l)auid Arjan] David en Arjan van 365dagensuccesvol.nl hebben één doel: Nederland het gelukkigste land van de wereld maken. minuten hun antwoorden onderling vergelijken, een stuk meer onthouden dan kinderen die dat niet doen. Je kunt minder goed meten wat ze precies weten, maar als je ze dezelfde vragen een paar maanden later nog eens stelt, kun nen ze die 'overlegde antwoorden' veel beter reproduceren. Afkijken moet. Sterker nog: je kunt niet anders. De spiegelneuronen in je hersenen houden de hele tijd in de gaten wat de mensen om je heen doen en zor gen dat je dat bijna als vanzelf nadoet. Het idee dat je die neuronen bij de drempel van de school kunt achterlaten, is een beetje typisch. Slimmer is het om ze volledig in te zetten, door samen te werken rondom rolmodellen en te leren van wat die voorbeelden precies zo goed doen. Uit onze boeken hebben we expres de standaardteksten over copyright laten weghalen. In plaats van alle woorden achter een slotje te doen, staat er nu: 'alle ideeën, inzichten en verhalen uit dit boek mogen met zo veel mogelijk men sen worden gedeeld'. Dus voel je vrij en kijk alles af. Leer je vaak nog het meeste van ook. Geïnsti tutionaliseerd afkijken past beter in de 21ste eeuw dan een muurtje tussen tafels. 41 Afkijken is slecht, leer je op school. Of je nou op de basis school zit of aan een universi teit studeert: zo'n beetje de enige constante is dat het strikt verbo den is te gluren op het vel van je buren. Omdat je er niks van zou leren. Omdat het moeilijk is te meten wat je werkelijk weet. Omdat je het opeens samen doet in plaats van alleen. Jammer genoeg leer je daardoor onbe wust een paar onhandige dingen. Dat je sterker bent als je het alleen doet, bij voorbeeld. Maar ook dat het een zwakte is om om hulp te vragen. Dat je beter de slimste in de zaal kunt zijn, dan degene die nog het meeste kan leren. Dat kennis iets schaars is, wat je moet beschermen omdat het van je kan worden afgeno men. Allemaal onzin natuurlijk en precies die lessen zitten je later in de weg, als op je werk een leiding gevende roept dat er effectiever moet worden samengewerkt. Of dat je geza menlijk beter in de gaten moet houden wat de concurrent doet. Nadat afkijken je hele schoolcarrière werd verboden, is het opeens bruikbaar. In die zin gaat het niet fout bij afkij ken, maar op andere normen waar we naar leven. In de druk op hoge cijfers bij voorbeeld, of zelfs een cultuur waarbij een 'hogere' opleiding meer waard is dan een lagere. De fout zit in het idee dat 'alleen' beter is dan samen. Dat meetbare toetsen afnemen belangrijker is dan nieuwe dingen leren. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die een toets maken en in de laatste tien Van afkijken leer je nog het meest H Reageren? magazine@persgroep.nl WG 201 zaterdag 21 juli

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 84