Rijden in een DE MOTOREN BEHOREN TOT DE BESTE DIE PORSCHE OOIT MAAKTE; NIET KAPOT TE KRIJGEN AutoTrack special VAN EEN PORSCHE 9 TIPS EN TRUCS VOOR DE AANSCHAF Het merk Porsche bestaat zeventig jaar. De 356 was het eerste model, maar de ware Porsche bleek zijn opvolger: de 91 Idie al 55 jaar mensen in vervoering brengt. Wat is de beste uitvoering om je 9 I I -avontuur mee te beginnen? NOG VIJF HEERLIJKE OCCASIONS 3 woensdag 18 juli 2018 PLUS MIN LETTEN OP Olielekkages bij de bougies en de pakking van het onderblok. De warmte wi sse I aars van het uitlaatsys teem lekken nog wel eens. Laat de motor ook controleren op afgebroken kopbouten, dit is een veelvoorko mend probleem bij mishandelde motoren. AANDACHTS- lilllSHI: Probeer te achterhalen of auto en motor 'matching numbers' zijn. Dat betekent dat de originele motor nog in de auto moet zitten. Dat is belangrijk voor de waarde van de auto. fcyjgHddHHdlIlM De 3.2 Carrera: krachtiger (231 pk), nieuwer, net iets meer doorontwikkeld en toch ook betaalbaar qua onderhoud. ONDERDELEN Alles is leverbaar, maar veel onderdelen, zoals die voor de motor, zijn behoorlijk prijzig. BENZINEVERBRUIK 1:9 is mogelijk. €30.000 tot €45.000. WAARDE- ONTWIKKELING Nog steeds stijgend. jongensdroom een felle auto. Ook voor een eventuele waardeontwikkeling is een Europese variant de betere optie. Wel zijn deze modellen gevoeliger voor roestvorming. Welke motorva riant je ook kiest: beide motoren behoren tot de beste die Porsche ooit maakte. Ze zijn nauwelijks kapot te krijgen, zolang je de motor maar rustig warm rijdt. Voor een goede SC betaal je al snel meer dan 30.000 euro. Ons advies is om te proberen een SC in een bijzondere kleur te kopen. Dat is lastig, want de meeste zijn rood, zwart of wit. Maar het is de moeite waard, want voor bijzondere exemplaren is duurzame techniek weggedrag iconisch silhouet van de 911 niet storings- gevoelig - voor onderhoud ben je op specialisten aangewezen, dat kan prijzig zijn. e Porsche 91 I is waarschijnlijk de beroemdste sportauto ter wereld. Het ontwerp is sinds 1963 niet wezenlijk veran derd. Een ware designklassieker dus. De geestelijk vader van de 91 I Ferdinand Alexander Porsche, had als bijnaam 'de functionalist'. Er zit vrijwel niets op of aan een 91 I dat overbodig is. De compacte afmetingen, het lage gewicht en de enorm sterke motor achterin zorgen voor een sensationele rijervaring. Helaas hebben meer mensen dat door en zijn de prijzen de afgelopen zes, zeven jaar hard gestegen. Wie het ware Porsche-gevoel wil ervaren, kan daarom wellicht het beste beginnen met een 3.0 SC uit de jaren tachtig. Iedere generatie 91 I heeft zijn charme, maar stap in een exemplaar van voor 1990 en je gaat écht autorijden, zonder standaard stuurbekrachtiging. Je moet dus flink werken achter het stuur. Dat wordt echter beloond met een superdirecte besturing en gasrespons. En natuurlijk met het prachtige geluid van de luchtgekoelde boxermotor. VERMOGEN Wanneer je focust op de 3.0 SC is er keuze uit drie modellen: de coupé, de Targa en de cabriolet. Het vermogen van de 3.0 liter zescilinder boxermo tor groeide geleidelijk van 180 naar 188 tot 204 pk. Veel van de aangebo den auto's zijn afkomstig uit de Verenigde Staten en voorzien van de 180 pk-variant. In de VS golden destijds namelijk strenge emissie- eisen, waardoor deze minder sterk waren dan de Europese varianten. Idealiter kies je voor een Europees exemplaar, want die 20 pk extra zijn wel lekker. Een goede 204 pk SC is altijd een markt. Om die reden ook is onze favoriete 911 SC de cabriolet. Dit was de eerste cabriolet van Porsche ooit, die bovendien werd gebouwd in een oplage van slechts 4.187 exemplaren. Maar de coupé en Targa zijn ook prima, al hebben Targa's veel last van windinslag met geopend dak en van windgeruis bij gesloten dak. ONDERBUIKGEVOEL Voor de aankoop bekijk je minimaal twee auto's, liefst meer. Met het blote oog zie je al vrij veel en door direct contact met de verkoper krijg je al een soort onderbuikgevoel bij de deal. Impulsiviteit is funest, vooral bij auto's die het hart sneller doen kloppen. Als je pas na de koop ontdekt wat er aan schort, dan kom je van een koude kermis thuis, want een complete motorrevisie is al snel duurder dan 10.000 euro. Beter nog: lees niet alleen over de auto, maar praat ook eens met leden van een merkenclub. Zij weten hoe het is om zo'n auto te bezitten en wat dat echt kost. Maak een keuze uit je shortlist en vraag dan een keuring aan bij een Porsche Classic Center of een onafhankelijke expert. Wil de verko per niet dat zijn auto gekeurd wordt, dan weet jij genoeg. Iemand die niets te verbergen heeft, wil in de regel best meewerken. Sommige experts zijn tegen meerprijs ook bereid naar de auto te reizen en ter plekke te kijken. Zeker als je belooft de auto daarna bij hen in onderhoud te doen. Bekijk eerst minimaal twee Porsches, pas dan kun je goed vergelijken. Ga niet af op je onderbuikgevoel, dat is funest bij zulke auto's Is de Porsche 91 I onbereikbaar, of gewoon niet je smaak? Kijk dan eens naar deze vijf alternatieven. 1 Aston Martin Vantage 2 BMW M3 3 Jaguar F-type 4 Maserati Coupé 5 Ferrari 348

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51