Auto in het water
bij Ellemeet,
bestuurder zoek
5
EXPEDITIE
SCHEEPVAART GROEI
Aan de Hogeweg in Ellemeet is gis
termorgen een auto in het water
beland. De bestuurder was de hele
ochtend spoorloos. Hij bleek uit
eindelijk ongedeerd zelf uit het
voertuig te zijn geklommen.
Om 07.47 uur werd het voertuig
ontdekt door een voorbijganger.
Die waarschuwde de hulpdien
sten. Omdat in de ochtenduren niet
duidelijk was of er nog iemand in
de auto of het water lag, werden
veel hulpverleners ingezet.
De auto bleek leeg, maar er wer
den wel voetstappen gevonden aan
de waterkant. Er werd met een he
likopter vanuit de lucht gezocht.
Duikers hebben in de ongeveer 20
meter brede watergang naar de be
stuurder gezocht, maar niets ge
vonden.
Net na 09.00 werd die zoekactie
beëindigd. Na berging van de auto
was inmiddels bekend van wie de
auto was, maar deze man werd niet
thuis aangetroffen.
Aan het einde van de ochtend
was de eigenaar van de auto gevon
den, en hij bleek ook de bestuurder
van de auto te zijn geweest toen het
ongeval gebeurde. De man was de
macht over het stuur verloren, had
zichzelf in veiligheid weten te
brengen, maar had geen mogelijk
heden om met iemand contact te
maken. Hij had daarom de plaats
van het ongeluk verlaten. De man is
ongedeerd.
tiltiTf Uil iMJilil'
Het Nederlands Loodswezen in Vlissingen zit
met een luxeprobleem. De zeescheepvaart op
de Westerschelde groeit zo sterk dat het aantal
loodsen moet worden uitgebreid. Het is een
hele opgave dat voor elkaar te krijgen.
De havens aan de Westerschelde,
Vlissingen, Terneuzen, Gent en
Antwerpen, breken het éne na
het andere record. Ook het Ne
derlands Loodswezen dat alle
loodsplichtige schepen voor Ne
derlandse havens bedient en 27,5
procent van al die schepen voor
Gent en Antwerpen begeleidt,
merkt dat.
Het Vlaams Loodswezen doet
de resterende 72,5 procent voor
beide Belgische havens.
„We moeten alle zeilen bijzet
ten om de roosters goed rond te
krijgen", geeft Fred Kuipers de
urgentie van de situatie aan. Kui
pers (53) zwaaide de afgelopen
acht jaar de scepter over de Ne
derlandse Loodsencorporatie
Scheldemonden. Hij gaat weer
varen. Georg Jaburg (48) is hem
sinds kort opgevolgd als voorzit
ter. Op Jaburg rust de schone taak
extra mensen te werven. Dat is
bijzonder. Loodsen namen in
middels dertig jaar geleden zelf
het heft in handen van wat tot die
tijd een overheidsdienst was.
Vlissingen telde toen nog meer
dan tweehonderd loodsen. Dat
aantal is na de verzelfstandiging
gestaag gedaald, vooral door met
één soort loods en efficiënter te
gaan werken, tot nu 155. Het stre
ven is dat aantal op 165 te bren
gen.
Het lijkt niet veel, tien mensen
extra erbij, maar heel groot is de
vijver niet waaruit het Loodswe
zen kan putten. Het aantal koop
vaardijschepen onder Neder
landse vlag is beperkt.
Ook werken niet meer op al die
schepen Nederlandse maritieme
officieren. Het loodswezen in
Vlissingen ondervindt boven
dien dat Zeeland als vestigings
plaats niet bij iedereen geliefd is.
Kuipers noemt als belangrijke re
den dat vrouwen van zeelui te
genwoordig ook een carrière heb
ben. „Mijn vrouw had geen baan
toen ik bij het loodswezen kwam.
Ze ging gewoon mee."
Ook Jaburgs vrouw had er hele
maal geen moeite mee naar Zee
land te komen. „Ze komt van Ter
schelling. Wij woonden in het
oosten van het land, waar ik in
dertijd werkte. Zij wilde graag te
rug naar zee."
Jaburg trad in 2005 in dienst in
Vlissingen. Hij was 'een speciaal
exemplaar', als voormalig officier
bij de Koninklijke Marine. „Ieder
een kwam toen nog van de koop
vaardij. De marine is anders,
strakker georganiseerd."
Polen en Chinezen
Guido van Rooij, tot 2010 loodsen-
voorzitter in Vlissingen, voor
spelde enkele jaren geleden dat het
Loodswezen er niet onderuit zou
kunnen op den duur met Polen en
zelfs Chinezen in zee te gaan.
„Hij zat er wel vaker naast",
grapt Kuipers. Jaburg ziet dat ook
niet gebeuren. „Nederlands is de
voertaal op de Westerschelde. De
enkele buitenlanders die we in
dienst hebben, een paar Vlamin
gen, één Waal en drie Duitsers
spreken dat ook."
Helemaal knijp zit het loods
wezen in Vlissingen nog niet. De
opleiding voor volgend jaar is
met acht man goed gevuld.
Het stemt Jaburg hoopvol. De
leeftijd waarop loodsen uittre
den, is bovendien opgeschoven,
van oorspronkelijk vijfenvijftig
naar zestig jaar. Dat geeft ook
lucht.
WWW.VOSSEN.VLAANDEREN
zaterdag 28 juli 2018
GO
Forse uitbreiding
loodswezen nodig
Cris Sohier
Ellemeet
TOP LXSTVAS
Georg Jaburg (links) en Fred Kuipers, de nieuwe en gewezen voorzitter van het Nederlands
Loodswezen in Vlissingen. foto dirk--jan gjeltema
Harmen van der Werf
Vlissingen
Voor het
groeiende
aantal sche
pen op de
Wester
schelde zijn
meer lood
sen nodig.
FOTOLEX DE
TOT EN MET 30 SEPTEMBER
IN HET LAND VAN
GRATIS TOEGANGSTICKET
Gratis toegang voor iedereen die zich vóór llu meldt
aan de balie van het Hof van Nobel (Kallo) en voor wie online
reserveert t/m het tijdslot van 10:30u (start in Hulst).
RESERVEER NU!
Inbegrepen in uw ticket: bewegwijzerde fietsroute,
S thematentoonstellingen, 2 kortfilms, diverse digitale animaties,
spelopdrachten met prijsje en een goodie bag met veel leuke extra's.
U kunt starten en eindigen in het Vlaamse Kallo óf in het Nederlandse
Hulst. Let op de openingsuren van de diverse locaties en stem uw
starttijd daarop af (kijk op www.vossen.vlaanderen, praktische info).
PIIOEBUS
Oost-Vlaanderen
WTOEN N4TIE