Rijden in een
DE MOTOREN
BEHOREN TOT
DE BESTE DIE
PORSCHE
OOIT MAAKTE;
NIET KAPOT
TE KRIJGEN
AutoTrack special
VAN EEN
PORSCHE 9
TIPS EN
TRUCS VOOR
DE AANSCHAF
Het merk Porsche bestaat zeventig jaar.
De 356 was het eerste model, maar de
ware Porsche bleek zijn opvolger: de
91 Idie al 55 jaar mensen in vervoering
brengt. Wat is de beste uitvoering om je
9 I I -avontuur mee te beginnen?
NOG VIJF HEERLIJKE
OCCASIONS
3 woensdag 18 juli 2018
PLUS MIN
LETTEN OP
Olielekkages bij
de bougies en de
pakking van het
onderblok. De
warmte wi sse I aars
van het uitlaatsys
teem lekken nog
wel eens. Laat de
motor ook
controleren op
afgebroken
kopbouten, dit is
een veelvoorko
mend probleem
bij mishandelde
motoren.
AANDACHTS-
lilllSHI:
Probeer te
achterhalen of
auto en motor
'matching
numbers' zijn.
Dat betekent dat
de originele
motor nog in de
auto moet zitten.
Dat is belangrijk
voor de waarde
van de auto.
fcyjgHddHHdlIlM
De 3.2 Carrera:
krachtiger (231
pk), nieuwer, net
iets meer
doorontwikkeld
en toch ook
betaalbaar qua
onderhoud.
ONDERDELEN
Alles is leverbaar,
maar veel
onderdelen, zoals
die voor de
motor, zijn
behoorlijk prijzig.
BENZINEVERBRUIK
1:9 is mogelijk.
€30.000 tot
€45.000.
WAARDE-
ONTWIKKELING
Nog steeds
stijgend.
jongensdroom
een felle auto. Ook voor een
eventuele waardeontwikkeling is
een Europese variant de
betere optie. Wel zijn deze
modellen gevoeliger voor
roestvorming. Welke motorva
riant je ook kiest: beide
motoren behoren tot de beste
die Porsche ooit maakte. Ze zijn
nauwelijks kapot te krijgen,
zolang je de motor maar rustig
warm rijdt.
Voor een goede SC betaal je al snel
meer dan 30.000 euro. Ons advies is
om te proberen een SC in een
bijzondere kleur te kopen. Dat is
lastig, want de meeste zijn rood, zwart
of wit. Maar het is de moeite waard,
want voor bijzondere exemplaren is
duurzame
techniek
weggedrag
iconisch
silhouet van
de 911
niet storings-
gevoelig
- voor onderhoud
ben je op
specialisten
aangewezen, dat
kan prijzig zijn.
e Porsche 91 I is
waarschijnlijk de
beroemdste sportauto
ter wereld. Het
ontwerp is sinds 1963
niet wezenlijk veran
derd. Een ware designklassieker dus.
De geestelijk vader van de 91 I
Ferdinand Alexander Porsche, had als
bijnaam 'de functionalist'. Er zit vrijwel
niets op of aan een 91 I dat overbodig
is. De compacte afmetingen, het lage
gewicht en de enorm sterke motor
achterin zorgen voor een sensationele
rijervaring. Helaas hebben meer
mensen dat door en zijn de prijzen de
afgelopen zes, zeven jaar hard
gestegen.
Wie het ware Porsche-gevoel wil
ervaren, kan daarom wellicht het
beste beginnen met een 3.0 SC uit de
jaren tachtig. Iedere generatie 91 I
heeft zijn charme, maar stap in een
exemplaar van voor 1990 en je gaat
écht autorijden, zonder standaard
stuurbekrachtiging. Je moet dus flink
werken achter het stuur. Dat wordt
echter beloond met een superdirecte
besturing en gasrespons. En natuurlijk
met het prachtige geluid van de
luchtgekoelde boxermotor.
VERMOGEN
Wanneer je focust op de 3.0 SC is er
keuze uit drie modellen: de coupé, de
Targa en de cabriolet. Het vermogen
van de 3.0 liter zescilinder boxermo
tor groeide geleidelijk van 180 naar
188 tot 204 pk. Veel van de aangebo
den auto's zijn afkomstig uit de
Verenigde Staten en voorzien van de
180 pk-variant. In de VS golden
destijds namelijk strenge emissie-
eisen, waardoor deze minder sterk
waren dan de Europese varianten.
Idealiter kies je voor een Europees
exemplaar, want die 20 pk extra zijn
wel lekker. Een goede 204 pk SC is
altijd een markt. Om die reden ook is
onze favoriete 911 SC de cabriolet.
Dit was de eerste cabriolet van
Porsche ooit, die bovendien werd
gebouwd in een oplage van slechts
4.187 exemplaren. Maar de coupé en
Targa zijn ook prima, al hebben
Targa's veel last van windinslag met
geopend dak en van windgeruis bij
gesloten dak.
ONDERBUIKGEVOEL
Voor de aankoop bekijk je minimaal
twee auto's, liefst meer. Met het blote
oog zie je al vrij veel en door direct
contact met de verkoper krijg je al een
soort onderbuikgevoel bij de deal.
Impulsiviteit is funest, vooral bij auto's
die het hart sneller doen kloppen.
Als je pas na de koop ontdekt wat er
aan schort, dan kom je van een koude
kermis thuis, want een complete
motorrevisie is al snel duurder dan
10.000 euro. Beter nog: lees niet
alleen over de auto, maar praat ook
eens met leden van een merkenclub.
Zij weten hoe het is om zo'n auto te
bezitten en wat dat echt kost.
Maak een keuze uit je shortlist en
vraag dan een keuring aan bij een
Porsche Classic Center of een
onafhankelijke expert. Wil de verko
per niet dat zijn auto gekeurd wordt,
dan weet jij genoeg. Iemand die niets
te verbergen heeft, wil in de regel best
meewerken.
Sommige experts zijn tegen
meerprijs ook bereid naar de auto te
reizen en ter plekke te kijken. Zeker
als je belooft de auto daarna bij hen in
onderhoud te doen.
Bekijk eerst minimaal twee Porsches,
pas dan kun je goed vergelijken.
Ga niet af op je onderbuikgevoel,
dat is funest bij zulke auto's
Is de Porsche 91 I onbereikbaar,
of gewoon niet je smaak? Kijk dan
eens naar deze vijf alternatieven.
1 Aston Martin Vantage
2 BMW M3
3 Jaguar F-type
4 Maserati Coupé
5 Ferrari 348