u
'De Fendt voor een 11-tonner is machtig'
EN 19
BLUSWAGEN FORD 1937
Staat de oude
brandweerford
'Motor 5'tijdens
Rescue Vlissingen
op de boulevard
mét of zonder
roodgespoten
motorkap?
Hopelijk heeft de auto-
spuiter nog tijd. Zonder
is de Vlissingse bluswa-
gen die veertig jaar
dienst deed ook mooi, met de
spatzuiver gereviseerde Ameri
kaanse 'flathead' V8 motor vol in
het zicht. Maar hij is nog mooier
mét grill en kap, vinden de leden
van het klusteam Ford 1937. Dui
zenden klusuren hebben de
brandweermensen (oud-, actief-
en jeugd-) in de auto zitten. Nu
glanst het hout van de zitbanken,
schittert de brandweerbei en
glimmen de spatborden en portie
ren. Woensdag 15 augustus maakt
de gerestaureerde bluswagen zijn
entree bij Rescue Vlissingen, de
grote internationale show van
hulpverleningsdiensten op de
Vlissingse boulevards.
De Ford stond sinds 25 jaar in
een hoekje te verstoffen in de Vlis
singse brandweerkazernes. Eerst
aan de Van Dishoeckstraat, later
aan de Olympiaweg. De wagen
zou naar het Nationaal Brand
weermuseum in Hellevoetsluis
gaan, maar in depot, ongerestau-
reerd. Dat ging de brandweermen
sen aan het hart. De toenmalige
Stadsgewestelijke Brandweer gaf
in 2003 toestemming de wagen
onder te brengen in een restaura
tiestichting. „We zijn eerst geld
gaan inzamelen", vertelt bestuurs
lid Sjaak Vermeulen. „Flet doel
was 10.000 euro. Dat hebben we
nooit gehaald, maar in 2010 zijn
we toch begonnen aan de motor."
Dat was nodig voor de verhuizing
naar de kazerne aan de Stromen-
weg. „We hadden 'm in drie avon
den draaiend. Berend Boschma
heeft hem op zijn laatste werkdag
bij de ambulancedienst hier naar
toe gereden."
Tekenen des tijds, zoals het re
paratiestukje hout waar in de
tweede Wereldoorlog een granaat
scherf in de bank sloeg, zijn geres
pecteerd. Maar het koetswerk is als
nieuw, kaal geschraapt, gepla
muurd en gespoten. „Flet moei
lijkste was het monteren. Alles
was uit het verband geraakt", zegt
André Wondergem. „Vrijwel alle
Van de kaai in Oost-
Souburg spoten we
zo op de Nieuwe
Vlissingseweg
soorten metaal zitten er op, maar
op houten frames." Ze kregen hulp
van allerlei ambachtsmensen en -
bedrijven. Hobbygieters maakten
de verweerde onderdelen op
nieuw, zoals het messing pomp-
deksel. De meters moeten nog op
hun goede plek, en foto's hielpen
om de originele staat te achterha
len. „Die zijn nog altijd welkom.
Als mensen nog wat hebben lig
gen...", zegt Vermeulen. „En dat
geldt ook voor donaties!" De vlas
slangen, van het soort dat eerst vijf
minuten water lekt, liggen klaar
op de schappen. In de open cabine
staan de messing spuitmonden
van klein naar groot in een houten
rek. „Die waren er allemaal nog,"
vertelt André van Eenenaam. Aan
het einde van zijn dienstjaren was
'Motor 5' vaak de laatste wagen die
mee mocht naar een brand. Dan
was het alle hens aan dek, zoals bij
de grote brand in de lading van de
Zweedse vrachtvaarder Benares,
die in een loods aan de Buitenha
ven lag opgeslagen nadat het schip
in 1966 vastliep bij Westkapelle.
De pomp van de brandweerford
kan namelijk respectabel preste
ren. „We hebben het uitgepro
beerd op de kaai in Oost-Sou
burg", vertelt Vermeulen. „Toen
spoten we over het Kanaal door
Walcheren, tot op de Nieuwe Vlis
singseweg."
De Ford 1937 moet het pronk
stuk worden van de Vlissingse
brandweer, maar hij moet na Res
cue weg. Liefst krijg hij dan een
standplaats in een glazen 'garage'
bij de Vlissingse kazerne.
In juni won ze nog bij de eerste
trekkertrek in Ritthem, maar op
een kleinere trekker. Nu manoeu
vreert ze de grote, groene Fendt
voor de 11 tons sleepwagen. Helaas,
de honderd meter-lijn haalt ze niet.
Na ruim 93 meter valt de combina
tie stil en gaat de rode vlag om-
hoog.In die andere trekker kies je
een versnelling en je gaat. In deze
grote trekker moet je van alles tege
lijk doen", wijst ze naar de bedie
ningspanelen.
Marjolein rijdt vanaf haar vijf
tiende voor het loonwerkersbedrijf
van Wim Houmes, bestuurslid van
Trekkertrek Aagtekerke. Hij is en
thousiast over zijn jonge trekker
chauffeur. „Laat maar meer lucht
uit die banden", moedigt hij haar
aan. „Als ze de banden kapot rijdt,
is dat mijn verantwoordelijkheid."
Liever een betere grip op de baan.
Houmes is tevreden over de stra
lende 26-ste editie van het grote
Aagtekerkse evenement. Het is een
jongerenfeest, een familiefeest en
een toeristentrekker tegelijk. „Vorig
jaar hadden we zesduizend bezoe
kers. Daar gaan we dit jaar makke
lijk overheen", denkt hij. „Er leken
vanmiddag minder auto's op de
parkeerwei te staan, maar er staan
wel heel veel meer fietsen."
Ondanks de concurrentie van de
tractorpulling in Cadzand, ook za
terdag, waren er weer meer gega
digden voor de wedstrijden dan de
organisatie kan laten rijden op een
dag. Met honderdvijftig zit het eve
nement aan zijn top. Dat de agrari
sche sector midden in de ver
vroegde dorstijd zit, maakt niet uit.
„Het is stabiel weer. Bedrijven
zeggen makkelijker: dan dorsen we
maandag wel", weet Houmes. „Dat
zegt wel iets over dit feest."
maandag 23 juli 2018
De grote ster van Rescue Vlissingen
Claudia Sondervan
Vlissingen
Het klusteam van de Ford 1937. Boven: Karei Heeren, Sjaak Vermeulen, Kevin Vermeulen, Damien Nieuwland (vlnr). Onder: Wim van Ha-
veren, André van Eenenaam en André Wondergem (vlnr). Wilco Kempe ontbreekt op de foto. foto ruben oreel
- Sjaak Vermeulen, bestuurslid
Dat er niet meer vrouwen mee
doen aan Trekkertrek, snapt
Marjolein Maljaars („Bijna acht
tien!") niet. De Aagtekerkse
vindt het een machtig gevoel, rij
den met een Fendt-trekker.
Claudia Sondervan
Aagtekerke
Marjolein Maljaars bij haar eerste 'pull', foto ruben oreel