Minnaar overtuigt met natuurlijke voordracht 17 truck naar voorstelling en van ter ras naar het volgende optreden. Ze ker omdat het festival kleinschalig is, de voorstellingen toegankelijk zijn en de sfeer gemoedelijk is. Op welke dag en hoe laat je dat doet, maakt niet uit. Zo beleeft ieder zijn eigen versie van het festival, precies wat de organisatie wil. Gillen De boksers van Peek a boo laten jong en oud gillen van de lach. Kol deriek door het gebruik van teken filmgeluiden als ze elkaar van langs geven in de boksring op het Bella- mypark. Vermakelijk omdat het soms veel weg heeft van de vroe gere Wrestling-wedstrijden op te levisie. Ja, die met Hulk Hogan. De evenwichtskunstenaars van Cirque du Platzak laten de monden openvallen van verbazing. Dat mensen zichzelf zo kunnen opvou wen en hun evenwicht kunnen be waren op een bal of een koord. Ook de mannen van Poly weten zaterdagavond te verbazen. Ze tre den slechts één keer op. Een bij zonder optreden dat begint met een apparaat dat zomaar een ont werp van Da Vinei zou kunnen zijn. In een uur tijd bouwen ze het om tot een draaimolen waaraan en waarop ze de gekste toeren uitha len. Van gekke toeren is ook straat artiest Claudio Inferno niet vies. Die trekt balancerend op vier gla zen flessen en een houten kruk zelfs zijn broek uit. Het levert hem na afloop flink wat euro's op. Behalve de gratis optredens zijn er ook betaalde, meer artistieke lo catievoorstellingen, zoals Vita en Pit. Die geven Onderstroom extra glans en meerwaarde en maken dat het festival niet alleen een groot circus is. BEZOEKERS De Klassieke Zomerserie in Veerse Kerken is een mooi alternatief voor zee, zon en strand. Als een toppianist zoals Hannes Min naar dan een recital verzorgt, is dit aantrekkelijk voor bewoners van Walcheren en toeristen. Minnaar gaf gisteren meteen zijn visitekaartje af met de ver tolking van het Italiaanse Con certo BWV 871 van J.S. Bach. Ei genlijk moet dit werk op een kla vecimbel met twee klavieren ge speeld worden en dan is een in terpretatie op een kleine vleugel een delicate zaak. De hoekdelen werden snel, vlot en voldoende helder gespeeld. In het Andante kwam de lyrische en nostalgische melodie mooi over, zangerig en elegant. Minnaar vertelde dat hij meer dan twintig jaar geleden zijn eer ste pianorecital had gehoord in deze kerk en voor hem was de cirkel nu rond. De goed bezette kerk kon de humor van Minnaar wel waarderen. De Zevende sonate in D, op. 10, nr. 3 van Ludwig van Beethoven is een werk waarin je meteen on dergedompeld wordt in de echte briljante stijl van Beethoven. Het zit vol tegenstellingen en con trasten en vergt een groot inle vingsvermogen. Technisch is het openingsdeel een huzarenstukje vol abrupte stiltes en onstuimige passages. Het Largo klinkt intens, tragisch en bezit prachtige melo dieën. In het Menuet bracht Min naar de warme sfeer over, muziek die (volgens Alfred Brendel) is als zalf op een wonde. Het midden- Pianist Hannes Minnaar heeft een stevig toucher en een geweldige techniek deel bevat een dosis humor. Het rondo, met het terugkerende thema werd besloten met een pi- anistiek vuurwerk. Na de pauze speelde Minnaar vijf liederen van Schubert in een bewerking van Liszt. De twee be kendste waren Die Forelle en Auf dem Wasser zu singen. In strofi sche liederen is het extra moeilijk om de inhoud en de sfeer van het lied over te brengen. Liszt voegt aan de melodie en de begelei dingspartij nog eens extra versie ringen en omspelingen bij. Toch doen deze bewerkingen recht aan beide componisten en werden ze door de pianist op een natuur lijke wijze vertolkt. Minnaar heeft een stevig toucher en een geweldige techniek. Zijn verdien ste is dat alles helder blijft en dat de grote lijnen nooit verdwijnen in pianistiek geweld. Dat kwam ook uit in het cyclische Prélude, choral et fugue op. 21 van César Franck. De prélude kent een me ditatief karakter en er wordt re gelmatig gemoduleerd (het over gaan van de ene naar de andere toonsoort). In de chorale komt Wagner om de hoek kijken in het thema met de dalende arpeggio's, waarin klokgelui te herkennen is. Fenomenaal is de fuga, een inge wikkeld borduurwerk van klan ken. Hannes Minnaar speelde al les licht en duidelijk. Zijn voor dracht is puur natuurlijk: een topmusicus. maandag 9 juli 2018 A Straatartiest Murmuyo wordt 'aangereden'. Compagnia Lannutti Corbo. T De mannen van Poly weten zaterdagavond te verbazen, fotoslex de meester Festival Onderstroom heeft dit jaar naar schatting 25.000 be zoekers getrokken, ongeveer evenveel als vorig jaar. Directeur Onno Bakker is tevreden, zeker omdat het festival door het mooie weer moest concurreren met het strand. Het Festivalhart (nu gratis) trok meer publiek. „Maar dat zijn de extra bezoekers die anders de straattheateracts langs de Bou levard bezochten", verklaart Bakker. Een vijfde van het pu bliek kwam uit het buitenland (onder wie veel Belgen); 16 pro cent uit de rest van Nederland en 64 procent uit Zeeland. Bakker noemt het een ge slaagde editie. „Maar kleiner moet het niet worden." Of er een volgende editie komt, hangt af of er voldoende geld op tafel komt. „Na de zomer gaan we met de gemeente praten over hoe we verder gaan." Jeanette Vergouwen RECENSIE Muziekpodium Zeeland Werken van Bach, Beethoven, Schubert en Franck. Door Hannes Minnaar (piano). Gehoord op zondag 8 juli in de Willibrordkerk in Oostkapelle. bil 1 1 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17