Paul de Leeuw Migranten zien in exclave toegangspoort EU wsmmm m Hls s&e&T 17 Na de copieuze lunch druk ik op een knopje en schuif ik in de totale ligstand Krijg ik een up- greet?" De BA- stewardess lacht en print een nieuwe boar- dingpass uit. „En mijn partner dan?" In je eentje onbeperkt champagne drinken en nootjes eten, dat is niet echt een leuk be gin van de vakantie. Maar ja, moet je dan al dit lekkers aan je voorbij laten gaan, omdat je man toevallig niet zo'n upgreet krijgt? Af en toe mag-ie even langsko men: ook gezellig, toch? Gelukkig belanden we uiteindelijk toch al lebei in de luxe neus van de BA Boeing 747 en genieten we van de vele knopjes, lichtjes en rijpe En gelse stewardessen die je nog net geen happy ending geven, maar voor de rest zeer bereidwillig zijn. Weten de medepassagiers in deze klasse wel dat we zijn upge- greet? Ik zou er zelf de pest in hebben als je het volle pond be taalt en je ziet vlak voor je een dik en lang homostel kirrend van ge not om nog meer champie met jus d'orange vragen. Wat kan er misgaan? Van alles, maar daarover later. Na de copi euze lunch, met als afsluiting een heerlijk kaasplankje en rode port, druk ik op een knopje en schuif ik in een totale ligstand. Ik mis al leen nog het Ave Maria en een verbrandingsoven. 'Wat ben ik vreselijk gelukkig!' denk ik nog. Opeens word ik ruw wakker geschud door mijn man, want ik blijk de hele boel bij elkaar te snurken. Een passagier naast me stoort zich daaraan en de stewar dess vraagt mijn man er iets aan te doen. „Sorry. Wat erg", fluister ik. „Misschien heeft die man wel 10.000 euro betaald voor deze stoel en dan snurk ik hem wak ker!" Vanaf dat moment sla ik al het lekkers dat langskomt over en vier uur later maken we ons ge reed voor de landing. Maar op het videoscherm waar je de vlucht kunt volgen, wordt de vliegtijd opeens langer. De cap tain meldt dat we vanwege noodweer in New York moeten uitwijken naar Montreal. klein uur bij New York vandaan en de captain zegt er ook nog doodleuk bij dat we daar moeten landen vanwege het gebrek aan brandstof. Op zo'n moment is ook die luxere klasse gewoon een Piet Paniek-tent. Alles wordt snel opgeborgen. Stoelen rechtop, ta feltjes naar boven geklapt, ste wardessen lopen leeg en we gaan landen met flinke turbulentie. Juist als de vliegtuigbanden de landingsbaan raken, maakt het toestel alsnog een doorstart. De schrik zit in mijn keel en de hele upgreet kan me gestolen worden. KUTKAASPLANKJE! Na tien minuten waarin ik mijn begrafenismuzieklijstje heb sa mengesteld - voor het geval we niet met z'n allen tegelijk in een hangar van British Airways be landen - komt de captain met po sitief nieuws. „We gaan het nog een keer proberen!" Een kwartier later staan we op de grond en wachten we op nieuwe brand stof, om anderhalf uur later we derom op weg te gaan naar New York. Zo kunnen we nog vier uur langer genieten van de upgreet. Terwijl het hele toestel vol zit met zenuwachtige mensen die hopen dat ze hun connectingjlight nog halen. Geef mij maar eco- nomy-plus: beetje beenruimte, minder eten, langere wachttijden bij het toilet. Maar wel veel rusti ger vliegen... Zo'n zeshonderd Afrikaanse migran ten wisten zich donderdagochtend toegang te verschaffen tot Ceuta, een klein stuk Spaans grondgebied in het noorden van Marokko aan de Straat van Gibraltar. Daarbij werd naar ver luidt gebruik gemaakt van geïmprovi seerde vlammenwerpers om de auto riteiten op afstand te houden. Ook gooiden de migranten met uitwerpse len naar agenten, die met man en macht probeerden hen buiten de zes meter hoge hekken te houden. Vier agenten van de Spaanse politie, de guardia civil, en elf migranten zijn overgebracht naar het ziekenhuis. Er raakten meer dan honderd migranten en 22 agenten