arisch
31
De slimste fans
GT: Smachtte ik, zeker na al die WK-heisa, ge
woon naar de terugkeer van mijn favoriete tv-
spelletje? Of was dit inderdaad een Slimste
Mens-week om je vingers bij af te likken? Een
acteur (Cas Jansen) die vakgenoten Harrison
Ford en Bruce Lee niet herkent, een kandidate
(Anne Fleur Dekker) die tussen de opnames
door gewond raakt en gehandicapt de volgende
ronde speelt, een wilde mix van vragen, be
roepschagrijn Maarten van Rossem die Jaap de
Hoop Scheffer en Ivo Opstelten imiteert... Ver
geet ik nog iets?
AvE: Een cabaretier, Lonneke Dort, die de hele
week in de uitzending zat, maar om wie ik niet
één keer heb kunnen lachen! De humor kwam
van anderen en niet alleen van Maarten. Ik
denk dat jij wel weet wie ik bedoel als ik zeg:
Danny Blind - Pia Dijkstra - Koekiemonster?
GT: PETE PHILLY!
Over Ranking the Stars: „Wat
een waardeloos, lullig, pijnlijk
kloteprogramma is dat zeg!"
AvE: Pete Philly, voor mij de winnaar van de
week. Wat weet je van Texel? „Eb en vloed, je
kunt er wadden..." Hilarische antwoorden en
het leek hem helemaal niet uit te maken dat hij
al voortijdig door zijn tijd heen was. En hij had
zelfkennis: „Ik ben hier superslecht in!"
GT: Je vergeet mijn favoriete moment, nu al
een moderne Slimsteklassieker. De beste man
veert op als hem naar Kendrick Lamar wordt
gevraagd ('jee, ik ben óók een rapper...inkop-
pertje!'), geeft alsnog alleen maar foute ant
woorden, uit vervolgens zijn frustratie door
'damn' te roepen en... 'tinggg', dat bleek een
goed antwoord! Gefeliciteerd Braboneger (edi
tie van vorige zomer), je bent niet langer De
domste mens. Wel genoten van Petes verhaal
dat hij ooit zijn geld verdiende door in een
Bloemendaalse kliniek wc's voor bolletjesslik
kers schoon te maken.
Ik heb de indruk dat ik niet
gevraagd ga worden als
porno-acteur
AvE: Heb jij ook zo zitten roepen naar de tv
toen Marijn de Vries er in de finale uit ging? Je
verwacht bij een oud-sportster toch ook wat
spelinzicht? Zij was steeds de betere, maar door
haar belabberde tactiek leed ze toch een neder
laag. Pijnlijk! Hoe kan het dat kandidaten nog
steeds niet in de gaten hebben dat ze aan het
eind van de finale pas moeten passen als ze
minder seconden over hebben dan hun tegen
stander?
GT: Heel simpel: omdat het niet 'de slimste
mensen' zijn. Voor wie daar stoer gaat zitten
met het idee dat feitenkennis voldoende is, zeg
ik: hoogmoed komt voor de val. En zo kan het
dus zijn dat de door jou eerder geprezen comé
dienne Lonneke de finale wint, ondanks haar
bewering dat Tunesië in Oost-Europa ligt. Ik
heb nog een puntje van kritiek, maar dat be
waar ik voor volgende week.
loopt een druk café binnen'. In de
praktijk heb je maar geld voor zes
kroegfiguranten."
Afgelopen week werd bekend dat
de huidige zenderbaas van NPO 3,
Suzanne Kunzeler, per september
aan de slag gaat als eerste 'Genrecoör
dinator Drama'. Om volgens haar 'de
krachten te bundelen zodat de pu
blieke omroep met zijn dramapro
ducties een toonaangevende rol blijft
spelen tussen grote buitenlandse
aanbieders'. En dat onder het motto:
'minder series, met meer afleverin
gen en van nog hogere kwaliteit'.
Het sluit een beetje aan op het plei
dooi van Hoofd Drama Marina Blok
van de NTR (A'dam -E.V.A., Hollands
Hoop), eerder in deze krant, dat de
publieke omroep nu te veel drama
produceert, met gevolg dat het 'de
kwaliteit niet altijd ten goede komt'.
