MIDDENIN HET GROEN DWAAL JE LANGS ROESTIGE PIJPEN, WIELEN EN KRANEN GA5°" O INDUSTRIE- KULTuR A J ier word je nog vies' staat op het waarschuwingsbord bij de ingang van het Landschaft spark in Duisburg. Dat dat geen overbodige tekst is, be wijst een stoere tiener, gestoken in een leren jack van zijn scooterclub. Met zijn vrienden klimt hij naar het hoogste punt op zeventig meter: Hoogoven 5. Zijn jack schuurt langs de verroeste muur, in zijn poging zo ver mogelijk van de alsmaar dieper wordende afgrond te blijven. Als zijn vrienden vol bravoure op de trap springen, murmelt hij zachtjes: 'Niet doen, ik ben echt bang.' Halverwege geeft hij het op. Zijn hoogtevrees is sterker dan zijn wil stoer te zijn. „Ich schaffe es nicht", klinkt het bedeesd. Hij redt het niet. En terwijl zijn vrienden boven een langdu rige fotosessie beleggen, wacht hij in het binnenste van de hoogoven op de verlos sende tocht naar beneden. De top van de oude hoogoven is letter lijk het hoogtepunt van de voormalige staalfabriek Thyssen-Eisenwerk, gelegen aan de rand van Duisburg. Wie bovenop staat, ziet in de verte de rook uit de schoorstenen komen van de fabrieken die nog wel in bedrijf zijn. Het is het bekende panorama van het Ruhrgebied, dat nog altijd kampt met het hardnekkige imago van smerigheid, zwarte wolken, stank en stof. Verstopt tussen de bedrijvigheid, in het groen, liggen de resten van de oude industrie. De heuvels van puin en mijn afval zijn verrassende nieuwe bestem mingen geworden. Het ooit lawaaiige hart van het noorden van Duisburg is veranderd in een wondere wereld van verroest staal en grijs ijzer, waar bezoe kers dag en nacht mogen ronddwalen. Staalcrisis Dat de oude hoogoven nog bestaat, is te danken aan de bewoners in de buurt. De staalcrisis, die uitbrak in 1974 en waarbij de staalproductie met een derde daalde, raakte de fabriek in Duisburg hard. Twee hoogovens waren al afgebroken toen ook de laatste op 4 april 1985 uitging. Protest was er amper; de meeste werknemers konden elders aan de slag. Maar wat te doen met het enorme ter rein vol installaties, die jarenlang het panorama bepaalden van dit deel van de stad? Er gingen stemmen op voor afbraak, buis voor buis, om onderdelen elders opnieuw te gebruiken of te verkopen aan het buitenland. „Maar veel inwoners zeiden: we willen dit complex behouden", zegt de lokale journalist Fabienne Piepiora. „De buren waren ook de mensen die hier altijd had den gewerkt. Ze voelden zich verbonden met de hoogoven." Het wonder ge schiedde: architecten bedachten een nieuwe toekomst voor het complex dat inmiddels is uitgegroeid tot de grootste attractie van Duisburg. De plek waar ooit het enige doel was geld te verdienen door ijzer te maken, toont haar schoonheid nu los van haar functie. De steile helling, waarover karre tjes ijzererts naar boven voerden. De roestige pijpen, buizen, wielen, kranen. En dat midden in het groen. Het is een walhalla voor fotografen. Een wirwar aan paden - veelal over oude sporen - nodigt uit om rond te dwa len. Wie wil, kan zonder gids Hoogoven 5 beklimmen en onderweg stoppen op de verschillende etages. Grote informatie borden leggen uit hoe de hoogoven, nu een mysterieus gevaarte, werkte. In het weekeinde is het een aanrader tot 's avonds te blijven, als een lichtinstal latie van kunstenaar Jonathan Park de fabriek sprookjesachtig verlicht. Ook dan is alles gratis te bekijken. Fakkel Je kunt ook mee met een gids, voor een tour achter de schermen en om meer te weten te komen over de mensen die hier werkten in zware omstandigheden. Als het donker is zijn er rondleidingen met een fakkel in de hand. Ook zijn er tours voor kinderen. „Dit is geen park om je kleedje in het gras te leggen en te picknicken, maar wel een park vol avontuur", zegt Fabienne Piepiora, die recentelijk de reisgids Duis burg Erleben met geheimtips uitbracht. Zo'n geheime tip is het Landschaftspark met zijn 1,2 miljoen bezoekers per jaar niet meer te noemen, maar het staat toch in haar boek. Want in Duisburg kun je niet om deze trekpleister heen. Dat is niet alleen dankzij de kruip- door-sluip-door-route in de fabriek zelf. De fabriek is door het jaar heen ook het decor van filmvertoningen, concerten en markten. Je kunt er klimmen of duiken in de oude Gasometer (gashouder), die vol water staat. Het Landschaftspark Duisburg-Nord is de perfecte start van de Route der In- dustriekultur. Deze route van 400 kilo meter voert langs de ruggengraat van het Ruhrgebied, staal, ijzer en kolen. Langs mijnen en hoogovens, maar ook Halden: de bergen van puin en van mijnafval die uit het landschap steken. Van punt naar magazine 41 TET RAËDER BOTTROP alpIncenter ober- HOO&- HAU5EN OVEN METER landschafts park DUISBURG A ZECHE ZOLLVEREIN ESSEN TI6ER ANP TuKTLE DUITSLAND fftl 5 KM WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 105