10 Aanleg metrolijn zorgde voor paniek in Amsterdamse straat Dit weekeinde wordt na 15 jaar bouwen de Amsterdamse Noord/Zuidlijn geopend. Terug naar waar het tien jaar geleden ernstig mis ging: de verzakte huizen op de Vijzelgracht. „Een geluid dat ik nooit eerder had gehoord." Hoe klinkt een huis in doods nood? Vraag het architect Wol- bert Vroom en hij kan het je pre cies vertellen. „Gekraak overal, vanuit de voegen van het huis. Het kreunde, het krijste. Ik zag niets, de barsten schoten niet door de muren, zo was het niet. Het huis verzakte 25 centimeter in twee uur tijd, op 10 september 2008. Beangstigend. Een geluid dat ik nooit eerder had gehoord." Het was een woensdag, nu net geen tien jaar geleden, en voor de toenmalige bewoners en gebrui kers van de huizen en kantoren op de Vijzelgracht werd die tiende september een dag die in hun geheugen gegrift staat. Het was de dag dat het faliekant mis ging met de Noord/Zuidlijn. Een van de twee dagen eigenlijk, want enkele maanden eerder was het ook al raak. Tijdens werkzaamheden ont stond een lek in de diepe wanden, waardoor water het station bin nenstroomde en de grond onder de huizen wegspoelde. De wonin gen verzakten, sommige dras tisch, en bewoners stonden van de ene minuut op de andere op straat; hun huizen waren onbe woonbaar verklaard. Vanwege het menselijke ver haal dat zich zo opdrong, zijn de verzakkingen symbool komen te staan voor de Noord/Zuidlijn. De gigantische kostenoverschrij din gen, het aanhoudende verschui ven van de opleverdatum: het is bijna abstract te noemen vergele ken bij het beeld van die histori sche huizen die alleen met de grootste moeite overeind konden worden gehouden. Ineens waren er gezinnen, mensen van vlees en bloed, voor wie hun woning op stel en sprong een gevaarlijke plek was geworden. Het was een bizarre ervaring, zegt Helena van Gelder, toen met haar man en drie kinderen bewo ner van nummer 10. „Het is je thüis en huizen blijven staan, toch? Ik heb de komst van de me tro op de voet gevolgd en had nooit verwacht dat ons stabiele pand een klap zou krijgen." „Aan paniek doe ik niet, zo werkt dat niet bij mij. Ik moest in actie komen, voor emoties zou la ter tijd zijn. Dus verzamelden we kinderen en katten. Hoe komen we de komende dagen door, schoot door mijn hoofd. De gitaar moest mee, ik heb de sportkle- ding voor de kinderen bij elkaar gegrist. Ik dacht direct: dit gaat even duren, de kinderen moeten er zo min mogelijk last van heb ben en hun vaste ritme volgen. Juist nu." Doodsbang Paniek was er wel bij Ad van Zwieten van nummer 24, of beter gezegd: bij diens echtgenote. Het stel had kantoor aan huis op de Vijzelgracht. „Ik werd gebeld door mijn vrouw die opgesloten zat in haar kantoor, het was al zo ver zakt dat de deur met geen moge lijkheid open te krijgen was. Ze was doodsbang. Ik zei: blijf zitten, ik kom er nü aan. Gelukkig wist ik de deur open te trappen en kon ik mijn vrouw ontzetten." Van Zwieten, bouwkundig ad viseur, had zich de periode voor afgaand aan die zwarte dag al ont popt als iemand die de vinger aan de pols hield: hij wist zijn weg tussen de bouwers en de werk zaamheden. Nadat hij zijn vrouw had be vrijd, rende hij naar het kantoor tje, even verderop. „Ik stormde binnen en zei dat het helemaal misging. De man die daar zat, had géén idee. Kan niet, zei hij, en wees naar een beeldschermpje waarop verzakkingen zichtbaar zouden moeten zijn. 