Benzine, diesel, elektrisch of 'bio'?
ELEKTRISCH
RIJDEN IS OOK
BELASTEND
VOOR HET
MILIEU, VINDEN
CRITICI
AutoTrack special
Bij de aanschaf van een nieuwe auto of occasion hoort ook het dilemma van de
aandrijving. Hebben benzine en diesel echt hun langste tijd gehad? En gaan we
straks massaal elektrisch of op waterstof rijden? Of toch op biobrandstoffen?
I I woensdag I 8 juli 201 8
EN DE
WINNAAR IS....
BENZINE: ACHTERHOEDE
GEVECHT?
Misschien wordt het 2030, of toch
2040? Met Klimaatakkoorden in de
hand roept iedereen die voorstander
is van schone mobiliteit dat fossiele
brandstoffen - en dus ook benzine
- hun langste tijd hebben gehad. De
benzineauto zou dus binnen twee
decennia uit het straatbeeld verdwe
nen kunnen zijn. Maar is dat wel zo?
De alternatieven (zie hieronder) zijn
nu nog erg duur in vergelijking met
benzine en hebben allemaal hun eigen
nadelen.
Autofabrikanten roepen hardop dat
de rol van benzine 'voorlopig' nog niet
is uitgespeeld. Maar dan wel in veel
gevallen in de vorm van een nog
efficiëntere verbrandingsmotor, liefst
in combinatie met een elektromotor.
Hybride dus, zoals voorloper Toyota
die al vanaf 1997 heeft laten zien.
DIESEL: IMAGO
Diesel kampt de laatste jaren vooral in
Nederland met een imagoprobleem.
Niet alleen door het schandaal met de
sjoemelsoftware bij Duitse diesels,
maar ook door milieuzones in
binnensteden. Steeds meer steden
weren oude diesels, zodat dieselrij
ders zich opgejaagd wild voelen.
Deskundigen mogen dan wel roepen
dat de nieuwe generatie diesels
schoon, goedkoop en een uitstekend
alternatief voor elektrisch rijden is,
het sentiment zegt iets anders. Neemt
niet weg dat je juist nu - als potentieel
koper van een diesel-occasion - prima
deals kunt sluiten. Waarna wel de
vraag over blijft wat er met de
restwaarde zal gebeuren.
ELEKTRISCH
De voorspellingen voor elektrisch
rijden zijn al jaren zonnig, maar
worden telkens ingehaald door de
realiteit: het aandeel elektrische auto's
bedraagt ook in Nederland slechts
een fractie van het totale aanbod. De
reden: de gemiddelde automobilist
vindt de huidige elektrische auto
gewoon nog te duur, en de beperkte
actieradius maakt 'm tot een no-go
voor kilometervreters. Bovendien
blijkt elektrisch veel minder 'schoon'
dan de supporters doen voorkomen,
zeggen critici. Zij wijzen erop dat het
Mobiliteit
verandert de
komende
jaren snel,
verwachten
deskundigen,
maar welke
brandstof zal
'overlevenis
nog maar de
vraag.
FOTO MERCEDES
elektriciteitsnetwerk is helemaal niet
schoon is. En de benodigde energie en
materialen om een batterij en
elektromotor te maken, zijn lastig te
krijgen en milieubelastend.
Toch zou die haperende ontwikkeling
naar elektrisch de komende jaren wel
eens snel kunnen omslaan. Daarbij
krijgen de fans hulp van consumenten
die inmiddels een elektrische auto
hebben. Zij zijn - voor korte afstanden
- dik tevreden over het gebruik.
GAS
Alleen al omdat diesel uit de gratie
raakt, komen er weer meer auto's op
gas (LPG of CNG) op de markt.
Groen gas wordt gezien als een soort
'tussenstation' zolang elektrisch rijden
nog in de kinderschoenen staat.
'Liquified petroleum gas' (LPG) en
'compressed natural gas' (CNG,
oftewel aardgas) bestaan al lang, maar
vooral de groene variant van CNG,
deels bestaand uit biogas, is bezig aan
een revival. Sommige automerken,
zoals de merken van de Volkswagen
Groep en ook Dacia, leveren tal van
modellen. LPG had jarenlang de wind
tegen door strenge regelgeving en
hoge prijzen voor inbouw.
WATERSTOF
Duurzaamheidsgoeroes roepen al
decennia dat waterstof de brandstof
van de toekomst is, zeker voor de
lange afstanden. Met waterdamp als
enige uitstoot heeft deze technologie
een voornaam wapen in handen tegen
de opwarming van de aarde. Daar
komt nog een ander duurzaamheids
aspect bij: als de auto niet wordt
gebruikt, kan de brandstofcel, die
waterstof in de auto in elektriciteit
omzet, in de toekomst energie
leveren aan je woning. Je hebt dan min
of meer je eigen energiecentrale aan
huis. Grootste nadeel van waterstof:
zowel waterstofauto's als tankstations
zijn nog nauwelijks beschikbaar. De
auto's zijn ook nog relatief duur.
Bovendien voorzien tegenstanders
problemen op het gebied van veilig
heid; een ontploffing bij een tankbeurt
kan desastreuze gevolgen hebben.
BIOBRANDSTOFFEN
Vooral milieu-adepten vinden dat
biobrandstoffen de toekomst hebben.
De praktijk is weerbarstig, blijkt tot
nu. Zo werd palmolie in combinatie
met biodiesel nog niet zo lang geleden
gepresenteerd als serieuze brandstof.
Maar eerder dit jaar stemde het
Europees Parlement in met een
verbod op palmolie voor toepassing in
biodiesel, vanwege ernstige milieube
lasting bij de palmolieteelt. Alleen
biobrandstoffen die afval als basis
hebben, zijn nog toegestaan in Europa.
Toch staat technologische vooruit
gang nooit stil: zo ziet bijvoorbeeld
autofabrikant Toyota veel in een op
algen gebaseerde brandstof. En in de
categorie benzine- en dieselvervan
gers wordt veel onderzoek gedaan
naar toepassingen met onder meer
koolzaadolie, sojaolie en frituurvet.
Hoe dan ook, het blijft vooralsnog
zoeken naar de groene heilige graal.