M 'Rampbrexit' komt steeds dichterbij 3 ANWB en andere hulpdiensten zien verdrievoudiging aantal pechgevallen bij het Hulpmiddelencentrum, actiefin het zuidwesten van Ne derland, schat dat in haar regio zo'n tien tot vijftien keer per dag iemand in de zomermaanden strandt. Vanwege het mooie weer dit jaar is dat al sinds begin juni het geval. Ze verwacht dat in sep tember de drukte weer afneemt. Overigens vermoedt ze dat enkele ouderen de hulpdienst misbrui ken: „Dan gaan ze expres op pad met een scootmobiel die gerepa reerd moet worden en bellen dan dat ze 'gestrand zijn', omdat ze niet willen wachten op een regu liere afspraak." Op jaarbasis verleent de ANWB zo'n 2000 keer per jaar pechhulp aan scootmobielers. Best veel, ge zien het aantal abonnees; circa 20.000 mensen. Overigens ligt het aantal automobilisten dat ze helpen met wekelijks 20.000 pechgevallen vele malen hoger. In Nederland rijden 350.000 scootmobiels rond. De verwach ting is dat, mede door de vergrij zing, dit oploopt naar 600.000 in 2030. Waarschijnlijk komt de toe name van de pechgevallen in de zomer doordat ouderen er meer op uit trekken. Scootmobielver- enigingen organiseren met mooi weer regelmatig toertochtjes. Hulpdiensten moeten door de hete zomer dagelijks gestrande ouderen met een kapotte scootmobiel van de weg plukken. De ANWB ziet een verdrievoudiging van het aantal meldingen, 'tot rond de honderd per week'. Ik ga meestal lekker om me heen kijken als ik op de hulpdienst moet wachten tijdens een tochtje net weer op weg was geholpen en dat binnen een kwartier iemand anders een lekke band kreeg. „De hulpdienst was gelukkig nog niet zo ver weg en kon rechtsomkeert maken." Mevrouw Kouwenberg rijdt sinds 2005 in een scootmobiel, 'vanwege twee kunstknieën'. Ze gebruikt haar wagentje intensief voor de krantenwijk die ze elke doordeweekse dag rijdt. Elke maandag tot en met vrijdag laadt ze rond drie uur NRC en AD Haagsche Courant in haar wagen tje en bezorgt vervolgens een uur lang de kranten in haar wijk. In mei kreeg ze twee keer pech op één dag. De eerste keer had ze een lekke band, de tweede keer was de motor kapot en kreeg ze een leenmobiel. „Mijn zoon en schoondochter hebben die mid dag de mensen hun krant be zorgd, want mijn tijdelijke mo biel ging maar 8 kilometer per uur. Dan zou de wijk me twee uur kosten in plaats van één. Ik ben die maandag daarop gelijk naar het servicepunt gereden om 'm te laten opvoeren." Kouwenberg houdt dus van een beetje tempo. Met toestemming van de gemeente rijdt haar wa gentje 3 kilometer harder dan de toegestane 12 kilometer per uur. Hoe ze haar tijd doorkomt met pech onderweg? „Ik ga meestal lekker om me heen kijken of van het zonnetje genieten als ik op de hulpdienst moet wachten. Ze zijn nooit geïrriteerd als ik weer bel en helpen me altijd binnen een uur." Misbruik Behalve de ANWB zijn ook an dere hulpdiensten actief om ou deren met pech onderweg te hel pen. Mariska Korevaar, werkzaam Bij de meeste pechgevallen gaat het om een lege accu of een lekke band. „Aan het begin van het jaar belden ongeveer dertig gestrande bestuurders per week", zegt woordvoerder Max van Tol van de ANWB. „Tijdens de lente steeg dat naar zo'n 55 en nu zijn het er wekelijks rond de honderd." Lies Kouwenberg (73), oud voorzitter van de opgeheven ver eniging ScootRangers Maassluis, had vorig jaar dertien keer een lekke band. „Waarschijnlijk door de dennennaalden op het cam pingpad. Die