Scherpere afspraken over scholenfusie 9 KAMPIOEN HEFTRUCK Heftrucks besturen: niemand in ons land die het beter doet dan Yersekenaar Tonny Koster (43). Eind september is de Nederlands kampioen misschien wel de beste van de wereld. Dan neemt hij het in Duitsland op tegen de wereldtop. Tonny, werkzaam als heftruckchauffeur bij Scelta Products in Kruiningen, doet nu zes jaar mee aan de Linde heftruckcup, het officiële kampioenschap voor heftruck chauffeurs. Helemaal nieuw is de titel voor hem niet meer. In 2016 werd hij voor het eerst Nederlands kampioen. Twee jaar later flikte hij het kunstje nog eens. Met als resultaat dat Tonny voor de tweede keer deelneemt aan de internationale heftruckcup, die 20 en 21 september plaatsvindt in Aschaffenburg in Duitsland. Daar neemt hij het, met nog twee Ne derlanders, op tegen een nog on bekend aantal deelnemers. Twee jaar geleden schopte Tonny het in diezelfde plaats tot een tiende plek. Dit jaar wil hij het beter doen. Toch is hij er niet tot het uiterste op gebrand om in de top drie te eindigen. Aan extra training doet hij naast zijn baan als heftruck chauffeur ook niet. Tonny blijft vooral nuchter. Ziet de wedstrijd als een leuk spelletje, waar hij toe vallig heel goed in is. En misschien is dat wel zijn geheim: rustig blij ven. Ook als alle ogen op hem zijn gericht. „Als ik bezig ben, sluit ik me daar volledig voor af." Besef komt achteraf Dat hij dit jaar Nederlands kampi oen is geworden, kan hij soms nog niet bevatten. „Als ik die andere gasten over het parcours zie gaan, denk ik: die zijn snel, die zijn pre- De concurrentie is groot. Je hebt gasten die constant trainen. Zo ben ik niet des." Toch was de Yersekenaar 14 seconden sneller dan zijn tegen stander. „Als je zeifin actie bent, heb je niet door hoe het gaat. Dat besef komt past achteraf." Een gat zo groot als op het NK gaat het op het WK niet worden. „De concurrentie is groot. Je hebt gasten die constant trainen. Die er alles aan doen om de beste te zijn. Zo ben ik niet. Ik wil er vooral ple zier in hebben." Samen met zijn vrouw reist hij eind september af naar Duitsland, en daar kijkt hij nu al naar uit. Kwestie van geluk Wat hij daar precies moet doen weet Tonny niet. „We krijgen pas op het laatste moment door welk spel we spelen. Dan moet je den ken aan basketbal of voetbal met de heftruck. Of woorden leggen. Dat hebben we ook gedaan. Het gaat altijd om snelheid en precisie. En daar ben ik kennelijk goed in. Aan de andere kant is het ook een kwestie van geluk hebben." Voorlopig blijft hij producten la den en lossen bij Scelta Products, het bedrijf waar hij nu vier jaar werkt. Het bedrijf maakt in de ves tiging in Kruiningen diepgevroren uienringen. En bloemkoolfrietjes. Tonny zorgt in dat proces voor de bevoorrading. Zowel op de pro ductielijn als van de vrachtwa gens. „Vanaf m'n zestiende zit ik op de heftruck. Ik zou niet anders willen." De algemene toegankelijkheid van de school waarin het Zeldenrust- Steelantcollege (christelijk) en De Rede (openbaar) samengaan, was al gewaarborgd in eerdere afspraken. VOS/ABB vond die niet duidelijk genoeg en dreigde met een kort ge ding tegen de gemeente Terneuzen. Onder die dreiging zijn in onder ling overleg de puntjes op de 'i' ge zet. Toegankelijkheid De kern van de gisteren bekendge maakte overeenkomst staat in één lange zin: 'De fusieschool biedt ac tief pluriform onderwijs en waar borgt nadrukkelijk algemene toe gankelijkheid voor leerlingen en personeel'. Een belangrijk onderdeel van de overeenkomst is ook dat de ge meente Terneuzen hier uitdrukke lijker toezicht op gaat houden. Dat moet nog uitgewerkt worden. De Terneuzense raad krijgt hierover voor 1 november een voorstel ge presenteerd. De fusieschool in Terneuzen houdt een algemeen christelijk ka- Veel wat in de overeenkomst is geregeld, zat al in de pijplijn rakter, waarmee het openbaar on derwijs verdwijnt. Dat was tegen de zin van VOS/ABB, maar de be langenorganisatie heeft wel voor el kaar gekregen dat de algemene toe gankelijkheid van de school nog meer is verzekerd. VOS/ABB is er ook in geslaagd de toezichthou dende taak van de gemeente hierop te versterken, wat de gemeenteraad van Terneuzen eerder niet lukte. De druk was ook groot. Het water stond met name het Zwin College in Oostburg aan de lippen. En in Terneuzen was alleen een fusie mogelijk, als het grotere, christe lijke Zeldenrust-Steelantcollege te gemoet zou worden gekomen. Tevreden Burgemeester Jan Lonink, die met onderwijswethouder Sonja Suij de besprekingen met VOS/ABB voerde, is tevreden over het bereikte resultaat. „Het is een goede zaak dat VOS/ABB hiervoor heeft gestreden. De belangenorganisatie wilde de fusie eerst uitstellen, maar dat was ons een brug te ver. Met de gesloten overeenkomst kan nu iedereen ver der." Dirck van Bennekom, bestuur der van de Stichting Voortgezet On derwij s Zeeuws-Vlaanderen waar onder alle Zeeuws-Vlaamse mid delbare scholen komen te vallen, is dat met Lonink eens. Veel wat in de overeenkomst is geregeld, zat al in de pijplijn, stelt hij, maar is hiermee extra bevestigd. „We kunnen nu sa men verder werken aan toekomst- bestendig voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen." De fusie zal officieel 1 augustus plaatsvinden. donderdag 19 juli 2018 'Het gaat om snelheid en precisie' Timo van de Kasteele Kruiningen - Tonny Koster Een nieuwe middelbare school in Terneuzen waar iedere leer ling en docent welkom is. Dat is nog eens nadrukkelijker vast gelegd dankzij de dinsdag ge sloten overeenkomst tussen het nieuwe schoolbestuur, de ge meente Terneuzen en de lande lijke belangenorganisatie voor openbaar onderwijs VOS/ABB. Harmen van der Werf Terneuzen - Dirck van Bennekom, Stichting Voortgezet Onderwijs Zeeuws- Vlaanderen Scelta Products in Kruiningen heeft Nederlands kampioen heftrucks besturen Tonny Koster in haar personeelsbestand. Hij zorgt daar voor de bevoorrading van de productielijn en die van de vrachtwagens, foto mechteldjansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37