V
t
Mollema is wél in zijn nopjes: 'Een heel goede dag'
Carnavalskater
voor Dumoulin
19
zes werpen pech en een jurybeslissing hem terug
9
Voorspelling:
Mür was slagveld in 1947
Ierse zeges
A
Column
THIJS ZONNEVELD
Knal. Boink. Kggggggg. Eén blik naar bene
den en Tom Dumoulin wist hoe laat het
was. Dag spaken. Dag voorwiel. Dag pelo
ton. Hij reed vervolgens de Mür de Bretagne op
met een donderwolk boven zijn hoofd.
In een paar kilometer raakte hij drieënvijftig
seconden kwijt. Twee keer knipperen en zijn
goede uitgangspositie in het klassement was naar
de Filistijnen. Op de finishlijn voelde het alsof hij
wakker was geworden na een nachtje carnaval:
nauwelijks herinneringen en een lege portemon
nee. Hij zat nog niet in de teambus of hij kreeg er
koppijn bij: twintig seconden tijdstraf van de jury.
Dat zat zo. Dumoulin had achter de auto van zijn
ploegleider gereden, vlak nadat hij zijn wiel had
gewisseld met een ploeggenoot. En achter de auto
stayeren, dat mag niet. Je kunt er profiteren van de
zuiging die zo'n auto (ja, zelfs die Mini's van Sun
web) creëert. Lijkt simpel: achter de auto rijden
betekent straf.
Alleen werkt het vaak niet zo.
Er rijden heel veel auto's achter een peloton. Als
er geloste wielrenners terugkeren, dan moeten die
auto's aan de kant zodat de betreffende renners
niet worden geholpen door
de zuiging. Bij pech en val
partijen is dat niet zo. Dan
hebben renners het recht
om van auto naar auto te
rug te rijden naar het pelo
ton. Vaak helpt de ploeg
leiderswagen van de renner
met pech 'm een beetje op
weg. Even aan de bumper
en hóp: je zit weer in de ka
ravaan van auto's. Mag niet,
officieel dan, maar het
wordt meestal gedoogd.
Het is een spel tussen de
jury en de ploegleider ach
ter het stuur. De ploegleider kijkt hoe ver hij kan
gaan, de jury waarschuwt hem via de koersradio
C,Car number seventeen, that's enough now!"). En als
het te lang duurt, dan wordt er een straf uitgedeeld
door de meneren en mevrouwen van de UCI.
'Kort'/'even'
achtereen
auto rijden,
het verschil
is mij een
raadsel
Maar wat is te lang stayeren? In de UCI-regels
staat er niets over gespecificeerd. Het onderscheid
tussen een waarschuwing en een straf zit
in de woorden 'briefly' en 'for some
time'. Kort of eventjes - het verschil
is mij een raadsel. Met andere woor
den: het is maar net hoe de pet van de
jury staat. Zo reed Jakob Fuglsang
(Astana) gisteren minstens net zo
lang als Dumoulin achter zijn
eigen ploegleiderswagen,
maar dat was blijkbaar geen
probleem. Wat het ver
schil was tussen de twee?
Al sla je me dood.
De regels rond stay
eren zijn niet duidelijk,
multi-interpretabel en
de toepassing ervan is
nattevingerwerk. Ze zijn
het recept voor chaos,
twijfel en frustratie. Maar
dat schijnt zo te horen bij
alles wat de UCI doet.
vrijdag 13 juli 2018
GO
Martins tweede was
de twaalfde Ierse rit-
zege ooit in de Tour,
na Kelly (5), Roche (3),
Earley en Elliott.
Deze lange, vrijwel vlakke rit is weer een kolfje naar Gaviria's hand.
r «ij
2. Greipel
(Lotto Soudal)
1. Gaviria
(Quick-Step)
3. Sagan m
(Bora)
opeens weg
MÜR DE BRETAGNE Onder
aan de Mür de Bretagne
scrollt Bauke Mollema op
een mobieltje door de resul
taten van de dag. Wat hij
ziet, ruim vijf minuten nadat
in alle huiskamers al de uit
slag is bekeken, bevalt hem
wel. „Goh, oh, daar al een
gaatje, hé, Froome op
achterstand. Zo. Zo.
Mooi zeg. Dit was een
heel goede dag."
De kopman van Trek is
zevende geworden, en
dat terwijl hij behoorlijk ach
terin de groep aan de laat
ste beklimming van de
plaatselijke muur was
begonnen. Mollema
w if (foto): „Maar ik zag
Valverde opschuiven
en kon aardig mee. Dat
- I ik wat tijd heb gepakt op een
0
i si
n
paar klassementsmannen is
mooi, al zijn de verschillen
natuurlijk klein op zo'n korte
klim. Maar ik ben vooral blij
met mijn goede benen. Er zat
nog veel power op het laat
ste stuk en met mijn explosi
viteit zit het dus wel goed."
Vergeleken met 1947 vielen de tijdsverschillen
op de Mür de Bretagne gisteren erg mee. Des
tijds zat de beklimming in de langste individuele
tijdrit ooit in de Tour, over 139 kilometer. René
Vietto (foto) verloor 14.40 minuten én het geel.
^0 @thijszonneveld