3 Aantal ongevallen met elektrische fiets stijgt explosief In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn e-bikers ruim 25 procent vaker betrokken bij een ongeval dan in dezelfde periode in 2017. De politie en ANWB roepen weggebruikers op: „Pas op! Elektrische fietsen zijn sneller dan je denkt!" Het aantal verkeersongevallen met de elektrische fiets is dit jaar fors toegenomen. In de eerste vijf maanden van 2017 waren er nog 270 e-bikers betrokken bij ongevallen, in diezelfde periode in 2018 zijn dit er 341. Dat is een stijging van ruim 26 procent. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij Star, een samenwerkingsverband van de politie, het Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ICT-bureau Via. Sinds 2014 zijn in Nederland 102 e-bikers omgeko men in het verkeer. In september 2017 lag dat totaal nog op 79 overle den e-bikers. Vooral in de maand mei vonden meer ongelukken plaats. In mei 2017 waren 75 mensen op een elek trische fiets betrokken bij een on geval. In mei 2018 waren dat er 128: een stijging van 70 procent. Uit het onderzoek naar deze on gevallen, dat vandaag wordt gepu bliceerd, blijkt dat elektrische fiet sen vaker van de zijkant worden aangereden. „Dit kan erop duiden dat medeweggebruikers de snel heid van e-bikes niet goed inschat ten", zegt Egbert-Jan van Hasselt, bij de politie verantwoordelijk voor verkeersveiligheid. „Als je afslaat, denk je bijvoorbeeld: daar kan ik nog wel voor langs. Maar pas op! E- bikes zijn sneller dan je denkt!" Ook de ANWB roept automobi listen op beter uit te kijken voor snelle fietsers. „Automobilisten, houd e-bikers in de gaten", zegt Ad Vonk van de ANWB. „Er zijn steeds meer e-bikers, ze zijn snel en letten niet altijd goed op." t Een automobilist die afslaat, denkt geregeld: 'daar kan ik nog even voor langs' De bond stelt dat vooral bestuur ders van gemotoriseerd verkeer op hun tellen moeten passen. „Ge wonden, dat wil niemand, maar au tomobilisten zijn altijd aansprake lijk en moeten dus extra voorzich tig zijn." In 2017 vielen er voor het eerst meer doden op de fiets dan in de auto. Van de 613 verkeersdoden za ten er 206 op de fiets en 201 in de auto. Een kwart van de overleden fietsers zat op een e-bike. In de zomermaanden vallen de meeste doden en gewonden onder elektrische fietsers. Bijna 80 pro- cent van de ongevallen vindt bin- Opmerkelijk is dat vooral vrouwen nen de bebouwde kom plaats, vaker slachtoffer zijn, terwijl in „Daar geldt de oproep aan andere bijna alle lijstjes met ongevalscijfers weggebruikers extra sterk", betoogt mannen bovenaan staan. Zeker Van Hasselt. vanaf de leeftijd van 50 jaar zijn vrouwen op elektrische fietsen va ker betrokken bij ongevallen. Vol gens de Fietsersbond en branche vereniging Bovag kiezen vrouwen ook eerder voor een elektrische fiets dan mannen. „Van onze fietsenwinkels begrijp ik dat 60 tot 70 procent van de e-bi- kes aan vrouwen wordt verkocht. Mannen blijven wat langer op hun spierkracht vertrouwen", betoogt Tom Huyskens van de Bovag. „Vrouwen maken ook vaker ge bruik van hun elektrische fiets, dus is het logisch dat zij vaker voor komen in de ongevalsstatistieken." Vitale pensionado Traumachirurg Jeroen Poos van het Medisch Centrum Leeuwarden vergeleek het letsel van e-bikers met dat van andere fietsers van de zelfde leeftijd en met een vergelijk bare gezondheid. Hij schrok van de conclusies. „E-bikers raken twee keer zo vaak meervoudig ernstig gewond." Vooral hoofdletsel en let sel aan armen en benen komt vaker voor. Het letsel van een zestiger op een e-bike die een weg met een maxi mum van 80 kilometer per uur overstak en werd geraakt door een auto raakte hem erg. „De breuken in zijn bekken en arm hebben we vakkundig kunnen opereren, maar hij werd toch afhankelijk van een verzorgingshuis. Heel triest, want dat was een vitale pensionado met een vitale vrouw. Zij hadden nog jaren van hun pensioen moeten ge nieten. Door hersenletsel kon hij na zijn e-bike-ongeval eigenlijk niets meer." TOUR DE FRANCE TRAANGAS woensdag 25 juli 2018 GO bikers vaak geschept Met een flesje water pro beert wielrenner Chris Froome langs de weg zijn ogen schoon te spoelen. De Brit kreeg, net als een deel van zijn Tour de France-col- lega's, last van brandende ogen nadat de Franse poli tie traangas inzette om een demonstratie van boeren uiteen te drijven. Die had den hooibalen op de weg gelegd omdat ze vinden dat hun regio wordt achterge steld bij de herverdeling van Europese subsidies. Toen het peloton langs- raasde, zat er nog traangas in de lucht. De zestiende etappe werd hierop een kwartier lang stilgelegd om de renners, op 187 kilome ter van de finish, hun ogen te laten behandelen. De rit van Carcassonne naar Bagnères-de-Luchon werd uiteindelijk gewonnen door de Fransman Julian Alaphilippe van Quick-Step. Sportwereld FOTO COR VOS Marcia Nieuwenhuis Den Haag Twee ongelukken met e-bikes. Het aantal ongevallen met elektri sche fietsen is explosief gestegen, foto'scasparhuurdeman.ginopress Kijk op de site bij /video Tourrijders moeten pepperspray uit ogen spoelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3