3
Aantal ongevallen met elektrische fiets stijgt explosief
In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn
e-bikers ruim 25 procent vaker betrokken bij een
ongeval dan in dezelfde periode in 2017. De politie
en ANWB roepen weggebruikers op: „Pas op!
Elektrische fietsen zijn sneller dan je denkt!"
Het aantal verkeersongevallen met
de elektrische fiets is dit jaar fors
toegenomen. In de eerste vijf
maanden van 2017 waren er nog 270
e-bikers betrokken bij ongevallen,
in diezelfde periode in 2018 zijn dit
er 341. Dat is een stijging van ruim
26 procent.
Dat blijkt uit de nieuwste cijfers
die deze krant heeft opgevraagd bij
Star, een samenwerkingsverband
van de politie, het Verbond van
Verzekeraars en verkeerskundig
ICT-bureau Via. Sinds 2014 zijn in
Nederland 102 e-bikers omgeko
men in het verkeer. In september
2017 lag dat totaal nog op 79 overle
den e-bikers.
Vooral in de maand mei vonden
meer ongelukken plaats. In mei
2017 waren 75 mensen op een elek
trische fiets betrokken bij een on
geval. In mei 2018 waren dat er 128:
een stijging van 70 procent.
Uit het onderzoek naar deze on
gevallen, dat vandaag wordt gepu
bliceerd, blijkt dat elektrische fiet
sen vaker van de zijkant worden
aangereden. „Dit kan erop duiden
dat medeweggebruikers de snel
heid van e-bikes niet goed inschat
ten", zegt Egbert-Jan van Hasselt,
bij de politie verantwoordelijk voor
verkeersveiligheid. „Als je afslaat,
denk je bijvoorbeeld: daar kan ik
nog wel voor langs. Maar pas op! E-
bikes zijn sneller dan je denkt!"
Ook de ANWB roept automobi
listen op beter uit te kijken voor
snelle fietsers. „Automobilisten,
houd e-bikers in de gaten", zegt Ad
Vonk van de ANWB. „Er zijn steeds
meer e-bikers, ze zijn snel en letten
niet altijd goed op."
t Een automobilist
die afslaat, denkt
geregeld: 'daar kan ik
nog even voor langs'
De bond stelt dat vooral bestuur
ders van gemotoriseerd verkeer op
hun tellen moeten passen. „Ge
wonden, dat wil niemand, maar au
tomobilisten zijn altijd aansprake
lijk en moeten dus extra voorzich
tig zijn."
In 2017 vielen er voor het eerst
meer doden op de fiets dan in de
auto. Van de 613 verkeersdoden za
ten er 206 op de fiets en 201 in de
auto. Een kwart van de overleden
fietsers zat op een e-bike.
In de zomermaanden vallen de
meeste doden en gewonden onder
elektrische fietsers. Bijna 80 pro-
cent van de ongevallen vindt bin- Opmerkelijk is dat vooral vrouwen
nen de bebouwde kom plaats, vaker slachtoffer zijn, terwijl in
„Daar geldt de oproep aan andere bijna alle lijstjes met ongevalscijfers
weggebruikers extra sterk", betoogt mannen bovenaan staan. Zeker
Van Hasselt. vanaf de leeftijd van 50 jaar zijn
vrouwen op elektrische fietsen va
ker betrokken bij ongevallen. Vol
gens de Fietsersbond en branche
vereniging Bovag kiezen vrouwen
ook eerder voor een elektrische
fiets dan mannen.
„Van onze fietsenwinkels begrijp
ik dat 60 tot 70 procent van de e-bi-
kes aan vrouwen wordt verkocht.
Mannen blijven wat langer op hun
spierkracht vertrouwen", betoogt
Tom Huyskens van de Bovag.
„Vrouwen maken ook vaker ge
bruik van hun elektrische fiets,
dus is het logisch dat zij vaker voor
komen in de ongevalsstatistieken."
Vitale pensionado
Traumachirurg Jeroen Poos van het
Medisch Centrum Leeuwarden
vergeleek het letsel van e-bikers
met dat van andere fietsers van de
zelfde leeftijd en met een vergelijk
bare gezondheid. Hij schrok van de
conclusies. „E-bikers raken twee
keer zo vaak meervoudig ernstig
gewond." Vooral hoofdletsel en let
sel aan armen en benen komt vaker
voor.
Het letsel van een zestiger op een
e-bike die een weg met een maxi
mum van 80 kilometer per uur
overstak en werd geraakt door een
auto raakte hem erg. „De breuken
in zijn bekken en arm hebben we
vakkundig kunnen opereren, maar
hij werd toch afhankelijk van een
verzorgingshuis. Heel triest, want
dat was een vitale pensionado met
een vitale vrouw. Zij hadden nog
jaren van hun pensioen moeten ge
nieten. Door hersenletsel kon hij na
zijn e-bike-ongeval eigenlijk niets
meer."
TOUR DE FRANCE TRAANGAS
woensdag 25 juli 2018
GO
bikers vaak geschept
Met een flesje water pro
beert wielrenner Chris
Froome langs de weg zijn
ogen schoon te spoelen. De
Brit kreeg, net als een deel
van zijn Tour de France-col-
lega's, last van brandende
ogen nadat de Franse poli
tie traangas inzette om een
demonstratie van boeren
uiteen te drijven. Die had
den hooibalen op de weg
gelegd omdat ze vinden dat
hun regio wordt achterge
steld bij de herverdeling
van Europese subsidies.
Toen het peloton langs-
raasde, zat er nog traangas
in de lucht. De zestiende
etappe werd hierop een
kwartier lang stilgelegd om
de renners, op 187 kilome
ter van de finish, hun ogen
te laten behandelen.
De rit van Carcassonne
naar Bagnères-de-Luchon
werd uiteindelijk gewonnen
door de Fransman Julian
Alaphilippe van Quick-Step.
Sportwereld
FOTO COR VOS
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
Twee ongelukken met e-bikes. Het aantal ongevallen met elektri
sche fietsen is explosief gestegen, foto'scasparhuurdeman.ginopress
Kijk op de site bij /video
Tourrijders moeten
pepperspray uit ogen
spoelen.