25
278.000, en in 2008 zelfs 429.000. De
afname is te verklaren door het ge
heel verdwijnen van rechtstreekse
nachttreinen vanuit Nederland in dat
jaar. De Duitse City Night Line was
de laatste nachttrein die nog vanuit
Nederland vertrok.
Toch is treinreizen binnen Europa,
zij het met enkele extra overstappen,
nog best te doen. „Blanes heeft een
treinstation en is goed met de trein te
bereiken", zegt Helmut Brall van De
Treinreiswinkel.
Wat betreft vervuiling behoort de
trein tot de schoonste vorm van ver
voer: met een treinreis naar Spanje en
terug stoot je volgens Milieu Centraal
per persoon 90 kilogram CO2 uit.
De reis naar Blanes begint met de
Thalys naar Parijs. Die vertrekt vanaf
Amsterdam, Rotterdam, of Schiphol
naar Parijs-Noord. Daar heb je circa
30 minuten nodig om naar treinsta
tion Parijs-Lyon te reizen. Daarvan
daan vertrekt de Franse hogesnel-
Met vier personen en
zonder overnachting is
de auto iets goedkoper
dan reizen met de bus
heidstrein TGV naar Girona, een
Spaanse stad vlakbij Barcelona en
Blanes. Vanaf hier gaat een lokale
trein naar Blanes.
De reis neemt bij elkaar ongeveer
twaalf uur in beslag. Een mogelijk
heid voor een tijdstip van vertrek is
kwart over negen 's morgens in Am
sterdam. Dan sta je na drie keer over
stappen (Parijs-Noord, Parijs-Lyon
en Girona) om kwart over negen 's
avonds op het station van Blanes.
Prijs
Een retour voor de bovengenoemde
treinreis kost op 21 juli 296 euro, in
clusief bagage. Vroegboektickets voor
deze reis, die uiterlijk drie maanden
voor vertrek zijn te boeken, kosten
196 euro. Jongeren tot en met 27 jaar
betalen in het hoogseizoen 274 euro,
60-plussers 279 euro.
Totale prijs per persoon in het
hoogseizoen: 296 euro. Een gezin met
twee kinderen zal voor een treinreis
Blanes circa 1140 euro kwijt zijn.
6 je ziet veel van de omgeving
éf comfortabel, je hebt veel ruimte en
kunt makkelijk de benen strekken
geen last van topdrukte zoals op
het vliegveld of de weg
je bent ongeveer twee keer zo lang
onderweg als door de lucht
drie keer overstappen met al je
bagage is niet fijn
een treinreis vereist wat uitzoek
werk, hoewel aanbieders als De
Treinreiswinkel goed kunnen
helpen
Bus
Lange rit, maar wel betaalbaar
Een busreis naar de Costa Brava was
jarenlang dé betaalbare manier voor
jongeren om in Spanje de bloemetjes
buiten te zetten. In diverse steden in
Nederland kun je op een bus naar
Barcelona stappen. Aanbieders zijn
onder meer Rekro, Solmar en Flix-
bus. Rekro rijdt zonder overstap in 24
uur door naar Blanes.
De bus stopt in Nederland enkele ke
ren om mensen op te pikken en in
Spanje om vakantiegangers af te zet
ten. De bus vertrekt onder meer van
uit Amsterdam, Rotterdam en Eind
hoven. Een retour kost tussen de 125
en 175 euro per persoon, inclusief
bagage.
Touringcars van aanbieder
Solmar komen vanaf ongeveer
vijftig opstapplaatsen in
Nederland samen op een
transferium net onder
Eindhoven. Daar stappen
reizigers over op de bus
die hen naar Spanje
brengt. Vanaf het trans
ferium is het
nog zo'n 18
uur met de
bus naar Blanes.
Deze busreis kost
in het hoogseizoen
145 euro per per
soon (retour).
