Benzine, diesel, elektrisch of 'bio'? ELEKTRISCH RIJDEN IS OOK BELASTEND VOOR HET MILIEU, VINDEN CRITICI AutoTrack special Bij de aanschaf van een nieuwe auto of occasion hoort ook het dilemma van de aandrijving. Hebben benzine en diesel echt hun langste tijd gehad? En gaan we straks massaal elektrisch of op waterstof rijden? Of toch op biobrandstoffen? I I woensdag I 8 juli 201 8 EN DE WINNAAR IS.... BENZINE: ACHTERHOEDE GEVECHT? Misschien wordt het 2030, of toch 2040? Met Klimaatakkoorden in de hand roept iedereen die voorstander is van schone mobiliteit dat fossiele brandstoffen - en dus ook benzine - hun langste tijd hebben gehad. De benzineauto zou dus binnen twee decennia uit het straatbeeld verdwe nen kunnen zijn. Maar is dat wel zo? De alternatieven (zie hieronder) zijn nu nog erg duur in vergelijking met benzine en hebben allemaal hun eigen nadelen. Autofabrikanten roepen hardop dat de rol van benzine 'voorlopig' nog niet is uitgespeeld. Maar dan wel in veel gevallen in de vorm van een nog efficiëntere verbrandingsmotor, liefst in combinatie met een elektromotor. Hybride dus, zoals voorloper Toyota die al vanaf 1997 heeft laten zien. DIESEL: IMAGO Diesel kampt de laatste jaren vooral in Nederland met een imagoprobleem. Niet alleen door het schandaal met de sjoemelsoftware bij Duitse diesels, maar ook door milieuzones in binnensteden. Steeds meer steden weren oude diesels, zodat dieselrij ders zich opgejaagd wild voelen. Deskundigen mogen dan wel roepen dat de nieuwe generatie diesels schoon, goedkoop en een uitstekend alternatief voor elektrisch rijden is, het sentiment zegt iets anders. Neemt niet weg dat je juist nu - als potentieel koper van een diesel-occasion - prima deals kunt sluiten. Waarna wel de vraag over blijft wat er met de restwaarde zal gebeuren. ELEKTRISCH De voorspellingen voor elektrisch rijden zijn al jaren zonnig, maar worden telkens ingehaald door de realiteit: het aandeel elektrische auto's bedraagt ook in Nederland slechts een fractie van het totale aanbod. De reden: de gemiddelde automobilist vindt de huidige elektrische auto gewoon nog te duur, en de beperkte actieradius maakt 'm tot een no-go voor kilometervreters. Bovendien blijkt elektrisch veel minder 'schoon' dan de supporters doen voorkomen, zeggen critici. Zij wijzen erop dat het Mobiliteit verandert de komende jaren snel, verwachten deskundigen, maar welke brandstof zal 'overlevenis nog maar de vraag. FOTO MERCEDES elektriciteitsnetwerk is helemaal niet schoon is. En de benodigde energie en materialen om een batterij en elektromotor te maken, zijn lastig te krijgen en milieubelastend. Toch zou die haperende ontwikkeling naar elektrisch de komende jaren wel eens snel kunnen omslaan. Daarbij krijgen de fans hulp van consumenten die inmiddels een elektrische auto hebben. Zij zijn - voor korte afstanden - dik tevreden over het gebruik. GAS Alleen al omdat diesel uit de gratie raakt, komen er weer meer auto's op gas (LPG of CNG) op de markt. Groen gas wordt gezien als een soort 'tussenstation' zolang elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat. 'Liquified petroleum gas' (LPG) en 'compressed natural gas' (CNG, oftewel aardgas) bestaan al lang, maar vooral de groene variant van CNG, deels bestaand uit biogas, is bezig aan een revival. Sommige automerken, zoals de merken van de Volkswagen Groep en ook Dacia, leveren tal van modellen. LPG had jarenlang de wind tegen door strenge regelgeving en hoge prijzen voor inbouw. WATERSTOF Duurzaamheidsgoeroes roepen al decennia dat waterstof de brandstof van de toekomst is, zeker voor de lange afstanden. Met waterdamp als enige uitstoot heeft deze technologie een voornaam wapen in handen tegen de opwarming van de aarde. Daar komt nog een ander duurzaamheids aspect bij: als de auto niet wordt gebruikt, kan de brandstofcel, die waterstof in de auto in elektriciteit omzet, in de toekomst energie leveren aan je woning. Je hebt dan min of meer je eigen energiecentrale aan huis. Grootste nadeel van waterstof: zowel waterstofauto's als tankstations zijn nog nauwelijks beschikbaar. De auto's zijn ook nog relatief duur. Bovendien voorzien tegenstanders problemen op het gebied van veilig heid; een ontploffing bij een tankbeurt kan desastreuze gevolgen hebben. BIOBRANDSTOFFEN Vooral milieu-adepten vinden dat biobrandstoffen de toekomst hebben. De praktijk is weerbarstig, blijkt tot nu. Zo werd palmolie in combinatie met biodiesel nog niet zo lang geleden gepresenteerd als serieuze brandstof. Maar eerder dit jaar stemde het Europees Parlement in met een verbod op palmolie voor toepassing in biodiesel, vanwege ernstige milieube lasting bij de palmolieteelt. Alleen biobrandstoffen die afval als basis hebben, zijn nog toegestaan in Europa. Toch staat technologische vooruit gang nooit stil: zo ziet bijvoorbeeld autofabrikant Toyota veel in een op algen gebaseerde brandstof. En in de categorie benzine- en dieselvervan gers wordt veel onderzoek gedaan naar toepassingen met onder meer koolzaadolie, sojaolie en frituurvet. Hoe dan ook, het blijft vooralsnog zoeken naar de groene heilige graal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 59