OCCASION
ZEKER DE EXEM
PLAREN VAN NA
DE FACELIFT (2009)
OGEN NOG FRIS
AutoTrack //special
Het barst ervan in Nederland, en daar is
~en goede reden voor. Drie razend popu
laire occasions met hun sterke en mindere
punten. Waar moet je op letten als je een
van deze allemansvrienden koopt?
VOLKSWAGEN POLO
VOLKSWAGEN GOLF 7
BMW 3-SERIE
7 II woensdag 18 juli 2018
2001-2009 (9N)
vanaf 1.000 euro
Qua formaat doet de Polo niet meer
onder voor de eerste generaties Golf
uit de jaren 70. Natuurlijk zitten er heel wat
jaren ontwikkeling tussen, maar het is wellicht
een verklaring waarom de Polo nog steeds erg
populair is. De binnenruimte is prima, de
afwerking is bijna van een klasse hoger en
iedereen kan er makkelijk mee op pad.
Het aanbod aan verschillende varianten en
motoren was ook bij deze generatie enorm,
met benzinemotoren vanaf 55 tot en met 180
pk. De instapmotoren zijn qua kracht overi
gens geen aanrader voor de Polo. Deze jaren
was de dieselmotor sterk in opkomst en dat
was ook zo voor de Polo. Met de sterkste
diesel 130 pk) was het lekker kilometers
vreten.
VARIANT
In 2005 was er een stevige facelift, die Polo's
kregen de interne modelcode 9N3 mee. Dat
was ook de eerste Volkswagen die als zuinige
BlueMotion op de markt kwam, een variant
die nog wel eens in Nederlandse rapliedjes
terugkomt. In 2006 kwam er de CrossPolo
met een hoger onderstel en onder andere
kunststof spatbordverbreders om een ruiger
uiterlijk te creëren.
Qua aankoop van een Polo van deze
generatie is het zaak om op zoek te gaan naar
het beste exemplaar voor het budget wat je
beschikbaar hebt. Kijk goed of de onder-
houdshistorie zo compleet mogelijk is en of er
aanwijzingen te vinden zijn die de kilometer
stand bevestigen. De raamrubbers zijn een
specifieker punt om te controleren: ten eerste
of er geen roest onder verborgen zit, maar
ook of ze niet lekken. Daarvoor kan je het
beste controleren of de matten niet nat zijn.
Krakende of bonkende geluiden bij de voor
wielen duiden vaak op versleten draagarmrub-
bers, maar ook de schokdempers zijn een
bekend zwak punt.
Het aanbod aan Polo's van deze deze
generatie is enorm ruim en er is dan ook
genoeg te vinden op AutoTrack.nl. Vanaf zo'n
1.000 euro zijn er al exemplaren met forse
kilometerstanden. De allerduurste Polo's zijn
de CrossPolo's en GTI'tjes.
De BMW 3-serie staat steevast bovenaan
de lijstjes van meest gezochte occasions op
AutoTrack.nl.
De generatie met modelcode E90 kwam in 2005
op de markt en werd in 2012 afgelost door een
nieuwe versie. Het aanbod aan uitvoeringen zoals
een cabrio, coupé, sedan en de praktische touring
is enorm, zeker in combinatie met het grote
aanbod aan motoren. Benzine- en dieselmotoren
zijn er met vermogens tussen I 16 en 420 pk.
Kwaliteiten van de 3-serie zijn overduidelijk: ze
sturen goed, zijn goed afgewerkt en ogen nog
relatief fris. Zeker de exemplaren van na de facelift
(2009) kunnen nog goed de tand des tijds weer
staan. Sommige tweedehands prijzen zijn daarmee
ook ambitieus te noemen. De exemplaren met
veel ervaring zijn al te koop vanaf 4.000 euro. In
deze klasse is een automaat gebruikelijk en dat zie
je ook in het tweedehands aanbod terug.
Met de degelijkheid zit het over het algemeen
wel snor, maar de leeftijd van deze generatie
3-serie begint inmiddels mee te spelen. Let dus
extra goed op op een sluitende onderhoudshisto-
rie en wees scherp op auto's met verdacht lage
kilometerstanden.
Specifieke punten om op te letten zijn de
banden. Vooral de binnenkant van de achterban
den slijt het hardst, maar dat is nou juist zo slecht
zichtbaar. Turbo's bij de diesels zijn een punt van
slijtage. De koppeling bij de handgeschakelde
versies heeft een zogenaamde vertragingsklep.
Deze kan slijten waardoor de koppeling abrupt
aan kan voelen, of kan schokken.
2012-heden (5G)
vanaf 10.000 euro
Let er eens een middag op en het lijkt
alsof iedereen een Golf rijdt. Ook de
zevende generatie Golf heeft het altijd goed
gedaan en verkoopt nog steeds prima. Het
aanbod aan goede occasions is dan ook
prima: zonder de Sportsvan en Golf Plus mee
te rekenen, gaat het om ruim 3.000 exempla
ren.
De reden van de populariteit is niet lastig te
vinden. Een Golf is er in veel uitvoeringen, zo
veel dat bijna iedereen er letterlijk mee uit de
voeten kan. Van de volledige elektrische
e-Golf, tot de plug-in hybride Golf GTE,
snelle diesels, GTI'tjes in diverse uitvoeringen:
Volkswagen biedt het allemaal. Zoekt u een
station met vierwielaandrijving en meer dan
300 pk: de Golf R Variant is de versie die je
moet hebben.
SLAGKRACHT
Doordat Volkswagen de ontwikkeling deelt
met Audi, Seat en Skoda, hebben ze de
slagkracht om qua technologie vooraan mee
te doen. Dat is niet alleen te zien in de
aandrijflijnen, maar ook bij navigatie-, veilig
heids- en andere systemen. Begin 2017 kreeg
de Golf 7 een (subtiele) facelift, die versie gaat
door het leven als Golf 7.5. De optische
wijzigingen zijn niet heel groot, vooral
onderhuids wijzigde er wat en er kwam een
groter scherm voor infotainment beschikbaar.
Een smet op het blazoen voor Volkswagen
en de Golf is dat de 2.0 TDI betrokken is bij
het dieselschandaal. Controleer dus of de
modificaties zijn doorgevoerd of dat dit nog
moet gebeuren. Een ander langlopend dossier
bij de Volkswagen Groep is het olieverbruik
van de TSI-motoren. Bij deze generatie Golf is
dat redelijk onder controle, maar de onder-
houdsintervallen zijn lang. Tussendoor olie
peilen is dus geen overbodige luxe.
Mocht een 1.2 of 1.4 TSI niet zo mooi
lopen en kracht lijken te missen, rij daar dan
niet mee door. Het kan een defecte bougieka
bel zijn en doorrijden is een recept om de veel
duurdere katalysator om zeep te helpen. Als
ervaring geen probleem is, dan is er al een
Golf met enkele tonnen op de kilometerteller
te vinden vanaf zo'n 10 mille.
rijtest
2005-2013 (E90)
vanaf 4.000 euro