HELPEN DE AUTOKOPER t V C MET GEGEVENS UIT ONZE DATABASE KUN JE EEN MISKOOP VOORKOMEN AutoTrack special Wie een gebruikte auto zoekt, loopt een risico. Want hoe betrouwbaar is de aankoop? Is de auto ooit bij een ongeval betrokken geweest, total loss ver klaard of gestolen? Met de open grenzen binnen de EU is dat vaak lastig om te achterhalen. De database van CARFAX biedt uitkomst. 10 woensdag I 8 juli 201 8 Christian Wittmann, regiodirecteur van CARFAX in Europa, geeft het onmiddellijk toe: „Het is in Nederland al behoor lijk goed geregeld. De consument wordt hier onder meer door de Nationale Auto Pas en de RDW al goed geïnformeerd over het verleden van een auto. Dat geeft veel zekerheid bij aanschaf van een gebruikte auto. En toch is die informatie niet volledig. „Als je precies wil weten wat een auto in het verleden allemaal overko men is, moet je een reusachtige, internationale database raadplegen. Wij hebben die: 's werelds grootste. Daarmee adviseren wij occasionko pers al meer dan 30 jaar. Onze database is veel groter dan die waar de Nederlandse instanties en organi saties gebruik van maken. Hij bevat gegevens die je nergens anders aantreft: meer dan een miljard meldingen uit meer dan 90.000 verschillende bronnen. „Denk aan onderhoud, reparaties, APK-keuringen, terugroepacties, diefstal of het activeren van een airbag, wat duidt op een ongeval. Maar bijvoorbeeld ook het gebruik van een auto als taxi of huurauto. Alleen al in Europa zijn 200 miljoen auto's in CARFAX geregistreerd. Als er in Spanje, Litouwen of Zweden met de kilometerstand gerommeld is, zie je dat meestal terug in onze database. Auto's verplaatsen zich tegenwoordig kriskras door alle landen. In de Europese Unie, met zijn open grenzen, gebeurt dat op grote schaal. Daardoor is de kennis over een auto in één land van beperkte waarde." Zitten alle auto's in de database? „Helaas nog niet. Wij werken er hard aan om de database zo compleet mogelijk te maken. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland stuiten we op een privacywet die voorkomt dat dit soort gegevens over een auto openbaar worden gemaakt. Het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is daar beschermd. Een slechte zaak, want juist vanuit Duitsland worden veel auto's naar Nederland gehaald." Hoe komt u eigenlijk aan de gegevens van al die auto's uit al die landen? „We krijgen ze van officiële instanties, maar helaas kan ik niet vertellen welke dat precies zijn. Daar hebben we elif jDperatiJBS^WTÏÏROR 7 ■irrornoo^^Sx False ■irror wod.use y False ■irror_«odusez True Sselection at the end -add back the deselected «irror «od ■irrorob.select1 ■odifierob.select=1 l bpy.context.scene.objects.active «odifier_ob print("Selected" str(«odifier_ob)) «odifitr ob is the activ Mmr ok.Mled I - g CARFAX-topman Christian Wittman: 'Is de auto het geld waard dat ervoor wordt gevraagd:'' II afspraken over gemaakt. Maar denk aan verzekeringsmaatschappijen, ministeries, plaatselijke autoriteiten, politiediensten, noem maar op. In de VS werken we al jaren nauw samen met de politie en in Europa proberen we dat ook te doen. Daarnaast hebben we in Nederland - dat is uniek - de beschikking over merk- overstijgende onderhouds- en reparatiedata." Stuiten consumenten vaak op een miskoop? „Het ligt eraan wat je onder een miskoop verstaat. Bij occasions gaat het vooral om de marktprijs. Is de auto het geld waard dat ervoor wordt gevraagd? Een auto kan heel slecht zijn, maar als hij een prijs heeft van hooguit een paar honderd euro, is het misschien helemaal geen slechte aankoop. Dan wordt hij gewoon voor de marktwaarde aangeboden. Wij zien in elk geval dat kopers voorzichtig moeten zijn. Omdat er tussen het Alleen al in Europa zijn 200 miljoen auto's geregistreerd. FOTO SHUTTERSTOCK aanbod auto's zitten die de gevraagde prijs helemaal niet waard zijn. Er zijn risicovolle auto's te koop, met name auto's die vanuit het buitenland naar Nederland zijn gehaald." Waar kan de Nederlandse consument die informatie van CARFAX vinden? „Heel simpel: in Nederland werken wij exclusief samen met AutoTrack. Dus als je daar een occasion zoekt, kan je meteen heel eenvoudig en gratis alle gegevens uit onze database opvragen. Het is iets waar AutoTrack zich duidelijk mee onderscheidt van de concurrentie: transparantie. AutoTrack was hiermee de eerste in Europa en ze hebben hier overduide lijk succes mee, want AutoTrack is al jaren een van de grootste en meest gebruikte occasionsites van Nederland. En als je de auto van je keuze ergens anders vindt, kun je het rapport altijd nog eenvoudig op CARFAX.nl opvragen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 58