Auto in het water bij Ellemeet, bestuurder zoek 5 EXPEDITIE SCHEEPVAART GROEI Aan de Hogeweg in Ellemeet is gis termorgen een auto in het water beland. De bestuurder was de hele ochtend spoorloos. Hij bleek uit eindelijk ongedeerd zelf uit het voertuig te zijn geklommen. Om 07.47 uur werd het voertuig ontdekt door een voorbijganger. Die waarschuwde de hulpdien sten. Omdat in de ochtenduren niet duidelijk was of er nog iemand in de auto of het water lag, werden veel hulpverleners ingezet. De auto bleek leeg, maar er wer den wel voetstappen gevonden aan de waterkant. Er werd met een he likopter vanuit de lucht gezocht. Duikers hebben in de ongeveer 20 meter brede watergang naar de be stuurder gezocht, maar niets ge vonden. Net na 09.00 werd die zoekactie beëindigd. Na berging van de auto was inmiddels bekend van wie de auto was, maar deze man werd niet thuis aangetroffen. Aan het einde van de ochtend was de eigenaar van de auto gevon den, en hij bleek ook de bestuurder van de auto te zijn geweest toen het ongeval gebeurde. De man was de macht over het stuur verloren, had zichzelf in veiligheid weten te brengen, maar had geen mogelijk heden om met iemand contact te maken. Hij had daarom de plaats van het ongeluk verlaten. De man is ongedeerd. tiltiTf Uil iMJilil' Het Nederlands Loodswezen in Vlissingen zit met een luxeprobleem. De zeescheepvaart op de Westerschelde groeit zo sterk dat het aantal loodsen moet worden uitgebreid. Het is een hele opgave dat voor elkaar te krijgen. De havens aan de Westerschelde, Vlissingen, Terneuzen, Gent en Antwerpen, breken het éne na het andere record. Ook het Ne derlands Loodswezen dat alle loodsplichtige schepen voor Ne derlandse havens bedient en 27,5 procent van al die schepen voor Gent en Antwerpen begeleidt, merkt dat. Het Vlaams Loodswezen doet de resterende 72,5 procent voor beide Belgische havens. „We moeten alle zeilen bijzet ten om de roosters goed rond te krijgen", geeft Fred Kuipers de urgentie van de situatie aan. Kui pers (53) zwaaide de afgelopen acht jaar de scepter over de Ne derlandse Loodsencorporatie Scheldemonden. Hij gaat weer varen. Georg Jaburg (48) is hem sinds kort opgevolgd als voorzit ter. Op Jaburg rust de schone taak extra mensen te werven. Dat is bijzonder. Loodsen namen in middels dertig jaar geleden zelf het heft in handen van wat tot die tijd een overheidsdienst was. Vlissingen telde toen nog meer dan tweehonderd loodsen. Dat aantal is na de verzelfstandiging gestaag gedaald, vooral door met één soort loods en efficiënter te gaan werken, tot nu 155. Het stre ven is dat aantal op 165 te bren gen. Het lijkt niet veel, tien mensen extra erbij, maar heel groot is de vijver niet waaruit het Loodswe zen kan putten. Het aantal koop vaardijschepen onder Neder landse vlag is beperkt. Ook werken niet meer op al die schepen Nederlandse maritieme officieren. Het loodswezen in Vlissingen ondervindt boven dien dat Zeeland als vestigings plaats niet bij iedereen geliefd is. Kuipers noemt als belangrijke re den dat vrouwen van zeelui te genwoordig ook een carrière heb ben. „Mijn vrouw had geen baan toen ik bij het loodswezen kwam. Ze ging gewoon mee." Ook Jaburgs vrouw had er hele maal geen moeite mee naar Zee land te komen. „Ze komt van Ter schelling. Wij woonden in het oosten van het land, waar ik in dertijd werkte. Zij wilde graag te rug naar zee." Jaburg trad in 2005 in dienst in Vlissingen. Hij was 'een speciaal exemplaar', als voormalig officier bij de Koninklijke Marine. „Ieder een kwam toen nog van de koop vaardij. De marine is anders, strakker georganiseerd." Polen en Chinezen Guido van Rooij, tot 2010 loodsen- voorzitter in Vlissingen, voor spelde enkele jaren geleden dat het Loodswezen er niet onderuit zou kunnen op den duur met Polen en zelfs Chinezen in zee te gaan. „Hij zat er wel vaker naast", grapt Kuipers. Jaburg ziet dat ook niet gebeuren. „Nederlands is de voertaal op de Westerschelde. De enkele buitenlanders die we in dienst hebben, een paar Vlamin gen, één Waal en drie Duitsers spreken dat ook." Helemaal knijp zit het loods wezen in Vlissingen nog niet. De opleiding voor volgend jaar is met acht man goed gevuld. Het stemt Jaburg hoopvol. De leeftijd waarop loodsen uittre den, is bovendien opgeschoven, van oorspronkelijk vijfenvijftig naar zestig jaar. Dat geeft ook lucht. WWW.VOSSEN.VLAANDEREN zaterdag 28 juli 2018 GO Forse uitbreiding loodswezen nodig Cris Sohier Ellemeet TOP LXSTVAS Georg Jaburg (links) en Fred Kuipers, de nieuwe en gewezen voorzitter van het Nederlands Loodswezen in Vlissingen. foto dirk--jan gjeltema Harmen van der Werf Vlissingen Voor het groeiende aantal sche pen op de Wester schelde zijn meer lood sen nodig. FOTOLEX DE TOT EN MET 30 SEPTEMBER IN HET LAND VAN GRATIS TOEGANGSTICKET Gratis toegang voor iedereen die zich vóór llu meldt aan de balie van het Hof van Nobel (Kallo) en voor wie online reserveert t/m het tijdslot van 10:30u (start in Hulst). RESERVEER NU! Inbegrepen in uw ticket: bewegwijzerde fietsroute, S thematentoonstellingen, 2 kortfilms, diverse digitale animaties, spelopdrachten met prijsje en een goodie bag met veel leuke extra's. U kunt starten en eindigen in het Vlaamse Kallo óf in het Nederlandse Hulst. Let op de openingsuren van de diverse locaties en stem uw starttijd daarop af (kijk op www.vossen.vlaanderen, praktische info). PIIOEBUS Oost-Vlaanderen WTOEN N4TIE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 41