ï'mSS,Wm, mm* 12 WEE In de vakantieperiode is het spitsuur bij de ANWB Wegenwacht. Met tienduizenden toeristen aan de Zeeuwse kust én een hittegolf die het uiterste van hun auto vergt, is het dagelijkse aantal pechgevallen verdubbeld. „Klapbanden en accu's die het begeven. Dat komt nu heel vaak voor." REPORTAGE TOPDRUKTE BIJ DE ANWB WEGENWACHT Ja, we zien meer klapbanden iv- 'ij* p het parkeerterrein van de ANWB Wegenwacht in Kapelle sprint het kwik al naar de dertig I graden. Rinus Baarends drinkt er nog snel een kop koffie, want elk moment kan er een melding binnenkomen. De 63-jarige Baarends, Zeeuw van oorsprong maar woonachtig in Bergen op Zoom, is al bijna veertig jaar pech- hulpverlener. Vroeger ging hij op pad met een Re- naultje 4. In de zomerse hitte was dat zweten. Nu houdt hij het hoofd koel in een van airconditioning voorziene Volkswagen Transporter. De eigele bus is zijn rijdend kantoor annex werkplaats, compleet met computer en printer als mede een watertank. Een pechhulpverlener moet nu eenmaal na een klus de smeer van zijn handen kunnen wassen. De bus zit tjokvol gereedschap en auto-onderdelen. Baarends trekt een la open, waarna twaalf accu's te voorschijn piepen. „Kijk, deze heeft ook een speciale sleepkabel, zodat ik ge strande auto's naar een garage kan vervoeren." Het is alle hens aan dek in Wegenwacht-land. Buiten het vakantieseizoen rijden er drie tot vier van zulke bussen door Zeeland. Door de grote schare toeristen zijn dat er nu zeven tot acht. Ge woonlijk helpen de pechhulpverleners zo'n drie tot vier weggebruikers per dag. Baarends: „Nu zit ten we op zeven tot negen gevallen. Dat zijn er in Zeeland dus gemiddeld vijftig tot zestig per dag." De voorraad accu's komt momenteel van pas, want die lijden onder de hitte. „De airco staat vol te blazen en sommige vakantiegangers gebruiken de auto-accu ook voor functies in de caravan. De accu krijgt het dus zwaar te verduren. Plots gaan ze over de klif en is het einde verhaal." Hij komt vooral de bekende 'zomerprobleempjes' tegen. Contactslo ten die weigeren en soms een defecte koeling, al zijn overkokende motoren tegenwoordig zeld zaam, zegt hij. Ook banden krijgen het door de hoge temperaturen voor hun kiezen. „Ja, we zien meer klapbanden. Het probleem is dat moderne auto's nauwelijks nog een reservewiel hebben. Bij hybride auto's is daar ook geen plek voor. Waar ge woonlijk het reservewiel ligt, liggen daar nu accu's. Je moet het doen met een spuitbus, maar bij een klapband heb je daar niks aan. Dan moet je bij een garage een band zien te vinden of de auto er naar toe slepen." Baarends tuurt op zijn display naast het stuur wiel. Bliep, daar is de eerste melding. Een Renault Kangoo in Middelburg start niet meer. Standaard procedure: even naar de eigenaar bellen dat red ding nabij is. „Dat stelt mensen op hun gemak." De Wegenwacht-app geeft exact de locatie aan, zodat het nooit zoeken is naar het pechgeval. „Dat is han dig, want in Zeeland zijn de aanrijtijden lang. Je zaterdag 28 juli 2018 GO In de hitte gaan accu's snel over de klif 'V t rN C iv At., ft WÏ '<J i.r' V"'-> V 'II Frank Balkenende - Rinus Baarends, Wegenwacht Rinus Baarends kijkt op de display naast het stuur. De bus van de We genwacht is een rijdend kantoor. taniub Over de stormvloedkering naar Nieuw-Haam- stede.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 48