25 278.000, en in 2008 zelfs 429.000. De afname is te verklaren door het ge heel verdwijnen van rechtstreekse nachttreinen vanuit Nederland in dat jaar. De Duitse City Night Line was de laatste nachttrein die nog vanuit Nederland vertrok. Toch is treinreizen binnen Europa, zij het met enkele extra overstappen, nog best te doen. „Blanes heeft een treinstation en is goed met de trein te bereiken", zegt Helmut Brall van De Treinreiswinkel. Wat betreft vervuiling behoort de trein tot de schoonste vorm van ver voer: met een treinreis naar Spanje en terug stoot je volgens Milieu Centraal per persoon 90 kilogram CO2 uit. De reis naar Blanes begint met de Thalys naar Parijs. Die vertrekt vanaf Amsterdam, Rotterdam, of Schiphol naar Parijs-Noord. Daar heb je circa 30 minuten nodig om naar treinsta tion Parijs-Lyon te reizen. Daarvan daan vertrekt de Franse hogesnel- Met vier personen en zonder overnachting is de auto iets goedkoper dan reizen met de bus heidstrein TGV naar Girona, een Spaanse stad vlakbij Barcelona en Blanes. Vanaf hier gaat een lokale trein naar Blanes. De reis neemt bij elkaar ongeveer twaalf uur in beslag. Een mogelijk heid voor een tijdstip van vertrek is kwart over negen 's morgens in Am sterdam. Dan sta je na drie keer over stappen (Parijs-Noord, Parijs-Lyon en Girona) om kwart over negen 's avonds op het station van Blanes. Prijs Een retour voor de bovengenoemde treinreis kost op 21 juli 296 euro, in clusief bagage. Vroegboektickets voor deze reis, die uiterlijk drie maanden voor vertrek zijn te boeken, kosten 196 euro. Jongeren tot en met 27 jaar betalen in het hoogseizoen 274 euro, 60-plussers 279 euro. Totale prijs per persoon in het hoogseizoen: 296 euro. Een gezin met twee kinderen zal voor een treinreis Blanes circa 1140 euro kwijt zijn. 6 je ziet veel van de omgeving éf comfortabel, je hebt veel ruimte en kunt makkelijk de benen strekken geen last van topdrukte zoals op het vliegveld of de weg je bent ongeveer twee keer zo lang onderweg als door de lucht drie keer overstappen met al je bagage is niet fijn een treinreis vereist wat uitzoek werk, hoewel aanbieders als De Treinreiswinkel goed kunnen helpen Bus Lange rit, maar wel betaalbaar Een busreis naar de Costa Brava was jarenlang dé betaalbare manier voor jongeren om in Spanje de bloemetjes buiten te zetten. In diverse steden in Nederland kun je op een bus naar Barcelona stappen. Aanbieders zijn onder meer Rekro, Solmar en Flix- bus. Rekro rijdt zonder overstap in 24 uur door naar Blanes. De bus stopt in Nederland enkele ke ren om mensen op te pikken en in Spanje om vakantiegangers af te zet ten. De bus vertrekt onder meer van uit Amsterdam, Rotterdam en Eind hoven. Een retour kost tussen de 125 en 175 euro per persoon, inclusief bagage. Touringcars van aanbieder Solmar komen vanaf ongeveer vijftig opstapplaatsen in Nederland samen op een transferium net onder Eindhoven. Daar stappen reizigers over op de bus die hen naar Spanje brengt. Vanaf het trans ferium is het nog zo'n 18 uur met de bus naar Blanes. Deze busreis kost in het hoogseizoen 145 euro per per soon (retour). Bij aanbie der Flixbus moet je overstap pen tijdens je reis naar Spanje, vaak is dat in Parijs. Als je om een uur of zeven 's morgens ver trekt ben je omstreeks drie uur 's middags in Parijs, van waaruit een andere bus verder rijdt naar Barcelona. De vol gende ochtend kom je rond negen uur aan in Barce lona. Deze reis be slaat in totaal zo'n 26 uur en kost on geveer 155 euro per persoon. Vanuit Barcelona rijden er bussen in twee uur naar Blanes. Daar kom je dus tussen de 20 en 28 uur na vertrek uit Nederland aan. Heb je geen zin meer in een bus? Een taxi brengt je vanaf 80 euro in een uurtje naar de badplaats. Net als de trein is een busreis een relatief lagere belasting voor het mi lieu, met een CCf-uitstoot van 90 ki logram per persoon per retour. Een busretour met een vertrek op 21 en 28 juli kost tussen de 125 en 175 euro. Ook kaartjes voor de bus zijn goedkoper als je ze eerder boekt. Als je meerdere busreizen binnen Europa wil maken, kies je voor een 'InterFlix' ticket. Hiermee kun je bin nen drie maanden vijf enkele reizen met aanbieder Flixbus maken voor 99 euro. Met extra buskaartjes voor Blanes (heen en terug) kom je uit op min stens 150 euro per persoon voor de re- tourreis Costa Brava, ofwel circa 600 euro voor een gezin van vier. vrij milieuvriendelijk, want de C02-uitstoot per persoon is laag 6 betaalbaar; als je alleen of met zijn tweeën reist, is het zelfs de goedkoopste optie 6 rijdt door terwijl je slaapt, je hebt dus geen overnachtingskosten 9 de reistijd is van alle vervoers vormen het langst de bus kan net als de auto in files terechtkomen 150 Auto Goedkoopst met gezin Met de auto ben je onder gunstige om standigheden zo'n zes tien uur onderweg vanuit Utrecht naar Blanes (circa 1460 kilometer). Afwisselen met een reisgezel scheelt rusttijd en wellicht brokken. In de praktijk zijn hartje zomer files niet te vermij den, tenzij je besluit ook 's nachts te rijden. Maar voor veel reizigers zal de rit naar de Spaanse zon gepaard gaan met een overnachting in Frankrijk. Bepakt en bezakt zal een volle auto heen en terug in totaal 800 kg CO2 uitstoten, gedeeld door vier dus 200 kilogram per persoon. De ANWB schat de benzinekosten (Euro 95) op 380 euro voor een re tour. Daar komt circa 160 euro bij aan tolkosten als je via Luxemburg rijdt (via Parijs ca. 200 euro). Hoe duur of goedkoop de reis per auto uitvalt, hangt af van het aantal inzittenden. Rijd je al leen, dan ben je het duurst uit (540 euro), met vier personen het goedkoopst: 135 p.p. Met z'n drieën kom je op 180 euro, met z'n tweeën op 270 euro p.p. 6 een auto brengt je van deur tot deur met vier personen het goedkoopst 6 ter plekke heb je vervoer 6 je kunt veel spullen meenemen overnachting maakt de reis aan zienlijk langer (en duurder) kans op lange wachttijden in files woensdag 18 juli 2018 GO Prijs uur (zonder files) kg C02 euro p.p. 24 90 I Auto (4 personen) 015 uur (zonder files) «1200 kg C02 p.p. 135 euro p.p. vliegtuig O 7 uur 450 kg C02 250 euro p.p. Trein S12 uur mi 90 kg C02 296 euro p.p. (cijfers zijn bij benadering en gelden voor een retour) Prijs ILLUSTRATIE BART-JAN DEKKER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 25