Ik ben geen journalist, dus ik hoef me niet aan de werkelijkheid te houden' Genieten van een mes in een hals hoofdzin is. Die komt uit het taoïsme: 'De weg is bestendig daadloos, noch tans blijft niets ongedaan'. Dat is de zin der zinnen. Het leven zelf doet niks en toch gebeurt alles. Of je je er nou wel of niet mee bemoeit, dingen gebeuren toch wel. Dat is de grootste ondermij ning van de westerse filosofie." De oven laat van zich horen, en Snijders springt op om zijn brood om te draaien in de vorm. Schalks: „Dit is dus voor jou een mooi moment om te schrijven: nu ging hij weer even brood bakken." Snijders schreef er een stukje over, over dat brood bakken. Duivel heet het. Terwijl de 'ik' in de weer is met meel, gist en zout, loopt er een man binnen, een zwerver, de duivel misschien. „Mijn werk is altijd geworteld in de werkelijkheid, want ik heb niet genoeg fantasie om alles te verzinnen. Maar ik ben geen journalist, dus ik hoef me niet aan de werkelijkheid te houden - ik gebruik haar alleen. Iedereen denkt echter dat ik dezelfde ben als de 'ik' in mijn verhalen. De mens kan niet bestaan zonder te liegen, maar toch is de waarheid ons uitgangspunt." heb voor vijf jaar. Maar het is dus wel zo dat de politie dolblij is als ze weer eens een oudje van de weg kunnen plukken, omdat-ie te langzaam rijdt of te hard, of te veel links. Als je 80 bent, ben je aange schoten wild. Het gebeurt vaak dat ik mezelf dingen hoor zeggen waarvan ik denk: dat is mooi geformuleerd. 'Aange schoten wild', dat vind ik nou een goede formulering." Hij vertelt over zijn zkv Ukiyo-e, een stukje waaraan hij erg is gehecht. „Dit is wel een pijnlijke bekentenis, maar als ik een stukje heb geschreven, vind ik het vaak het beste wat ik ooit heb gelezen. Dat duurt maar ongeveer tien minuten, en daarna kan ik pas jaren later zeggen of ik het goed vind. Ukiyo-e vind ik nog steeds een van de betere. Dat Japanse begrip Ukiyo-e betekent niks anders dan: het voortvlieden van de werkelijkheid. Jij bent er eventjes in en dan verdwijn je weer. Dat is helemaal wie ik ben. Maar ook heel tegengesteld aan onze maat schappij vol agressie, vooruitplannen en regelen. Laatst werd me tijdens een openbaar interview gevraagd wat mijn De kookwekker loopt een laatste keer af. Het brood komt gaar en goud bruin gebakken uit de oven. „Weet je trouwens", zegt hij nadat hij het uit de oven heeft gehaald, „dat mijn werk ook heel veel in psychiatrische instel lingen wordt gelezen? De verhaaltjes zijn ideaal voor patiënten die hoog op geleid zijn, maar iets aan hun hersens hebben. Ik heb al uit verschillende in richtingen gehoord dat ze de mensen uit mijn werk voorlezen, omdat de verhaaltjes lekker klein zijn en precies de spanwijdte hebben die ze nog kun nen begrijpen. Maar dit even terzijde. Wat was ik ook alweer aan het vertel len?" <1 RECENSIES SLAUGHTER En daar is er alweer één van de succesvolle Ameri kaanse Karin Slaughter: Gespleten (Harper Collins, €20). Geen Will Trent, geen Sara Linton, personages die de lezers zo goed kennen, maar een standalone. Ditmaal gaat het om Andy en haar moeder Laura. Andy (31) is een sneu figuur, een somberende loser; Laura is succesvol en zorgzaam. Op een dag dringt een onverlaat het restaurant binnen waar de twee lunchen. Hij schiet twee klanten neer en wil net aan Andy beginnen als de zachtmoedige Laura hem koelbloedig uitschakelt. Ze sist Andy toe: niets aan de politie vertellen! Later blijkt dat Laura het doelwit van de dader was. Andy moet onder ogen zien dat haar moeder al decennialang ver borgen houdt wie en wat ze werkelijk is. Tja, hoe ga je daarmee om? Zo ontrolt zich een complex drama, met geschakel tussen heden en verleden, onverwachte wendingen en lekker veel geweld, bloed, dood en verderf. De ingrediënten van het gerecht dat Karin Slaughter jaarlijks opdient blijven hetzelfde, maar ze verfijnt haar verhaal techniek en voert de intensiteit op. Hoe komt het toch dat Nederlandse lezers zo met haar weglopen? Ten eerste doordat bij het lezen opperste concentratie nodig is: geen situatie is op het eerste gezicht helder, de lezer moet voortdurend ver moeden hoe dingen zitten, waardoor hij of zij een eindweegs verwijderd raakt van het eigen dagelijks leven. Een tweede verklaring is dat Slaughter aan één stuk door een gewaarwording van vervreem ding, ja afkeer oproept: haar werk is het tegendeel van feelgood. 'Zweet rolde over haar rug en lekte als gesmolten boter uit haar oksels' - bah, maar lekker, want veel lezers willen juist niet 'gepleased' wor den. Ze verlangen naar walging en angst: een mes dat van opzij in een hals wordt gestoken is dodelijk, maar fijner is het als het ook nog voorwaarts de keel door snijdt, zodat bloed, pezen en kraakbeen naar voren stuwen. Knap werk weer, al moet je ervan houden. Egbert Jan Riethof Misvatting „Iedereen denkt dat ik dezelfde ben als de 'ik' in mijn verhalen." THRILLER ,f| KARIN SLAUGHTER, GESPLETEN KARIN GESPLETEN - 181 zaterdag 21 juli 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 82