©NDEPNEMEP Door de Brexit liggen voor veel bedrijven allerlei nieuwe risico's op de loer. Tapijt-fabrikant Edel Group uit Genemuiden bereidt zich op het slechtste scenario voor om de winstgevendheid te waarborgenlegt algemeen direc teur Robbert Wapstra uit. 'We hebben dankbaar gebruik gemaakt van de Brexit-scan' EMILIE TABOR: 'GROEI IN MICRO-INFLUENCERS' "e bereiden ons zo goed mogelijk voor. We hou den er zelfs rekening mee dat premier May wordt weggestuurd en er toch een harde Brexit komt zónder goede afspra ken en zónder lange overgangstermijn.' De Edel Group, die tapijt produceert en ook halffabricaten en diensten levert aan branchegenoten, heeft naast vijf productievestigingen nog eens drie ver koopkantoren, waarvan één in Groot- Brittannië. Dat land is belangrijk voor het bedrijf. De Edel Group heeft een omzet van zo'n 75 miljoen euro en is volgens Wapstra 'financieel gezond', maar meer dan 40 procent van de tapijtomzet komt uit Engeland. Britse concurrenten „Engelsen houden erg van vloerbedek king", zegt Wapstra. Bij Edel Group werken ruim tweehonderd mensen. „We bereiden ons onder meer voor op importheffingen en extra tijdverlies door douaneformaliteiten. Veel concur renten komen uit andere EU-landen en hebben dezelfde risico's, maar de posi tie van onze Britse concurrenten wordt natuurlijk sterker. De kans bestaat dat het Britse pond daalt, wat onze winst gevendheid schaadt. Tenslotte sluiten we niet uit dat de Britse economie ver zwakt waardoor klanten minder tapijt kopen." De Edel Group heeft de afgelopen maanden extra opslagcapaciteit in het Verenigd Koninkrijk gehuurd om een flinke voorraad aan te leggen. „Met een zwakkere band tussen het pond en de euro, moeten valutarisico's nog beter worden afgedekt dan voorheen. We analyseren de hele keten om te zien of er onderdelen uit de UK komen die straks extra belast worden. Intern checken we of we klaar zijn voor export naar een niet-EU-land en ons Britse kantoor kijkt of het klaar is voor im port. En, last but not least, proberen we uiteraard minder afhankelijk te worden van de Britse markt." Brexit-scan De hele operatie heeft de Edel Group vooral tijd gekost. „We hebben vrijwel alles zelf gedaan. Maar we hebben on gelooflijk veel steun gekregen van de overheid, zowel landelijk, regionaal als lokaal, van de Nederlands-Britse Kamer van Koophandel en van de brancheor ganisatie Modint. Daarnaast voeren we ook constructief overleg met collega-be drijven", zegt Wapstra. „We hebben dankbaar gebruik gemaakt van de Brexit-scan van de RVO." De Brexit- voucher, waarmee de kosten voor ex terne adviseurs gedeeltelijk gesubsidi eerd kunnen worden, kent hij al heeft hij daar zelf geen gebruik van hoeven te maken. Micro-influencers r World domination Wat betekent de Brexit voor een bedrijf? Hoe kom je dat te weten? Hoe de Brexit precies zal verlopen is nog onduide lijk. Eén ding is wel zeker: het zal grote gevolgen hebben voor ondernemers die veel naar het Verenigd Koninkrijk (VK) exporte ren of uit het land impor teren. Na 29 maart 2019 maakt het VK geen onder deel meer uit van de Euro pese Unie. Wie nog geen ervaring heeft met export naar lan den buiten de EU, zal voor het eerst worden gecon fronteerd met grenscontro les. Dat betekent extra bu reaucratie, soms ingewik kelde procedures, vertra gingen en daardoor even tueel kwaliteitsverlies. Dat geldt ook als je gebruikt maakt van een externe dienstverlener, zoals bij voorbeeld een ervaren transporteur. Die zal toch eisen dat jij de juiste pa pieren aanlevert. Dat