arisch 31 De slimste fans GT: Smachtte ik, zeker na al die WK-heisa, ge woon naar de terugkeer van mijn favoriete tv- spelletje? Of was dit inderdaad een Slimste Mens-week om je vingers bij af te likken? Een acteur (Cas Jansen) die vakgenoten Harrison Ford en Bruce Lee niet herkent, een kandidate (Anne Fleur Dekker) die tussen de opnames door gewond raakt en gehandicapt de volgende ronde speelt, een wilde mix van vragen, be roepschagrijn Maarten van Rossem die Jaap de Hoop Scheffer en Ivo Opstelten imiteert... Ver geet ik nog iets? AvE: Een cabaretier, Lonneke Dort, die de hele week in de uitzending zat, maar om wie ik niet één keer heb kunnen lachen! De humor kwam van anderen en niet alleen van Maarten. Ik denk dat jij wel weet wie ik bedoel als ik zeg: Danny Blind - Pia Dijkstra - Koekiemonster? GT: PETE PHILLY! Over Ranking the Stars: „Wat een waardeloos, lullig, pijnlijk kloteprogramma is dat zeg!" AvE: Pete Philly, voor mij de winnaar van de week. Wat weet je van Texel? „Eb en vloed, je kunt er wadden..." Hilarische antwoorden en het leek hem helemaal niet uit te maken dat hij al voortijdig door zijn tijd heen was. En hij had zelfkennis: „Ik ben hier superslecht in!" GT: Je vergeet mijn favoriete moment, nu al een moderne Slimsteklassieker. De beste man veert op als hem naar Kendrick Lamar wordt gevraagd ('jee, ik ben óók een rapper...inkop- pertje!'), geeft alsnog alleen maar foute ant woorden, uit vervolgens zijn frustratie door 'damn' te roepen en... 'tinggg', dat bleek een goed antwoord! Gefeliciteerd Braboneger (edi tie van vorige zomer), je bent niet langer De domste mens. Wel genoten van Petes verhaal dat hij ooit zijn geld verdiende door in een Bloemendaalse kliniek wc's voor bolletjesslik kers schoon te maken. Ik heb de indruk dat ik niet gevraagd ga worden als porno-acteur AvE: Heb jij ook zo zitten roepen naar de tv toen Marijn de Vries er in de finale uit ging? Je verwacht bij een oud-sportster toch ook wat spelinzicht? Zij was steeds de betere, maar door haar belabberde tactiek leed ze toch een neder laag. Pijnlijk! Hoe kan het dat kandidaten nog steeds niet in de gaten hebben dat ze aan het eind van de finale pas moeten passen als ze minder seconden over hebben dan hun tegen stander? GT: Heel simpel: omdat het niet 'de slimste mensen' zijn. Voor wie daar stoer gaat zitten met het idee dat feitenkennis voldoende is, zeg ik: hoogmoed komt voor de val. En zo kan het dus zijn dat de door jou eerder geprezen comé dienne Lonneke de finale wint, ondanks haar bewering dat Tunesië in Oost-Europa ligt. Ik heb nog een puntje van kritiek, maar dat be waar ik voor volgende week. loopt een druk café binnen'. In de praktijk heb je maar geld voor zes kroegfiguranten." Afgelopen week werd bekend dat de huidige zenderbaas van NPO 3, Suzanne Kunzeler, per september aan de slag gaat als eerste 'Genrecoör dinator Drama'. Om volgens haar 'de krachten te bundelen zodat de pu blieke omroep met zijn dramapro ducties een toonaangevende rol blijft spelen tussen grote buitenlandse aanbieders'. En dat onder het motto: 'minder series, met meer afleverin gen en van nog hogere kwaliteit'. Het sluit een beetje aan op het plei dooi van Hoofd Drama Marina Blok van de NTR (A'dam -E.V.A., Hollands Hoop), eerder in deze krant, dat de publieke omroep nu te veel drama produceert, met gevolg dat het 'de kwaliteit niet altijd ten goede komt'. „Misschien heeft Marina wel gelijk en is er te veel versnippering", zegt Robert Kievit. „Maar ik vind het voor de diversiteit wel goed dat hier veel wordt