Bij aanbie
der Flixbus moet je overstap
pen tijdens je reis naar Spanje,
vaak is dat in Parijs. Als je om
een uur of zeven 's morgens ver
trekt ben je omstreeks drie uur 's
middags in Parijs, van waaruit
een andere bus verder rijdt
naar Barcelona. De vol
gende ochtend kom
je rond negen
uur aan in
Barce
lona.
Deze
reis be
slaat in totaal zo'n 26 uur en kost on
geveer 155 euro per persoon.
Vanuit Barcelona rijden er bussen
in twee uur naar Blanes. Daar kom je
dus tussen de 20 en 28 uur na vertrek
uit Nederland aan. Heb je geen zin
meer in een bus? Een taxi brengt je
vanaf 80 euro in een uurtje naar de
badplaats.
Net als de trein is een busreis een
relatief lagere belasting voor het mi
lieu, met een CCf-uitstoot van 90 ki
logram per persoon per retour.
Een busretour met een vertrek op 21
en 28 juli kost tussen de 125 en 175
euro. Ook kaartjes voor de bus zijn
goedkoper als je ze eerder boekt.
Als je meerdere busreizen binnen
Europa wil maken, kies je voor een
'InterFlix' ticket. Hiermee kun je bin
nen drie maanden vijf enkele reizen
met aanbieder Flixbus maken voor
99 euro.
Met extra buskaartjes voor Blanes
(heen en terug) kom je uit op min
stens 150 euro per persoon voor de re-
tourreis Costa Brava, ofwel circa 600
euro voor een gezin van vier.
vrij milieuvriendelijk, want de
C02-uitstoot per persoon is laag
6 betaalbaar; als je alleen of met
zijn tweeën reist, is het zelfs de
goedkoopste optie
6 rijdt door terwijl je slaapt, je hebt
dus geen overnachtingskosten
9 de reistijd is van alle vervoers
vormen het langst
de bus kan net als de auto in files
terechtkomen
150
Auto
Goedkoopst
met gezin
Met de auto ben je
onder gunstige om
standigheden zo'n zes
tien uur onderweg vanuit
Utrecht naar Blanes (circa
1460 kilometer). Afwisselen
met een reisgezel scheelt rusttijd
en wellicht brokken. In de praktijk
zijn hartje zomer files niet te vermij
den, tenzij je besluit ook 's nachts te
rijden. Maar voor veel reizigers zal de
rit naar de Spaanse zon gepaard gaan
met een overnachting in Frankrijk.
Bepakt en bezakt zal een volle auto
heen en terug in totaal 800 kg CO2
uitstoten, gedeeld door vier dus 200
kilogram per persoon.
De ANWB schat de benzinekosten
(Euro 95) op 380 euro voor een re
tour. Daar komt circa 160 euro bij aan
tolkosten als je via Luxemburg rijdt
(via Parijs ca. 200 euro). Hoe duur of
goedkoop de reis per auto uitvalt,
hangt af van het aantal inzittenden.
Rijd je al
leen, dan ben je
het duurst uit (540
euro), met vier personen
het goedkoopst: 135 p.p. Met z'n
drieën kom je op 180 euro, met z'n
tweeën op 270 euro p.p.
6 een auto brengt je van deur tot deur
met vier personen het goedkoopst
6 ter plekke heb je vervoer
6 je kunt veel spullen meenemen
overnachting maakt de reis aan
zienlijk langer (en duurder)
kans op lange wachttijden in files
woensdag 18 juli 2018
GO
Prijs
uur (zonder files)
kg C02
euro p.p.
24
90
I Auto (4 personen)
015 uur (zonder files)
«1200 kg C02 p.p.
135 euro p.p.
vliegtuig
O 7 uur
450 kg C02
250 euro p.p.
Trein
S12 uur
mi 90 kg C02
296 euro p.p.
(cijfers zijn bij
benadering en
gelden voor
een retour)
Prijs
ILLUSTRATIE BART-JAN DEKKER