l)auid Arjan]
David en Arjan van 365dagensuccesvol.nl hebben één doel:
Nederland het gelukkigste land van de wereld maken.
minuten hun antwoorden onderling
vergelijken, een stuk meer onthouden
dan kinderen die dat niet doen. Je kunt
minder goed meten wat ze precies
weten, maar als je ze dezelfde vragen een
paar maanden later nog eens stelt, kun
nen ze die 'overlegde antwoorden' veel
beter reproduceren.
Afkijken moet. Sterker nog: je kunt
niet anders. De spiegelneuronen in je
hersenen houden de hele tijd in de gaten
wat de mensen om je heen doen en zor
gen dat je dat bijna als vanzelf nadoet.
Het idee dat je die neuronen bij de
drempel van de school kunt achterlaten,
is een beetje typisch. Slimmer is het om
ze volledig in te zetten, door samen te
werken rondom rolmodellen en te leren
van wat die voorbeelden precies zo goed
doen.
Uit onze boeken hebben we expres de
standaardteksten over copyright laten
weghalen. In plaats van alle woorden
achter een slotje te doen, staat er nu: 'alle
ideeën, inzichten en verhalen uit dit
boek mogen met zo veel mogelijk men
sen worden gedeeld'.
Dus voel je vrij en kijk alles af. Leer je
vaak nog het meeste van ook. Geïnsti
tutionaliseerd afkijken past beter in de
21ste eeuw dan een muurtje tussen
tafels. 41
Afkijken is slecht, leer je op
school. Of je nou op de basis
school zit of aan een universi
teit studeert: zo'n beetje de
enige constante is dat het strikt verbo
den is te gluren op het vel van je buren.
Omdat je er niks van zou leren. Omdat
het moeilijk is te meten wat je werkelijk
weet. Omdat je het opeens samen doet
in plaats van alleen.
Jammer genoeg leer je daardoor onbe
wust een paar onhandige dingen. Dat je
sterker bent als je het alleen doet, bij
voorbeeld. Maar ook dat het een zwakte
is om om hulp te vragen. Dat je beter de
slimste in de zaal kunt zijn, dan degene
die nog het meeste kan leren. Dat kennis
iets schaars is, wat je moet beschermen
omdat het van je kan worden afgeno
men.
Allemaal onzin natuurlijk en
precies die lessen zitten je later in
de weg, als op je werk een leiding
gevende roept dat er effectiever moet
worden samengewerkt. Of dat je geza
menlijk beter in de gaten moet houden
wat de concurrent doet. Nadat afkijken
je hele schoolcarrière werd verboden,
is het opeens bruikbaar.
In die zin gaat het niet fout bij afkij
ken, maar op andere normen waar we
naar leven. In de druk op hoge cijfers bij
voorbeeld, of zelfs een cultuur waarbij
een 'hogere' opleiding meer waard is dan
een lagere. De fout zit in het idee dat
'alleen' beter is dan samen. Dat meetbare
toetsen afnemen belangrijker is dan
nieuwe dingen leren.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen die
een toets maken en in de laatste tien
Van afkijken leer je
nog het meest
H Reageren?
magazine@persgroep.nl
WG
201 zaterdag 21 juli