ER MOCHT NIETS UIT DE COLLECTIE WORDEN VERKOCHT EN NIETS TOEGEVOEGD figuratief, spiritualiteit en realisme. Het ging haar om dat evenwicht. Met volledig abstracte schilderijen, zoals die van Piet Mondriaan, had ze niet zoveel. Ze heeft een Mondriaan aan haar secretaresse ge geven als huwelijkscadeau." Beeldentuin In de ogen van Helene Müller was het museum, eenmaal ingericht, af. Ze liet in een brief bij de schenking opnemen dat er uit de collectie niets mocht worden verkocht, maar dat er ook niets aan mocht worden toegevoegd. Daarmee bracht ze latere museumdirecteuren flink in de problemen, weet Rovers. „Een museum dat niet steeds vernieuwt, ver steent." Het was de naoorlogse directeur Bram Hamacher die een gaatje zag. Bij het bestuderen van haar brief ontdekte hij dat ze het alleen over schilderijen had gehad en niet over beeldhouwkunst. Die stond in het begin van de twintigste eeuw in lager aanzien dan schilderkunst. Eerst werd in 1953 een beeldenzaal toe gevoegd, ook een ontwerp van Henry Van der Velde. En in 1961 volgde de ope ning van een beeldentuin, die in de loop der jaren is uitgegroeid tot een van de grootste en gerenommeerde van Europa. Rovers: „De opening van die beeldentuin is net zo'n belangrijke impuls geweest als de opening van het museum zelf." Vleugels In 1971 en 1977 werden nieuwe vleugels aangebouwd, beide ontwerpen van ar chitect Wim Quist. De bijzondere sfeer van het museum is daarbij behouden ge bleven en zelfs versterkt. Quist gebruikte veel glas en liet grote glazen gevels en ramen plaatsen, waardoor binnen altijd een beetje buiten lijkt en buiten altijd een beetje binnen. Het is die wisselwerking tussen cul tuur en natuur die Eva Rovers zo aan spreekt en waarom ze het museum zo graag bezoekt. „Ik kwam er als kind al, nu ben ik er kind aan huis. Dit museum laat niemand onberoerd. Het is een plek om stil te genieten, je te verbazen en te ver wonderen. Precies zoals Helene Kröller- Müller voor ogen had." <1 Rood Bij de entree het stalen kunstwerk K-piece van MarkdiSuvero: deK van Kröller. Bruin Het Van Gogh Museum in Amster dam heeft het echte werk, dit is Van Goghs laatste oefenversie van De aardappeleters uit 1885. Blauw In 1888 heeft Vin cent van Gogh ge noeg van Parijs. Hij trekt naar het zui den en schildert Brug te Arles (Pont de Langlois). 361 zaterdag 28juli 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 100