OCCASION ZEKER DE EXEM PLAREN VAN NA DE FACELIFT (2009) OGEN NOG FRIS AutoTrack //special Het barst ervan in Nederland, en daar is ~en goede reden voor. Drie razend popu laire occasions met hun sterke en mindere punten. Waar moet je op letten als je een van deze allemansvrienden koopt? VOLKSWAGEN POLO VOLKSWAGEN GOLF 7 BMW 3-SERIE 7 II woensdag 18 juli 2018 2001-2009 (9N) vanaf 1.000 euro Qua formaat doet de Polo niet meer onder voor de eerste generaties Golf uit de jaren 70. Natuurlijk zitten er heel wat jaren ontwikkeling tussen, maar het is wellicht een verklaring waarom de Polo nog steeds erg populair is. De binnenruimte is prima, de afwerking is bijna van een klasse hoger en iedereen kan er makkelijk mee op pad. Het aanbod aan verschillende varianten en motoren was ook bij deze generatie enorm, met benzinemotoren vanaf 55 tot en met 180 pk. De instapmotoren zijn qua kracht overi gens geen aanrader voor de Polo. Deze jaren was de dieselmotor sterk in opkomst en dat was ook zo voor de Polo. Met de sterkste diesel 130 pk) was het lekker kilometers vreten. VARIANT In 2005 was er een stevige facelift, die Polo's kregen de interne modelcode 9N3 mee. Dat was ook de eerste Volkswagen die als zuinige BlueMotion op de markt kwam, een variant die nog wel eens in Nederlandse rapliedjes terugkomt. In 2006 kwam er de CrossPolo met een hoger onderstel en onder andere kunststof spatbordverbreders om een ruiger uiterlijk te creëren. Qua aankoop van een Polo van deze generatie is het zaak om op zoek te gaan naar het beste exemplaar voor het budget wat je beschikbaar hebt. Kijk goed of de onder- houdshistorie zo compleet mogelijk is en of er aanwijzingen te vinden zijn die de kilometer stand bevestigen. De raamrubbers zijn een specifieker punt om te controleren: ten eerste of er geen roest onder verborgen zit, maar ook of ze niet lekken. Daarvoor kan je het beste controleren of de matten niet nat zijn. Krakende of bonkende geluiden bij de voor wielen duiden vaak op versleten draagarmrub- bers, maar ook de schokdempers zijn een bekend zwak punt. Het aanbod aan Polo's van deze deze generatie is enorm ruim en er is dan ook genoeg te vinden op AutoTrack.nl. Vanaf zo'n 1.000 euro zijn er al exemplaren met forse kilometerstanden. De allerduurste Polo's zijn de CrossPolo's en GTI'tjes. De BMW 3-serie staat steevast bovenaan de lijstjes van meest gezochte occasions op AutoTrack.nl. De generatie met modelcode E90 kwam in 2005 op de markt en werd in 2012 afgelost door een nieuwe versie. Het aanbod aan uitvoeringen zoals een cabrio, coupé, sedan en de praktische touring is enorm, zeker in combinatie met het grote aanbod aan motoren. Benzine- en dieselmotoren zijn er met vermogens tussen I 16 en 420 pk. Kwaliteiten van de 3-serie zijn overduidelijk: ze sturen goed, zijn goed afgewerkt en ogen nog relatief fris. Zeker de exemplaren van na de facelift (2009) kunnen nog goed de tand des tijds weer staan. Sommige tweedehands prijzen zijn daarmee ook ambitieus te noemen. De exemplaren met veel ervaring zijn al te koop vanaf 4.000 euro. In deze klasse is een automaat gebruikelijk en dat zie je ook in het tweedehands aanbod terug. Met de degelijkheid zit het over het algemeen wel snor, maar de leeftijd van deze generatie 3-serie begint inmiddels mee te spelen. Let dus extra goed op op een sluitende onderhoudshisto- rie en wees scherp op auto's met verdacht lage kilometerstanden. Specifieke punten om op te letten zijn de banden. Vooral de binnenkant van de achterban den slijt het hardst, maar dat is nou juist zo slecht zichtbaar. Turbo's bij de diesels zijn een punt van slijtage. De koppeling bij de handgeschakelde versies heeft een zogenaamde vertragingsklep. Deze kan slijten waardoor de koppeling abrupt aan kan voelen, of kan schokken. 2012-heden (5G) vanaf 10.000 euro Let er eens een middag op en het lijkt alsof iedereen een Golf rijdt. Ook de zevende generatie Golf heeft het altijd goed gedaan en verkoopt nog steeds prima. Het aanbod aan goede occasions is dan ook prima: zonder de Sportsvan en Golf Plus mee te rekenen, gaat het om ruim 3.000 exempla ren. De reden van de populariteit is niet lastig te vinden. Een Golf is er in veel uitvoeringen, zo veel dat bijna iedereen er letterlijk mee uit de voeten kan. Van de volledige elektrische e-Golf, tot de plug-in hybride Golf GTE, snelle diesels, GTI'tjes in diverse uitvoeringen: Volkswagen biedt het allemaal. Zoekt u een station met vierwielaandrijving en meer dan 300 pk: de Golf R Variant is de versie die je moet hebben. SLAGKRACHT Doordat Volkswagen de ontwikkeling deelt met Audi, Seat en Skoda, hebben ze de slagkracht om qua technologie vooraan mee te doen. Dat is niet alleen te zien in de aandrijflijnen, maar ook bij navigatie-, veilig heids- en andere systemen. Begin 2017 kreeg de Golf 7 een (subtiele) facelift, die versie gaat door het leven als Golf 7.5. De optische wijzigingen zijn niet heel groot, vooral onderhuids wijzigde er wat en er kwam een groter scherm voor infotainment beschikbaar. Een smet op het blazoen voor Volkswagen en de Golf is dat de 2.0 TDI betrokken is bij het dieselschandaal. Controleer dus of de modificaties zijn doorgevoerd of dat dit nog moet gebeuren. Een ander langlopend dossier bij de Volkswagen Groep is het olieverbruik van de TSI-motoren. Bij deze generatie Golf is dat redelijk onder controle, maar de onder- houdsintervallen zijn lang. Tussendoor olie peilen is dus geen overbodige luxe. Mocht een 1.2 of 1.4 TSI niet zo mooi lopen en kracht lijken te missen, rij daar dan niet mee door. Het kan een defecte bougieka bel zijn en doorrijden is een recept om de veel duurdere katalysator om zeep te helpen. Als ervaring geen probleem is, dan is er al een Golf met enkele tonnen op de kilometerteller te vinden vanaf zo'n 10 mille. rijtest 2005-2013 (E90) vanaf 4.000 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 55