f 31 I wm kende schakel bij het vervolmaken van die droom. „Je moet je voorstel len dat muziek opnemen in die tijd bijna onmogelijk was", doceert McCartney op vaderlijke toon. „Op mijn telefoon heb ik nu een archief met honderden onafgemaakte lied jes. Elk idee zing ik in. 'Maak ik later wel af,' zeg ik dan tegen mezelf. Toentertijd moest je liedjes schrijven die je makkelijk onthield, anders was je de melodie de volgende dag kwijt." Triomfantelijk: „Dat bleek de sleutel voor The Beatles. Er bleken meer mensen zich die nummers makkelijk te kunnen herinneren." Spreken over zijn muzikale weder helft lijkt met de jaren steeds meer emotie op te roepen bij McCartney. Ruziede hij in de jaren 90 nog met Lennons weduwe Yoko Ono over het omdraaien van de credits van hun gezamenlijke songs (McCartney moest en zou als eerste worden ge noemd), tegenwoordig noemt hij hem zonder aarzelen de meest be gaafde muzikant met wie hij ooit werkte. „Ik was uitverkoren om eerder dan de rest van de wereld te horen wat voor briljants John had bedacht. Ik weet nog hoe hij me Julia of Across the Universe liet horen. Ik ben voor eeu wig fan. En als we sa menwerkten, ontstond er vaak al snel Ypg magie. Dat was ook no dig. In de eer ste jaren kre gen we tele foon van Brian Epstein, onze manager: 'Goed nieuws, jon gens! Jullie krij gen een week vrij.' Net toen we wilden gaan jui chen, zei hij er achteraan: 'Om het nieuwe album te schrijven'." Op gezette tijden bezoekt McCart ney tegenwoordig zijn oude school voor een gastcollege. Niet vanachter een lessenaar, maar in gesprek met de songschrijvers die er studeren. „Ik luister en zeg wat ik denk. Ze hoeven niet te gehoorzamen, hè? Ik weet na al die jaren nog steeds niet hoe je een liedje schrijft. Maar, zeg ik dan: dat is precies het punt waar je uit moet ko men. Als je niet meer weet hoe het verder moet, wordt het pas interes sant." Na een uur praten is het tijd om te spelen. Een beladen moment, vertelt John en ik dachten dat tien jaar een mooie levensduur voor die liedjes zou zijn hij. Want optreden deed McCartney nog nooit in deze zaal. Hij heeft er een speciale setlijst voor ingestu deerd. Niet de geijkte finale met mee zingers Let it Be en Hey Jude, maar een concert met vooral materiaal uit zijn jongste jaren. Hij introduceert Beat les-nummer From Me to You, dat hij al 54 jaar niet meer live speelde, met een uitleg over de gitaarakkoorden die hij destijds net had geleerd. „Als ik de volgorde nou eens omdraaide, dacht ik. Het is het eerste liedje waar van ik voelde: ik begin het te snap pen." Erfenis En dan volgt zelfs het eerste liedje dat hij ooit schreef. Als 14-jarige op de gi taar die hij net van zijn vader had ge kregen. I Lost my Little Girl heet het en het klinkt zo zoet als alleen een pre-puber over de liefde kan schrij ven. Even daarvoor had McCartney ge sproken over zijn muzikale erfenis. Het heeft hem verbaasd hoe ver die reikt. „Toen we er middenin zaten, dachten John en ik dat tien jaar een mooie levensduur voor die liedjes zou zijn. Een tijdje terug sprak ik Jeff Lynne (frontman ELO, red.) daarover. Hij speelt nu in stadions. Die zingen zijn oude liedjes woord voor woord mee. 'Ongelooflijk', zei Jeff. 'We ver zonnen maar wat in die tijd.' En ja, dat is precies wat we deden." zaterdag 28 juli 2018 GO bezoek bij zijn >r een gesprek Met James sentimental 1 Paul McCartney, hier tijdens een opna mesessie in LA (2017), verkeert in een nostal gische stemming. FOTO MJ KIM 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 31