gewond. Spanje heeft twee stukjes grondge bied in Noord-Afrika: Ceuta en Me- lilla, een exclave in Marokko die meer richting de Algerijnse grens ligt. De exclaves worden door migranten be schouwd als toegangspoort tot de Eu ropese Unie. Als ze zijn doorgedron gen tot deze zwaarbewaakte gebieden kunnen ze asiel aanvragen. Voorzieningen In december wisten honderden mi granten over de hekken te klimmen en Ceuta te bereiken, op 1 januari be stormden ruim 1100 migranten de hekken. Slechts twee van hen kwa men daar toen overheen. De opvanglocaties in Ceuta zijn niet gemaakt op de toestroom van zo veel mensen. De voorzieningen zijn bij lange na niet toegerust om duizenden migranten op te vangen. Het kan meer OVERSTEEK dan een jaar duren voor migranten worden overgebracht naar het Spaanse vasteland. Migratie is op dit moment een heet hangijzer in Spanje. De net aangetre den socialistische premier Pedro San- chez heette vorige maand zeshonderd bootvluchtelingen welkom die eerder waren geweigerd door Italië en Malta. Dat was een politiek statement dat ook in Afrika werd verstaan. Waterbed Het Europese grensbeleid is als een waterbed: zodra de ene route wordt af gesloten, neemt de migratiestroom via een andere route toe. Nu het aantal migranten dat via Griekenland en via de 'Libiëroute' het Europese vasteland bereikt is ingedamd, neemt het aantal Afrikaanse migranten dat Spanje pro beert te bereiken toe. De Spaanse minister van Buiten landse Zaken Josep Borrell hekelt de wijze waarop de EU omgaat met de problemen. „De Spaanse grens is een Schengengrens, dus van de hele Euro pese Unie", zei hij. „Het is een geza menlijke verantwoordelijkheid om te voorkomen dat Schengen kapotgaat." Het aantal migranten dat, vaak met gammele bootjes, de overtocht vanuit Marokko en Algerije waagt naar de Spaanse kust, is de afgelopen tijd fors toegenomen. Dat komt onder meer door het mooie weer, maar ook door de overeenkomst die de Italiaanse re gering met Libië heeft gesloten om migranten daar tegen te houden. Daardoor is de toestroom van migran ten richting Italië aanzienlijk minder geworden. Het grote aantal migranten dat Spanje bereikt, zet opnieuw vragen over een gezamelijk Europees opvang beleid op de politieke agenda. Onlangs werd op een Europese top afgesproken dat er zowel in Europa als in Noord- Afrikaanse landen opvangcentra moe ten komen, maar de invulling ervan bleef vaag. zaterdag 28 juli 2018 GO Turbulentie Montreal? Canada? Dat is een Videobeelden van Afrikaanse migranten die, komend vanuit Marokko, over het zes meter hoge hek van Ceuta klimmen, foto reuters Spaanse minister hekelt EU-beleid na invasie Ceuta De bestorming van de Spaanse ex clave Ceuta door honderden Afri kaanse migranten ging deze week gepaard met veel geweld. Net als Italië eist nu ook Spanje dat an dere Europese landen 'hun verant woordelijkheid nemen'. Roelf Jan Duin Amsterdam Zeker 1500 migranten zijn dit jaar om het leven gekomen tijdens een poging via de zee Eu ropa te bereiken. Dat meldt de Internationale Organisatie voor Migra tie, die becijferde dat tussen 1 januari en 25 juli 55.000 asielzoekers de Middellandse Zee zijn overgestoken. De meeste migranten (bijna 21.000) kwamen aan land in Spanje. Nog eens 18.000 arriveer den via de zee in Italië. Dat zijn er fors minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Toen kwamen daar volgens het IOM bijna 95.000 migranten aan. Het aantal asielzoekers dat de gevaarlijke over steek waagt, vertoont al jaren een dalende lijn. Zo bereikten in dezelfde periode vorig jaar bijna 112.000 migranten Eu ropa via de zee, tegen over 250.000 in 2016. Zo'n zeshonderd migran ten wisten deze week over de hekken van de Spaanse exclave Ceuta te klimmen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17