ZEELAND GEBOEKT Keramist Chris Lanooy in tijdschrift Zeeland Zeeuwse kust in woord en beeld Schuldig genieten in Domburg 18 WEEKEND Blanche is vanuit Amsterdam naar West-Zeeuws-Vlaanderen verhuisd. De bruisende stad verruilen voor het gehucht Zeelenburgh, waar de gordijnen opzij schuiven als er een auto passeert: wie doet dat in hemelsnaam? De cover van het tijdschrift Zeeland van het Zeeuws Genootschap laat werk zien van de uit Sint Anna- land afkomstige keramist Chris Lanooy (1891-1948): 'Bosgezicht in de omgeving van Epe', circa 1920. Binnenin wijdt La- nooy-kenner Willem Heijbroek een ruim artikel aan de kunstenaar. Over va der Lanooy, die met zijn socialistische sympathieën niet gepruimd werd op het christelijke Tholen. Over hoe Chris als leerling begon bij plateelbakkerij Rozen burg in Den Haag, later bij plateelbakke rij Zuid-Holland in Gouda. Daar leert hij pottenbakken van aardewerkdraaiers. Dat is het begin van een glansrijk kun stenaarsleven. Lanooy richt een glazuur- laboratorium in en ontwikkelt nieuwe glazuurcombinaties. Verder in dit nummer: het stadspaleis van Ewout van Dishoeck in de 18de eeuw, de bijna ver gane graf zerken op het kerk hof van Wisse- kerke, en in de rubriek "t Is vol van schatten hier' (uit de verzamelingen van het Ge nootschap) gaat het over een 'onooglijk stukje brons' en een portret van Aernout van Citters. Hans van der Kam (1934) fotografeert de Zeeuwse kust. En hij schrijft daar gedichtjes bij. Onlangs verscheen zijn vierde boek. Hij begon in 2006 met het fotoboek Zeeland, de vier jaarge tijden. De nieuwste titel doet vermoeden dat hij weer terug bij dat begin is: De Zeeuwse kust het jaar rond. Even was er sprake van een jaarlijkse uitgave, met titels als De schoonheid van de stilte langs de Zeeuwse kust en Zeeland Waterland. Nu is het al enkele jaren stil. Het nieuwe boek is opgedeeld in de vier jaargetij den, beginnend met de winter. De kusten van de fo tograaf zijn dun bevolkt, ook 's zomers. Enkelingen zoeken verkoeling, de zonnebadende massa zien we niet. In de nazomer lijkt het drukker. De meeste mensen duiken op in de herfst, tijdens de Kustmara- thon. Zeeuwse schrijvers Dingdong! De hoofdpersoon is net van plan 'nog even te zwemmen op een stil strand tussen Domburg en West- kapelle' als hij opschrikt van de winkelbel. Dingdong, daar staat ze. 'Een mooie blonde vrouw trad binnen', zijn aanstaande, maar dat weet de hoofdpersoon dan nog niet. Wel is hij meteen onder de indruk, van haar 'prachtige vin gers' vooral. Mark Vervoort heet hij, handelaar in en restaurateur van antiek te Domburg, de cen trale figuur in de roman Vlaggen- stokken van de abdij. Opus één van Ruud Hal- berg, en tot nu toe ook opus laatst, ik vind nergens meer dan deze ene titel. Een beetje jammer, on danks wat li teraire on handigheden. Een erotische scène wordt onderbroken door de mededeling: 'Een gevoel van schaamte maakte dat ik me rot voelde'. Alsof er schaamte bestaat die je een lekker gevoel bezorgt. Maar Halberg, in 1950 geboren te Domburg, opge leid als timmerman, later leraar geworden, biedt een originele kijk op een verontrustend onderwerp. Eerste liefde, grote liefde. Over spel, het spel dat louter verliezers kent. Dingen die ons goed gere gelde leven kunnen laten ontspo ren, schuldig genieten. De roman biedt diverse Dom- burgse taferelen. Antiekhandelaar Mark geniet vooral van september te Domburg: 'De herinneringen van een zwoele zomer proeft men nog na.' In de Domburgse kerk preekt men over David en de door hem begeerde Batseba. Hun ver houding begint gruwelijk, maar leidt toch tot een koninklijk hu welijk. De vrouw die Marks win kelbel laat rinkelen is een nieuwe Batseba, Marian Mulder, gehuwd met een makelaar. Desondanks haalt ze de bedeesde Mark uit zijn seksuele schulp. Hij geneert zich voor zijn kleine apparaat - sorry, lezer, als ik uw ontbijt verstoor - maar zij verklaart: 'Het gaat om het genieten, niet om de grootte.' De makelaar komt erachter, Ma rian gaat meteen naar Mark, ze trouwen, er is zelfs een kinderka mer