i a N 14 Voor auto liefhebbers is de Uhlenhaut Coupé van Mercedes- Benz de ultieme schoonheid. De iconische racewagen is nu te bezichtigen in het Louwman Museum in Den Haag. De tentoonstelling Silver Arrows, rating cars of Mercedes Benz of the 1950's in het Haagse Louwman Museum is een soort snoepwinkel. Je ziet volwassen kerels weer in jongens veranderen als ze de hal binnenkomen en oog in oog staan met de heilige graal in de auto sport: de Uhlenhaut Coupé. Het betreft een zilverkleurige sportwagen, met de motor van de beproefde Formule 1 raceauto van Mercedes-Benz. Maar dan in een gesloten model met twee vleugel deuren en sierlijke koplampen. Ook het dashboard van de twosea- ter uit 1954 is verfijnd. Mannen worden ook echt verliefd op deze droomwagen. „Een Amerikaanse journalist van autobladen was laatst in shock toen hij de coupé zag. „Als ik hier dood neerval, laat me maar liggen, zei hij tegen mij", aldus directeur Ronald Kooyman van het Louwman Museum, waar onder meer historische auto's, koetsen en motorfietsen staan tentoongesteld. „Het is uniek dat de wagen hier mag staan." Tijdens het gesprek vergapen Ja panse toeristen zich aan de coupé en maken ze foto's. Dat mag, maar aanraken, over de catwalk lopen of erop zitten is streng verboden. Be halve in dit geval voor de direc teur, omdat hij op de foto gaat tus sen de racemonsters. „Het moet II T!9 niet gekker worden", verzucht een suppoost. Even terug naar de grote blikvanger. Deze Mercedes is prachtig gestroomlijnd, heeft acht cilinders en kan 300 kilometer per uur. Interesse? De wagen is niet te koop! Duurste sportwagen De geschatte waarde van deze droomauto zou haast niemand kunnen opbrengen. Die is 100 mil joen euro. „Het is de duurste sportwagen ter wereld. En wij hebben Mercedes-Benz in Stutt- gart beloofd hem weer keurig te rug te brengen", vertelt Kooyman. De coupé is vernoemd naar de ontwerper en tevens hoofd van de testafdeling van de autofabrikant Rudolf Uhlenhaut (1906-1989), in Londen geboren als zoon van een Duitse vader en een Britse moe der. „Hij was een grote man bij Mercedes." De ingenieur ontwierp deze versie van de 300 SLR om er wedstrijden mee te rijden. Maar daarvoor is de wagen nooit ge bruikt, omdat Mercedes zich in 1955 terugtrok uit de autoracerij. Uhlenhaut mocht deze bolide dus gebruiken als bedrijfswagen. Het verhaal gaat dat hij te laat dreigde te komen voor een vergadering en de afstand München-Stuttgart (220 kilometer) in een uur aflegde. Kooyman: „Hij had dempers op de wagen laten aanbrengen, omdat de buren klaagden over lawaai." De tentoonstelling in het Louw man museum is een vervolg op de expo met Silver Arrows uit de ja ren 30 in 2012. „Over een paar jaar geven we een overzicht van race wagens na 1985", aldus de direc- teur van het museum. „We kozen nu voor Mercedes-Benz, omdat het een topmerk is en grondlegger van de automobiel." Overwinningen De wagens staan normaliter in Stuttgart en het komt zelden voor dat ze worden uitgeleend. Het is een korte maar zeer bewogen peri ode die hier wordt belicht. Vanaf 1952, toen Mercedes terugkwam in de autosport met de 300 SL Renn- sportwagen, gemaakt op basis van een limousine (bekend als de Ade- nauer) met ultralichte carrosserie, magnesiumlegering en meer vondsten. De coureurs behaalden veel overwinningen, onder meer in Zandvoort in 1955, waar Juan Manuel Fangio de Grand Prix won met 0,3 seconden verschil voor Stirling Moss, een legende. De beelden zijn te zien bij de wagen van het type W196 R met start nummer 8. Het grootste drama in de race wereld in datzelfde jaar ontbreekt in de expo: de crash bij de 24 uurs race van Le Mans waarbij 82 men sen omkwamen. „Dat is een keuze van Mercedes-Benz. Volgens de fa brikant speelde dit ook geen rol bij het stoppen met de autosport in 1955. Ze hadden de wagens getest en wilden zich toeleggen op pro ductie." Een model van de Mercedes die racete op Le Mans staat op Das Blaue Wunder, een transporter die wel 170 kilometer per uur kon rij den naar de fabriek of het circuit. De bolides zijn tot uiterlijk 2 sep tember te bezichtigen. „We kun nen niet verlengen", zegt Kooy man. woensdag 18 juli 2018 GO Stapelverliefd op 'n bolide van ïoo miljoen euro Hans Hemmes Den Haag I Ronald Kooy man, directeur van het Louw man Museum: „Het is uniek dat de wagen hier mag staan." De Uhlen haut Coupé, de heilige graal in de autosport. FOTO'S JACQUES ZORGMAN Vlnr. het dashboard van de Coupé, andere klas siekers van Mercedes en een detail van de velgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14