DE VLOER
VAN DE DOM
IN KEULEN
IS DOOR
V&B GELEGD
een keramiekbakkerij (zie kader 'hoe het
begon').
Bij de volgende stop klemt Andrea's
collega Ilse het kopje in een toestel met
een 'draaipoot'. Met vaste hand schildert
ze een biesje langs de rand van het rond
draaiende kopje. Dat kost minder dan een
minuut.
Het productieproces is strak in kaart
gebracht: voor elke handeling staat een
gemiddelde duur. Wie te vaak de dag
productie niet haalt, mag op gesprek
komen bij de cheffin. Anderzijds, wie
erboven komt, kan een leuke bonus tege
moet zien.
In de serviesfabriekwerken bijna al
leen maar dames. Er lopen een paar heren
rond, maar het fijne schilderwerk en de
secure kwaliteitscontroles is het domein
van de vrouwen. Een eindje verderop
staat de sanitairfabriek van het merk;
daar werken bijna alleen mannen.
Ilse is de zoveelste door wier handen
dit kopje gaat. Iemand anders had al het
blaadjes-en-takjesmotief geschilderd.
Nog eerder heeft een collega in de vesti
ging in Torgau het basismateriaal in de
vorm geperst: een poedermengsel van
kwarts, veldspaat (een mineraal) en kao-
lien ofwel Chinaklei, dat voor de witheid
van het porselein zorgt.
Om porselein nog hoogwaardiger te
maken, wordt de as van verbrande run-
derbotten toegevoegd, tot wel 50 procent.
Slecht nieuws dus voor vega's: ook in de
hippe bowls met quinoa zijn (soms) die
ren verwerkt. De toevoeging van de
beenderas maakt het eindproduct kei
hard. Deze porseleinsoort heet bone china.
China is het Engelse woord voor porse
lein, maar Duitsers en Fransen vonden
dit verwarrend, kregen visioenen van
vermalen skeletten van Chinezen in hun
servies, dus nu heet het premium bone-
porselein.
Reputatie
Villeroy Boch heeft een reputatie hoog
te houden. In de tijd dat meisjes pas
trouwden als hun uitzet compleet was,
stond V&B vaak bovenaan hun verlang
lijst. Althans, in bepaalde kringen en
in bepaalde streken. Het Duits-Frans-
Luxemburgse keramiekbedrijf is in de
provincies nabij de landsgrenzen beken
der dan in 'het westen'.
Sinds 1990 is het bedrijf beursgeno
teerd en heeft het wereldwijd productie-
fabrieken, maar nog altijd werken er
Villeroys en Bochs bij het voormalige fa
miliebedrijf. Nicolas Luc Villeroy (1961)
houdt zich bezig met de digitalisering en
is als 'family businessman' verantwoor
delijk voor de belangen van de aandeel
houders - onder wie ook Bochs en Ville
roys.
Nicolas Luc is de zevende generatie
Villeroy in het bedrijf. Er werkt nog een
neef- achtste generatie - bij de Franse
tak en verspreid over de wereld zijn vier
Bochs voor V&B werkzaam. Zelf had hij
nooit interesse om in de zaak te gaan. Hij
studeerde internationale betrekkingen
en handel. Begon in de vioolindustrie,
werkte daarna bij IBM. In 2005 hoorde
hij over een vacature in de streek waar hij
vandaan kwam voor 'een leidinggevende'
met precies zijn kwaliteiten: een unieke
kans. Bleek het een baan bij V&B te zijn...
Hoe staat het er anno 2018 voor met dit
wereldwijd opererende A-merk, nu het
moet concurreren met goedkoop bulk-
productieservies dat bij winkels als Ac-
tion en Blokker belandt?
In Schloss Saareck, het familiekasteel
van de Villeroys uit 1903 dat tegenwoor
dig dienst doet als hotel-restaurant, be
aamt Villeroy het imago van het merk:
„Het servies van Ville et Bok (Aha! Zo
spreek je het dus uit.) dreef op huwelijks
cadeaulij sten. Maar de tijden zijn veran
derd. De mensen willen niet langer een
hele uitzet. Dus biedt V&B nu mix and
match-keuzes aan, dat is de trend." Nee,
er zijn nog geen pakketten 'niet bij elkaar
passende' serviezen te koop, maar dat
komt vast. „Voor de plavuizen doen we
dat al wel. In Duitsland en Frankrijk is
het populair om vloeren 'uit patroon te
leggen'."
Plavuizen? Zeker. V&B heeft ook een
sanitaire tak en daar hoort de productie
221 zaterdag 21 juli 2018
WG