i
a
N
14
Voor auto
liefhebbers is de
Uhlenhaut Coupé
van Mercedes-
Benz de ultieme
schoonheid. De
iconische
racewagen is nu te
bezichtigen in het
Louwman Museum
in Den Haag.
De tentoonstelling Silver Arrows,
rating cars of Mercedes Benz of the
1950's in het Haagse Louwman
Museum is een soort snoepwinkel.
Je ziet volwassen kerels weer in
jongens veranderen als ze de hal
binnenkomen en oog in oog staan
met de heilige graal in de auto
sport: de Uhlenhaut Coupé.
Het betreft een zilverkleurige
sportwagen, met de motor van de
beproefde Formule 1 raceauto van
Mercedes-Benz. Maar dan in een
gesloten model met twee vleugel
deuren en sierlijke koplampen.
Ook het dashboard van de twosea-
ter uit 1954 is verfijnd. Mannen
worden ook echt verliefd op deze
droomwagen. „Een Amerikaanse
journalist van autobladen was
laatst in shock toen hij de coupé
zag. „Als ik hier dood neerval, laat
me maar liggen, zei hij tegen mij",
aldus directeur Ronald Kooyman
van het Louwman Museum, waar
onder meer historische auto's,
koetsen en motorfietsen staan
tentoongesteld. „Het is uniek dat
de wagen hier mag staan."
Tijdens het gesprek vergapen Ja
panse toeristen zich aan de coupé
en maken ze foto's. Dat mag, maar
aanraken, over de catwalk lopen of
erop zitten is streng verboden. Be
halve in dit geval voor de direc
teur, omdat hij op de foto gaat tus
sen de racemonsters. „Het moet
II T!9
niet gekker worden", verzucht een
suppoost. Even terug naar de grote
blikvanger. Deze Mercedes is
prachtig gestroomlijnd, heeft acht
cilinders en kan 300 kilometer per
uur. Interesse? De wagen is niet te
koop!
Duurste sportwagen
De geschatte waarde van deze
droomauto zou haast niemand
kunnen opbrengen. Die is 100 mil
joen euro. „Het is de duurste
sportwagen ter wereld. En wij
hebben Mercedes-Benz in Stutt-
gart beloofd hem weer keurig te
rug te brengen", vertelt Kooyman.
De coupé is vernoemd naar de
ontwerper en tevens hoofd van de
testafdeling van de autofabrikant
Rudolf Uhlenhaut (1906-1989), in
Londen geboren als zoon van een
Duitse vader en een Britse moe
der. „Hij was een grote man bij
Mercedes." De ingenieur ontwierp
deze versie van de 300 SLR om er
wedstrijden mee te rijden. Maar
daarvoor is de wagen nooit ge
bruikt, omdat Mercedes zich in
1955 terugtrok uit de autoracerij.
Uhlenhaut mocht deze bolide dus
gebruiken als bedrijfswagen. Het
verhaal gaat dat hij te laat dreigde
te komen voor een vergadering en
de afstand München-Stuttgart
(220 kilometer) in een uur aflegde.
Kooyman: „Hij had dempers op de
wagen laten aanbrengen, omdat de
buren klaagden over lawaai."
De tentoonstelling in het Louw
man museum is een vervolg op de
expo met Silver Arrows uit de ja
ren 30 in 2012. „Over een paar jaar
geven we een overzicht van race
wagens na 1985", aldus de direc-
teur van het museum. „We kozen
nu voor Mercedes-Benz, omdat
het een topmerk is en grondlegger
van de automobiel."
Overwinningen
De wagens staan normaliter in
Stuttgart en het komt zelden voor
dat ze worden uitgeleend. Het is
een korte maar zeer bewogen peri
ode die hier wordt belicht. Vanaf
1952, toen Mercedes terugkwam in
de autosport met de 300 SL Renn-
sportwagen, gemaakt op basis van
een limousine (bekend als de Ade-
nauer) met ultralichte carrosserie,
magnesiumlegering en meer
vondsten. De coureurs behaalden
veel overwinningen, onder meer
in Zandvoort in 1955, waar Juan
Manuel Fangio de Grand Prix won
met 0,3 seconden verschil voor
Stirling Moss, een legende. De
beelden zijn te zien bij de wagen
van het type W196 R met start
nummer 8.
Het grootste drama in de race
wereld in datzelfde jaar ontbreekt
in de expo: de crash bij de 24 uurs
race van Le Mans waarbij 82 men
sen omkwamen. „Dat is een keuze
van Mercedes-Benz. Volgens de fa
brikant speelde dit ook geen rol bij
het stoppen met de autosport in
1955. Ze hadden de wagens getest
en wilden zich toeleggen op pro
ductie."
Een model van de Mercedes die
racete op Le Mans staat op Das
Blaue Wunder, een transporter die
wel 170 kilometer per uur kon rij
den naar de fabriek of het circuit.
De bolides zijn tot uiterlijk 2 sep
tember te bezichtigen. „We kun
nen niet verlengen", zegt Kooy
man.
woensdag 18 juli 2018
GO
Stapelverliefd op 'n bolide
van ïoo miljoen euro
Hans Hemmes
Den Haag
I
Ronald Kooy
man, directeur
van het Louw
man Museum:
„Het is uniek
dat de wagen
hier mag staan."
De Uhlen
haut Coupé,
de heilige
graal in de
autosport.
FOTO'S JACQUES
ZORGMAN
Vlnr. het
dashboard van
de Coupé,
andere klas
siekers van
Mercedes en
een detail van
de velgen.