M
'Rampbrexit' komt steeds dichterbij
3
ANWB en andere hulpdiensten zien verdrievoudiging aantal pechgevallen
bij het Hulpmiddelencentrum,
actiefin het zuidwesten van Ne
derland, schat dat in haar regio
zo'n tien tot vijftien keer per dag
iemand in de zomermaanden
strandt. Vanwege het mooie weer
dit jaar is dat al sinds begin juni
het geval. Ze verwacht dat in sep
tember de drukte weer afneemt.
Overigens vermoedt ze dat enkele
ouderen de hulpdienst misbrui
ken: „Dan gaan ze expres op pad
met een scootmobiel die gerepa
reerd moet worden en bellen dan
dat ze 'gestrand zijn', omdat ze
niet willen wachten op een regu
liere afspraak."
Op jaarbasis verleent de ANWB
zo'n 2000 keer per jaar pechhulp
aan scootmobielers. Best veel, ge
zien het aantal abonnees; circa
20.000 mensen. Overigens ligt
het aantal automobilisten dat ze
helpen met wekelijks 20.000
pechgevallen vele malen hoger.
In Nederland rijden 350.000
scootmobiels rond. De verwach
ting is dat, mede door de vergrij
zing, dit oploopt naar 600.000 in
2030. Waarschijnlijk komt de toe
name van de pechgevallen in de
zomer doordat ouderen er meer
op uit trekken. Scootmobielver-
enigingen organiseren met mooi
weer regelmatig toertochtjes.
Hulpdiensten moeten door de hete zomer
dagelijks gestrande ouderen met een kapotte
scootmobiel van de weg plukken. De ANWB ziet
een verdrievoudiging van het aantal meldingen,
'tot rond de honderd per week'.
Ik ga meestal
lekker om me
heen kijken
als ik op de
hulpdienst
moet wachten
tijdens een tochtje net weer op
weg was geholpen en dat binnen
een kwartier iemand anders een
lekke band kreeg. „De hulpdienst
was gelukkig nog niet zo ver weg
en kon rechtsomkeert maken."
Mevrouw Kouwenberg rijdt
sinds 2005 in een scootmobiel,
'vanwege twee kunstknieën'. Ze
gebruikt haar wagentje intensief
voor de krantenwijk die ze elke
doordeweekse dag rijdt. Elke
maandag tot en met vrijdag laadt
ze rond drie uur NRC en AD
Haagsche Courant in haar wagen
tje en bezorgt vervolgens een uur
lang de kranten in haar wijk.
In mei kreeg ze twee keer pech
op één dag. De eerste keer had ze
een lekke band, de tweede keer
was de motor kapot en kreeg ze
een leenmobiel. „Mijn zoon en
schoondochter hebben die mid
dag de mensen hun krant be
zorgd, want mijn tijdelijke mo
biel ging maar 8 kilometer per
uur. Dan zou de wijk me twee
uur kosten in plaats van één. Ik
ben die maandag daarop gelijk
naar het servicepunt gereden om
'm te laten opvoeren."
Kouwenberg houdt dus van een
beetje tempo. Met toestemming
van de gemeente rijdt haar wa
gentje 3 kilometer harder dan
de toegestane 12 kilometer per
uur.
Hoe ze haar tijd doorkomt met
pech onderweg? „Ik ga meestal
lekker om me heen kijken of van
het zonnetje genieten als ik op de
hulpdienst moet wachten. Ze zijn
nooit geïrriteerd als ik weer bel en
helpen me altijd binnen een uur."
Misbruik
Behalve de ANWB zijn ook an
dere hulpdiensten actief om ou
deren met pech onderweg te hel
pen. Mariska Korevaar, werkzaam
Bij de meeste pechgevallen gaat
het om een lege accu of een lekke
band. „Aan het begin van het jaar
belden ongeveer dertig gestrande
bestuurders per week", zegt
woordvoerder Max van Tol van de
ANWB. „Tijdens de lente steeg
dat naar zo'n 55 en nu zijn het er
wekelijks rond de honderd."
