"V
^useujkes^
0
fO
FAMILIES
KUNNEN
HUN EIGEN
SERVIES
LATEN
MAKEN
te
biesjes). Beide stijlen zijn volgens Nicolas
Luc Villeroy in de meeste landen popu
lair, alleen de voorkeur voor een favoriete
kleur wisselt: „Hoe zonniger het land,
hoe feller. Nederland houdt van wit."
Innovatie
Eeuwenlang al is een bord een bord, een
kopje een kopje. Tot halverwege de jaren
80 'strakte' in de mode kwam: veel wit,
geen tierlantijnen. „De noviteit toen was
asymmetrie en vierkante of rechthoekige
vormen." Vanuit die trend ontwikkelde
V&B toch een nieuwigheid: NewWave,
een kopje uit één stuk. Normaal bestaat
dat uit twee delen: het kopje, en een oor
dat aan het kopje wordt vastgebakken. Nu
liet V&B met een slinger het oor uit het
kopje komen. „Zowel een technische als
een designinnovatie."
Ook altijd succesvol door de eeuwen
heen zijn de speciale collecties: Jugend
stilpatronen, art deco, kerstservies en
limited editions door ontwerpers als
Kenzo, Joop en Colani. Villeroy: „En V&B
maakt veel op bestelling van restaurants
en hotels. Ook (vermogende) particulie
ren kunnen een collectie laten maken,
met bijvoorbeeld het familiewapen. In
Duitsland en Frankrijk gebeurt dat veel."
Undjetzt?
V&B bestaat dit jaar 270 jaar en Villeroy
ziet nog toekomst genoeg. „Werkgele
genheid creëren en behouden, het bedrijf
digitaal klaarmaken voor de volgende ge
neraties..."
Grote tegenstrever in het hogere seg
ment is Groot-Brittannië, waar de wet
geving in het voordeel werkt van Britse
merken als Wedgwood en Royal Albert.
Daarnaast moet V&B het opnemen tegen
goedkoop spul dat voor een habbekrats
bij Blokker of Action te koop is. De be
langrijkste concurrentie komt van de
imitatie-industrie uit China, die soms
V,
wegkomt met overtredingen op milieu-
en sociale wetten of de werknemers lage
lonen betaald. En dat terwijl Boch en Vil
leroy ooit met elkaar in contact kwamen
omdat beiden zulke goede voorzieningen
troffen voor hun personeel, en 'uitvinder'
Boch eeuwen geleden al de van C02 ver
geven fabrieksuitstoot recyclede.
Die milieubewuste productie is iets
waarmee V&B zijn toekomst bestendigt:
helemaal van deze tijd. De oude fabrieks-
abdij heet nu Factory No. 09 en huisvest
het hypermoderne 'groene' hoofdkan
toor. Met een V&B-museum, een outlet-
store, het familiekasteel én nauwe
betrekkingen met de afdeling toerisme
van de gemeente Mettlach maakt Ville
roy Boch zich op voor een volgend
jubileum. 41
Hoe het begon
y
Fransman
Frangois Boch is
oorspronkelijk
bombardier du roi,
's konings bom
menmaker. Hij wil
zijn zoons een veili
ger toekomst bie
den en begint een
pottenbakkerij in
het Franse Audun-
le-Tiche. Het is
1748 en door de
internationale
scheepvaart wordt
Europa overspoeld
met hoogwaardig
serviesgoed van
hard en dun en
mooi porselein.
Boch is ook weten
schapper en vogelt
uit hoe hij goed
koop tafelgerei
kan produceren.
Luxemburg is de
belangrijkste afzet
markt en in 1767
verhuist het bedrijf
naar Septfontaines,
in Luxemburg.
In 1809 vestigt de
derde generatie
Bochs het bedrijf in
Mettlach. Kleinzoon
Jean-Frangois
koopt een abdij om
de fabriek te huis
vesten. Een rivier
werkt als aan- en
afvoerroute, en er
zijn kolenmijnen.
In 1836 fuseert
Bochs bedrijf met
dat van Nicolas
Villeroy, een Duitse
keramiekfabrikant
die de productie
moderniseert door
zijn ovens met
kolen te stoken.
Anno 2018 is
Villeroy Boch
verkrijgbaar in 125
landen. Er zijn
productiefabrieken
in Mexico, Thailand
en twaalf Europese
landen (waaronder
een in het Neder
landse Roden). We
reldwijd telt V&B
8099 werknemers,
waarvan 1200 in
Saarland (Duits
land).
24| zaterdag 21 juli 2018
WG