'Er is niets aan de hand meneer.' Ik werd weggestuurd. Die man is later ontslagen." De plotse ontruiming heeft erin gehakt: het zou het startschot blijken voor een zwerftocht door de stad die soms jarenlang zou duren. Het begin bovendien van oeverloze overleggen over de fi nanciële afhandeling. Een aantal van hen zou nooit meer terugke ren. Zoals Van Zwieten en zijn vrouw. „Mijn familie heeft er 125 jaar gewoond, mijn opa zat er al. Ik ben er ingetrokken toen mijn oma overleed. Maar er is te veel gebeurd." Wat alle Vijzelgrachters dwars zit is de opmaat naar de verzak kingen en voor een aantal ook de afhandeling door gemeente. Vroom is tevreden over dat laat ste. „De gemeente heeft zich hy percorrect opgesteld, ik heb mijn pand verkocht en kon het kantoor later terughuren." Fouten Maar allemaal zijn ze van mening dat er in het voortraject fouten zijn gemaakt, ten koste van de be woners. De bouwkundige Van Zwieten bijvoorbeeld zag al snel de risico's die werden genomen doordat de bouwmethode vrijwel onbeproefd was. „Bovendien werd er gewerkt in een gedempte gracht. Volgens mijn vader was er tijdens het dempen allemaal rot zooi in gegooid, tot gietijzeren ka chels aan toe. En de bouwers ble ken geen idee te hebben van wat ze allemaal zouden aantreffen." Pas een paar jaar later werd het 'echt grimmig', zegt Van Gelder. „In het begin werden we onder steund, maar na een paar jaar le ken ze er klaar mee. Jarenlang hebben we in de clinch gelegen met de gemeente. Een onzekere periode, we wisten niet waar ons uiteindelijke thuis zou zijn." Opvallend: veel bewoners zijn enthousiast over de nieuwe me trolijn. Ja, zegt Vroom: „Wij heb ben er veel narigheid van gehad, maar dat laat onverlet dat het goed is dat de Noord/Zuidlijn nu gaat rijden, de stad heeft hem echt nodig." Van Zwieten vind de aanleg nog steeds onzin. „We hebben veel gevochten, we zijn tegen van alles aangelopen. Maar ik vind dat de nieuwe lijn weinig toegevoegde waarde heeft." B. langer vast in Turkse cel Jeugd veiliger overweg over 'Liever minder kinderscans' donderdag 19 juli 2018 'Ons huis zakte, kreunde, krijste' Mare Kruyswijk Amsterdam ROTTERDAM De in Neder land veroordeelde mensen handelaar Saban B. moet langer in de Turkse cel blij ven. Dat komt omdat hij nog een andere Neder landse straf moet uitzitten. Het gaat om een straf van twee jaar en acht maanden die B. in 2013 kreeg opge legd wegens de mishande ling van twee mannen in een Amsterdamse internet winkel. B. vluchtte in 2009 naar Turkije toen hij werd berecht voor de uitbuiting van prostituees. B. kreeg hiervoor bijna acht jaar cel. Turkije levert geen onder danen uit, maar voert wel de opgelegde straf uit. UTRECHT Jongeren zijn minder vaak betrokken bij ongevallen op overwegen. Dat meldt ProRail op basis van langjarig onderzoek. Jongeren onder de 20 jaar waren tussen 2008 en 2017 bij 11,5 procent van het aantal ongevallen be trokken. In de tienjaarlijkse periode daarvoor was dat nog 17,7 procent. Ook de groep tussen de 20 en 30 jaar laat een duidelijke ver betering zien; 16,5 procent ten opzichte van 22,1 pro cent. De afname is volgens Pro- Rail het resultaat van veilig heidscampagnes, het veili ger maken van overwegen en die daar waar het kan te vervangen door tunnels. AMSTERDAM Klinieken zouden minder vaak CT- scans moeten uitvoeren bij kinderen, omdat de straling ervan het risico op hersen tumors vergroot. Dat stelt onderzoeker Michael Hauptmann van het Neder lands Kankerinstituut na onderzoek onder bijna 170.000 kinderen in Neder landse ziekenhuizen. Uit de studie blijkt dat het aantal CT-scans bij kinderen stijgt, omdat het een mak kelijke en snelle manier is om in hun hoofden te kij ken. De straling die erbij vrijkomt, is echter hoger dan bij alternatieve onder zoeksmethoden. Het risico is wel klein. Jaarlijks krijgen 120 kinderen een hersentu mor en daar komt er door de scans één per jaar bij. verbodenflett te pleitten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10