, omdat daar een olievlek was gezien. Het bleek echter geen kerosine, maar scheepsolie. Toen ruim 2.000 kilometer ten westen van Australië de laatste radarsignalen van het toestel werden gelokaliseerd, verlegden ze het zoekgebied naar de Indi sche Oceaan. Na vijf maanden kreeg het Nederlandse bodemon- derzoeksbe- drijfFugro opdracht mee te hel- 1 pen zoeken. Met drie schepen, onderwaterrobots en sonorappa- ratuur speurde Fugro 2,5 jaar lang de zeebodem af. Een helse klus: de apparaten stuurden piepjes naar de bodem om zicht te krij gen op de diepte en samenstel ling. „Met vijf kilometer per uur voeren we naar de andere kant van het zoekgebied. Een stukje verderop voeren we langs de zelfde lijn weer terug. Zoals je het gras maait", zegt Rob Luijnen- burg, destijds directeur bij Fugro. Ondertussen togen gefrus treerde nabestaanden zelf naar Madagaskar om naar wrakstuk ken te zoeken. Begin vorig jaar staakten Maleisië, Australië en China de gezamenlijke zoek tocht. „Als het toestel in het zoek gebied had gelegen, hadden we het zeker gevonden", zegt Luij- nenburg. Begin dit jaar hervatte het Amerikaanse bedrijf Ocean Infinity de zoektocht in een an der deel van de oceaan. Maleisië had 70 miljoen dollar uitgeloofd als het vliegtuig binnen drie maanden werd gevonden. Dat lukte niet; in mei is de zoektocht definitief gestaakt. In totaal heeft die 126 miljoen euro gekost. maandag 30 juli 2018 PC M Een muurschilde ring even buiten Kuala Lumpur verbeeldt de puzzel rond de MH 370 die maar niet gelegd kan worden. FOTO EPA voor altijd een raadsel Annemieke van Dongen Piloot Zaharie Ahmad Shah van MH370 voor zijn vluchtsimulator thuis. Laatst gespot door militaire radar 02.15 u 8 mrt 2014: MH370 vertrekt uit Kuala Lumpur naar Peking om 00.41 uur 5u ei O MA Wijkt af van route 01.30 uur MALEISIt Vermoedelijke richting verdwenen toestel INDONESIË

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10