Het echte werk gaat nu pas echt beginnen 7 KLIMAATAKKOORD GEMEENTES N/N/ywt De kosten van de omschakeling naar schone energie mogen niet op burgers worden afgewenteld. In wijken met veel oude huizen dreigt klimaatarmoede te ontstaan, waarschuwen de Nederlandse gemeenten. Vooral in wijken met slecht geïso leerde huizen en veel bewoners met lage inkomens is klimaatarmoede een risico, zegt de Tilburgse wethouder Berend de Vries, die namens alle 380 gemeen ten in Nederland bij het klimaatbe- raad zat. Daarin is afgesproken dat gas duurder wordt om de overstap naar schonere warmtebronnen te sti muleren. „Het is de vraag of iedereen de benodigde investeringen kan be talen. Voor woningeigenaren komen daar weliswaar gebouwgebonden le ningen voor beschikbaar, maar in veel buurten zullen inwoners moe ten wachten op de aanleg van ge meentelijke warmtenetten. In wijken die niet meteen aan de beurt zijn, kan de gasrekening komende jaren flink oplopen. Dat kan bij specifieke groepen tot klimaatarmoede leiden", zegt De Vries als voorzitter van de commissie Milieu, Energie en Mobi liteit van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Hij waarschuwt dat de problemen dan op het bordje komen van gemeenten, die verant woordelijk zijn voor de uitvoering van de bijstand. Gemeenten krijgen er een flink takenpakket bij, is af gesproken in het Klimaat akkoord. Zij moeten zor gen dat aiie huizen en ge- De transitie kan alleen lukken als je iedereen erbij betrekt bouwen van het gas af gaan én dat genoeg wind- en zonnestroom wordt opgewekt om fossiele energie te ver vangen. De rijksoverheid brandt zijn vingers niet aan de kwestie waar al die windmolens en zonneparken moeten komen. Het land wordt op gedeeld in dertig regio's die dat zelf moeten uitvechten. Gaat dat lukken? De uitvoering van het energieakkoord uit 2013 loopt vertraging op doordat omwonden geen windmolens in hun achtertuin willen. Ook de protesten tegen zonneparken nemen toe. „Wij denken van wel, zo lang je om wonenden er maar bij betrekt. Door deel te nemen aan energiecoöperaties kunnen ze mede-eigenaar worden van een windmolen of zonnepark en van de opbrengsten profiteren. Bij het vorige energieakkoord heeft de rijksoverheid de fout gemaakt om per provincie te bepalen hoeveel wind molens er moeten komen. Daar zijn wij niet gelukkig van geworden. Wij kunnen onze inwoners meenemen in het beslisproces: leggen we heel veel weilanden en daken vol zonne panelen of kiezen we voor twee windmolens? Zo krijg je draagvlak, dat voorkomt juridische procedu res. We zouden zelfs weieens ver rast kunnen worden door alle plannen die van onderop ko men; van lokale bedrijven, boeren en burgers." „Voor een goede inpas sing in het Het Klimaatakkoord op hoofdlijnen kent nog 'veel losse eindjes', zegt directeur Bart Combée van de Consu mentenbond. Hij is blij dat alles uit de kast wordt ge trokken om duurzame al ternatieven voor de gasge stookte cv-ketel zo goed koop mogelijk te maken. „Maar the devil is in the de tail", zegt Combée, die waarschuwt dat het echte werk nog moet beginnen en dat pas na de zomer duide lijk wordt wat de kosten zijn. Milieuorganisaties - waaronder Greenpeace - vrezen nu al dat de grote vervuilende bedrijven wor den ontzien. De milieu clubs vinden de voorstellen voor de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord niet vol doende om de klimaatdoe len van Parijs te halen. Vooral de plannen die voor liggen voor de industrie, landbouw en vervoer gaan volgens de milieuorganisa ties niet ver genoeg. Het bedrijfsleven staat te trappelen om met de 'grote verbouwing' aan de slag te gaan, zo zegt Doekle Terp stra van UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie van de installatiebranche. W Milieuclubs zijn al bang dat de grote bedrijven worden ontzien Nog voor 2021 worden 100.000 corporatiewonin gen aangesloten op het warmtenet of voorzien van warmtepompen. Vanaf 2021 moeten jaarlijks 50.000 hui zen worden aangepakt. De Nederlandse Vereni ging Duurzame Energie (NVDE) verwacht dat er tussen 2023 en 2030 zo'n ze venhonderd nieuwe wind molens op zee bij komen. Daarnaast verschijnen er vijfhonderd nieuwe wind molens op land. Om daar draagvlak voor te krijgen moeten omwonenden voor de helft eigenaar worden, zodat ze kunnen meeprofi teren van de opbrengst. Ook komen er fors meer zonne panelen. In wijken die niet meteen overstappen, kan de gasrekening komende jaren flink oplopen landschap kun je dat beter op grotere schaal doen. In plaats van her en der een windmolen kun je er dan een he leboel langs een snelweg plaatsen. Ook warmtenetten gaan over ge meentegrenzen heen. In mijn eigen stad, Tilburg, zouden we graag woonhuizen verwarmen met rest warmte van een glasfabriek die net over de grens met Dongen staat. Ten slotte speelt mee dat kleinere ge meenten niet genoeg deskundigheid in huis hebben. Grotere provincies als Noord-Brabant en Gelderland zullen daarom in vier energieregio's worden verdeeld. Flevoland en Utrecht krijgen er waarschijnlijk een die de hele provincie omvat." „Als de rijksoverheid deze taken bij de gemeenten neerlegt, zullen we ook extra bevoegdheden en budget moeten krijgen. Wij denken aan 300 miljoen euro per jaar. Dat geld is no dig om expertise in te huren en amb tenaren vrij te maken die bij mensen langs gaan om gesprekken te voeren. Want de energietransitie kan alleen slagen als we mensen helpen bij de verduurzaming van hun woning en iederéén erbij betrekken." woensdag 11 juli 2018 GO De gemeenten krijgen de verantwoordelijkheid om huizen van het gas af te halen én tegelijkertijd genoeg wind- en zonnestroom te realiseren, foto koen van weel Annemieke van Dongen en Peter Winterman 'Pas op voor armoede door gasprijs' - Berend de Vries Waarom die dertig nieuwe energieregio's? Is het niet handiger als de bestaande gemeenten bepalen waar die windmolens ko men? DEN HAAG Deze zomer worden de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord door berekend. Daarna wordt duidelijk of de plannen van de onderhandelaars haalbaar zijn en wat ze gaan kosten. Milieuclubs vrezen dat de rekening vooral bij de consument komt te liggen. -Wethouder Berend de Vries Die overheveling van de Jeugdzorg naar gemeenten leidde tot veel problemen. Kunnen gemeenten deze extra verantwoordelijkheden wel aan?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7