Paul de Leeuw
Migranten zien in exclave toegangspoort EU
wsmmm m
Hls s&e&T
17
Na de
copieuze
lunch druk
ik op een
knopje en
schuif ik in
de totale
ligstand
Krijg ik een up-
greet?" De BA-
stewardess lacht
en print een
nieuwe boar-
dingpass uit. „En mijn partner
dan?" In je eentje onbeperkt
champagne drinken en nootjes
eten, dat is niet echt een leuk be
gin van de vakantie. Maar ja,
moet je dan al dit lekkers aan je
voorbij laten gaan, omdat je man
toevallig niet zo'n upgreet krijgt?
Af en toe mag-ie even langsko
men: ook gezellig, toch? Gelukkig
belanden we uiteindelijk toch al
lebei in de luxe neus van de BA
Boeing 747 en genieten we van de
vele knopjes, lichtjes en rijpe En
gelse stewardessen die je nog net
geen happy ending geven, maar
voor de rest zeer bereidwillig
zijn. Weten de medepassagiers in
deze klasse wel dat we zijn upge-
greet? Ik zou er zelf de pest in
hebben als je het volle pond be
taalt en je ziet vlak voor je een dik
en lang homostel kirrend van ge
not om nog meer champie met
jus d'orange vragen.
Wat kan er misgaan? Van alles,
maar daarover later. Na de copi
euze lunch, met als afsluiting een
heerlijk kaasplankje en rode port,
druk ik op een knopje en schuif
ik in een totale ligstand. Ik mis al
leen nog het Ave Maria en een
verbrandingsoven. 'Wat ben ik
vreselijk gelukkig!' denk ik nog.
Opeens word ik ruw wakker
geschud door mijn man, want ik
blijk de hele boel bij elkaar te
snurken. Een passagier naast me
stoort zich daaraan en de stewar
dess vraagt mijn man er iets aan
te doen. „Sorry. Wat erg", fluister
ik. „Misschien heeft die man wel
10.000 euro betaald voor deze
stoel en dan snurk ik hem wak
ker!"
Vanaf dat moment sla ik al het
lekkers dat langskomt over en
vier uur later maken we ons ge
reed voor de landing. Maar op
het videoscherm waar je
de vlucht kunt volgen,
wordt de vliegtijd
opeens langer. De cap
tain meldt dat we
vanwege noodweer in New York
moeten uitwijken naar Montreal.
klein uur bij New York vandaan
en de captain zegt er ook nog
doodleuk bij dat we daar moeten
landen vanwege het gebrek aan
brandstof. Op zo'n moment is
ook die luxere klasse gewoon een
Piet Paniek-tent. Alles wordt snel
opgeborgen. Stoelen rechtop, ta
feltjes naar boven geklapt, ste
wardessen lopen leeg en we gaan
landen met flinke turbulentie.
Juist als de vliegtuigbanden de
landingsbaan raken, maakt het
toestel alsnog een doorstart. De
schrik zit in mijn keel en de hele
upgreet kan me gestolen worden.
KUTKAASPLANKJE!
Na tien minuten waarin ik mijn
begrafenismuzieklijstje heb sa
mengesteld - voor het geval we
niet met z'n allen tegelijk in een
hangar van British Airways be
landen - komt de captain met po
sitief nieuws. „We gaan het nog
een keer proberen!" Een kwartier
later staan we op de grond en
wachten we op nieuwe brand
stof, om anderhalf uur later we
derom op weg te gaan naar New
York. Zo kunnen we nog vier uur
langer genieten van de upgreet.
Terwijl het hele toestel vol zit
met zenuwachtige mensen die
hopen dat ze hun connectingjlight
nog halen. Geef mij maar eco-
nomy-plus: beetje beenruimte,
minder eten, langere wachttijden
bij het toilet. Maar wel veel rusti
ger vliegen...
Zo'n zeshonderd Afrikaanse migran
ten wisten zich donderdagochtend
toegang te verschaffen tot Ceuta, een
klein stuk Spaans grondgebied in het
noorden van Marokko aan de Straat
van Gibraltar. Daarbij werd naar ver
luidt gebruik gemaakt van geïmprovi
seerde vlammenwerpers om de auto
riteiten op afstand te houden. Ook
gooiden de migranten met uitwerpse
len naar agenten, die met man en
macht probeerden hen buiten de zes
meter hoge hekken te houden.
Vier agenten van de Spaanse politie,
de guardia civil, en elf migranten zijn
overgebracht naar het ziekenhuis. Er
raakten meer dan honderd migranten
en 22 agenten gewond.
