liter i s
L
perdag
m
Jonge stichting zet tweedaags programma op touw
Nederlands
Loodswezen
kampt met een
luxeprobleem
In de tropische hitte doen ijssalons gouden zaken. Nynke (I) en ijs weg, zegt bedrijfsleider Tim Sinon. „Dit is wel top. De
Rozemarijn wippen na een dagje strand De I Jswinckel in Goes verkoop is tijdens de tropische dagen verdubbeld. Vooral de
binnen voor een zoete opfrisser. Ze zijn niet de enigen. Het frisse smaken zoals yoghurt amarene en citroen-mango doen
liep deze week storm bij de ijssalon. Per dag gaat er 300 liter het erg goed."
Het evenement speelt zich 10 en 11
augustus af op het vliegveld bij Ar
nemuiden. Dat is gisteren tijdens
een persconferentie meegedeeld.
De Stichting Wings to Victory,
die op het vliegveld een museum
exploiteert, liet in februari weten
dat ze dit jaar niet in staat is de be
kende Zeeuwse Luchtvaartdagen te
organiseren. Daar kwamen altijd
zo'n 10.000 bezoekers op af.
Zeeland leek zo af te stevenen op
een seizoen zonder luchtvaarteve
nement. Een groepje liefhebbers,
onder wie vliegveld-directeur Enno
Belderok, besloot de handschoen op
te pakken. Ze richtten in juni de
Stichting Evenementen Midden-
Zeeland op en knutselden in ander
halve maand een volwaardig twee
daags programma in elkaar.
„We kregen dit voorjaar heel veel
mails en berichten van teleurge
stelde luchtvaartfans. Zonde dat het
evenement niet doorgaat, zeiden ze.
Daarop hebben we de koppen bij el
kaar gestoken en een stichting op
gericht", zegt voorzitter Remco Bel
derok van de kersverse stichting. De
zoon van de vliegvelddirecteur is in
het dagelijks leven assistent-haven
meester op Midden-Zeeland. De
andere bestuursleden zijn Kim van
Beek en Henk Bakker.
De Zeeuwse Vliegdagen worden
geen kopie van het programma van
Wings to Victory. Daarin ligt de na
druk op historische vliegtuigen, on
der meer uit de Tweede Wereldoor
log. „Wij willen een beeld geven
van de actuele luchtvaart. Kijk, ons
vliegveld heeft vooral particuliere
klanten, maar we proberen ook
meer zakelijk verkeer te trekken.
Een voorbeeld is de komst van lo
gistiek dienstverlener Peterson die
vanaf Midden-Zeeland een heliser
vice opzet om mensen naar het toe
komstige windpark Borssele voor
de Zeeuws kust te vliegen", zegt
Enno Belderok.
Aangezien het vliegveld een
flinke schare Britse klanten heeft -
het Verenigd Koninkrijk is geen
Schengen-land - zijn tijdens de
Zeeuwse Vliegdagen de marechaus
see en douane present. Want als de
Wij willen een beeld
geven van de actuele
luchtvaart
Brexit een feit is en het VK de dou
ane-unie heeft verlaten, vinden er
vanaf volgend voorjaar op Midden-
Zeeland strenge douanecontroles
plaats. Beide overheidsdiensten
presenteren zich op een banen-
markt. Verder kan het publiek de
normale vliegbewegingen gade
slaan, kan het rondvluchten maken,
genieten van shows met model
vliegtuigen en drones, struinen over
een braderie en een foodmarkt.
Voor de kinderen is er een aparte
speelplaats met onder meer een
draaimolen met zitjes in de vorm
van een vliegtuig.
De Belderoks verwachten 4000
tot 8000 bezoekers. Of de Zeeuwse
Vliegdagen een eenmalig noodver
band vormen, wordt volgend jaar
duidelijk. Als Wings to Victory in
2019 kans ziet om weer een evene
ment te organiseren, is daar alle ge
legenheid toe, onderstrepen de be
stuursleden. Wel gaat de nieuwe
stichting de schouders onder een
omvangrijk jubileumfeest zetten.
e?
zaterdag 28 juli 2018
pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN
Toch vliegfeest Midden-Zeeland
Er komt dit jaar toch een twee
daags luchtvaartevenement op
Vliegveld Midden-Zeeland. Een
groepje gepassioneerde liefheb
bers zet de Zeeuwse Vliegdagen
op touw.
Frank Balkenende
Arnemuiden
- Enno Belderok, bestuurslid St.
Evenementen Midden-Zeeland