zal vermoedelijk met hogere kosten gepaard gaan en de marges drukken. Wisselkoers Naarmate de band tussen het Britse pond en de euro losser wordt, wordt ook de wisselkoers belangrijker. Ook dat kan de marge drukken. Volgens bereke ningen van het CBS is de toegevoegde waarde van de Nederlandse export in 2017 met 0,4 procent ge daald. Data en AVG Ook als je naar andere niet-EU-landen exporteert, kan de Brexit gevolgen hebben als je onderdelen uit het VK gebruikt. Dank zij allerlei handelsverdra gen geldt voor veel artike len die in de EU zijn ge produceerd referentiële toegang, zoals lagere tarie ven. Voor onderdelen die uit het VK komen, gelden die voordelen na 29 maart 2019 mogelijk niet meer. De Brexit kan ook gevol gen hebben voor data en de onlangs ingevoerde Al gemene Verordening Gege vensbescherming (AVG). Klantgegevens die op Britse servers staan, vol doen niet meer aan de AVG. De Rijksdienst voor Onder nemend Nederland (RVO) heeft, samen met uitvoe rende instanties als de douane, de Kamer van Koophandel en de Neder landse Voedsel- en Waren autoriteit (NVWA), een aparte website gemaakt: brexitloket.nl. Onderne mers doen er goed aan zich daar eens te oriënte ren. De Brexit Impact Scan maakt snel duidelijk wat de Brexit voor een bedrijf betekent. Brexit Voucher Ondernemers die de hulp inroepen van deskundigen kunnen daarvoor subsidie krijgen. Met een zogeheten Brexit Voucher kun je de helft van de rekening van zo'n deskundige terugkrij gen, tot een maximum van 2.500 euro. O thema: brexit deondernemer.nl 'Brexit brengt nieuwe risico's met zich mee' 'W T n De meeste mensen hadden nog nooit van een 'influencer' gehoord toen Emilie Tabor en Mad- die Raedts Influencer Marketing Agency IMA oprichtten. Nu, vijfjaar later, beginnen ze een tweede kantoor in Soho, New York. Tabor en Raedts waren altijd al internationaal in gesteld. In Amsterdam hadden ze 75 werknemers van circa 25 nationaliteiten. Ze verbinden voor aanstaande internationale merken zoals Tommy Hilfiger en Guess aan influencers, die door hun grote bereik op Instagram en YouTube interes sante marketingmogelijkheden bieden. Er duiken onophoudelijk nieuwe influencers op die op social media vaak duizenden, soms miljoe nen volgers hebben. Tabor voorziet nog steeds veel groei in de influencer marketing: „Er zijn te genwoordig influencers in alle soorten en maten. Vroeger richtten merken zich vooral op de grote namen met miljoenen volgers. Ik denk dat micro- influencers steeds belangrijker gaan worden." Deze micro-influencers hebben vaak een paar dui zend volgers en spreken een specifieke doelgroep aan, in plaats van een breed publiek. Tabor: „Die grote namen worden echt een soort celebrities, terwijl de micro-influencers nog heel dicht bij hun volgers staan. Daarnaast hebben micro-influen cers vaak een hogere engagement rate, wat be tekent dat hun volgers heel betrokken zijn." Wat Tabor betreft blijft het voorlopig bij deze twee vestigingen. „Vroeger wilden we voor world domination gaan en overal kantoren oprichten, maar we ontdekten dat het zo ook goed is. We kunnen zoveel doen vanuit ons kantoor in Am sterdam en New York. Dat is ook een voordeel van het bezig zijn met digitale marketing, datje niet afhankelijk bent van een locatie." Lees het hele interview met Emilie Tabor op www.deondernemer.nl. Joren Schep is bedrijfsadvi seur bij de RVO, met als spe cialisatie de handel met het Verenigd Koninkrijk. JOREN SCHEP OVER DE GEVOLGEN VAN DE BREXIT Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17