Spanje heeft twee stukjes grondge
bied in Noord-Afrika: Ceuta en Me-
lilla, een exclave in Marokko die meer
richting de Algerijnse grens ligt. De
exclaves worden door migranten be
schouwd als toegangspoort tot de Eu
ropese Unie. Als ze zijn doorgedron
gen tot deze zwaarbewaakte gebieden
kunnen ze asiel aanvragen.
Voorzieningen
In december wisten honderden mi
granten over de hekken te klimmen
en Ceuta te bereiken, op 1 januari be
stormden ruim 1100 migranten de
hekken. Slechts twee van hen kwa
men daar toen overheen.
De opvanglocaties in Ceuta zijn niet
gemaakt op de toestroom van zo veel
mensen. De voorzieningen zijn bij
lange na niet toegerust om duizenden
migranten op te vangen. Het kan meer
OVERSTEEK
dan een jaar duren voor migranten
worden overgebracht naar het Spaanse
vasteland.
Migratie is op dit moment een heet
hangijzer in Spanje. De net aangetre
den socialistische premier Pedro San-
chez heette vorige maand zeshonderd
bootvluchtelingen welkom die eerder
waren geweigerd door Italië en Malta.
Dat was een politiek statement dat
ook in Afrika werd verstaan.
Waterbed
Het Europese grensbeleid is als een
waterbed: zodra de ene route wordt af
gesloten, neemt de migratiestroom via
een andere route toe. Nu het aantal
migranten dat via Griekenland en via
de 'Libiëroute' het Europese vasteland
bereikt is ingedamd, neemt het aantal
Afrikaanse migranten dat Spanje pro
beert te bereiken toe.
De Spaanse minister van Buiten
landse Zaken Josep Borrell hekelt de
wijze waarop de EU omgaat met de
problemen. „De Spaanse grens is een
Schengengrens, dus van de hele Euro
pese Unie", zei hij. „Het is een geza
menlijke verantwoordelijkheid om te
voorkomen dat Schengen kapotgaat."
Het aantal migranten dat, vaak met
gammele bootjes, de overtocht vanuit
Marokko en Algerije waagt naar de
Spaanse kust, is de afgelopen tijd fors
toegenomen. Dat komt onder meer
door het mooie weer, maar ook door
de overeenkomst die de Italiaanse re
gering met Libië heeft gesloten om
migranten daar tegen te houden.
Daardoor is de toestroom van migran
ten richting Italië aanzienlijk minder
geworden.
Het grote aantal migranten dat
Spanje bereikt, zet opnieuw vragen
over een gezamelijk Europees opvang
beleid op de politieke agenda. Onlangs
werd op een Europese top afgesproken
dat er zowel in Europa als in Noord-
Afrikaanse landen opvangcentra moe
ten komen, maar de invulling ervan
bleef vaag.
zaterdag 28 juli 2018
GO
Turbulentie
Montreal? Canada? Dat is een
Videobeelden van Afrikaanse migranten die, komend vanuit Marokko, over het zes meter hoge hek
van Ceuta klimmen, foto reuters
Spaanse minister
hekelt EU-beleid
na invasie Ceuta
De bestorming van de Spaanse ex
clave Ceuta door honderden Afri
kaanse migranten ging deze week
gepaard met veel geweld. Net als
Italië eist nu ook Spanje dat an
dere Europese landen 'hun verant
woordelijkheid nemen'.
Roelf Jan Duin
Amsterdam
Zeker 1500 migranten
zijn dit jaar om het leven
gekomen tijdens een
poging via de zee Eu
ropa te bereiken. Dat
meldt de Internationale
Organisatie voor Migra
tie, die becijferde dat
tussen 1 januari en 25
juli 55.000 asielzoekers
de Middellandse Zee
zijn overgestoken. De
meeste migranten (bijna
21.000) kwamen aan
land in Spanje. Nog
eens 18.000 arriveer
den via de zee in Italië.
Dat zijn er fors minder
dan in dezelfde periode
vorig jaar. Toen kwamen
daar volgens het IOM
bijna 95.000 migranten
aan.
Het aantal asielzoekers
dat de gevaarlijke over
steek waagt, vertoont al
jaren een dalende lijn.
Zo bereikten in dezelfde
periode vorig jaar bijna
112.000 migranten Eu
ropa via de zee, tegen
over 250.000 in 2016.
Zo'n zeshonderd migran
ten wisten deze week over
de hekken van de Spaanse
exclave Ceuta te klimmen.