Scherpere afspraken over scholenfusie
9
KAMPIOEN HEFTRUCK
Heftrucks
besturen:
niemand in ons land
die het beter doet
dan Yersekenaar
Tonny Koster (43).
Eind september is
de Nederlands
kampioen
misschien wel de
beste van de
wereld. Dan neemt
hij het in Duitsland
op tegen de
wereldtop.
Tonny, werkzaam als
heftruckchauffeur bij
Scelta Products in
Kruiningen, doet nu
zes jaar mee aan de
Linde heftruckcup, het officiële
kampioenschap voor heftruck
chauffeurs. Helemaal nieuw is de
titel voor hem niet meer. In 2016
werd hij voor het eerst Nederlands
kampioen. Twee jaar later flikte hij
het kunstje nog eens.
Met als resultaat dat Tonny voor
de tweede keer deelneemt aan de
internationale heftruckcup, die 20
en 21 september plaatsvindt in
Aschaffenburg in Duitsland. Daar
neemt hij het, met nog twee Ne
derlanders, op tegen een nog on
bekend aantal deelnemers. Twee
jaar geleden schopte Tonny het in
diezelfde plaats tot een tiende
plek. Dit jaar wil hij het beter
doen.
Toch is hij er niet tot het uiterste
op gebrand om in de top drie te
eindigen. Aan extra training doet
hij naast zijn baan als heftruck
chauffeur ook niet. Tonny blijft
vooral nuchter. Ziet de wedstrijd
als een leuk spelletje, waar hij toe
vallig heel goed in is. En misschien
is dat wel zijn geheim: rustig blij
ven. Ook als alle ogen op hem zijn
gericht. „Als ik bezig ben, sluit ik
me daar volledig voor af."
Besef komt achteraf
Dat hij dit jaar Nederlands kampi
oen is geworden, kan hij soms nog
niet bevatten. „Als ik die andere
gasten over het parcours zie gaan,
denk ik: die zijn snel, die zijn pre-
De concurrentie is
groot. Je hebt gasten
die constant trainen.
Zo ben ik niet
des." Toch was de Yersekenaar 14
seconden sneller dan zijn tegen
stander. „Als je zeifin actie bent,
heb je niet door hoe het gaat. Dat
besef komt past achteraf."
Een gat zo groot als op het NK
gaat het op het WK niet worden.
„De concurrentie is groot. Je hebt
gasten die constant trainen. Die er
alles aan doen om de beste te zijn.
Zo ben ik niet. Ik wil er vooral ple
zier in hebben." Samen met zijn
vrouw reist hij eind september af
naar Duitsland, en daar kijkt hij nu
al naar uit.
Kwestie van geluk
Wat hij daar precies moet doen
weet Tonny niet. „We krijgen pas
op het laatste moment door welk
spel we spelen. Dan moet je den
ken aan basketbal of voetbal met
de heftruck. Of woorden leggen.
Dat hebben we ook gedaan. Het
gaat altijd om snelheid en precisie.
En daar ben ik kennelijk goed in.
Aan de andere kant is het ook een
kwestie van geluk hebben."
Voorlopig blijft hij producten la
den en lossen bij Scelta Products,
het bedrijf waar hij nu vier jaar
werkt. Het bedrijf maakt in de ves
tiging in Kruiningen diepgevroren
uienringen. En bloemkoolfrietjes.
Tonny zorgt in dat proces voor de
bevoorrading. Zowel op de pro
ductielijn als van de vrachtwa
gens. „Vanaf m'n zestiende zit ik
op de heftruck. Ik zou niet anders
willen."
De algemene toegankelijkheid van
de school waarin het Zeldenrust-
Steelantcollege (christelijk) en De
Rede (openbaar) samengaan, was al
gewaarborgd in eerdere afspraken.
VOS/ABB vond die niet duidelijk
genoeg en dreigde met een kort ge
ding tegen de gemeente Terneuzen.
Onder die dreiging zijn in onder
ling overleg de puntjes op de 'i' ge
zet.
Toegankelijkheid
De kern van de gisteren bekendge
maakte overeenkomst staat in één
lange zin: 'De fusieschool biedt ac
tief pluriform onderwijs en waar
borgt nadrukkelijk algemene toe
gankelijkheid voor leerlingen en
personeel'.
Een belangrijk onderdeel van de
overeenkomst is ook dat de ge
meente Terneuzen hier uitdrukke
lijker toezicht op gaat houden. Dat
moet nog uitgewerkt worden. De
Terneuzense raad krijgt hierover
voor 1 november een voorstel ge
presenteerd.
De fusieschool in Terneuzen
houdt een algemeen christelijk ka-
Veel wat in de
overeenkomst is
geregeld, zat al in de
pijplijn
rakter, waarmee het openbaar on
derwijs verdwijnt. Dat was tegen
de zin van VOS/ABB, maar de be
langenorganisatie heeft wel voor el
kaar gekregen dat de algemene toe
gankelijkheid van de school nog
meer is verzekerd. VOS/ABB is er
ook in geslaagd de toezichthou
dende taak van de gemeente hierop
te versterken, wat de gemeenteraad
van Terneuzen eerder niet lukte.
De druk was ook groot. Het water
stond met name het Zwin College
in Oostburg aan de lippen. En in
Terneuzen was alleen een fusie
mogelijk, als het grotere, christe
lijke Zeldenrust-Steelantcollege te
gemoet zou worden gekomen.
Tevreden
Burgemeester Jan Lonink, die met
onderwijswethouder Sonja Suij de
besprekingen met VOS/ABB
voerde, is tevreden over het bereikte
resultaat. „Het is een goede zaak dat
VOS/ABB hiervoor heeft gestreden.
De belangenorganisatie wilde de
fusie eerst uitstellen, maar dat was
ons een brug te ver. Met de gesloten
overeenkomst kan nu iedereen ver
der." Dirck van Bennekom, bestuur
der van de Stichting Voortgezet On
derwij s Zeeuws-Vlaanderen waar
onder alle Zeeuws-Vlaamse mid
delbare scholen komen te vallen, is
dat met Lonink eens. Veel wat in de
overeenkomst is geregeld, zat al in
de pijplijn, stelt hij, maar is hiermee
extra bevestigd. „We kunnen nu sa
men verder werken aan toekomst-
bestendig voortgezet onderwijs in
Zeeuws-Vlaanderen." De fusie zal
officieel 1 augustus plaatsvinden.
donderdag 19 juli 2018
'Het gaat om snelheid en precisie'
Timo van de Kasteele
Kruiningen
- Tonny Koster
Een nieuwe middelbare school
in Terneuzen waar iedere leer
ling en docent welkom is. Dat
is nog eens nadrukkelijker vast
gelegd dankzij de dinsdag ge
sloten overeenkomst tussen het
nieuwe schoolbestuur, de ge
meente Terneuzen en de lande
lijke belangenorganisatie voor
openbaar onderwijs VOS/ABB.
Harmen van der Werf
Terneuzen
- Dirck van Bennekom, Stichting
Voortgezet Onderwijs Zeeuws-
Vlaanderen
Scelta Products in Kruiningen heeft Nederlands kampioen heftrucks besturen Tonny Koster in haar personeelsbestand. Hij zorgt daar
voor de bevoorrading van de productielijn en die van de vrachtwagens, foto mechteldjansen