ï'mSS,Wm,
mm*
12 WEE
In de vakantieperiode is het spitsuur bij
de ANWB Wegenwacht. Met
tienduizenden toeristen aan de Zeeuwse
kust én een hittegolf die het uiterste van hun
auto vergt, is het dagelijkse aantal
pechgevallen verdubbeld. „Klapbanden en
accu's die het begeven. Dat komt nu heel
vaak voor."
REPORTAGE TOPDRUKTE BIJ DE ANWB WEGENWACHT
Ja, we zien
meer
klapbanden
iv- 'ij*
p het parkeerterrein van de
ANWB Wegenwacht in Kapelle
sprint het kwik al naar de dertig
I graden. Rinus Baarends drinkt
er nog snel een kop koffie, want
elk moment kan er een melding
binnenkomen. De 63-jarige
Baarends, Zeeuw van oorsprong maar woonachtig
in Bergen op Zoom, is al bijna veertig jaar pech-
hulpverlener. Vroeger ging hij op pad met een Re-
naultje 4. In de zomerse hitte was dat zweten. Nu
houdt hij het hoofd koel in een van airconditioning
voorziene Volkswagen Transporter.
De eigele bus is zijn rijdend kantoor annex
werkplaats, compleet met computer en printer als
mede een watertank. Een pechhulpverlener moet
nu eenmaal na een klus de smeer van zijn handen
kunnen wassen. De bus zit tjokvol gereedschap en
auto-onderdelen. Baarends trekt een la open,
waarna twaalf accu's te voorschijn piepen. „Kijk,
deze heeft ook een speciale sleepkabel, zodat ik ge
strande auto's naar een garage kan vervoeren."
Het is alle hens aan dek in Wegenwacht-land.
Buiten het vakantieseizoen rijden er drie tot vier
van zulke bussen door Zeeland. Door de grote
schare toeristen zijn dat er nu zeven tot acht. Ge
woonlijk helpen de pechhulpverleners zo'n drie
tot vier weggebruikers per dag. Baarends: „Nu zit
ten we op zeven tot negen gevallen. Dat zijn er in
Zeeland dus gemiddeld vijftig tot zestig per dag."
De voorraad accu's komt momenteel van pas,
want die lijden onder de hitte. „De airco staat vol te
blazen en sommige vakantiegangers gebruiken de
auto-accu ook voor functies in de caravan. De accu
krijgt het dus zwaar te verduren. Plots gaan ze over
de klif en is het einde verhaal." Hij komt vooral de
bekende 'zomerprobleempjes' tegen. Contactslo
ten die weigeren en soms een defecte koeling, al
zijn overkokende motoren tegenwoordig zeld
zaam, zegt hij. Ook banden krijgen het door de
hoge temperaturen voor hun kiezen. „Ja, we zien
meer klapbanden. Het probleem is dat moderne
auto's nauwelijks nog een reservewiel hebben. Bij
hybride auto's is daar ook geen plek voor. Waar ge
woonlijk het reservewiel ligt, liggen daar nu accu's.
Je moet het doen met een spuitbus, maar bij een
klapband heb je daar niks aan. Dan moet je bij een
garage een band zien te vinden of de auto er naar
toe slepen."
Baarends tuurt op zijn display naast het stuur
wiel. Bliep, daar is de eerste melding. Een Renault
Kangoo in Middelburg start niet meer. Standaard
procedure: even naar de eigenaar bellen dat red
ding nabij is. „Dat stelt mensen op hun gemak." De
Wegenwacht-app geeft exact de locatie aan, zodat
het nooit zoeken is naar het pechgeval. „Dat is han
dig, want in Zeeland zijn de aanrijtijden lang. Je
zaterdag 28 juli 2018
GO
In de hitte
gaan accu's
snel over
de klif
'V t rN C iv At.,
ft WÏ '<J
i.r' V"'->
V 'II
Frank Balkenende
- Rinus Baarends,
Wegenwacht
Rinus Baarends kijkt op de display naast het stuur. De bus van de We
genwacht is een rijdend kantoor.
taniub
Over de stormvloedkering naar Nieuw-Haam-
stede.