„Misschien heeft Marina wel gelijk
en is er te veel versnippering", zegt
Robert Kievit. „Maar ik vind het voor
de diversiteit wel goed dat hier veel
wordt gemaakt. Bij de publieke om
roep moet ook de ruimte zijn om te
leren, te groeien en uit te proberen.
De Luizenmoeder (de AVROTROS-
kijkcijferhit van eerder dit jaar, red.)
is ook niet duur. Dat zie je er ook wel
vanaf, maar daar draait het meer om -
het overigens geweldige - script en
spel."
Franky Ribbens is de schrijver van
onder meer de zwartkomische thril
lerreeks Hollands Hoop (waarvan sei
zoen 3 nu in de maak is). „Iedereen
wijst altijd op het Scandinavische
model waar series als Borgen en The
Bridge uit voortkwamen. Ze hebben
daar sowieso véél meer geld. Maar het
wordt altijd gemaakt door een selec
tief clubje mensen. In Nederland
Lokaal drama kan ook
interessant zijn voor
het buitenland. The
Bridge en Casa de
Papel wordt toch ook
overal gezien?
hebben we veel andersoortig drama
dat daar nooit gemaakt wordt."
Moet je eigenlijk überhaupt wel
willen opboksen tegen de constant
nieuwe series uitspugende giganten
als Netflix en HBO? „Drama met
drama bevechten? Ik denk van wel",
aldus Franky Ribbens. Het is sowieso
belangrijk dat Nederlands drama ge
maakt blijft worden, omdat het altijd
een reflectie is van de samenleving."
En Frank Ketelaar: „Het is ook cul
tuurbehoud. Er zijn mensen die den
ken dat ons rechtssysteem een jury
kent, omdat ze alleen maar Ameri
kaanse series zien."
Ketelaar, schrijver van KLEM met
onder anderen Barry Atsma en Geor-
gina Verbaan (BNNVARA brengt sei
zoen 2 vanaf 13 september op de buis)
voelt wel de druk om iets te maken
dat zich kan meten aan het niveau
van over de grens. „Zeker! Ik zie om
me heen zoveel goeds. Tegelijk wil je
dat KLEM een serie is die daar niet
wordt verzonnen. En in de VS zie je
vaak dat er binnen een minuut een
auto in de prak moet worden gere
den. Wij durven voor een verhaal
meer tijd uit te trekken."
Robert Kievit is zich bewust van
de dreigende bezuinigingsslag die de
NPO moet doorvoeren. „Daarom wil
ik niet te veel zeuren om geld, maar
we hebben met hangen en wurgen
net een kwaliteitsstandaard bereikt
waarmee we ons kunnen meten aan
het buitenland. Dus het budget moet
nu echt niet minder worden. Voor
een welvarend land met een relatief
goedkope publieke omroep zijn we
wel heel schraal bezig en zitten we
op de ondergrens van wat nodig is
om drama van kwaliteit te
maken, terwijl iedereen blij wordt
van dramaseries."
Korte lijntjes
Het is een van de redenen dat hij
straks aan het hoofd staat van een in
tern productiehuis binnen omroep
BNNVARA. „Door het meer zelf te
doen, zie je ook meer van het budget
terug op het scherm. De lijntjes zijn
korter. Maar we blijven ook met an
dere producenten samenwerken
hoor, we zijn een publieke omroep
en geen bv."
Volgens Hollands Hoop-scenarist
Franky Ribbens moet juist meer met
het buitenland worden samenge
werkt. „Dus al vanaf het begin laten
meefmancieren. Lokaal drama kan
ook interessant zijn voor het buiten
land. Het Scandinavisch gesproken
The Bridge en het Spaanse Casa de Pa-
pel (Netflix) wordt toch ook overal
gezien? En op die manier vloeit ook
weer geld naar ons terug. Dat lijkt me
beter dan zoveel mogelijk series uit
één budget zien te persen."
zaterdag 21 juli 2018
Geen zomer zonder het olijke seniorenduo Philip en
Maarten op NPO 2. Fans Gudo Tienhooven en
Alexander van Eenennaam slaan geen aflevering over.
Elke zaterdag blikken zij terug op De slimste mens.
44
—Franky Ribbens, scenarist
M Van linksboven
af met de klok
mee: KLEM, Hol
lands Hoop, Ik
weet wie je bent
en Betrayal. fotos
PIEF WEYMAN, BNNVARA.
ELMERVANDERMAREL,
ABC