Lies Kouwenberg (73), oud
voorzitter van de opgeheven ver
eniging ScootRangers Maassluis,
had vorig jaar dertien keer een
lekke band. „Waarschijnlijk door
de dennennaalden op het cam
pingpad. Die probeer ik wel te
ontwijken, maar dat lukt niet al
tijd. Het is ook wel eens gebeurd
dat een van de verenigingsleden
De Britse premier Theresa May
legde gisteren een bom onder al ge
maakte afspraken door plompver
loren het Ierse grensakkoord weer
onderuit te halen. Om te vermijden
dat tussen Ierland en Noord-Ier-
land weer een 'harde' grens met
slagbomen en douanebeambten
komt, kwamen de partijen eerder
overeen dat er een handelsgrens
door de Ierse Zee moet komen, dus
tussen Noord-Ierland en de rest van
het Verenigd Koninkrijk.
May is onder druk van de hardli-
ners in haar partij terug op haar 'on
aanvaardbaar'. „Geen enkele pre
mier", zo zei ze gisteren in Belfast,
„zou een oplossing kunnen aan
vaarden die de eenheid van het Ver
enigd Koninkrijk bedreigt."
Europees onderhandelaar Michel
Barnier wilde gisteren niet veel
woorden vuilmaken aan de opstel
ling van May, maar hij last volgende
week wel een aparte onderhande
lingsronde over dit onderwerp in.
Daarin blijft de Europese positie: de
optie mag van tafel als de Britten op
tijd met alternatieve voorstellen ko
men die aanvaardbaar zijn voor de
andere 27 lidstaten.
Mays nieuwe toponderhandelaar
Dominic Raab pleitte in Brussel
voor 'een tempoversnelling' in de
onderhandelingen. Toch maakte
May ook duidelijk dat ze ervoor
blijft kiezen om uitgangspunten
die Brussel er al sinds de start van
de onderhandelingen op nahoudt,
staalhard te negeren.
Een van die Brusselse uitgangs
punten is dat het onmogelijk is om
half, of voor een kwart of driekwart,
lid van de EU te zijn. Het vrije ver
keer van personen, goederen, dien
sten en kapitaal is volgens Brussel
ondeelbaar. Londen dus moet kie
zen om die vier samen of geen van
die vier te nemen.
Als er over dertien
weken geen akkoord
ligt, gaan alle
afspraken van tafel
May wil wel een vrij goederenver
keer, maar geen vrij dienstenver
keer. Maar Europa gaat op het vlak
van 'de vier vrijheden' (personen,
goederen, diensten, kapitaal) geen
concessies doen, zo waarschuwde
Barnier. „Het is het VK dat besloten
heeft om op te stappen. Ik zie wei
nig redenen voor de EU om haar ei
gen interne markt te verzwakken."
Totaalakkoord
Het risico neemt toe dat er over der
tien weken - de deadline voor poli
tieke overeenstemming - helemaal
geen akkoord ligt. Dat betekent ook
dat al wel gemaakte afspraken (over
de rechten van EU-burgers in het
VK en omgekeerd, over de grens
tussen Ierland en Noord-Ierland en
over de betaling, door de Britten,
van een 'scheidingsbedrag' van
rond de 50 miljard) weer van tafel
zijn. Deze afspraken gelden alleen
als er een totaalakkoord ligt.
De economische schade bij een
'harde brexit' wordt geschat op r,5
procent minder groei in de EU en 4
procent minder groei in Ierland en
het Verenigd Koninkrijk, zegt het
IMF.
zaterdag 21 juli 2018
GO
Oudere met scootmobiel
strandt vaker door de hitte
Kijk op de site bij /video
Lies (73) brengt in haar
scootmobiel kranten rond
- Lies Kouwenberg
Virginia Groenendijk
M Lies Kouwenberg
bezorgt met haar
scootmobiel de
krant, foto arie kievit
Maassluis
Brussel en Londen koersen
steeds harder af op een 'ramp
brexit'. Die dreigt zowel het
straks zelfstandige Verenigd Ko
ninkrijk als de rest van de EU op
te zadelen met een stevige eco
nomische opdonder en chaos
voor burgers en bedrijven.
Frans Boogaard
Brussel
Theresa May, gisteren in Bel-
fast. FOTO CHARLES MCQUILLAN/PHOTONEWS