-- Sis een schuld van 26 miljoen gulden te innen. De droom van vooral Helene Kröl- ler-Müller spatte voor haar ogen uiteen. Van de ene op de andere dag was het ook afgelopen met de bijna maniakale aan koop van schilderijen. „In 1920 kocht Helene op een veiling in Parijs nog 26 Van Goghs op een dag. De jaren daarna bijna niets meer", zegt Rovers. Operatie Vanaf 1909, toen ze de moderne kunst ontdekte via een cursus bij 'kunstpaus' Henk Bremmer, begon Kröller-Müller, gesteund door haar man, verwoed kunst te verzamelen. Het was een manier om haar leven een diepere betekenis te geven. Maar ze kwam pas echt op stoom nadat ze op 42-jarige leeftijd een levens bedreigende operatie moest ondergaan. Rovers: „Voor haar was dat het moment waarop ze zich afvroeg: wat laat ik achter na mijn dood? Haar vier kinderen waren niet genoeg. Ze wilde méér." Vanaf dat moment werkte ze met al haar fragiele kracht - ze had een zwakke gezondheid - aan haar droom: een mu seum vol moderne kunst, destijds nog amper bekend in en gewaardeerd door het gezapige Nederlandse kunstwe reldje. Niet in de stad, maar midden in de nog woeste natuur van De Hoge Ve- luwe. Een spirituele plaats waar cultuur en natuur elkaar zouden versterken en bezoekers optimaal van beide konden genieten. Rovers: „Alleen al dat zij een museum op deze plaats wilde bouwen, was revo lutionair. Helene trok zich niets aan van conventies. Ze werd beschouwd als nou veau riche en wilde laten zien dat zij minstens zoveel smaak en visie had als de mensen uit de adellijke kringen die op haar neerkeken." Het lukte haar die droom in ieder geval deels te realiseren, al moest ze er lang op wachten. Met steun van het rijk - waaraan ze haar schilderijencollectie overdroeg - en dankzij een vroege vorm van crowdfunding - kon op 13 juli 1938 cultuurminister Slotemaker de Bruine het 'overgangsmuseum' openen, zoals Helene Kröller-Müller het betitelde. Een jaar lang zwaaide ze als directeur de scepter over het museum, dat geheel naar haar ideeën werd ingericht. Daarna overleed ze. Ze werd opgebaard in het hart van het museum, dat tegenwoordig de Van der Velde-vleugel heet. Met het schilderij Venus en Amorvan Hans Bal- dung Grien uit 1524 aan het voeteneind en Vier uitgebloeide zonnebloemen van Vincent van Gogh uit 1887 aan het hoofd einde. Rovers: „Die twee schilderijen symbo liseerden de weg die de moderne kunst volgens haar had afgelegd: Venus en Amor stonden voor de periode waarin kunste naars niet langer als ambachtsman in op dracht, maar vanuit hun eigen visie begonnen te werken en Vier uitgebloeide zonnebloemen als eindpunt van een ont wikkeling waarin kunstenaars steeds dichter bij de essentie kwamen, het per fecte evenwicht tussen figuratief en non- Van Gogh Heienes adviseur HenkBremmer is een groot bewon deraar van Vincent van Gogh, en onder zijn leiding koopt Helenein1908de eerste schilderijen van de dan nog ta melijk onbekende kunstenaar: Bosrand en Vier uit gebloeide zonne bloemen. m WG magazine 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 99