nodig. Maar Mark heeft aan haar niet genoeg. Geven wij, denkt hij, 'net als de dieren' slechts ge hoor 'aan een impuls vanuit de hersenen'? Hij zwicht steeds weer voor de lichamelijke verlokkingen. Maar door het heerlijk sentimen tele slot van de roman komt alles weer in orde. Dingdong te Dom burg. Welk gehucht met Zeelenburgh wordt bedoeld, dat mogen we als lezer raden. Maar wie in de streek bekend is heeft een be perkte keuze. Schrijfster Hé- lène Wagener zegt over het gehucht in haar nieuwste thriller De oorkonde (pagina 41): „Zee lenburgh telt maar één straat. Het gehucht ligt verscholen tussen maïsvelden en een dijk die grenst aan een lange rij populieren." Hebben we het hier over Heille, Terhofstede, Turkeye, Nummer Eén? Of een ander buurtschap? Natuurlijk heeft Blanche Defuis, 'vijfendertig lentes jong', haar redenen om te verhuizen. Koffiedrinken op het Leidseplein, hardlopen in het Vondelpark, slenteren over de Albert Cuyp - ze is verknocht aan Amsterdam. Bovendien is ze met haar winkel in de RC. Hooftstraat suc cesvol met de verkoop van antiek en uit Frank rijk geïmporteerde meubels. 'Vista al Mar' is haar merknaam, in trek bij zowel Amsterdam mers als toeristen. Toch moet ze weg. Vlak bij de boulevard in Vlissingen wil ze een tweede winkel openen. 'Vista al Mar' betekent immers zeezicht. Dat lijkt een goede reden om te ver huizen. Maar als lezer kijken we in het hoofd van Blanche. Met de nieuwe winkel strooit ze haar vriendinnen zand in de ogen. Ze verhuist naar Zeeland, omdat ze weet dat demonen uit het verleden haar op het spoor zijn. Levenslessen Hélène Wagener (1969, Tilburg) is werkzaam in de wijkverple ging en in de journalistiek. Ze zegt: „Ik ben herstellende van een zware nek- operatie. De afgelopen maanden heb ik veel levenslessen geleerd. Ik pluk de dag en geniet intens van alle mooie momenten. Ik ben dol op lezen, het maken van bos- of strandwandelingen, Amsterdam en het zorgen voor! Want ook verple gen is een passie. En natuurlijk ben ik dol op Zeeuws-Vlaanderen, ik heb daar een huisje.' Onder het pseudoniem Hélène Rietman publi ceerde zij eerder literaire thrillers en andere boeken. Haar nieuwste roman is vrijwel volledig in West-Zeeuws-Vlaande ren gesitueerd. We lopen door de winkelstraten van Sluis, we komen terecht in een bunker aan de 'Sint- Bravodijk' bij Nieuwvliet, we zon nebaden en zwemmen op het strand van Cadzand. Het verhaal van de opgejaagde Blanche speelt in de huidige tijd. We tellen af: het eerste hoofdstuk is getiteld 'Tien dagen geleden', het laatste heet 'Vandaag'. De oorkonde leest als een ty pisch 'vrouwenboek'. Blanche heeft een 'getinte huid, fragiel fi guur en donkerblonde haren' (pagina 37). Haar stoere echtgenoot en ambachtsman Tom heeft zijn driften niet onder controle (pagina 18): 'Vol afschuw bekeek ik mijn eigen kerel, die zich hijgend aan het aftrekken was'. De twee Am sterdamse hartsvriendinnen Pip en Iris worden consequent 'mijn dinnekes' genoemd. Op het strand ginnegappen ze over 'de fraaie exempla ren' van Blanche (pagina 101). Het Nederlands is soms gebrekkig. De zin 'Ik irriteer me aan de scootmobielen en kinderwa gens' (pagina 96) is fout. Op de volgende pa gina: ik ben de enige klant en dat biedt relaas' - waarschijnlijk wordt er 'soelaas' bedoeld. Op pagina 111 gaat het ook fout: 'Hij gaf ons geen blik waardig'. Wie over dergelijke onvolko menheden heen leest heeft een boek dat lekker herkenbaar in West-Zeeuws-Vlaanderen speelt. Een roman, vooruit. Het predicaat 'lite raire thriller' is niet gepast. zaterdag 28 juli 2018 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Gevlucht naar gehucht Jan van Damme Hans van der Kam: De Zeeuwse kust het jaar rond - Uitgeverij Het Paard van Troje, 50 pag., 9,99 euro. Mario Molegraaf Hélène Wagener op het strand bij Breskens. FOTO PETER NICOLAI Hélène Wagener: De oorkonde - Uitgeverij Kramat, 178 pagina's, 17,95 euro. De auteur signeert dinsdag 31 juli tijdens de avond- markt in boekhandel Remortel in Sluis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 54