u 'De Fendt voor een 11-tonner is machtig' EN 19 BLUSWAGEN FORD 1937 Staat de oude brandweerford 'Motor 5'tijdens Rescue Vlissingen op de boulevard mét of zonder roodgespoten motorkap? Hopelijk heeft de auto- spuiter nog tijd. Zonder is de Vlissingse bluswa- gen die veertig jaar dienst deed ook mooi, met de spatzuiver gereviseerde Ameri kaanse 'flathead' V8 motor vol in het zicht. Maar hij is nog mooier mét grill en kap, vinden de leden van het klusteam Ford 1937. Dui zenden klusuren hebben de brandweermensen (oud-, actief- en jeugd-) in de auto zitten. Nu glanst het hout van de zitbanken, schittert de brandweerbei en glimmen de spatborden en portie ren. Woensdag 15 augustus maakt de gerestaureerde bluswagen zijn entree bij Rescue Vlissingen, de grote internationale show van hulpverleningsdiensten op de Vlissingse boulevards. De Ford stond sinds 25 jaar in een hoekje te verstoffen in de Vlis singse brandweerkazernes. Eerst aan de Van Dishoeckstraat, later aan de Olympiaweg. De wagen zou naar het Nationaal Brand weermuseum in Hellevoetsluis gaan, maar in depot, ongerestau- reerd. Dat ging de brandweermen sen aan het hart. De toenmalige Stadsgewestelijke Brandweer gaf in 2003 toestemming de wagen onder te brengen in een restaura tiestichting. „We zijn eerst geld gaan inzamelen", vertelt bestuurs lid Sjaak Vermeulen. „Flet doel was 10.000 euro. Dat hebben we nooit gehaald, maar in 2010 zijn we toch begonnen aan de motor." Dat was nodig voor de verhuizing naar de kazerne aan de Stromen- weg. „We hadden 'm in drie avon den draaiend. Berend Boschma heeft hem op zijn laatste werkdag bij de ambulancedienst hier naar toe gereden." Tekenen des tijds, zoals het re paratiestukje hout waar in de tweede Wereldoorlog een granaat scherf in de bank sloeg, zijn geres pecteerd. Maar het koetswerk is als nieuw, kaal geschraapt, gepla muurd en gespoten. „Flet moei lijkste was het monteren. Alles was uit het verband geraakt", zegt André Wondergem. „Vrijwel alle Van de kaai in Oost- Souburg spoten we zo op de Nieuwe Vlissingseweg soorten metaal zitten er op, maar op houten frames." Ze kregen hulp van allerlei ambachtsmensen en - bedrijven. Hobbygieters maakten de verweerde onderdelen op nieuw, zoals het messing pomp- deksel. De meters moeten nog op hun goede plek, en foto's hielpen om de originele staat te achterha len. „Die zijn nog altijd welkom. Als mensen nog wat hebben lig gen...", zegt Vermeulen. „En dat geldt ook voor donaties!" De vlas slangen, van het soort dat eerst vijf minuten water lekt, liggen klaar op de schappen. In de open cabine staan de messing spuitmonden van klein naar groot in een houten rek. „Die waren er allemaal nog," vertelt André van Eenenaam. Aan het einde van zijn dienstjaren was 'Motor 5' vaak de laatste wagen die mee mocht naar een brand. Dan was het alle hens aan dek, zoals bij de grote brand in de lading van de Zweedse vrachtvaarder Benares, die in een loods aan de Buitenha ven lag opgeslagen nadat het schip in 1966 vastliep bij Westkapelle. De pomp van de brandweerford kan namelijk respectabel preste ren. „We hebben het uitgepro beerd op de kaai in Oost-Sou burg", vertelt Vermeulen. „Toen spoten we over het Kanaal door Walcheren, tot op de Nieuwe Vlis singseweg." De Ford 1937 moet het pronk stuk worden van de Vlissingse brandweer, maar hij moet na Res cue weg. Liefst krijg hij dan een standplaats in een glazen 'garage' bij de Vlissingse kazerne. In juni won ze nog bij de eerste trekkertrek in Ritthem, maar op een kleinere trekker. Nu manoeu vreert ze de grote, groene Fendt voor de 11 tons sleepwagen. Helaas, de honderd meter-lijn haalt ze niet. Na ruim 93 meter valt de combina tie stil en gaat de rode vlag om- hoog.In die andere trekker kies je een versnelling en je gaat. In deze grote trekker moet je van alles tege lijk doen", wijst ze naar de bedie ningspanelen. Marjolein rijdt vanaf haar vijf tiende voor het loonwerkersbedrijf van Wim Houmes, bestuurslid van Trekkertrek Aagtekerke. Hij is en thousiast over zijn jonge trekker chauffeur. „Laat maar meer lucht uit die banden", moedigt hij haar aan. „Als ze de banden kapot rijdt, is dat mijn verantwoordelijkheid." Liever een betere grip op de baan. Houmes is tevreden over de stra lende 26-ste editie van het grote Aagtekerkse evenement. Het is een jongerenfeest, een familiefeest en een toeristentrekker tegelijk. „Vorig jaar hadden we zesduizend bezoe kers. Daar gaan we dit jaar makke lijk overheen", denkt hij. „Er leken vanmiddag minder auto's op de parkeerwei te staan, maar er staan wel heel veel meer fietsen." Ondanks de concurrentie van de tractorpulling in Cadzand, ook za terdag, waren er weer meer gega digden voor de wedstrijden dan de organisatie kan laten rijden op een dag. Met honderdvijftig zit het eve nement aan zijn top. Dat de agrari sche sector midden in de ver vroegde dorstijd zit, maakt niet uit. „Het is stabiel weer. Bedrijven zeggen makkelijker: dan dorsen we maandag wel", weet Houmes. „Dat zegt wel iets over dit feest." maandag 23 juli 2018 De grote ster van Rescue Vlissingen Claudia Sondervan Vlissingen Het klusteam van de Ford 1937. Boven: Karei Heeren, Sjaak Vermeulen, Kevin Vermeulen, Damien Nieuwland (vlnr). Onder: Wim van Ha- veren, André van Eenenaam en André Wondergem (vlnr). Wilco Kempe ontbreekt op de foto. foto ruben oreel - Sjaak Vermeulen, bestuurslid Dat er niet meer vrouwen mee doen aan Trekkertrek, snapt Marjolein Maljaars („Bijna acht tien!") niet. De Aagtekerkse vindt het een machtig gevoel, rij den met een Fendt-trekker. Claudia Sondervan Aagtekerke Marjolein Maljaars bij haar eerste 'pull', foto ruben oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 19