Stoelen in banken R 10 ZE Zuiderburen MUSEUM HEIST PORTRETTEN In Sincfala, het Museum van de Zwinstreek in Heist is tot eind november een bijzondere serie portretten te zien: Visserskoppen vertellen. Jan Tap heette eigenlijk Blommaert. Maar nie mand noemde hem zo. De bijnaam Tap kreeg hij, omdat bijna iedere visser in Heist nu eenmaal een bij naam had en hij wel een glaasje lustte. Jan Tap had een karretje, waar hij zijn spullen op laadde. Naar het schijnt kon je hem ermee uittekenen. Het was geen sinecure om dat wagentje de stoep op en af te krijgen. Maar daar had Jan Tap wat op verzonnen. Hij had altijd twee landmijnen bij zich om on der de wielen te leggen. Zo reed hij zijn karretje makkelijk iedere verhoging op en af. Gevaarlijk? Ach... Gids Rita Huys van het Heister Museum Sincfala heeft ons mee genomen naar buiten, naar het huisje van Jan Tap. Meer dan een gevel is er niet meer van over. Nee, niet vanwege die mijnen. Het is gewoon in verval geraakt. De wan deling gaat langs verschillende plekken die herinneren aan het rijke vissersverleden. En Rita ver telt. Bijvoorbeeld over visser Fox, die met zijn schip midden in een ziedende storm terechtkwam. „Hij had zich vastgebonden aan het roer en de bemanning zat vast aan de mast. En weet je wat hij zei? Die zee is nog niks, als er maar geen pannen van ons huis afgewaaid zijn." Zo dwalen we door het stadje en leren we dat er hier vroe ger meer dan honderd cafés te vin den waren. Bijna allemaal weg. Zoals ook de Heister visserij uit eindelijk een marginaal bestaan beschoren was. De rondgang langs het visserij verleden is onderdeel van een ten toonstelling in het Museum Sinc fala: 'Visserskoppen vertellen' (te zien tot en met 25 november). We zien er een veertigtal recente por tretten van vissers en hun echtge notes, gemaakt door kunstenaars uit de omgeving. En natuurlijk zijn er de verhalen. Er is ook ouder werk te zien. „Edgard Auguin be zocht Heist in 1885", licht Rita Huys toe. „Hij was de eerste kun- Soms bleven mannen op café terwijl ze aan boord moesten zijn stenaar die de visserskoppen gete kend heeft." Auguin was een mijningenieur, die later in zijn le ven een carrièreswitch maakte en journalist werd. Van hem ver scheen in 1898 het boek Lesplages Beiges (de Belgische stranden), waarvan een deel aan de Vlaamse vissers gewijd is. Van Auguin zien we een tekening van twee vrou wen. Ze dragen een man tussen hen in. Hij is volledig laveloos. „Het gebeurde wel dat mannen op café bleven, terwijl ze aan boord van een boot moesten zijn", ver telt Rita. „Als de boot dan uitvoer, zat het gezin zonder inkomen." En het was aan de vrouwen om daar tijdig een stokje voor te steken: be ter laveloos aan boord dan hele maal niet aan boord. Behalve het werk van Edgard Auguin zien we ook tekeningen en kopergravures van Jef Leysen. Hij portretteerde de vissers in de jaren 40 van de vorige eeuw. Noeste, bonkige koppen met visserspetjes of zuidwesters. En van het verle den is een kleine stap naar het he den. In de hoek is een kleine film zaal ingericht waar de bezoeker een koptelefoon en een virtual-rea- litybril kan opzetten. Vanaf dat moment waan je je aan boord van een modern vissersschip. Sincfala laat veel zien van de vis serijgeschiedenis. Binnen, in het voormalige schoolgebouw uit 1899 (in die typische stijl van het n de sièclevinden we een authentiek schoolklasje terug. Voor ze vanaf het zesde leerjaar mee aan boord gingen, leerden de vissersjongens hier over de zandbanken voor de kust, de verschillende soorten vis, de verschillende boeien en vlag gen en het leggen van knopen en het boeten