II 18 WEEKEND INTERVIEW NORTH SEA PORT Een halfjaar is de fusiehaven North Sea Port onderweg. Het huwelijk van Gent en Zeeland Seaports leidt tot meer (internationale) business. Ook bij overheden gaan deuren makkelijker open, zeggen de algemeen directeuren Jan Lagasse en Daan Schalck. Schalck: „Ja. Ik merk ook geen al te grote verschillen tussen Ollan- ders en Vlamingen. Ik bespeur ook dat sommige medewerkers juist blij dat ze in een grotere grens overschrijdende organisatie wer ken." Lagasse: „Medewerkers zijn over het algemeen positief. Ze merken dat het fusiehavenbedrijf meer dy namiek brengt, al hou je altijd een enkeling die die moeite heeft met zo'n fusie." Schalck: „De groei is goed ten opzichte van andere havens. We zijn de beste van allemaal, maar dat komt niet zozeer door de fusie, maar meer door de bloeiende eco nomie. De synergie-effecten van de fusie moeten nog zichtbaar worden. Ik voel wel heel sterk dat potentiële investeerders nu naar het hele havengebied kijken." Lagasse: „Klopt. En we staan bij bedrijven sneller op investerings lijstjes." aan de oost zijde van het kanaal als de Veza-bocht naar Ant- Lagasse: „Projecten die we al ja ren voorbereiden, krijgen plots veel meer aandacht. Dan praat ik bijvoorbeeld over de Veza-bocht, de spooraftakking naar Antwer pen, de aanleg van een ontbre kende stuk spoor naar Zelzate en ook een buisleidingennet waar mee reststromen van het ene naar het andere bedrijf in het havenge bied kan worden getranspor teerd." Lagasse: „De fusie geeft zeker een boost. Overheden kijken met een positieve blik naar onze pro jecten. Daarnaast kun je als groter havenbedrijf meer mensen vrij spelen voor innovatieve en duur zaamheidsprojecten. Daardoor ac celereren die nu." Schalck„Het eerste bezoek dat staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrela ties bracht, was aan onze haven. We hebben de twee Franse ambassa deurs van Nederland en België hier samen op bezoek gehad. Dat zegt wel iets." Lagasse: „Eind sep tember komt Eurocom missaris Violeta Bulc van Transport ook langs. Ze komt vooral praten over de binnen- vaartcorridor naar Parijs. We verwachten ook twee coördinatoren van projecten van het Trans Europees Ver voersnetwerk (Ten-T), be- We zijn niet meer het kleine neefje van Antwerpen en Rotterdam doeld om ook vaarwegen voor de binnenvaart te verbeteren en te verbinden. De een gaat over de North-Sea Mediterrenean corri dor, waartoe de Schelde-Seine- verbinding behoort, de ander over de Rhine-Alpine-corridor. Die zijn voor ons van belang omdat zowel het doortrekken van het spoor naar Gent werpen daar op de agenda staan. Ze hebben zichzelf uitgenodigd naar aanleiding van de fusie. We worden meer au serieux geno men." Lagasse: „We spelen in de voor hoede. Neem de uitwisseling van reststromen en -energie. Dat ge beurt nog lang niet overal. Op het gebied van de scheepvaart moeten we nog stappen maken. We moe ten de walstroom uitbreiden en zorgen dat je bij ons LNG (vloei baar gas) kunt bunkeren. De an dere uitdaging is energietransitie. We moeten ooit een keer stoppen met industrie die op fossiele brandstoffen draait. Je moet je dus afvragen of je nog veel van dat soort bedrijven wilt bin nenhalen." Schalck: „De fusie zorgt ook voor meer zelfbe wustzijn. We hebben meer lef, zeggen tegen elkaar: dat kunnen wij toch ook. We zijn niet meer het kleine neefje van Antwer pen en Rotterdam. We hoeven niet meer onze plaats op te ei sen. De kunst is om die verworven positie vast te houden." Lagasse: „We werden gevraagd om over de fusie te spreken op het Ten-T-congres in Ljubljana. Je hebt plotseling een publiek dat je als Gent of Zeeland Seaports nooit zou bereiken." Schalck: „Het is niet alleen het gewicht dat je in de schaal legt. Het is grensoverschrijdend en dus innovatief. Daar wordt naar geke ken, ook buiten Europa. Wij zijn gevraagd om een groep Argen tijnse investeerders in agrofood een stek te geven in onze haven. We praten nog, maar zonder de fusie waren we nooit in gesprek gekomen. Daarnaast waren we spreker op een congres over duur zame havens in Canada. In de pre- fusietijd waren we daar nooit voor gevraagd." Lagasse en Schalck: „Er wordt nadrukkelijk gekeken wat er aan de andere kant van de grens ge beurt. We zouden het leuk vinden als wij een zone worden waar grensoverschrijdende experimen ten plaatsvinden. Er is beweging in sectoren als de arbeidsmarkt, onderwijs, toerisme en zorg. Je hebt er wel veel spelers voor nodig. De fusie is dan wel geslaagd, maar niet alle grensoverschrijdende projecten kunnen door de haven worden getrokken." zaterdag 21 juli 2018 GO Fusiehaven plots grote meneer De haven van Vlissingen die voor North Sea Port de springplank voor de bouw van windparken op zee is geworden. Op de voorgrond VDS Staalbouw, daarachter de BOW Ter minal, waar draagconstructies voor het East Angline One-windproject boven alles en iedereen uittorenen. FOTO MARCELLE DAVIDSE Frank Balkenende Zijn jullie Zeeuwen en Vlamin gen al een beetje van elkaar gaan houden? Er is hard gewerkt om de fusie tot stand te brengen. Je ziet nu dat het havenbedrijf een vlie gende start maakt. De groeicij fers zijn fraai: 11 procent in de zeeoverslag. Brengt de fusie wat jullie hadden verwacht? Nederland, Vlaanderen en de Europese Unie willen dat het fu siehavenbedrijf een succes wordt. Gaan er deuren sneller open en worden dossiers vlotter behandeld? Dus de fusie zorgt ervoor dat majeure projecten in een stroomversnelling komen? De algemeen directeu ren Jan Lagasse (links) en Daan Schalck van North Sea Port. foto angela verdam - Daan Schalck, North Sea Port North Sea Port wil een duur zame haven worden. Waar staat de haven internationaal? Is jullie ster ook internationaal gerezen door de fusie? Jaagt de fusie verdere samen werking tussen Vlaanderen en Nederland aan? Bijvoorbeeld als het gaat om de arbeidsmarkt. Ook in Vlaanderen schreeuwen werkgevers om personeel. Net als in Zeeland komt er nu ook een Vlaams arbeidspact.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 54