k
unweV>
Smurfen kosten
Nibali zijn Tour
23
en verstopt zich nooit voor de pers en het wielerpubliek
Voorspelling:
Mollema blijft bij Trek
Sagan
2. Bauke
Mollema
1. Thomas
DeGendt
3.Pierre
Rolland
Etappe 14 Vandaag
Etappe 15 Morgen
El
voor veel journalisten moeilijk be
naderbaar, alleen al omdat ze in
interviews vasthouden aan Spaans
en Italiaans. Dumoulin praat ei
genlijk alleen in zijn moerstaal als
de situatie het toelaat. Zodra ook
buitenlandse media om hem heen
staan, schakelt hij moeiteloos naar
standje 'internationaal'.
Even terug naar zijn eerste
woorden bovenop Alpe d'Huez.
„Dit was écht een kans en ik heb
het verkloot. Tweede, wat heb je
daar nou aan?" Het tekent de win
naar in Dumoulin. Bij de ploegen-
presentatie voor de Tourstart nam
hij meteen het woord. Even iets
rechtzetten. Zijn team had deze
Tour, waar hij voor het eerst voor
het klassement rijdt, een experi
ment genoemd. Een leerschool.
Dumoulin verwees dat typische
pr-praatje ten overstaan van zijn
baas Iwan Spekenbrink resoluut
naar de prullenbak. Hij wil preste
ren. Niets meer en niets minder.
Hij de enige en absolute kop
man bij Sunweb. Dus is hij opge
togen na de geoliede ploegentijd
rit. Tijdwinst. Is hij gefrustreerd
na zijn materiaalpech in Bretagne.
Tijdverlies. En baalt hij dat de
etappe naar Roubaix geen echte
veldslag is geworden. Status quo is
niet wat hij wil. Dumoulin zoekt
in de eerste twee weken constant
naar kansen om vooral Thomas en
Froome onder druk te zetten.
Vol overgave
Met het koersinzicht, instinct en
de wil om aan te vallen. Op een
manier zoals geen enkele Neder
landse klassementsrenner ooit
eerder heeft gedaan. Hij kent zijn
lichaam door en door, voelt exact
wanneer en hoe lang hij zijn
maximaal vermogen kan trappen.
Dumoulin durft aan te vallen, om
dat hij niet bang is om te verliezen.
Sterker nog: als hij verliest, zie de
laatste Giro, dan doet hij dat strij
dend en vol overgave waardoor hij
ook een beetje wint.
In een tijd waarin een geletrui
drager soms na drie vragen op
stapt of op rustdagen de pers niet
te woord staat. Een tijd waarin
renners zich verschuilen achter
zonnebrillen zo groot als badka-
merspiegels. Een tijd waarin wiel
rennen over de hele wereld wordt
uitgezonden. In een tijd waarin ie
dereen gevangen zit in de wurg
greep van Sky. In die tijd laat Du
moulin zien dat het anders kan.
Een verademing. De ster waar het
wielrennen anno 2018 behoefte
aan heeft.
i Zodra de buitenlandse pers
om hem heen staat, schakelt hij
naar standje 'internationaal'
Column
THIJS ZONNEVELD
DNS. Did not start. Vincenzo Nibali zat giste
ren niet meer op zijn fiets in het peloton,
maar op het vliegtuig naar huis met een gebroken
rugwervel. Dag vierde plek. Dag Tour.
De reden: een paar smurfen. Of beter gezegd: een
paar smurfen, een stel halvegaren met rookbom
men, een motoragent, een man die een foto wilde
maken op twintig centimeter van de kinnebak van
Nibali, de Tourorganisatie en de UCI.
Iedereen wist dat het fout zou gaan op Alpe
d'Huez. En het ging fout. Chris Froome kwam er
nog genadig vanaf. Hij kreeg een duw van een de
biel, maar kon op zijn fiets blijven zitten. Nibali
had dat geluk niet. Rookgordijn, publiek te dicht
bij, bandje van een camera om zijn stuur - en bam,
einde Tour. Stel je voor dat er publiek op het veld
komt bij een Champions League-wedstrijd en dat
Cristiano Ronaldo daardoor zijn been breekt. Dan
ligt er de volgende dag - terecht - een miljoenen
claim bij de betreffende fan én de beveiliging.
Alpe d'Huez oprijden in de Tour is vragen om pro
blemen. Een deel van het publiek komt er vooral
om carnaval te vieren. Om mee te rennen met de
renners in een poging om op tv te komen. Om
wild te kamperen, Anton Aus Tirol mee te blèren en
er een teringzooi achter te laten. (Ter info: vier uur
na de finish waren alle bochten opgeruimd, be
halve Bocht Zeven.)
De Tourorganisatie dacht
het dit jaar op te lossen
door een paar maatregelen
te nemen voor Bocht Ze
ven. Een stel beveiligings
mannetjes, twee Neder
landse agenten, toezicht op
de alcoholinname en tou
wen om het publiek naar
achteren te dringen. Hart
stikke fijn, maar er zijn op
de Alpe nog twintig andere
bochten. En daarvoor was
niets geregeld.
Het zou zoveel simpeler
kunnen. Dranghekken van beneden tot boven, vijf
euro entree om de extra kosten te be
talen. Of tien, kunnen er ook nog
her en der grote schermen worden
geplaatst. Kan iedereen de koers
volgen én kunnen de renners vei
lig naar boven.
En als dat niet lukt, stel ik voor
om volgend jaar de aankomst op
Alpe d'Huez weer gewoon
op dezelfde manier te or
ganiseren. Aankomst
bergop, alle carnavals
vierders lekker laten
komen en zoveel la
ten zuipen als ze
willen. En dan de
dag van tevoren
aankondigen dat de
finish een berg ver
derop ligt. Renners
blij, de echte fans blij.
En het bezopen carna
valsvolk?
Die merken toch niet dat
er geen renner voorbij komt.
Hekken van
beneden tot
boven en vijf
euro entree
voor de extra
kosten
zaterdag 21 juli 2018
Peter Sagan kwam
gisteren op elf ritze-
ges in de Tour. Hij is
de 25ste renner die
dat presteert.
Met een col van de 1ste categorie in de slotfase geen sprintersbal.
1 - y 1
Trek-Segafredo heeft onverminderd veel
vertrouwen in Bauke Mollema (31). De Neder
lander staat op het punt om zijn contract met
de ploeg met twee jaar te verlengen. Mollema
won bij Trek onder meer een Touretappe.
verademing
WOKü
FRANKRIJK
Mende
188 km
Vallon-
Pont-d'Arc
51 km
Bessèges St-Paul-
90 km Trois-
Le Pont-de-
Montvert
128 km
Génoihac Chateaux
10 km 109 km
Mende1030m
Croix
Neuv
1055m
Pont sans
Grand
Eau 1084m
Chataigmer
Croix de
Berthel
1088m
CO (J
St-Affrique 26
FRANKRIJK
181,5 km
Millau
Lacaune-les-
Bains 71 km
Mazamet s
122 km Pic de Nore
140 km
Carcassonne
Nore 1205m
55 Luzengon Sié928m
538m
0 km 181,5 km
@thijszonneveld
Er stonden drie letters achter zijn naam.