V t Mollema is wél in zijn nopjes: 'Een heel goede dag' Carnavalskater voor Dumoulin 19 zes werpen pech en een jurybeslissing hem terug 9 Voorspelling: Mür was slagveld in 1947 Ierse zeges A Column THIJS ZONNEVELD Knal. Boink. Kggggggg. Eén blik naar bene den en Tom Dumoulin wist hoe laat het was. Dag spaken. Dag voorwiel. Dag pelo ton. Hij reed vervolgens de Mür de Bretagne op met een donderwolk boven zijn hoofd. In een paar kilometer raakte hij drieënvijftig seconden kwijt. Twee keer knipperen en zijn goede uitgangspositie in het klassement was naar de Filistijnen. Op de finishlijn voelde het alsof hij wakker was geworden na een nachtje carnaval: nauwelijks herinneringen en een lege portemon nee. Hij zat nog niet in de teambus of hij kreeg er koppijn bij: twintig seconden tijdstraf van de jury. Dat zat zo. Dumoulin had achter de auto van zijn ploegleider gereden, vlak nadat hij zijn wiel had gewisseld met een ploeggenoot. En achter de auto stayeren, dat mag niet. Je kunt er profiteren van de zuiging die zo'n auto (ja, zelfs die Mini's van Sun web) creëert. Lijkt simpel: achter de auto rijden betekent straf. Alleen werkt het vaak niet zo. Er rijden heel veel auto's achter een peloton. Als er geloste wielrenners terugkeren, dan moeten die auto's aan de kant zodat de betreffende renners niet worden geholpen door de zuiging. Bij pech en val partijen is dat niet zo. Dan hebben renners het recht om van auto naar auto te rug te rijden naar het pelo ton. Vaak helpt de ploeg leiderswagen van de renner met pech 'm een beetje op weg. Even aan de bumper en hóp: je zit weer in de ka ravaan van auto's. Mag niet, officieel dan, maar het wordt meestal gedoogd. Het is een spel tussen de jury en de ploegleider ach ter het stuur. De ploegleider kijkt hoe ver hij kan gaan, de jury waarschuwt hem via de koersradio C,Car number seventeen, that's enough now!"). En als het te lang duurt, dan wordt er een straf uitgedeeld door de meneren en mevrouwen van de UCI. 'Kort'/'even' achtereen auto rijden, het verschil is mij een raadsel Maar wat is te lang stayeren? In de UCI-regels staat er niets over gespecificeerd. Het onderscheid tussen een waarschuwing en een straf zit in de woorden 'briefly' en 'for some time'. Kort of eventjes - het verschil is mij een raadsel. Met andere woor den: het is maar net hoe de pet van de jury staat. Zo reed Jakob Fuglsang (Astana) gisteren minstens net zo lang als Dumoulin achter zijn eigen ploegleiderswagen, maar dat was blijkbaar geen probleem. Wat het ver schil was tussen de twee? Al sla je me dood. De regels rond stay eren zijn niet duidelijk, multi-interpretabel en de toepassing ervan is nattevingerwerk. Ze zijn het recept voor chaos, twijfel en frustratie. Maar dat schijnt zo te horen bij alles wat de UCI doet. vrijdag 13 juli 2018 GO Martins tweede was de twaalfde Ierse rit- zege ooit in de Tour, na Kelly (5), Roche (3), Earley en Elliott. Deze lange, vrijwel vlakke rit is weer een kolfje naar Gaviria's hand. r «ij 2. Greipel (Lotto Soudal) 1. Gaviria (Quick-Step) 3. Sagan m (Bora) opeens weg MÜR DE BRETAGNE Onder aan de Mür de Bretagne scrollt Bauke Mollema op een mobieltje door de resul taten van de dag. Wat hij ziet, ruim vijf minuten nadat in alle huiskamers al de uit slag is bekeken, bevalt hem wel. „Goh, oh, daar al een gaatje, hé, Froome op achterstand. Zo. Zo. Mooi zeg. Dit was een heel goede dag." De kopman van Trek is zevende geworden, en dat terwijl hij behoorlijk ach terin de groep aan de laat ste beklimming van de plaatselijke muur was begonnen. Mollema w if (foto): „Maar ik zag Valverde opschuiven en kon aardig mee. Dat - I ik wat tijd heb gepakt op een 0 i si n paar klassementsmannen is mooi, al zijn de verschillen natuurlijk klein op zo'n korte klim. Maar ik ben vooral blij met mijn goede benen. Er zat nog veel power op het laat ste stuk en met mijn explosi viteit zit het dus wel goed." Vergeleken met 1947 vielen de tijdsverschillen op de Mür de Bretagne gisteren erg mee. Des tijds zat de beklimming in de langste individuele tijdrit ooit in de Tour, over 139 kilometer. René Vietto (foto) verloor 14.40 minuten én het geel. ^0 @thijszonneveld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 19