gemaakt. Bij de publieke om roep moet ook de ruimte zijn om te leren, te groeien en uit te proberen. De Luizenmoeder (de AVROTROS- kijkcijferhit van eerder dit jaar, red.) is ook niet duur. Dat zie je er ook wel vanaf, maar daar draait het meer om - het overigens geweldige - script en spel." Franky Ribbens is de schrijver van onder meer de zwartkomische thril lerreeks Hollands Hoop (waarvan sei zoen 3 nu in de maak is). „Iedereen wijst altijd op het Scandinavische model waar series als Borgen en The Bridge uit voortkwamen. Ze hebben daar sowieso véél meer geld. Maar het wordt altijd gemaakt door een selec tief clubje mensen. In Nederland Lokaal drama kan ook interessant zijn voor het buitenland. The Bridge en Casa de Papel wordt toch ook overal gezien? hebben we veel andersoortig drama dat daar nooit gemaakt wordt." Moet je eigenlijk überhaupt wel willen opboksen tegen de constant nieuwe series uitspugende giganten als Netflix en HBO? „Drama met drama bevechten? Ik denk van wel", aldus Franky Ribbens. Het is sowieso belangrijk dat Nederlands drama ge maakt blijft worden, omdat het altijd een reflectie is van de samenleving." En Frank Ketelaar: „Het is ook cul tuurbehoud. Er zijn mensen die den ken dat ons rechtssysteem een jury kent, omdat ze alleen maar Ameri kaanse series zien." Ketelaar, schrijver van KLEM met onder anderen Barry Atsma en Geor- gina Verbaan (BNNVARA brengt sei zoen 2 vanaf 13 september op de buis) voelt wel de druk om iets te maken dat zich kan meten aan het niveau van over de grens. „Zeker! Ik zie om me heen zoveel goeds. Tegelijk wil je dat KLEM een serie is die daar niet wordt verzonnen. En in de VS zie je vaak dat er binnen een minuut een auto in de prak moet worden gere den. Wij durven voor een verhaal meer tijd uit te trekken." Robert Kievit is zich bewust van de dreigende bezuinigingsslag die de NPO moet doorvoeren. „Daarom wil ik niet te veel zeuren om geld, maar we hebben met hangen en wurgen net een kwaliteitsstandaard bereikt waarmee we ons kunnen meten aan het buitenland. Dus het budget moet nu echt niet minder worden. Voor een welvarend land met een relatief goedkope publieke omroep zijn we wel heel schraal bezig en zitten we op de ondergrens van wat nodig is om drama van kwaliteit te maken, terwijl iedereen blij wordt van dramaseries." Korte lijntjes Het is een van de redenen dat hij straks aan het hoofd staat van een in tern productiehuis binnen omroep BNNVARA. „Door het meer zelf te doen, zie je ook meer van het budget terug op het scherm. De lijntjes zijn korter. Maar we blijven ook met an dere producenten samenwerken hoor, we zijn een publieke omroep en geen bv." Volgens Hollands Hoop-scenarist Franky Ribbens moet juist meer met het buitenland worden samenge werkt. „Dus al vanaf het begin laten meefmancieren. Lokaal drama kan ook interessant zijn voor het buiten land. Het Scandinavisch gesproken The Bridge en het Spaanse Casa de Pa- pel (Netflix) wordt toch ook overal gezien? En op die manier vloeit ook weer geld naar ons terug. Dat lijkt me beter dan zoveel mogelijk series uit één budget zien te persen." zaterdag 21 juli 2018 Geen zomer zonder het olijke seniorenduo Philip en Maarten op NPO 2. Fans Gudo Tienhooven en Alexander van Eenennaam slaan geen aflevering over. Elke zaterdag blikken zij terug op De slimste mens. 44 —Franky Ribbens, scenarist M Van linksboven af met de klok mee: KLEM, Hol lands Hoop, Ik weet wie je bent en Betrayal. fotos PIEF WEYMAN, BNNVARA. ELMERVANDERMAREL, ABC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 31