II
18 WEEKEND
INTERVIEW NORTH SEA PORT
Een halfjaar is de
fusiehaven North
Sea Port
onderweg. Het
huwelijk van Gent en
Zeeland Seaports
leidt tot meer
(internationale)
business. Ook bij
overheden gaan
deuren makkelijker
open, zeggen de
algemeen directeuren
Jan Lagasse en
Daan Schalck.
Schalck: „Ja. Ik merk ook geen al
te grote verschillen tussen Ollan-
ders en Vlamingen. Ik bespeur ook
dat sommige medewerkers juist
blij dat ze in een grotere grens
overschrijdende organisatie wer
ken."
Lagasse: „Medewerkers zijn over
het algemeen positief. Ze merken
dat het fusiehavenbedrijf meer dy
namiek brengt, al hou je altijd een
enkeling die die moeite heeft met
zo'n fusie."
Schalck: „De groei is goed ten
opzichte van andere havens. We
zijn de beste van allemaal, maar
dat komt niet zozeer door de fusie,
maar meer door de bloeiende eco
nomie. De synergie-effecten van
de fusie moeten nog zichtbaar
worden. Ik voel wel heel sterk dat
potentiële investeerders nu naar
het hele havengebied kijken."
Lagasse: „Klopt. En we staan bij
bedrijven sneller op investerings
lijstjes."
aan de oost
zijde van het
kanaal als de
Veza-bocht
naar Ant-
Lagasse: „Projecten die we al ja
ren voorbereiden, krijgen plots
veel meer aandacht. Dan praat ik
bijvoorbeeld over de Veza-bocht,
de spooraftakking naar Antwer
pen, de aanleg van een ontbre
kende stuk spoor naar Zelzate en
ook een buisleidingennet waar
mee reststromen van het ene naar
het andere bedrijf in het havenge
bied kan worden getranspor
teerd."
Lagasse: „De fusie geeft zeker
een boost. Overheden kijken met
een positieve blik naar onze pro
jecten. Daarnaast kun je als groter
havenbedrijf meer mensen vrij
spelen voor innovatieve en duur
zaamheidsprojecten. Daardoor ac
celereren die nu."
Schalck„Het eerste bezoek dat
staatssecretaris Raymond
Knops van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrela
ties bracht, was aan onze
haven. We hebben de
twee Franse ambassa
deurs van Nederland en
België hier samen op
bezoek gehad. Dat zegt
wel iets."
Lagasse: „Eind sep
tember komt Eurocom
missaris Violeta Bulc
van Transport ook
langs. Ze komt vooral
praten over de binnen-
vaartcorridor naar Parijs.
We verwachten ook twee
coördinatoren van projecten
van het Trans Europees Ver
voersnetwerk (Ten-T), be-
We zijn niet meer het
kleine neefje van
Antwerpen en
Rotterdam
doeld om ook vaarwegen voor de
binnenvaart te verbeteren en te
verbinden. De een gaat over de
North-Sea Mediterrenean corri
dor, waartoe de Schelde-Seine-
verbinding behoort, de ander over
de Rhine-Alpine-corridor. Die
zijn voor ons van belang omdat
zowel het doortrekken van het
spoor naar Gent
werpen daar op de agenda staan.
Ze hebben zichzelf uitgenodigd
naar aanleiding van de fusie. We
worden meer au serieux geno
men."
Lagasse: „We spelen in de voor
hoede. Neem de uitwisseling van
reststromen en -energie. Dat ge
beurt nog lang niet overal. Op het
gebied van de scheepvaart moeten
we nog stappen maken. We moe
ten de walstroom uitbreiden en
zorgen dat je bij ons LNG (vloei
baar gas) kunt bunkeren. De an
dere uitdaging is energietransitie.
We moeten ooit een keer stoppen
met industrie die op fossiele
brandstoffen draait. Je moet je
dus afvragen of je nog veel van
dat soort bedrijven wilt bin
nenhalen."
Schalck: „De fusie zorgt
ook voor meer zelfbe
wustzijn. We hebben
meer lef, zeggen tegen
elkaar: dat kunnen wij
toch ook. We zijn niet
meer het kleine
neefje van Antwer
pen en Rotterdam.
We hoeven niet meer
onze plaats op te ei
sen. De kunst is om die
verworven positie vast
te houden."
Lagasse: „We werden gevraagd
om over de fusie te spreken op het
Ten-T-congres in Ljubljana. Je
hebt plotseling een publiek dat je
als Gent of Zeeland Seaports nooit
zou bereiken."
Schalck: „Het is niet alleen het
gewicht dat je in de schaal legt.
Het is grensoverschrijdend en dus
innovatief. Daar wordt naar geke
ken, ook buiten Europa. Wij zijn
gevraagd om een groep Argen
tijnse investeerders in agrofood
een stek te geven in onze haven.
We praten nog, maar zonder de
fusie waren we nooit in gesprek
gekomen. Daarnaast waren we
spreker op een congres over duur
zame havens in Canada. In de pre-
fusietijd waren we daar nooit voor
gevraagd."
Lagasse en Schalck: „Er wordt
nadrukkelijk gekeken wat er aan
de andere kant van de grens ge
beurt. We zouden het leuk vinden
als wij een zone worden waar
grensoverschrijdende experimen
ten plaatsvinden. Er is beweging
in sectoren als de arbeidsmarkt,
onderwijs, toerisme en zorg. Je
hebt er wel veel spelers voor nodig.
De fusie is dan wel geslaagd, maar
niet alle grensoverschrijdende
projecten kunnen door de haven
worden getrokken."
zaterdag 21 juli 2018
GO
Fusiehaven plots grote meneer
De haven van Vlissingen die voor
North Sea Port de springplank voor
de bouw van windparken op zee is
geworden. Op de voorgrond VDS
Staalbouw, daarachter de BOW Ter
minal, waar draagconstructies voor
het East Angline One-windproject
boven alles en iedereen uittorenen.
FOTO MARCELLE DAVIDSE
Frank Balkenende
Zijn jullie Zeeuwen en Vlamin
gen al een beetje van elkaar
gaan houden?
Er is hard gewerkt om de fusie
tot stand te brengen. Je ziet nu
dat het havenbedrijf een vlie
gende start maakt. De groeicij
fers zijn fraai: 11 procent in de
zeeoverslag. Brengt de fusie
wat jullie hadden verwacht?
Nederland, Vlaanderen en de
Europese Unie willen dat het fu
siehavenbedrijf een succes
wordt. Gaan er deuren sneller
open en worden dossiers vlotter
behandeld?
Dus de fusie zorgt ervoor dat
majeure projecten in een
stroomversnelling komen?
De algemeen directeu
ren Jan Lagasse (links) en
Daan Schalck van North
Sea Port. foto angela verdam
- Daan Schalck, North Sea Port
North Sea Port wil een duur
zame haven worden. Waar staat
de haven internationaal?
Is jullie ster ook internationaal
gerezen door de fusie?
Jaagt de fusie verdere samen
werking tussen Vlaanderen en
Nederland aan? Bijvoorbeeld als
het gaat om de arbeidsmarkt.
Ook in Vlaanderen schreeuwen
werkgevers om personeel. Net
als in Zeeland komt er nu ook
een Vlaams arbeidspact.