probeer ik wel te ontwijken, maar dat lukt niet al tijd. Het is ook wel eens gebeurd dat een van de verenigingsleden De Britse premier Theresa May legde gisteren een bom onder al ge maakte afspraken door plompver loren het Ierse grensakkoord weer onderuit te halen. Om te vermijden dat tussen Ierland en Noord-Ier- land weer een 'harde' grens met slagbomen en douanebeambten komt, kwamen de partijen eerder overeen dat er een handelsgrens door de Ierse Zee moet komen, dus tussen Noord-Ierland en de rest van het Verenigd Koninkrijk. May is onder druk van de hardli- ners in haar partij terug op haar 'on aanvaardbaar'. „Geen enkele pre mier", zo zei ze gisteren in Belfast, „zou een oplossing kunnen aan vaarden die de eenheid van het Ver enigd Koninkrijk bedreigt." Europees onderhandelaar Michel Barnier wilde gisteren niet veel woorden vuilmaken aan de opstel ling van May, maar hij last volgende week wel een aparte onderhande lingsronde over dit onderwerp in. Daarin blijft de Europese positie: de optie mag van tafel als de Britten op tijd met alternatieve voorstellen ko men die aanvaardbaar zijn voor de andere 27 lidstaten. Mays nieuwe toponderhandelaar Dominic Raab pleitte in Brussel voor 'een tempoversnelling' in de onderhandelingen. Toch maakte May ook duidelijk dat ze ervoor blijft kiezen om uitgangspunten die Brussel er al sinds de start van de onderhandelingen op nahoudt, staalhard te negeren. Een van die Brusselse uitgangs punten is dat het onmogelijk is om half, of voor een kwart of driekwart, lid van de EU te zijn. Het vrije ver keer van personen, goederen, dien sten en kapitaal is volgens Brussel ondeelbaar. Londen dus moet kie zen om die vier samen of geen van die vier te nemen. Als er over dertien weken geen akkoord ligt, gaan alle afspraken van tafel May wil wel een vrij goederenver keer, maar geen vrij dienstenver keer. Maar Europa gaat op het vlak van 'de vier vrijheden' (personen, goederen, diensten, kapitaal) geen concessies doen, zo waarschuwde Barnier. „Het is het VK dat besloten heeft om op te stappen. Ik zie wei nig redenen voor de EU om haar ei gen interne markt te verzwakken." Totaalakkoord Het risico neemt toe dat er over der tien weken - de deadline voor poli tieke overeenstemming - helemaal geen akkoord ligt. Dat betekent ook dat al wel gemaakte afspraken (over de rechten van EU-burgers in het VK en omgekeerd, over de grens tussen Ierland en Noord-Ierland en over de betaling, door de Britten, van een 'scheidingsbedrag' van rond de 50 miljard) weer van tafel zijn. Deze afspraken gelden alleen als er een totaalakkoord ligt. De economische schade bij een 'harde brexit' wordt geschat op r,5 procent minder groei in de EU en 4 procent minder groei in Ierland en het Verenigd Koninkrijk, zegt het IMF. zaterdag 21 juli 2018 GO Oudere met scootmobiel strandt vaker door de hitte Kijk op de site bij /video Lies (73) brengt in haar scootmobiel kranten rond - Lies Kouwenberg Virginia Groenendijk M Lies Kouwenberg bezorgt met haar scootmobiel de krant, foto arie kievit Maassluis Brussel en Londen koersen steeds harder af op een 'ramp brexit'. Die dreigt zowel het straks zelfstandige Verenigd Ko ninkrijk als de rest van de EU op te zadelen met een stevige eco nomische opdonder en chaos voor burgers en bedrijven. Frans Boogaard Brussel Theresa May, gisteren in Bel- fast. FOTO CHARLES MCQUILLAN/PHOTONEWS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3