van netten. Even ver derop komen we in een echt vis sersstraatje terecht: hier zien we hoe klein behuisd de vissers vroe ger leefden. Streektaal I ie ons in de kaarke m'n aomè .eike'oute banken. Die zitte ard, 'dat wete julder wè. Daerom bin d'r jaeren elee, toe dat 'r nog 'n vrouwe- vereênehieng was, lange kussens emaekt. De gemeênte was nog vriezin- nig in de maansen wouwe wè nae kaarke komme, ma ze moste dan toch nie ard zitte. D'r waere zaalfs maansen die ok nog 'n eihe kussen meebrochte. Dat kon toe nog, want in dien tied aode m'n betaelde plekken. Dat is laeter of eschaft, want de kaarke wier nie zö druk m! bezocht. Ma die kussens doe 't goed. M'n concerten in m'n aode zaalfs musicals waer of de bezoekers drie uren moste zitte, ma m'n gin klachten g'oörd. Dat is anders as in Kloösterzande. De Hof te Zandekaarke is dae over'enome dü 'n stichtieng, die in de kaarke eve nementen doe orhaniseere. D'r oor vee eklaegd over de arde banken in de stichtieng wil ze dust vervange dü stoelen. Eêl goed, zou ik dienke. Ma noe is HulstPlus dae tehen in ok de Oudheidkundige Kring. Van die leste maansen kan'k 't wè behriepe, banken uut 1646 bin vó maansen uut de oud'eid bienae eilig. Noe weet ik nie of die oud'eidkundihen wè 's naer 'n con cert in 't kaarkje gae in of ze d'r rik toe nie gevoeld Ma 't gae dikkels zö. In Zurrikzeê stae 'n kaarke waer of vee maansen d'r eihe druk om ge- maekt D'r moste naemelijk aore diengen gae gebeure as enkelt kaark- diensten, anders kö je de kaarke wè of- schrieve. 't Ei 'n wet'ouwer bienae z'n kop ekost. In noe gae m'n gereheld naer die kaarke vö concerten, cabaret in nog vee meer. Ik waanse de maansen van Kerk in Klooster vee staarkte, ma ik dienke dat ze 'n fout emaekt Z'aode 't motte doe zö-as gebeurde bie 'n kaarke op Schou wen, waevan ik de naem nie za noeme. Daer ze zonder wat op de breêveer- tiene te briengen 'n groot deêl van de banken vervange dü lekker zittende stoelen. Toe dat Monumentenzorg daer weet van kreeg was de kaarke te klein, ma 't was nie mï trug te draoien. De banken moste trugkomme, ma tot vandaehe an toe bin ze verdwene in niemand weet waer of ze bin. Jao, som- tieds bin de Zeêuwen wè 's te volg- zaem, ma in dit geval nie. 't Is netuurlijk wè belangriek dat 'r stoelen vö in de plekke komme waer of je goed op kan zitte. Wulder waere op vekansie in Wales in kwaeme daer in 't uus van 'n doomnie, want m'n aode woniengruil edae mit z'n zeune. In aole twï uzen stienge mooie ma eêl rechte stoelen. Me bin d'r nie op gae zitte, want dat was nie prettig. Van dien doomnie m'n g'oörd waerom d'r in aolebeie de uzen zö vee van die stoe len stienge. Ie ao jaeren lank mee'edae an 'n gedichtenwedstrijd in aalk jaer gewonne. In d'eêste pries was aoltied zö'n stoel. Ie ei eerlijk ezeid, dat ze d'r nooit op zitte! Daer aode ze makkelij ker stoelen vö. In zö zou 't in de kaar ken aoltied motte gae. 't Is vö vee maansen moelijk, ma 'n bitje mit de tied meehae zou nie verkeerd weze. dinsdag 17 juli 2018 GO Visserskoppen vertellen In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blik over de Belgische grens. Deze week: Noeste bonkige koppen met vissers petjes en zuidwesters in Mu seum Sincfala. Peter van den Assem Heist - Rita Huys, gids Sincfala Meer informatie: sincfala.be Henk Blom In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Henk Blom in het Schouws. Beluister de ge sproken rubriek op pzc.nl/streek- taal. A Museumgids Rita Huys (I) neemt de bezoeker mee langs plekken die herinneren aan het vissersverleden van Heist. foto peter nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42