liter i s L perdag m Jonge stichting zet tweedaags programma op touw Nederlands Loodswezen kampt met een luxeprobleem In de tropische hitte doen ijssalons gouden zaken. Nynke (I) en ijs weg, zegt bedrijfsleider Tim Sinon. „Dit is wel top. De Rozemarijn wippen na een dagje strand De I Jswinckel in Goes verkoop is tijdens de tropische dagen verdubbeld. Vooral de binnen voor een zoete opfrisser. Ze zijn niet de enigen. Het frisse smaken zoals yoghurt amarene en citroen-mango doen liep deze week storm bij de ijssalon. Per dag gaat er 300 liter het erg goed." Het evenement speelt zich 10 en 11 augustus af op het vliegveld bij Ar nemuiden. Dat is gisteren tijdens een persconferentie meegedeeld. De Stichting Wings to Victory, die op het vliegveld een museum exploiteert, liet in februari weten dat ze dit jaar niet in staat is de be kende Zeeuwse Luchtvaartdagen te organiseren. Daar kwamen altijd zo'n 10.000 bezoekers op af. Zeeland leek zo af te stevenen op een seizoen zonder luchtvaarteve nement. Een groepje liefhebbers, onder wie vliegveld-directeur Enno Belderok, besloot de handschoen op te pakken. Ze richtten in juni de Stichting Evenementen Midden- Zeeland op en knutselden in ander halve maand een volwaardig twee daags programma in elkaar. „We kregen dit voorjaar heel veel mails en berichten van teleurge stelde luchtvaartfans. Zonde dat het evenement niet doorgaat, zeiden ze. Daarop hebben we de koppen bij el kaar gestoken en een stichting op gericht", zegt voorzitter Remco Bel derok van de kersverse stichting. De zoon van de vliegvelddirecteur is in het dagelijks leven assistent-haven meester op Midden-Zeeland. De andere bestuursleden zijn Kim van Beek en Henk Bakker. De Zeeuwse Vliegdagen worden geen kopie van het programma van Wings to Victory. Daarin ligt de na druk op historische vliegtuigen, on der meer uit de Tweede Wereldoor log. „Wij willen een beeld geven van de actuele luchtvaart. Kijk, ons vliegveld heeft vooral particuliere klanten, maar we proberen ook meer zakelijk verkeer te trekken. Een voorbeeld is de komst van lo gistiek dienstverlener Peterson die vanaf Midden-Zeeland een heliser vice opzet om mensen naar het toe komstige windpark Borssele voor de Zeeuws kust te vliegen", zegt Enno Belderok. Aangezien het vliegveld een flinke schare Britse klanten heeft - het Verenigd Koninkrijk is geen Schengen-land - zijn tijdens de Zeeuwse Vliegdagen de marechaus see en douane present. Want als de Wij willen een beeld geven van de actuele luchtvaart Brexit een feit is en het VK de dou ane-unie heeft verlaten, vinden er vanaf volgend voorjaar op Midden- Zeeland strenge douanecontroles plaats. Beide overheidsdiensten presenteren zich op een banen- markt. Verder kan het publiek de normale vliegbewegingen gade slaan, kan het rondvluchten maken, genieten van shows met model vliegtuigen en drones, struinen over een braderie en een foodmarkt. Voor de kinderen is er een aparte speelplaats met onder meer een draaimolen met zitjes in de vorm van een vliegtuig. De Belderoks verwachten 4000 tot 8000 bezoekers. Of de Zeeuwse Vliegdagen een eenmalig noodver band vormen, wordt volgend jaar duidelijk. Als Wings to Victory in 2019 kans ziet om weer een evene ment te organiseren, is daar alle ge legenheid toe, onderstrepen de be stuursleden. Wel gaat de nieuwe stichting de schouders onder een omvangrijk jubileumfeest zetten. e? zaterdag 28 juli 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN Toch vliegfeest Midden-Zeeland Er komt dit jaar toch een twee daags luchtvaartevenement op Vliegveld Midden-Zeeland. Een groepje gepassioneerde liefheb bers zet de Zeeuwse Vliegdagen op touw. Frank Balkenende Arnemuiden - Enno Belderok, bestuurslid St. Evenementen Midden-Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37