HELPEN DE AUTOKOPER
t V
C
MET GEGEVENS UIT
ONZE DATABASE
KUN JE EEN MISKOOP
VOORKOMEN
AutoTrack special
Wie een gebruikte auto zoekt, loopt een risico. Want hoe betrouwbaar is de
aankoop? Is de auto ooit bij een ongeval betrokken geweest, total loss ver
klaard of gestolen? Met de open grenzen binnen de EU is dat vaak lastig om te
achterhalen. De database van CARFAX biedt uitkomst.
10 woensdag I 8 juli 201 8
Christian Wittmann,
regiodirecteur van
CARFAX in Europa,
geeft het onmiddellijk
toe: „Het is in
Nederland al behoor
lijk goed geregeld. De consument
wordt hier onder meer door de
Nationale Auto Pas en de RDW al
goed geïnformeerd over het verleden
van een auto. Dat geeft veel zekerheid
bij aanschaf van een gebruikte auto.
En toch is die informatie niet volledig.
„Als je precies wil weten wat een
auto in het verleden allemaal overko
men is, moet je een reusachtige,
internationale database raadplegen.
Wij hebben die: 's werelds grootste.
Daarmee adviseren wij occasionko
pers al meer dan 30 jaar. Onze
database is veel groter dan die waar
de Nederlandse instanties en organi
saties gebruik van maken. Hij bevat
gegevens die je nergens anders
aantreft: meer dan een miljard
meldingen uit meer dan 90.000
verschillende bronnen.
„Denk aan onderhoud, reparaties,
APK-keuringen, terugroepacties,
diefstal of het activeren van een
airbag, wat duidt op een ongeval.
Maar bijvoorbeeld ook het gebruik
van een auto als taxi of huurauto.
Alleen al in Europa zijn 200 miljoen
auto's in CARFAX geregistreerd. Als
er in Spanje, Litouwen of Zweden met
de kilometerstand gerommeld is, zie
je dat meestal terug in onze database.
Auto's verplaatsen zich tegenwoordig
kriskras door alle landen. In de
Europese Unie, met zijn open
grenzen, gebeurt dat op grote schaal.
Daardoor is de kennis over een auto
in één land van beperkte waarde."
Zitten alle auto's in de database?
„Helaas nog niet. Wij werken er hard
aan om de database zo compleet
mogelijk te maken. In Duitsland,
Oostenrijk en Zwitserland stuiten we
op een privacywet die voorkomt dat
dit soort gegevens over een auto
openbaar worden gemaakt. Het
Voertuig Identificatie Nummer (VIN)
is daar beschermd. Een slechte zaak,
want juist vanuit Duitsland worden
veel auto's naar Nederland gehaald."
Hoe komt u eigenlijk aan de
gegevens van al die auto's uit al
die landen?
„We krijgen ze van officiële instanties,
maar helaas kan ik niet vertellen welke
dat precies zijn. Daar hebben we
elif jDperatiJBS^WTÏÏROR 7
■irrornoo^^Sx False
■irror wod.use y False
■irror_«odusez True
Sselection at the end -add back the deselected «irror «od
■irrorob.select1
■odifierob.select=1 l
bpy.context.scene.objects.active «odifier_ob
print("Selected" str(«odifier_ob)) «odifitr ob is the activ
Mmr ok.Mled I - g
CARFAX-topman
Christian
Wittman: 'Is de
auto het geld
waard dat ervoor
wordt gevraagd:''
II
afspraken over gemaakt. Maar denk
aan verzekeringsmaatschappijen,
ministeries, plaatselijke autoriteiten,
politiediensten, noem maar op. In de
VS werken we al jaren nauw samen
met de politie en in Europa proberen
we dat ook te doen. Daarnaast
hebben we in Nederland - dat is
uniek - de beschikking over merk-
overstijgende onderhouds- en
reparatiedata."
Stuiten consumenten vaak op
een miskoop?
„Het ligt eraan wat je onder een
miskoop verstaat. Bij occasions gaat
het vooral om de marktprijs. Is de
auto het geld waard dat ervoor wordt
gevraagd? Een auto kan heel slecht
zijn, maar als hij een prijs heeft van
hooguit een paar honderd euro, is het
misschien helemaal geen slechte
aankoop. Dan wordt hij gewoon voor
de marktwaarde aangeboden. Wij
zien in elk geval dat kopers voorzichtig
moeten zijn. Omdat er tussen het
Alleen al in
Europa zijn 200
miljoen auto's
geregistreerd.
FOTO
SHUTTERSTOCK
aanbod auto's zitten die de gevraagde
prijs helemaal niet waard zijn. Er zijn
risicovolle auto's te koop, met name
auto's die vanuit het buitenland naar
Nederland zijn gehaald."
Waar kan de Nederlandse
consument die informatie van
CARFAX vinden?
„Heel simpel: in Nederland werken
wij exclusief samen met AutoTrack.
Dus als je daar een occasion zoekt,
kan je meteen heel eenvoudig en
gratis alle gegevens uit onze database
opvragen. Het is iets waar AutoTrack
zich duidelijk mee onderscheidt van
de concurrentie: transparantie.
AutoTrack was hiermee de eerste in
Europa en ze hebben hier overduide
lijk succes mee, want AutoTrack is al
jaren een van de grootste en meest
gebruikte occasionsites van
Nederland. En als je de auto van je
keuze ergens anders vindt, kun je het
rapport altijd nog eenvoudig op
CARFAX.nl opvragen."